تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۱۱۳۴
عبدالله صالح: آرزو دارم تهران متحد یمن باشد

توطئه آل‌سعود خنثی شد

(روزنامه جام‌جم - 1396/02/21 - شماره 4820 - صفحه 6)

چند روز بود رسانه‌های تبلیغاتی عربستان سعودی با ابراز خوشحالی از شکاف عمیق و اختلافات شدید بین علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن و جنبش انصارالله در این کشور مدعی بودند بزودی علی عبدالله صالح، حوثی‌ها و ایران را رسوا خواهد کرد.

خبرگزاری عربستان مدعی شده بود علی عبدالله صالح به رسانه‌های وابسته به خود چراغ سبز داده تا عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله را رسوا کنند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: این تحرک صالح به دلیل گزارش‌هایی است که می‌گوید حوثی‌ها قصد شورش علیه صالح را داشته و حتی می‌خواسته اند او را به قتل برسانند.

از سوی دیگر روزنامه الحیات چاپ لندن در گزارشی نوشت: قرار است بزودی علی عبدالله صالح با سخنانی اعلام کند حوثی‌ها وابسته به ایران هستند و از تهران پول می‌گیرند.

به نوشته این روزنامه، صالح تصمیم گرفته است همه نقشه‌های حوثی‌ها را در یمن افشا کند.

اما سخنان دیروز علی عبدالله صالح و ستایش او از جمهوری اسلامی ایران آب پاکی بود که بر سر مقامات سعودی و رسانه‌های وابسته‌شان ریخته شد. این اتفاق یک بار دیگر نشان داد حاکمان سعودی می‌کوشند شکست‌های پی در پی خود در یمن را به‌وسیله تبلیغاتی مسموم‌کننده جبران کنند.

سخنان صالح یک بار دیگر استحکام محور مقاومت در یمن را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد حوثی‌ها برگ برنده را دراین کشور در اختیار داشته و سعودی‌ها همراه گروه‌های وابسته‌شان در یمن آب در هاون می‌کوبند.

به گزارش جام‌جم و به نقل از شبکه الجزیره، علی عبدالله صالح در سخنانی در برابر کنگره رهبران زن در حزب خود گفت: عربستان سعودی بهتر است با حوثی‌ها وارد مذاکره شود، چون آنها رهبری مشروع را به‌عهده داشته و بر کشور حکومت می‌کنند.

صالح در اظهارات خود تاکید کرد: ائتلاف با ایران که یک دولت بزرگ اسلامی است هیچ عیبی ندارد و من به‌عنوان رئیس یک حزب مخالف در کشور آرزومندم تهران با ما متحد شود.

وی درعین حال دولت‌های عرب خلیج‌فارس را متهم کرد با رژیم اسرائیل و آمریکا متحد شده‌اند. وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: تا خون در رگ‌های ماست اجازه نخواهیم داد کسانی که به ریاض رفتند (عبدربه منصور هادی) به عنوان حاکم به کشور بازگردند.

ایران و یمن روابطی بین دو ملت

تبلیغ اختلاف علی عبدالله صالح با ایران از سوی رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها در حالی است که صالح روز سه‌شنبه در سخنان خود با اعلام این‌که رابطه با ایران حرام نیست، خواستار تشکیل ائتلاف یمن با ایران شد.

وی افزود: رابطه ایران و یمن نظامی، سیاسی و اقتصادی نیست، بلکه رابطه ابراز همبستگی ملت ایران با ملت یمن در جنگ است.

به‌دنبال تبلیغات مسموم‌کننده سعودی‌ها چند روز پیش محمد البخیتی، یکی از مسئولان جنبش انصارالله (حوثی‌ها) گفته بود عربستان تلاش می‌کند بین این جنبش و متحدش علی عبدالله صالح شکاف ایجاد کند. وی هشدار داد اگر علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن دست به چنین کاری بزند، به پایان خط خود خواهد رسید.

علی عبدالله صالح، در دوران ریاست‌جمهوری خود به مدت هفت سال ( از سال 2002 تا 2009 ) در شش جنگ با حوثی‌ها وارد نبرد شد و حتی با کمک جنگنده‌های سعودی موفق نشد آنها را شکست دهد. حال، حوثی‌ها در وضعیتی کاملا متفاوت قرار داشته و چند ماه است صنعا پایتخت یمن و بسیاری از مناطق سرسبز این کشور را در اختیار دارند.

بعضی از تحلیلگران می‌گویند هدف نهایی صالح، کمک به حوثی‌ها برای شکست دادن دشمنان مشترک خود عبد ربه منصور هادی و متحدانش است. اما گروهی دیگر بر این باورند که علی عبدالله صالح نیز یک شیعه زیدی است و به لحاظ فکری و ایدئولوژیک با حوثی‌ها نزدیکی‌های بسیاری دارد.

از آن گذشته علی عبدالله صالح دارای تفکرات چپ بوده و از سال‌ها پیش با سعودی‌ها اختلاف‌نظر داشته است. از همین‌رو اخبار جعل شده از سوی رسانه‌های سعودی را بیشتر باید یک جنگ روانی و تبلیغاتی به حساب آورد.

روز گذشته ارتش وکمیته‌های مردمی یمن با ارائه فهرستی دستاورد چهار ماه گذشته خود را در نبرد علیه متجاوزان سعودی و اماراتی تشریح کردند.

به گزارش خبرگزاری یمن « سبا» در این فهرست از انهدام 667 خودروی عربستانی، سرنگونی 11 هواپیمای ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و شلیک 20 موشک به مواضع نظامیان عربستانی خبر داده شده است. همچنین در مدت مذکور 15 تانک از جمله سه تانک آبرامز ائتلاف عربی در تجاوز به یمن به‌دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی منهدم، 68 زره‌پوش نیز به‌طور کامل تخریب و23 انبار اسلحه عربستان نابود شد. نیروهای یمنی دو بالگرد آپاچی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان را در 26 ژانویه (6 بهمن )در المخا و دومی در 16 مارس (25 اسفند) 2017 در الجاح الاعلاء در الحدیده سرنگون کردند.

عربستان همراه با چند کشور دیگر از ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی،دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت کرد. این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه‌ای جز کشتار بیش از 12 هزار یمنی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و همچنین آواره شدن میلیون‌ها یمنی و ویرانی زیرساخت‌های این کشور نداشته است.

علاوه بر خسارات مستقیم جنگ به مردم یمن، این بحران خسارات غیرمستقیمی نیز در پی داشته است. منابع خبری روز سه‌شنبه از بروز بیماری مسری وبا در یمن با 34 کشته تا این لحظه و ابتلای بیش از 2000 نفر خبر دادند.

به گزارش این منبع، وضع بهداشت و درمان کشور بشدت خراب و تاسف‌بار است. شبکه فرانس 24 با پخش تصاویری از صنعا افزود: بیماران در این بیمارستان در راهروها و حتی در حیاط آن دیده می‌شوند. همه با نشانه‌های یکسان به این بیمارستان می‌آیند؛ اسهال و نشانه‌های از دست دادن آب بدن. این همان سندرم وباست. فرانس 24 گفت: کار از دست پزشکان خارج شده و این بیماری به‌سرعت روبه افزایش است.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2837612702270256828

ش.د9600143

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات