تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۰۳۶۶۸
پرسش‌هاي تاج‌زاده 18 سال پس از 18 تير

بازخواني يك واقعه

(روزنامه بهار ـ 1396/04/18 ـ شماره 224 ـ صفحه 3)

18 سال از 18 تير 78 مي‌گذرد و كماكان صحبت در ارتباط با اين واقعه از حساسيت بالايي برخوردار است، حتي اگر 18 سال از آن فاجعه گذشته باشد اما با اين همه سيدمصطفي تاج‌زاده معاون سياسي وزير كشور در آن مقطع در گفتگويي كه با سايت انصاف‌نيوز داشته معتقد است در مورد حوادث سال 78 چون فاصله افتاده و اقتدارگراها دروغ‌هاي زيادي گفته‌اند، لازم ديدم كه نكاتي را به ويژه براي آنان يادآور شوم. معاون سياسي وزير كشور دولت اصلاحات در ارتباط با ابهامات باقي مانده از اين واقعه مي‌گويد: خوشبختانه اكثريت مردم ابهام ندارند و مسائل كم و بيش برايشان روشن است. اگرچه مهاجمان به كوي دانشگاه و حاميانشان سعي در وارونه جلوه دادن حقيقت دارند.

مصطفي تاج‌زاده در ادامه با اشاره به طبيعي پيش رفتن تجمع دانشجويان در ساعات اوليه، مقطعي كه تجمع رو به خشونت مي‌رود اينگونه تشريح مي‌كند: در آستانه ورود به كوي ميراحمدي فرمانده اطلاعات كلانتري كه لباس شخصي به تن داشت با يكي از دانشجويان درگير مي‌شود. هنگامي كه مدير كوي دانشگاه براي وساطت به سمت آنان مي‌آيد با برخورد فمرانده مزبور به داخل جوي مي‌افتد. اين حركت ناپسند سرآغاز اعتراض دانشجويان مي‌شود و فضا را از حالت طبيعي تا حدودي خارج مي‌كند و تنش محدودي مي‌آفريند و با درايت طرفين حل مي‌شود. اگر آن اتفاق نمي‌افتاد تجمع مانند گذشته به صورت ساده و مسالمت‌آميزي پايان مي‌يافت. هم زمان فرمانده ناجاي تهران بزرگ با فرمانده حاضر در محل تماس مي‌گيرد و مي‌گويد كه من دارم با يگان ويژه به محل مي‌آيم.

وي در ادامه اين گفتگو سؤالاتي را طرح مي‌كند و مي‌افزايد: اولين مساله‌اي كه بايد روشن شود اين است كه او به دعوت يا دستور چه مقامي به چه دليلي به آنجا رفت؟ چرا در هيچ تظاهرات دانشجويي قبلي به كوي نرفته بود؟ دوم اين كه چرا به فرمانده حاضر در كوي دستور داد «دانشجويان را نگه داريد تا من برسم؟»، به چه دليل بايد دانشجويان را نگه مي‌داشتند؟ تظاهرات كه مي‌شود، منطقي‌ترين كار اين است كه دانشجويان را قانع كنند به كوي برگردند و به تظاهرات خاتمه دهند نه اين كه نگهشان دارند تا يگان ويژه برسد. سوم اين كه به اعتراف خود سردار نظري وقتي نيروها به كوي رسيدند، فردي با استفاده از اسم رمز ايشان در بي‌سيم يگان ويژه اعزامي اعلام مي‌كند كه اگر دانشجويان مقاومت كردند از سلاح گرم استفاده كنيد! آقاي نظري مي‌گويد من بلافاصله بي‌سيم را گرفتم و فرياد زدم كه فرمانده منم و هيچ كس حق تيراندازي ندارد ولي نمي‌گويد كه چه كسي دستور تيراندازي به سمت دانشجويان را داد؟

تاج‌زاده يادآور مي‌شود: به هر رو ما عصر 18 تير به كوي رفتيم تا دانشجويان را آرام كنيم. چون احتمال درگيري مجدد مي‌رفت. تظاهرات پنجشنبه شب شكل گرفت. نيروي انتظامي و لباس شخصي‌ها بامداد جمعه وارد كوي شدند و ما عصر جمعه به كوي رفتيم. همان شب با حضور ما در جلوي كوي تيراندازي شد و آقاي عزت ابراهيم‌نژاد تير مي‌خورد كه فيلم آن هست و شناسايي ضارب او هم خيلي كار دشواري نيست. معاون سياسي وزير كشور دولت اصلاحات خاطرنشان مي‌كند: بعد از جنايت مهاجمان در كوي، اعم از يگان ويژه و لباس شخصي‌ها، كميته‌اي در شوراي عالي امنيت ملي تشكيل شد تا به حادثه رسيدگي كند. در جلسات آن كميته تمام ادعاهاي تندروان مبني بر وجود يك حركت سازمان‌يافته و از قبل برنامه‌ريزي شده در كوي بررسي و معلوم شد كه تظاهرات مذكور صد درصد خودجوش و دانشجويي بود و هيچ جريان و حزب سياسي در برپايي آن نقش نداشت. الان هم بعد از 18 سال اقتدارگراها نتوانسته‌اند براي اثبات مدعاي خود درباره ماهيت غير دانشجويي آن اجتماع مدركي عرضه كنند. همچنين مشخص شد كه خطاي اصلي را فرماندهان نيروي انتظامي و لباس شخصي‌ها انجام دادند؛ اسامي برخي‌شان در گزارش شورايعالي امنيت ملي آمد كه چه كساني وارد كوي شدند، تير هوايي زدند و چگونه به ضرب و شتم دانشجويان پرداختند. فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ هم عزل و قرار شد به همراه مهاجمان محاكمه شود.

ش.د9601525

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات