تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۲۳۴

سيدعلي خرم: ترامپ، اسرائيل و عربستان مي‌خواهند ايران به سمت نابودي برجام حرکت کند

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/04/27 – شماره 455 – صفحه 4)

سفير اسبق ايران در مقر اروپايي سازمان ملل متحد در ژنو تأکيد کرد: بازيگراني همانند ترامپ، اسرائيل و عربستان به‌دنبال آن هستند تا ايران مجددا به شرايط پيشابرجام بازگردد. آنها مي‌خواهند ايران، خود به سمت زير سؤال‌بردن و نابودي برجام حرکت کند.

سيدعلي خرم در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به دومين سالگرد دستيابي به توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5 گفت: دو سال از دستيابي به برجام و امضاي آن مي‌گذرد و در اين دو سال، اين توافق با پستي و بلندي‌هاي متعددي در حمايت و مخالف با آن روبه‌رو بوده است.

دليل مخالفت‌ها با برجام چيست؟

او ادامه داد: طی دو سال گذشته و حتي در زمان انجام مذاکرات هسته‌اي، برخي از گروه‌ها و افراد به‌دليل مقابله با دولت آقاي روحاني با مذاکرات هسته‌اي و متعاقب آن، برجام به صورت مختلف و به اشکال متعدد مخالفت مي‌کردند و اين مخالفت تا به امروز نيز تداوم يافته است. گروه ديگري نيز بودند که در گذشته در مذاکراتي که با گروه 1+5 داشتند، به موفقيتي نرسيده بودند و به‌دليل اين ناکامي، ادعا مي‌کردند که برجام توافق معيوبي است و با تخريب‌هاي متعدد سعي مي‌کردند تا آن را از چشم مردم بيندازند.

اصول بنيادين برجام، مانع خروج يکجانبه آمريکا از توافق هسته‌اي شده است

اين تحليلگر مسائل سياست خارجي با بيان اينکه با گذشت دو سال از دستيابي به توافق هسته‌اي، حقايق در مورد برجام بيش از هر زمان ديگري روشن شده است، اظهار کرد: اينک با گذشت دو سال از دستيابي به توافق هسته‌اي، برجام اثرات خود را به نمايش گذاشته شده است و مردم مي‌بينند که اين توافق از چه اصول بنيادين و مباني مستحکمي برخودار است؛ به گونه‌اي که آمريکا به‌عنوان يک ابرقدرت جهاني نمي‌تواند به صورت يکجانبه از آن خارج شود.

برجام، ديپلماسي و صلح را جايگزين جنگ و ناامني کرد

خرم با بيان اينکه برجام محصول يک ديپلماسي مدرن چندجانبه‌گرايانه است، تصريح کرد: ايران و 6 قدرت جهاني به همراه اتحاديه اروپا کاري را انجام دادند که ناامني و جنگ در منطقه آشوب‌زده خاورميانه و همچنين جامعه بين‌المللي تشديد نشود. به عبارت ديگر توافق هسته‌اي، ديپلماسي، گفت‌وگو، مفاهمه، صلح و امنيت را جايگزين جنگ، درگيري، عدم گفت‌وگو، عدم مفاهمه و ناامني و درگيري کرد و از سويي نگراني‌هاي بحق يا ناحق جامعه بين‌المللي را نسبت به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران برطرف کرد.

ايران در آستانه ورود به ماده «۴۲» منشور سازمان ملل بود

او با بيان اينکه اگر مسير پيش از دستيابي به توافق هسته‌اي ادامه مي‌يافت، بي‌ترديد تحريم‌ها و تهديدهاي نظامي بيشتر مي‌شد و حتي جنگ وجود داشت، خاطرنشان کرد: برخي‌ها فکر مي‌کنند تهديد نظامي مربوط به آمريکاست، درحالي‌که اين‌گونه نيست. ايران در ذيل ماده «۴۱» منشور سازمان ملل متحد قرار داشت و در آستانه ورود به ماده «42» منشور سازمان ملل متحد قرار داشت که اين ماده، مربوط به محاصره و مداخله نظامي است.

آمريکا به تحريم‌هاي سازمان ملل و موج‌سواري بر آنها دل بسته بود

سفير اسبق ايران در مقر اروپايي سازمان ملل متحد در ژنو افزود: ايران تنها کشوري بود از ذيل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بدون جنگ يا تغيير رژيم خارج شد، درحالي آمريکا به تحريم‌هاي سازمان ملل و موج‌سواري بر آنها دل بسته بود.

ترامپ، اسرائيل و عربستان مي‌خواهند ايران به سمت نابودي برجام حرکت کند

خرم در تشريح مهم‌ترين چالش‌هاي پيش‌روي برجام ابراز کرد: بازيگراني همانند ترامپ، اسرائيل و عربستان به‌دنبال آن هستند تا ايران مجددا به شرايط پيشابرجام بازگردد. آنها مي‌خواهند ايران، خود به سمت زير سؤال‌بردن و نابودي برجام حرکت کند تا از اين طريق، هزينه لغو و ازبين‌رفتن توافق هسته‌اي را آنها پرداخت نکنند و بتوانند تحريم‌ها را مجددا عليه ايران اعمال کنند.

بايد احترام برجام را حفظ کنيم تا هيچ بازيگري طمع زير سؤال‌بردن اعتبار آن را نداشته باشد

او تبليغ مدام عليه برجام در داخل را يکي ديگر از چالش‌هاي پيش‌روي توافق هسته‌اي دانست و بيان کرد: از قديم گفته‌اند که حرمت امامزاده با متولي است. ما بايد خودمان تقدس و احترام برجام را حفظ کنيم تا هيچ بازيگري طمع زير سؤال‌بردن اعتبار آن را نداشته باشد. متأسفانه در دو سال گذشته، اين اصل رعايت نشده و طرف خارجي صداي واحدي را دراين‌باره نشنيده است و همين مسئله مي‌تواند موجب ترديد آنها براي سرمايه‌گذاري در ايران شود.

افزايش تنش ميان ايران و آمريکا براي حفظ توافق هسته‌اي به صلاح نيست

اين استاد حقوق بين‌المللي با بيان اينکه افزايش درگيري و تنش ميان ايران و آمريکا به‌عنوان دو بازيگر اصلي برجام براي حفظ توافق هسته‌اي به صلاح نيست، يادآور شد: افزايش درگيري‌ها مي‌تواند موجب بهانه‌گيري تندروهاي هر دو کشور، به‌ويژه طرف آمريکايي و درنتيجه انجام اقداماتي شود که درنهايت به نقض برجام منجر شود.

ايران به آمريکا درباره اجراي برجام بهانه ندهد

خرم با بيان بر اينکه ايران همچنان بايد رفتار مثبت و سازنده خود را در برجام ادامه دهد، عنوان کرد: عملکرد ايران موجب شده است تا همه بازيگران بين‌المللي به پايبندي کشورمان اعتراف کنند و آمريکا بهانه‌اي بر تحت فشار دادن ايران نداشته باشد و اگر قرار است برجام با خطري روبه‌رو باشد، ايران طلبکار باشد و روسيه، چين و اتحاديه اروپا عليه آمريکا موضع‌گيري کنند.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/76603

ش.د9601275

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات