تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۲۶۴۰

وهابيت پدر داعش، يار صهيونيسم

مقدمه: روز جهانی قدس نزدیک است. روزی که با فرمان امام راحل(ره) حجت بر تمام مسلمانان جهان تمام شد که رژیم صهیونیستی دشمن درجه یک جهان اسلام است، اما در سال‌های اخیر و با بوجود آمدن گروهک تروریستی داعش، شاهد تلاش برخی از بازیگران منطقه‌ای برای تغییر جهت نگاه مسلمانان منطقه از اسرائیل به درون امت اسلامی بوده و هستیم. یکی از این بازیگران بدون شک اُمرای وهابی آل‌سعود هستند. بیان مسأله فوق، بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با دکتر سیداحمد سادات، مدیر شبکه جهانی الکوثر و استاد دانشگاه تهران انجام شود که در پی می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / محمد زندکریمخانی

(ويژه جام سياست روزنامه جام‌جم – 1396/03/30 – شماره 49 – صفحه 7)

* آقای سادات، شما به‌واسطه شغل‌تان تمام شبکه‌های منطقه خاورمیانه بخصوص عرب‌زبان را رصد و تحلیل می‌کنید. اولین حضور رسانه‌ای داعش چگونه بود؟

** زمانی که داعش، موصل را با کمترین مقاومت اشغال کرد رسانه‌های عراقی، عربی و غربی تصاویری را پخش کردند که گفته شد تصاویر فرار دسته‌جمعی و گله‌ای نیروهای ارتش عراق است که درحال گریختن از معرکه هستند.

تحلیل رسانه‌ها که با آب و تاب فراوانی همراه بود تصوری از داعش ایجاد نمود که گویی این گروه متوحش، قهرمان معرکه‌ای است که در سوریه و عراق آغاز کرده است. غافل از آن‌که اکثر رسانه‌های مذکور در دام سناریویی افتادند که گردانندگان غربی و صهیونیستی داعش متشکل از آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی با کمک سرویس‌های امنیتی منطقه در پی آن بودند. در واقع رسانه‌های منطقه، به‌عنوان مجری سیاست‌های عملیات روانی اتاق فکر سرویس‌های مذکور، دست به کار شدند. پس از مدتی مشخص شد تصاویر پخش شده در رسانه‌ها، در واقع تصاویر زندانیان آزاد شده از زندان «بادوش» بوده نه آنچه که رسانه‌ها و خبرگزاری‌های عربی و غربی از آن به نام تصاویر ارتشیان فراری عراق به خورد افکار عمومی دادند.

* آیا برای مقابله با تکرار پخش چنین تصاویر کذب هم اقدامی انجام شد؟

** بله، پس از این حادثه مسئولان عراقی به رسانه‌ها هشدار دادند در دام عملیات روانی نیفتند و به ترویج شایعات و پخش اکاذیبی که در امنیت ملی عراق اخلال ایجاد می‌کند، نپردازند. در همان زمان بود که نهادهای مسئول عراقی به صورت رسمی به دفاتر رسانه‌های سعودی در عراق ازجمله شبکه العربیه و العربیه حدث و برخی رسانه‌های همسوی دیگر همچون بی.بی.سی عربی و الشرقیه هشدار دادند تا به پخش اکاذیب پایان داده و موجب تشویش افکارعمومی نشوند. از سوی دیگر حکومت عراق در اقدامی ضربتی سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی مجریان فتنه جدید از جمله العربیه و الجزیره را در عراق فیلتر کردند.

* محور مقاومت اسلامی چه برخوردی با پدیده داعش در منطقه داشت؟

** از ابتدای ظهور داعش، محور مقاومت براساس داده‌های موجود معتقد بود که گروهک تروریستی داعش مخلوق سرویس‌های امنیتی غربی ـ صهیونیستی است که با حمایت مستقیم سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی ایجاد شده تا مجری برنامه‌های آنان باشد. گرچه این گروهک بعضا از خطوط قرمز ترسیمی عدول نموده و موجبات ناخشنودی حامیان خود را فراهم آورد که البته عمده این ناخشنودی نیز محصول نظرات برخی از سران و کادر داعش بوده است نه تصمیم تشکیلاتی.

اینک که استمرار رفاقت برخی از حامیان منطقه‌ای داعش و تکفیری‌ها با چالش مواجه شده می‌بینیم همان مواضع اعلام شده توسط محور مقاومت از زبان غربی‌ها و حامیان منطقه‌ای آنها بیان می‌شود و آنها با متهم کردن خودشان اعتراف می‌‌کنند که بخشی از کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی در منطقه و حامی گروه‌های تروریستی در منطقه هستند.

در این میان از اظهارنظر نیز فراتر رفته و اسناد و مدارک مربوطه هم ارائه می‌شود. در واقع افکار عمومی امروزه براحتی می‌تواند تشخیص دهد که ائتلاف آمریکایی نه‌تنها به‌دنبال مقابله با داعش نبوده بلکه مدیریت داعش را به عهده داشته و در این خصوص توانسته جهانیان را فریب داده و بسیاری از رسانه‌های بی‌طرف را نیز به بازی بگیرد.

* با توجه به نزدیک شدن روز جهانی قدس، خط‌مشی داعش در ارتباط با رژیم صهیونیستی چگونه بوده و هست؟

** سیاست ترسیمی برای داعش آن بود که بتواند پس از پیروزی محور مقاومت در جنگ‌های متعدد، نبرد را به داخل کشورهای اسلامی کشانده و به جای مبارزه با اسرائیل، جنگ مذهبی راه بیندازد و منظومه رسانه‌ای عربی و غربی در این راستا بسیج شدند. در این مدت، قطب نمای امت اسلامی را از مقابله با رژیم صهیونیستی به مقابله با جمهوری اسلامی منحرف نموده و به ترویج ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی اهتمام ورزیدند. بر همین اساس است که رژیم صهیونیستی خود را در بهترین حالت دیده و اعتراف می‌کند روابط بسیار مطلوبی با اعراب محافظه‌کار داشته و آنها امروزه در یک سنگر هستند که همانا مقابله با «تهدیدات ایران» است.

* آیا اقدامات تروریستی اخیر در تهران را می‌توان در راستای سیاست «تهدیدات ایران» تصور کرد؟

** همین‌طور است. حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) در تهران، در پی اظهارات محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد سعودی مبنی بر انتقال نبرد به داخل ایران شکل گرفت. از سوی دیگر اخیرا مایکل دی. آندریا معروف به «آیت‌الله مایک» از طرف سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به عنوان مدیر جدیدی برای عملیات این سازمان در ایران تعیین شد. کسی که ردپایش در شهادت عماد مغنیه و همچنین شکنجه بازداشتی‌های سیا نیز دیده می‌شود.

* با این اوصاف می‌توان وهابیت را پدر معنوی داعش و همپیمان مادی رژیم صهیونیستی دانست؟

** درست است، ناظران سیاسی از ارتباط نزدیک و همکاری سازمان سیا و سرویس اطلاعاتی عربستان با گروه‌های تکفیری کاملا آگاهند و نقش بی‌بدیل سفیر سابق عربستان سعودی در آمریکا (شاهزاده بندر بن سلطان) در ساماندهی افغان عرب‌ها و سپس شکل‌گیری طالبان و القاعده را از یاد نبرده‌اند. از سوی دیگر به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان در افغانستان توسط سعودی‌ها و اماراتی‌ها کمترین شکی باقی نگذاشت که افراطی‌گری و تروریسم در منطقه زاییده سردمداران قبیله آل‌سعود است که با بی‌شرمی تمام مجری سیاست‌های اربابان آمریکایی در منطقه بودند و در این میان از اظهار دوستی با رژیم صهیونیستی نیز اِبایی ندارند.

* و تحلیل پایانی؟

** سخن آخر این‌که، بی‌دلیل نیست در آستانه روز جهانی قدس روزنامه «یدیعوت احرونوت» فاش کرد که تماس‌های محرمانه‌ای بین ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی، اردن و اسرائیل در جریان است تا به بهانه انتقال حاجیان فلسطینی به مکه مکرمه، پرواز مستقیم بین تل‌آویو و ریاض دایر شود. موضوعی که پس از دیدار ترامپ از ریاض و تل‌آویو به‌صورت علنی به آن اشاره و در مورد تحقق عینی آن ابراز امیدواری شد.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2885516061565240792

ش.د9600872

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات