تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۲۱۶۶
چرا اوپك توافق كاهش توليد را تمديد كرد؟

رايزني ايران عقلانيت عربستان

پایگاه بصیرت / علی‌اکبر سمیعی
(روزنامه آفتاب يزد - 1396/03/06 - شماره 4903 - صفحه 6)

وزرای نفت کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک در اجلاس روز پنجشنبه خود در وین با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9‌ماه دیگر موافقت کردند. این موضوع نشان از وحدت دوباره اعضای اوپک و کاهش اختلافات در این کارتل بزرگ نفتی دارد.اوپک در اواخر سال 2015 با کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از تولید این سازمان موافقت کرده بود. اعتبار این توافق از ابتدای سال 2017 به مدت شش ماه بود. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت‌ها‌ کمک کند. بررسی‌ها‌ی کارشناسی نشان می‌دهد اعضای اوپک به توافق ماه نوامبر 2016 که از اول ژانویه 2017 اجرایی شده است بیش از 100 در صد عمل کرده اند، این در حالی است که این میزان برای غیراوپکی‌ها‌ به 50 درصد می‌رسد و کشورهای مانند قزاقستان، مکزیک و آذربایجان چندان به تعهد خود عمل نکرده اند. نکته مهم نشست وین این بود که کاهش تولید کشورها در حالی مورد توافق قرار گرفت که قرار است ایران هیچ کاهشی در تولید نفت خود نداشته باشد.

زنگنه چند ساعت پس از توافق وزرای اوپک در وین نیز به خبرآنلاین گفت: کسی جرات ندارد به ما بگوید تولید را کم کنید. ما در کمال اقتدار به دنیا پیام صلح و دوستی دادیم. وزیر نفت در حاشیه اجلاس اوپک به خبرنگاران گفت: ایران از هر سه گزینه مطرح برای تمدید توافق یاد شده، اعم از تمدید 6 ماهه، 9 ماهه یا 12 ماهه حمایت می‌کند.بیژن زنگنه با اشاره به اینکه هدف اوپک از توافق کاهش تولید، کمک به تثبیت بازار و کاهش سطح ذخیرهسازیهای تجاری نفت است، تصریح کرد: همانطور که پیشتر گفتم، برای همه اعضای اوپک در این مرحله قیمت مطلوب نفت 55 تا 60 دلار است.وزیر نفت کشورمان با بیان این که بحث تشدید کاهش تولید نفت اوپک هم اکنون روی میز نیست، اظهار کرد: فکر می‌کنم اکنون به نفع بازار است که به همین روال پیش برویم؛ ما مشتاق هستیم که همه مسائلی را که پیش از این درباره آنها به توافق رسیده ایم را تمدید کنیم.

این در حالی است که وزیر انرژی عربستان و رئیس دوره‌ای اوپک در آئین افتتاحیه صدوهفتاد و دومین نشست این سازمان گفت: توافق اوپک برای کاهش تولید نفت دستاورهای قابل‌توجهی داشته است.خالد الفالح، افزود: از نشست پیشین اوپک در 30 نوامبر سال 2016 میلادی (دهم آذرماه 95) تاکنون، وضع بازار نفت بهبودی خیره ‌کننده داشته است.به گفته وی، اوپک در آن زمان با شرایط افت قیمت در بازار رو به رو بود، اما بازارهای جهانی نفت خام اکنون به خوبی در مسیر بازگشت به توازن قرار دارد.وزیر انرژی عربستان افزود: ما برای پایین آوردن ذخیره سازی نفت جهان به سطح میانگین پنج ساله، باید کارهای بیشتری انجام دهیم، اما اکنون در مسیر درست قرار داریم.الفالح همچنین ابراز امیدواری کرد که با وجود برخی نوسان‌های احتمالی، روند بهبود شرایط بازار ادامه یابد و به رونق اقتصاد جهانی و رشد سالم تقاضای نفت به ویژه در آسیا کمک کند.وزیر انرژی عربستان سعودی اضافه کرد: بازار شاهد عزم محکم و خلل ناپذیر اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت غیرعضو این سازمان بوده است و سطح بالای پایبندی به توافق اوپک منعکس‌کننده این مسئله است.

عربستان سر عقل آمده

سیروس سازدار کارشناس نفتی و عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص تصمیم اوپک برای تمدید کاهش تولید نفت به آفتاب یزد گفت: با توجه به اینکه در آستانه فرا رسیدن تابستان هستیم و طبیعتا مصرف جهانی نفت کمتر می‌شود اگر اعضای اوپک توافق کاهش تولید را تمدید نمی‌کردند قطعا قیمت جهانی نفت روبه کاهش غیر منتظره می‌رفت. سازدار فشار تولید‌کنندگان غیر اوپکی بر اوپک برای تمدید کاهش تولید را از دلایل تصمیم اخیر اوپک عنوان کرد و گفت: دقیقا در راستای همین موضوع، وزیر انرژی روسیه رایزنی‌های فراوانی را با همتایان خود در اوپک انجام داد تا آنها را به تمدید توافق ترغیب کند.

وی افزود: عربستان نیز که در سال‌های گذشته، سیاست‌های غیر منطقی در بازار نفت اتخاذ و با کاهش تولید مخالفت می‌کرد حالا با افزایش هزینه‌ها‌یش از جمله در جنگ یمن در اقتصاد، سر عقل آمده و از کاهش تولید حمایت می‌کند. سازدار گفت: از دیرباز 14 درصد ازتولید اوپک سهم ایران بوده است. در سال‌های تحریم این سهم کاهش یافت و سیاست ما بازپس گیری این سهمیه در اوپک است. انشاءاله ما باید همه توان خود را به کار بگیریم که به سهمیه تولید و فروش خود قبل از تحریم برسیم.

وحدت به اوپک بازگشته است

در همین حال، حامد فرنام کارشناس مسائل انرژی در گفت‌وگو با آفتاب یزد، تصمیم اعضای اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید نفت را منطقی اعلام و تصریح کرد: این توافق همانند توافق قبلی نشان داد که وحدت در میان اعضای اوپک شکل گرفته است. در واقع، اعضای اوپک به این موضوع واقف شده‌اند که باید به اتحاد و همکاری به پیش بروند زیرا در این صورت است که می‌توانند منافع خودشان و اوپک را در بازار نفت تامین کنند. فرنام گفت: حتی کشوری مثل عربستان سعودی که در سال‌های گذشته ساز مخالفت با کاهش تولید را به صدا در آورده بود اکنون از تمدید کاهش تولید اوپک حمایت می‌کند. عربستان به خاطر افزایش هزینه‌ها‌یش به این نتیجه رسیده که راهی جز همراهی با سایر اعضای اوپک ندارد.

فرنام با مثبت قلمداد کردن دیپلماسی نفتی ایران در اوپک گفت: ایران در چند سال اخیر در اوپک بسیار فعال بوده و توانسته است لابی و رایزنی خوبی با سایر اعضای این سازمان انجام دهد. در واقع ایران نقش مهمی در تصمیم‌گیری برای تمدید کاهش تولید نفت داشته است. این کارشناس گفت: نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد ضرورت همکاری بیشتر کشورهای عضو اوپک با اعضای غیر اوپک به‌ویژه روسیه است. به هر حال اوپک یک کارتل بزرگ اقتصادی است و به این نتیجه رسیده که برای اینکه نفت کمتری عرضه کرده و قیمت بیشتری داشته باشد به تنهایی قادر به این کار نیستند. در واقع اوپک دریافته که بدون همکاری با تولید‌کنندگان نفت غیر اوپک قادر به حفظ قیمت‌ها نیست. به همین دلیل است که اوپک با همکاری با روسیه که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت غیر اوپک است توانسته بازار نفت را حفظ کرده و به قیمت‌ها اثرگذاری داشته باشد.

پیش بینی برخی تحلیلگران بین المللی از بهای نفت در ماه‌ها‌ی آتی قیمت نفت پس از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تمدید محدودیت تولید برای یک دوره 9ماهه دیگر کاهش یافت، اما برخی تحلیلگران بین المللی نرخ‌ها‌ی بالاتری را در ماه‌ها‌ی آتی برای طلای سیاه پیش‌بینی می‌کنند.«حلیمه کرافت» مدیر اجرایی و رئیس بین المللی بخش راهبردهای کالایی در موسسه مالی کانادا (آر.بی.سی)، به شبکه خبری«سی.ان.بی.سی» آمریکا پیش بینی کرد قیمت نفت در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی (پاییز امسال) به 61 دلار برای هر بشکه برسد.این در حالی است که اکنون سرمایه گذاران پس از تصمیم سران اوپک به تداوم کاهش تولید برای 9ماه، احساس ناامیدی می‌کنند؛ زیرا افت شدیدتر قیمت‌ها‌ را پیش بینی کرده بودند.

اکنون قیمت نفت خام برنت پنج درصد افت کرده و با 2دلار و 70سنت کاهش، به 51دلار و 44سنت در هر بشکه رسیده است.نفت خام اینترمدیت (غرب تگزاس آمریکا) پنجشنبه را با کاهش 4.8درصدی و افت 2دلار و 46سنتی به پایان رساند و 48دلار و 90سنت قیمت گرفت.کرافت در این زمینه افزود: گرچه اکنون افزایش عرضه متوقف شده است، اما دستیابی به کاهش عمیق تر سطح تولید می‌تواند یک چالش باشد.به نوشته تارنمای شبکه سی.ان.بی.سی آمریکا، رئیس پژوهشکده نفت موسسه تحلیلی «کرنراستون» نیز تاکید کرد که با وجود افزایش عرضه آمریکا، لیبی و عراق، قیمت‌ها‌ در نهایت بالاتر می‌رود.«مایک راتمن» گفت: هنگامی که شما همه چیز را کنار هم بگذارید، واقعیت این است که اوپک از ماه نوامبر گذشته (آذرماه پارسال) یک میلیون و 500هزار بشکه نفت در روز از عرضه به بازاری که حجم آن 45میلیون بشکه در ماه است، کم کرد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=73654آ

ش.د9600617

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات