تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۰۸۰
«وقایع‌اتفاقیه» درباره لزوم جوان‌گرايي در کابينه دولت دوازدهم گزارش می‌دهد؛

تغيير جايگاه جوانان از تماشاگري به کنشگري

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/04/20 – شماره 449 – صفحه 2)

حسين طادي: دولت‌هاي نهم و دهم با کنشگري مخرب و ايجاد چالش‌هايي با ريسک بالا، به‌ويژه در حوزه هسته‌اي و سياست خارجي، کشور را در تنگناي شديد سياسي و اقتصادي قرار داد که اين کنشگري‌هاي مخرب باعث ايجاد تحريم‌هاي بي‌سابقه اقتصادي و بسته‌شدن فضاي سياست بين‌الملل به روي کشور و شهروندان شد. دولت يازدهم درحالي تشکيل شد که کشور بيش از هميشه به ثبات سياسي و اقتصادي نياز داشت.

روحاني براي حل بحران‌هاي توليد‌شده در دولت قبل با دعوت از وزراي کهنه‌کار و ثبات‌گرا، کشور را به سمت تثبيت در سياست خارجي و اقتصادي برد. حال به نظر مي‌رسد که با پايان دولت يازدهم و شروع دولت دوازدهم، رأي‌دهندگان و سياستمداران، خواستار نگاه توسعه‌محور و ريسک‌پذير در کابينه دولت دوازدهم هستند. بخشي از اين خواسته‌ها مي‌تواند با استفاده از جوانان نخبه، اقليت‌هاي ديني و قومي و زنان در دولت دوازدهم تأمين شود. درهمين‌راستا در آخرين جلسه شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان، کميته تعامل با دولت تشکيل شد. وظيفه اين کميته، مذاکره با دولت براي بستن کابينه است.

روحاني کابينه جديد را در راستاي تحقق وعده‌هاي انتخاباتي شکل دهد

عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي با يادآوري وعده‌هاي انتخاباتي روحاني در گفت‌وگو با ايسنا گفت: حسن روحاني، کابينه جديد خود را در راستاي تحقق وعده‌هاي انتخاباتي‌اش شکل دهد. علي‌اصغر يوسف‌نژاد اظهار کرد: طبيعتا تغييرات کابينه بايد بر مبناي تحقق برنامه‌هايي باشد که دولت ارائه کرده، يعني انتخاب، گزينش و معرفي افراد به‌عنوان وزير بايد در راستاي تحقق برنامه‌هاي دولت و همچنين مطالبات، دغدغه‌ها و نگراني‌هاي مردم و شعارهاي انتخاباتي رئيس‌جمهوري در انتخابات 29 ارديبهشت باشد. وي افزود: به اعتقاد من در کابينه دوازدهم بايد افراد کارا، مؤثر و اجرايي به همراه سابقه اجرايي مشخص و همچنين افراد معتدل و تخصصي براي دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط انتخاب شوند که به نظرم با اين شاخص‌ها بيش از 50 درصد کابينه تغيير خواهد کرد.

يوسف‌نژاد اضافه کرد: به نظر من رئيس‌جمهوري بايد در گزينش افراد با کميسيون‌هاي تخصصي، فراکسيون‌ها و نمايندگان همسويي و همفکري داشته باشد زيرا اين به نفع دولت و مردم است؛ البته تاکنون اين رايزني انجام نشده اما ما معتقديم حداقل در شاخص‌ها بايد با نمايندگان رايزني شود و البته در مورد مصاديق خود دولت تصميم بگيرد. نماينده مردم ساري در پايان با تأکيد بر ضرورت مشاوره دولت با کميسيون‌هاي تخصصي درباره انتخاب وزرا يادآور شد: اگر اين هماهنگي بين مجلس و دولت وجود داشته باشد، پشتوانه رأي وزرا هم تقويت خواهد شد.

به زنان بها داده شود

حسين ابراهيمي از اعضاي جامعه روحانيت مبارز با اشاره به اينکه نيمي از جمعيت کشور را زنان تشکيل مي‌دهند، بر ضرورت حضور پررنگ‌تر آنها در کابينه دولت تأکيد کرد و گفت: در دولت دوازدهم بايد بهاي لازم به بانوان داده شود. بانوان نيمي از جمعيت جامعه را تشکيل مي‌دهند و لازم است که در تعيين سرنوشت خودشان تأثيرگذار باشند. ابراهيمي، درباره ويژگي‌هاي کابينه دوازدهم اظهار کرد: کابينه آينده بايد چند ويژگي داشته باشد، از نسل جوان استفاده کند. کابينه‌اي انقلابي باشد و دربرابر دشمنان اسلام و مستکبران مقاوم و شجاع باشد. وي با اشاره به ضرورت توجه به مسئله اقتصاد مقاومتي در دولت دوازدهم گفت: کابينه دوازدهم بايد مسئله اقتصاد مقاومتي را جزء آرمان‌هاي خود بداند و آن را محور کار خود قرار دهد.

کابينه دوازدهم به تحولات زيادي نياز دارد

علي‌محمد نمازي، عضو حزب کارگزاران سازندگي نيز معتقد است؛ کابينه دولت دوازدهم نياز به تغييرات و تحولات زيادي نسبت به کابينه فعلي دارد و سن کابينه بايد کاهش پيدا کرده و سهم زنان نيز افزايش پيدا کند. نمازي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره کابينه دولت دوزادهم گفت: پيام رأي مردم در انتخابات، تغيير در کابينه بوده و آقايان روحاني و جهانگيري در ايام انتخابات وعده‌هايي براي تغيير اوضاع و بهترشدن شرايط به مردم دادند. اين فعال سياسي خاطرنشان کرد: اولين قدم بعد از ارائه برنامه‌ها، چيدمان کابينه است و کابينه بايد تحول پيدا کند و برنامه‌هاي مورد نظر محقق شوند. نمازي همچنين تصريح کرد: به وزارتخانه‌اي همچون وزارت کشور انتقادات زيادي وارد است و تعداد زيادي از نيروهاي آقاي احمدي‌نژاد در بدنه اين وزارتخانه حضور دارند. وي با بيان اينکه ميانگين سني هيأت‌دولت طبق نظر متخصصان زياد است، جوان‌تر‌شدن کابينه را مورد تأکيد قرار داد.

تغيير جايگاه جوانان از تماشاگري به کنشگري

غلامرضا حيدري، نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران و از اعضاي کميسيون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر لزوم جوان‌گرايي در کابينه دوازهم در حساب کاربري خود در توئيتر نوشت: دولت جديد، با نگاهي آينده‌نگر، رويکرد جوان‌گرايي در مديران با لحاظ شايسته‌سالاري را مدنظر قرار دهد. اين نه يک عمل تبليغي بلکه ضرورتي غيرقابل انکار است. عضو شوراي مرکزي فراکسيون اميد با اشاره به آينده‌نگري در توئيتي ديگر گفت: منظور از جوان‌گرايي حذف مديران با سابقه نيست؛ بلکه به معني حضور جوانان در کنار مديران باسابقه است تا تجربيات و توانشان به نسل آينده منتقل شود. حيدري در سومين توئيت خود با حمايت از حضور جوانان در دولت دوازدهم در اين رابطه نوشت: جوان‌گرايي، تغيير جايگاه جوانان از «تماشاگري» به «کنشگري» است و عدم طي اين مسير مي‌تواند فرصت‌ها را تبديل به تهديدهاي بزرگ براي کشور کند.

منتظر تعيين تکليف لايحه تفکيک 3 وزارتخانه هستيم

حسينعلي اميري، معاونت پارلماني رئيس‌جمهوري با اشاره به اينکه کابينه دوازدهم با ساختاري جديد شکل مي‌گيرد، گفت: منتظر تعيين تکليف لايحه تفکيک سه وزارتخانه هستيم تا دولت دوازدهم با ساختار جديدي شکل بگيرد. حسينعلي اميري در گفت‌وگو با ايلنا، درباره لايحه تفکيک سه وزارتخانه و مراحل رسيدگي به اين لايحه گفت: لايحه تفکيک وزراتخانه‌ها با دوفوريت تقديم مجلس شد، يک‌فوريت آن رأي آورد و درحال‌حاضر در کميسيون اجتماعي است. اميري خاطرنشان کرد: نظر بر اين است که دولت دوازدهم بر‌اساس ساختار جديد شکل بگيرد.

او ادامه داد: با رئيس کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، آقاي عزيزي به‌شخصه گفت‌و‌گويي را انجام دادم تا هرچه زودتر اين لايحه در دستور کار قرار گيرد و تعيين تکليف شود. اميري تأکيد کرد: مهم آن است که هرچه زودتر لايحه تکليف وزارتخانه‌ها در کميسيون‌ها و صحن علني مجلس مورد بررسي و تعيين تکليف قرار بگيرد. معاون پارلماني رئيس‌جمهوري در ادامه تصريح کرد: قطعا دولت از لايحه‌اي که داده است، دفاع خواهد کرد. اميري تأکيد کرد: لايحه تفکيک سه وزارتخانه با نظر کارشناسي مطرح شده است اما در مورد اينکه رأي مجلس چيست، بايد صبر کنيم و منتظر بمانيم که اين لايحه در صحن مجلس با چه سرنوشتي روبه‌رو خواهد شد.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/76370

ش.د9601152

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات