تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۳۵۴۶

غرب به دنبال اختلاف‌افكني اسلامي

پایگاه بصیرت / دکتر احمد بخشایش/ استاد دانشگاه

(ويژه‌نامه جام سياست – 1396/04/27 – شماره 52 – صفحه 3)

آمریکایی‌ها برای نابودی جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های بسیار گسترده‌ای را تاکنون انجام دادند و در آخرین ضربه، تلاش کردند برای این‌که بتوانند جمهوری اسلامی را متوقف و از بین ببرند از طریق مذهب وارد شوند و اسلام افراطی را به‌وجود آورند. براین اساس، ابتدا طالبان و بعد القاعده را ایجاد و سپس حمایت کردند و در نهایت با تشکیل گروه تروریستی داعش، ‌کاری کردند که از دین اسلام چهره خشن به نمایش گذاشته شود و مردم از هر چیزی که بوی دین داشته باشد بدشان بیاید. آمریکایی‌ها در حال حاضر می‌گویند علت‌العلل همه اتفاقات در منطقه ایران است که با حکومت مذهب وارد شده و همه را تحریک می‌کند. در حالی که همه می‌دانند این آمریکاست که عوامل ناامنی متکثری از جمله داعش را در غرب آسیا ایجاد کرده است.

با این همه با سقوط موصل، به طور مسلم داعش در عراق که حکومت خلافت اسلامی اعلام کرده بود از بین رفته، البته اشتباه داعش این بود که همزمان در چند کشور اقدامات تروریستی انجام داد، ولی اگر در یک کشور خاص مثل عراق فعالیت می‌کرد شاید موفق می‌شد. داعش در حال نابودی است، اما باید گفت که این تفکر در اهل سنت باقی می‌ماند، اما این‌ احتمال وجود دارد که با توجه به این‌که مرز اردن، عراق و سوریه توسط حشدالشعبی کنترل می‌شود بخش عمده‌ای از داعشی‌ها در بین مردم پنهان یا دست به خودکشی بزنند، اما این‌که داعش در آینده در کدام کشور مستقر خواهد شد باید گفت که به طور مسلم آمریکایی‌ها نمی‌گذارند به‌راحتی داعش در سوریه از بین برود و دوست دارند داعش کنترل شده عمل کند. آمریکایی‌ها می‌گویند ما ضد داعش هستیم، اما در قالب ارتش آزاد که مخالف بشار اسد است به آنها کمک می‌کند.

در هر حال عراق، حتی ایران و سوریه باید در آینده کلک داعش را بکنند یا ضعیفش کنند، چون اگر چنین اتفاقی رخ ندهد داعش می‌تواند در قالب کارهای مدنی و جامعه مدنی با اسم دیگری خودش را بازسازی کرده و پا به عرصه خاورمیانه بگذارد.

داعش گروهی رادیکال است که توسط قطر، ترکیه، آمریکا و اسرائیل سازماندهی شد و با پول عربستان سعودی به قدرت رسید. بنابراین داعش قبل از این‌که نیرویی داخلی باشد معجونی از خارج است و این بدان معنا نیست که چون معجونی از خارج است در آینده با خارجی‌ها درگیر نخواهد شد، به طوری که دیدیم گروه طالبان از سوی آمریکایی‌ها درست شد، ولی جلوی آمریکایی‌ها ایستاد و آنها را مجبور کرد بن‌لادن را در پاکستان بکشند. بر این اساس هر‌چند سازماندهی داعش در عراق از بین رفته، ولی می‌تواند در قالب انفرادی و جزیره‌ای کشور عراق را دچار معضل کند و به نظر می‌رسد عراقی‌ها برای مقابله با این گروه باید منسجم‌تر و مستعدتر عمل کنند. آمریکایی‌ها در آینده به دنبال اختلاف‌افکنی‌های دیگری خواهند بود و تلاش می‌کنند کردها را منشأ ناامنی قرار دهند و با اختلاف‌افکنی بین کردستان و عراق ناامنی را در آینده متکثر کنند.

به یاد داشته باشیم اولین گروه‌های انتحاری را ژاپنی‌ها تشکیل دادند و برای ضربه زدن به دشمن با هواپیما به کشتی‌های دشمن می‌کوبیدند، ولی کم‌کم این فرهنگ عوض شد و فرهنگ صلح تعامل و جهان‌دوستی جای این اقدام را گرفت. بر این اساس اگر علمای اهل سنت و اهل شیعه، فتاوایشان در جهت روشنگری باشد و بتوانند گروه‌های افراطی را به سمت و سوی تعادل بکشانند، شاهد تغییر رفتار‌های داعش خواهیم بود، اما اگر غرب، انگلیس و آمریکا و دیگر کشور‌ها حتی عربستان سعودی تفسیرشان از تروریست یکی شود، آن وقت است که شاهد اتفاقات تروریستی دیگری خواهیم بود.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2921671682483993604

ش.د9601483

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات