تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۸۱۸

خودرو حریم خصوصی نیست

(روزنامه آرمان – 1396/04/21 – شماره 3365 – صفحه 4)

روز گذشته بار دیگر حریم خصوصی بودن یا نبودن خودرو مورد بحث قرار گرفته و علاوه بر اینکه رئیس ناجا بار دیگر اعلام کرد که داخل خودرو حریم خصوصی نیست، یک مرجع تقلید نیز گفت: «برخی فضای داخل اتومبیل را فضای خصوصی به شمار می‌آورند، از نظر فقهی اگر چیزی آشکار و عیان باشد فضای خصوصی نیست و فضای اتومبیل هم از همین دسته است.»

شفافیت در مورد حریم خصوصی نبودن خودرو

روز گذشته یک مرجع تقلید شیعیان در رابطه با لزوم ایجاد امنیت در فضاهای مختلف تاکید کرد: ناامنی‌های فیزیکی تقریبا از بین رفته است و امروز باید به ناامنی در فضای مجازی بیشتر توجه شود. آیت‌ا... مکارم شیرازی با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت: راه‌اندازی این شبکه ضرورت دارد و با آغاز به کار آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، اما سال‌هاست که پشت گوش انداخته‌شده و امیدواریم که مسئولان مصالح جمعیت را فدای درآمد کنند و اقدام به راه‌اندازی این شبکه کنند. مرجع تقلید شیعیان به مظاهر فضای خصوصی در فقه نیز اشاره کرد و گفت: برخی فضای داخل اتومبیل را فضای خصوصی به شمار می‌آورند، از نظر فقهی اگر چیزی آشکار و عیان باشد فضای خصوصی نیست و فضای اتومبیل هم از همین دسته است. او ادامه داد: این مثل آن است که خانه‌ای شیشه‌ای ساخته شود، درحالی که فضای شخصی و خصوصی به معنای داشتن حدود و حریم و به‌دور از چشم است و هر فضایی اگر در دید مردم باشد دیگر خصوصی به‌حساب نمی‌آید.

آیت‌ا... مکارم شیرازی این سخنان را غرض‌ورزی برشمرد و تصریح کرد: مسائل فقهی در این زمینه بسیار روشن و شفاف است، کسانی هم که آن را مطرح می‌کنند به‌خوبی از حکم فقهی اطلاع دارند، اما برای خواسته‌ها و مطامع خود و برای شکستن قبح این مسائل، آن را مطرح می‌کنند. استاد برجسته حوزه علمیه بر لزوم دقت در برخورد با این‌گونه گفته‌ها تاکید کرد و گفت: در برخورد با این‌گونه مسائل باید دقت کرد که به خشونت متهم نشویم و در عین‌حال به‌صورت قانونی با رواج این مسائل که قبح مسائل خلاف شرع و قانون را می‌شکنند برخورد کنیم. او ارتکاب به گناه آشکار را دو گناه برشمرد و افزود: آشکار ‌بودن گناه علاوه بر خود گناه که سبب از بین‌بردن قبح آن می‌شود بر معصیت آن می‌افزاید، در این‌گونه مواقع لازم است همه دستگاه‌ها برای رواج اخلاق و امنیت گام بردارند. آیت‌ا... مکارم شیرازی لزوم این همراهی در ایجاد اخلاق و امنیت را در استان قم بااهمیت‌تر از سایر استان‌ها دانست و افزود: قم پایتخت جهان تشیع بوده و یک جهان‌شهر و حرم اهل‌بیت(س) است و تامین امنیت و اخلاق در آن ضرورت بیشتری دارد.

‌برخورد با هنجارشکنی در خودرو

همزمان فرمانده ناجا با بیان اینکه پلیس تمام تلاش خود را برای امنیت و راحتی شهروندان انجام می‌دهد، ‌اظهار کرد: درخواست ما این است که اقدامات پلیس را با موضوعات سیاسی قاطی نکنند. حسین اشتری در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان کرد در یکی از معابر شهری وضعیتی بدتر از لاس‌وگاس را در خودرویی مشاهده کرده و شماره پلاکش را نیز برداشته است، گفت: هرگونه هنجارشکنی در خودرو جرم بوده و پلیس طبق قانون با این افراد برخورد خواهد کرد که مواردی همچون توقیف خودرو و جریمه ازجمله آنهاست. او درباره اینکه آیا می‌توان به رأی بازرسان نامحسوس شکایت کرد؟ گفت: هر کسی شکایتی داشته باشد حتما به آن رسیدگی خواهد شد و اگر تخلفی از سوی ماموری نامحسوس انجام شده باشد، حتما بازرسی ما به آن ورود خواهد کرد، اما شرایط فعالیت بازرسان نامحسوس و آموزش‌هایی که می‌بینند متفاوت است و ما سعی کردیم تا احتمال خطایشان کمتر باشد.

اشتری درباره اعطای گواهینامه به کسانی که وضعیت سربازی خود را تعیین‌تکلیف نکردند نیز گفت: طبق قانون مشمولان باید برای دریافت گواهینامه وضعیت سربازی خود را تعیین‌تکلیف کنند. در همین راستا نمی‌توان به مشمولان غایب و سربازان فراری گواهینامه داد. با این وجود ما از مجلس و قوه قضائیه استعلام کرده و به ستادکل نیز آمادگی خود را اعلام کردیم که در صورت تایید مجموعه قانونگذاری و ستادکل و ابلاغ ستادکل نیروهای مسلح، ما آمادگی اجرای آن را داریم، اما در حال حاضر تغییری در قوانین ایجاد نشده و مشمولان غایب گواهینامه رانندگی دریافت نخواهند کرد. او در پاسخ به سوال دیگر درباره حادثه پلاسکو و ادعای برخی مغازه‌داران مبنی بر سرقت از مغازه‌هایشان، گفت: حفاظت از اموال مردم جزو وظایف ناجاست و در پلاسکو نیز با همکاری واحدهای صنفی و شهرداری سعی می‌کنیم از اموال مردم محافظت کنیم.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/191091

ش.د9601008

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات