تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۰۹۴۱
واكنش فعالان سياسي و نمايندگان به طرح محدود كردن آزادي بيان

طرح فراكسيون اميد به وجهه حقوق بشري ايران در جهان آسيب مي‌زند

(روزنامه جوان - 1395/11/30 - شماره 5032 - صفحه 5)

انتشار خبر تقديم طرح دوفوريتي درخصوص مقابله با برهم‌زنندگان مراسم و سخنراني‌هاي رسمي به صحن علني مجلس با واكنش‌هاي فراواني در بين مقامات سياسي روبه‌رو بود. صرف‌نظر از برخي ايرادات قانوني كه نسبت به اين طرح از جنبه‌هاي گوناگون وارد است، بسياري از فعالان سياسي اين طرح را مغاير با آزادي بيان دانستند. بنا به نظر اين فعالان طرح فوق سبب مي‌شود تا از اين به بعد هر واكنشي و هر سؤال بحقي در بين افكار عمومي به عنوان يك جرم تلقي و با برخورد قضايي روبه‌رو شود. چنين مسئله‌اي نه تنها سبب ايجاد ناامني در سطح اجتماع مي‌شود بلكه همه را به اين نتيجه مي‌رساند كه هر انتقادي مساوي با يك جرم است. در اين ميان برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز نسبت به اين مسئله واكنش نشان دادند.

ما براي مقابله با اخلال و اغتشاش قانون داريم

محمدعلي پورمختار نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به طرح فراكسيون اميد با عنوان تأمين امنيت مراسم رسمي و غيررسمي گفت: در نظر گرفتن مجازات براي سؤال‌كنندگان در مراسم، در طرح فراكسيون اميد مغاير با آزادي‌ها در كشور است. وي افزود: راه تأمين امنيت مراسم اين نيست و از سوي ديگر ما براي مقابله با هر نوع اخلال و اغتشاش به قدر كافي قانون داريم و اين مسائل در قانون مجازات اسلامي مطرح و پيش‌بيني شده است.

عضو كميسيون قضايي مجلس اظهار داشت: موارد مطرح شده در طرح فراكسيون اميد نه تنها حمايت‌كننده نيست بلكه محدودكننده است و حتي افرادي كه اين طرح را تدوين كرده‌اند خود به محدوديت‌هاي ذكر شده در طرح پيشنهادي منتقد هستند و مي‌گويند بايد آزادي باشد و افراد حرف‌هايشان را بزنند.

طرح فراكسيون اميد نقطه مقابل آزادي بيان است

نماينده مردم اسدآباد در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به طرح فراكسيون اميد با موضوع تأمين امنيت مراسم رسمي و غيررسمي در كشور گفت: به نظر من طراحان اين طرح آن را در حالت عصبانيت تهيه كرده‌اند و در حالت آرامش قرار نداشتند. وي افزود: مطالب مطرح شده در اين طرح نقطه مقابل آزادي در كشور است و براي آزادي بيان بازدارندگي دارد.

عضو هيئت رئيسه مجلس اظهار داشت: در طول مجالس قبل از انقلاب هم سابقه نداشته است چنين طرح‌هايي به تصويب برسد و چنين حركاتي مشاهده نشده و با تعدادي از امضاكنندگان اين طرح كه صحبت مي‌كردم، در كلام از اين اقدام خود پشيمان بودند.

رنجبرزاده با بيان اينكه طرح فراكسيون اميد به نتيجه‌اي نخواهد رسيد، خاطرنشان كرد: اين اقدام كار ناپسندي است و به هيچ‌وجه قابل دفاع نيست و اين طرح سطح مجلس را پايين مي‌آورد و در طول تاريخ به نام مجلس دهم ثبت مي‌شود كه خسارتي در حوزه قانونگذاري به شمار مي‌رود. وي در پايان گفت: نظر من بر اين است كه بزرگان با وساطت خود باعث خواهند شد از خسارت بيشتر اين طرح جلوگيري شود.

طرح فراكسيون اميد به وجهه حقوق بشري ايران در جهان آسيب مي‌زند

سيداحسان قاضي‌زاده هاشمي نماينده مردم فريمان نيز با اشاره به طرح دوفوريتي فراكسيون اميد تحت عنوان تأمين امنيت مراسم رسمي اظهار داشت: اين طرح كه توسط جمعي از نمايندگان امضا شد و در صدر امضاهاي آن امضاي رئيس فراكسيون اميد مشاهده مي‌شود، بسيار بهت‌آور و غيرقابل پذيرش است و انتظار مي‌رفت در تدوين اين طرح قبل از امضا با جمعي از حقوقدانان مجلس و افراد صاحب تخصص مشورت مي‌شد تا جمع‌بندي بهتري درخصوص اين طرح انجام شود.

سخنگوي فراكسيون حقوق بشر مجلس با بيان اينكه طرح تأمين امنيت مراسم رسمي با اصول متعدد قانون اساسي در تضاد و تعارض است، اظهار داشت:‌ در مقدمه قانون اساسي جمهوري اسلامي آمده است كه كشور بايد از برخورد انديشه‌هاي متفاوت بهره گيرد و در عين حال اشاره شده كه از اشاعه و ترويج خصلت‌هاي تخريبي و ضداسلامي نيز بايد جلوگيري شود، در نتيجه ما بايد از اين تعارض انديشه‌ها تا جايي كه منجر به تخريب نشود براي تعالي انديشه استقبال كنيم. وي افزود: اين طرح به وجهه حقوق بشري جمهوري اسلامي ايران نزد كشورهاي جهان آسيب وارد مي‌كند و بهانه‌اي را به دست برخي نهادهاي بين‌المللي خواهد داد كه ايران را به نقض حقوق بشر محكوم كنند.

سخنگوي فراكسيون حقوق بشر مجلس اظهار داشت: اصل 26 قانون اساسي صراحت دارد كه احزاب، جمعيت‌ها، انجمن‌هاي سياسي و صنفي و اقليت‌هاي ديني آزادند و مي‌توانند برنامه‌هاي خود را منوط به حفظ اصول استقلال، آزادي برگزار كنند و هيچ‌كس نمي‌تواند آنها را براي شركت در تجمعي منع يا آنها را مجبور به اين كار كند.

ش.د9504363

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات