تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۳۶۳۵

وزير ارشاد : تحديد اطلاعات، مغاير با مباني قانون حكمراني است

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/04/18 ـ شماره 26762 ـ صفحه 3)

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر به دموکراسی در کشور که مبتنی بر مردم سالاری دینی و اندیشه‌های امام (ره)، مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی است، اعتقاد داریم، باید بدانیم که دسترسی آزاد به اطلاعات جزو اصول آزادی است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهردیروز در آیین رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با تاکید بر این مطلب افزود: در مباحث جدید قدرت ملی عواملی مانند دیپلماسی، رسانه، مغز و نیروی انسانی و تکنولوژی و اطلاعات را شاخص‌های مهم آن برمی شمارند.

وی گفت: اطلاعات به عنوان یکی از عوامل قدرت محسوب می شود. هر فردی که به آن دسترسی داشته باشد می تواند صاحب قدرت شود. بنابراین از این منظر مردم صاحبان اطلاعات و حکومت امانتدار آن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مردم به عنوان مصرف کننده اصلی اطلاعات به شمار می آیند و تحدید اطلاعات مغایر با مبانی قانونی حکمرانی است.صالحی امیری تصریح کرد: یکی از شاخص‌های حکمرانی خوب در جامعه امروز، میزان دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی مردم است. دسترسی آزاد به اطلاعات الزاما در چارچوب قانونی وظایف دولت به تنهایی نیست، بلکه همه اجزای حاکمیت از جمله قوای مقننه و قضاییه را نیز در برمی گیرد.وی با طرح پرسش «چرا شفافیت و در مقابل آن چرا فساد»، اظهار کرد: شفافیت نورافکنی است که فضای تاریک را برای همه روشن می کند. دولت‌هایی که حیاط خلوت دارند در آن‌ها میل به فساد گسترده است. شفافیت در فضای تاریک و دسترسی مردم به اطلاعات نوعی عدالت اطلاعاتی محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیرو امید ادامه داد: عدالت در توزیع اطلاعات و دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از شاخص‌هایی است که از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: حق نداریم اطلاعات را محدود کنیم. وظیفه ما ایجاد شرایطی برای دسترسی مردم به اطلاعات در چارچوب قانون است.

صالحی امیری با اشاره به مزیت‌های راه اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برای پژوهشگران، گفت: بسیاری از اطلاعات در کشور وجود دارد که مربوط به قرن‌های گذشته است که با در اختیار گذاشتن آن‌ها از طریق سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به پژوهشگران کمک‌های بسیاری به آن‌ها می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان دسترسی آزاد به اطلاعات را یکی از شاخص‌های ارزیابی جایگاه ملی کشورمان در دنیا دانست.

سخنان وزیر ارتباطات

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات نیز در آئین رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رونمایی از آن را امری مهم در جهت شفاف سازی و تقویت دموکراسی در کشور عنوان کرد و گفت: اینکه این سامانه بعد از یک دوره آزمایشی ۴۵روزه فعالیت خود را رسماً از امروز آغاز می‌کند، اقدام خوبی بود و به ما کمک کرد تا این مدت نقایص سامانه را برطرف کنیم‌ .

واعظی اظهار کرد: اگر دولتی می‌خواهد مردمی بماند، قطعاً باید پاسخگو باشد و راهش هم این است که ابزاری داشته باشد که بین حاکمیت و مردم ارتباط برقرار کند. ما باید بتوانیم نظارت مردم بر خودمان را بالا ببریم. این سامانه در واقع یک فرآیند دموکراتیک است. اگر ما اعتقاد به دموکراسی دینی داریم لازمه اش این است که حکومت و دولت با مردم صادق باشند.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات افزود: ما امانتدار اطلاعات هستیم و تا زمانی که این اطلاعات می تواند به شفاف سازی و رفع تبعیض کمک کند، باید آن را در اختیار شهروندان قرار دهیم. از سوی دیگر، وظیفه مردم این است که از اطلاعات، به صورت درست استفاده کنیم. بدیهی است که هرچه مردم بهتر از این اطلاعات استفاده کنند، دستگاه‌ها پاسخگو تر خواهند شد.

وی در عین حال به سه حیطه محدود شده در اجرای این قانون اشاره کرد و تصریح کرد: موضوع اول منافع ملی، امنیت ملی و نظم عمومی است؛ دسترسی آزاد به اطلاعات معنایش این نیست که هر اطلاعاتی را که وجود دارد در دسترس قرار دهیم. مسئله دوم حریم خصوصی افراد است که به هر حال نمی توان به بهانه دسترسی به اطلاعات به این حیطه هم به صورت آزاد ورود کرد. حیطه سوم اطلاعاتی است که در فرآیند تصمیم گیری‌های مهم، وجود دارد که این هم مشمول این قانون نمی شود.واعظی با اشاره به اینکه این قانون و قانون‌های از این دست در حال حاضر در ۱۴۰کشور جهان اجرایی شده است و ۹۰کشور هم به دنبال اجرای آن هستند خاطرنشان کرد: زیرساخت‌هایی که امروز در وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایجاد شده است، دسترسی آحاد شهروندان را به اطلاعات فراهم تر کرده است.وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات از رونمایی از سامانه دولت الکترونیک طی سه چهار هفته آینده خبر داد و افزود: با رونمایی از این سامانه اطمینان مردم به شفافیت اطلاعات و عدالت اطلاعاتی بیشتر می شود. باید این فرهنگ در دستگاه‌ها به وجود بیاید که مقاومتی در مقابل انتشار اطلاعات نداشته باشند و از سوی دیگر مردم باید بدانند که به دنبال چه گونه اطلاعاتی باید باشند.

جامعه به موسیقی نیاز دارد

همچنین در حاشیه این آیین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در چارچوب قانون ایجاد شده است و قانونگذار کمیته ای را برای تدوین آیین نامه آن تعیین کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر سیاست‌های وزارتخانه متبوعش در حوزه موسیقی نیز افزود: جامعه به موسیقی نیاز دارد. این هنر امری بدیهی است و ابعاد مختلفی از جمله سنتی، نواحی و آیینی دارد.وی ادامه داد: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تقویت این هنر در عین رعایت قوانین و نظارت بر آن استوار است. نظارت با هدف حذف حواشی و رفع اشکالات موجود است. این وزارتخانه در زمینه موسیقی چارچوب‌های مشخص و گروههای نظارتی متخصص دارد. بر اساس این گزارش آیین رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیش از ظهر دیروز با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و سخنگوی وزارت امور خارجه در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این آیین دکتر حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی، سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از روند چگونگی شکل گیری این سامانه ارائه داد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\07\07-08\22-07-45.htm&storytitle=%E6%D2%ED%D1%20%C7%D1%D4%C7%CF%20:%20%CA%CD%CF%ED%CF%20%C7%D8%E1%C7%DA%C7%CA%A1%20%E3%DB%C7%ED%D1%20%C8%C7%20%E3%C8%C7%E4%ED%20%DE%C7%E4%E6%E4%20%CD%DF%E3%D1%C7%E4%ED%20%C7%D3%CA

ش.د9601328

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات