تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۸۷۶

علی صوفی: فشار اصولگرایان برای حضور در کابینه غیر منطقی است

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/04/19 ـ شماره 4937 ـ صفحه 2)

علی صوفی، وزیر تعاون در دولت دوم اصلاحات در گفتگو با جماران از ملاک­های انتخاب وزرای کابینه، فشارها به رئیس جمهور و نقاط ضعف و قدرت کابینه دولت یازدهم سخن گفت که در ادامه بخش‌ها‌یی از آن را می‌خوانید:

ـ به طور کلی ملاک اصلی انتخاب کابینه جدید دولت باید کارآمدی برای عمل به تعهدات رئیس جمهور به مردم و برنامه ششم توسعه باشد. کابینه جدید باید توان اجرای برنامه‌ها‌ و تعهدات را داشته باشد. عملکرد مثبت کابینه جدید می‌تواند 24 میلیون نفری که به روحانی رای داده اند نسبت به آینده و عملکرد دولت امیدوار کند که این امیدواری سبب ادامه پیروزی‌ها‌ در انتخابات‌ها‌ی سال 98 و 1400 می‌شود.

ـ مطالبه اصولگرایان برای حضور در کابینه می‌تواند درست و قابل قبول باشد اما فشارها به رئیس جمهور در این زمینه غیر منطقی است. توقع مردم از رئیس جمهور این است که از کابینه‌ای همراه و همفکر برای تحقق وعده‌ها‌ و تعهدات استفاده کند البته رئیس جمهور می‌تواند در سطوح پایین تر مدیریتی از اصولگرایان استفاده کند.

ـ در کابینه اول فشار اصولگرایان نتیجه داد و مجلس اصولگرای آن زمان با فشارهایی که وارد کرد، در سهم خواهی از روحانی موفق بود. روحانی هم مجبور شد کابینه را طوری انتخاب کند که بتواند از آنها رای اعتماد بگیرد. از طرف دیگر وزرای روحانی هم برای جلوگیری از درگیری با مجلس بسیار محافظه‌کار بودند و به جای بکارگیری نیروهای دلخواه در کابینه، ساختار دولت احمدی نژاد را حفظ کردند. امروز اما به دلیل همراه بودن مجلس دهم، دست روحانی برای انتخاب کابینه نسبت به دوره پیش بازتر است. به همین دلیل توقع مردم و حامیان روحانی این است که با انتخاب درست به تعهداتی که به مردم داده است، عمل کند.

ـ در دوره پیش و در انتخاب وزیر کشور از رئیس جمهور انتظار می‌رفت فارغ از مسائل جناحی از کسانی استفاده کند که وزارت کشور و مدیریت آن را بشناسند. اگر قرار به انتخاب گزینه اصولگرا برای تصدی این پست مهم و حیاتی بود، حجت الاسلام ناطق‌نوری و برخی استانداران اصولگرای معتدل می‌توانستند گزینه بهتری باشند. درهرحال وزارت کشور وزارتخانه مهمی بود که در دوره قبل به آن بی توجهی شد و روحانی و نمایندگان مجلس از ضعف و سستی این وزارتخانه ضربه خوردند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid-77556

ش.د9601064

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات