تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۱۹۰
تحليل سياسي عبدالله نوري

مطالبات مردم نبايد گم شود

(روزنامه آرمان – 1396/05/09 – شماره 3380 – صفحه 1)

تشکیل کابینه موضوعی نیست که دلسوزان بخواهند درباره آن سکوت کنند بلکه هر یک از بزرگان برای کمک به دکتر حسن روحانی به ارائه پیشنهادات خود و تجاربشان می‌پردازند تا ضمن کمک به تداوم گفتمان اعتدال نقشی در پیشرفت کشور داشته باشند. حجت‌الاسلام عبدا... نوری پیش از این وزیر کشور دولت اصلاحات بود و به‌خوبی با بایدها و نبایدهای معرفی وزرا آشناست و از سویی احساس مسئولیتی دارد تا با ارائه دیدگاه‌هایش نقشی در تعیین کابینه خوب داشته باشد.

از سوی دیگر نسبت به سهم‌خواهی جریانات سیاسی هشدار می‌دهد و تصمیم‌گیران را از طرح مسائلی برای کاهش فشار بر خود برحذر می‌دارد. عبدا... نوری اخیرا دردیداری که با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران داشت، با تشریح برخی محدودیت‌های دکتر حسن روحانی در تشکیل کابینه جدید، نسبت به برخی اخبار و شایعات درباره چینش کابینه‌ای مغایر با مطالبات مردم، اظهار نگرانی کرد. وی در پاسخ به مطالباتی که دانشجویان از دولت روحانی طرح می‌کردند، گفت: بهتر است مطالبات خود و مردم را متناسب با امکانات موجود طرح کنیم تا موجب یأس و سرخوردگی نشود. عبدا... نوری با بیان اینکه هنوز دو ماه از انتخابات نگذشته و به زمان تنفیذ و تحلیف نرسیده‌ایم، شاهد فشارهای همه‌جانبه پیرامون برجام و قراردادهای خارجی هستیم، افزود: باید بپذیریم که جریان مقابل که در انتخابات موفقیت به دست نیاورد از امکانات و توانایی بالایی برخوردار است.

نوری در پاسخ به مطالبات مطرح شده برای پررنگ شدن نقش زنان و اقوام و مذاهب در کابینه خطاب به دانشجویان گفت: زنان که اكثريت آنها با حضور چشمگير خود در عرصه انتخابات با اميد و آينده نگري به آقاي روحاني راي داده‌اند، نبايد ناديده گرفته شوند. البته جریان اصلاحات مشکلات بر سر راه آقای روحانی را هم باید بداند که می‌داند. وی صریح کرد: با وجود همه محدودیت‌ها، ما نمی‌توانیم تحقق صددرصدی مطالبات ایام انتخابات را از دولت آقای روحانی انتظار داشته باشیم اما امیدواریم که دولت در راستای تحقق وعده‌هایش همه توان خود را به کار برد. وی در ادامه تاکید کرد: اخباری که از قابلیت و توانمندی بخشی از ترکیب کابینه پیشنهادی به گوش می‌رسد چنانچه صحت داشته باشد نگران کننده است.

البته برای اصلاح‌طلبان مطالبات و عملکرد مهم است و نه گفتار درمانی و نه حضور در کابینه و هیچ درخواستی هم جز اجرای برنامه‌های وعده داده شده توسط آقاي روحاني درايام انتخابات ندارند. موافقت یا مخالفت اصلاح ‏طلبان نسبت به حضور برخی از افراد در کابینه هم از موضع تحقق یافتن وعده‌های ‏رئیس جمهور است. آنان نسبت به انحراف و فاصله گرفتن دولت از خواست و نظر اکثریت مردم حساس هستند و پیگیری وعده‌های داده شده را وظیفه خود می‌دانند. جمله خود ایشان را تکرار می‌کنم که شما نمی‌توانید رای خود را از 24 میلیون نفر بگیرید و حرف آن 16 میلیون نفر را عمل کنید، البته حقوق آنها باید محفوظ باشد. فاصله گرفتن از وعده‌های انتخاباتی قطعا پیام امیدبخشی نسبت به ۲۴ میلیون رأی دهنده نخواهد داشت.

فراموشی و آسیب

عبدا... نوری در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی مطالبی که درباره سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، تصریح کرد: همه نگرانی اصلاح‌طلبان این است که اگر وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی آقای روحانی فراموش و به بایگانی سپرده شود، اعتماد مردم آسیب می‌بیند و کشور ضرر می‌کند.

برای تحقق این وعده‌ها باید کسانی که به آنها ایمان دارند، در کابینه حضور داشته ‏باشند، چرا که در غیر این صورت، پیش از همه برای خود آقای روحانی مشکل ایجاد می‌شود. عبدا... نوری در ادامه افزود: «البته آقای روحانی امروز وارد عرصه سیاست نشده و بر این مسائل به خوبی واقف است و ما هم امیدواریم که برای عبور از این فشارها، به گونه‌ای تعامل کند که باعث نگرانی مردم نشود. وی در ادامه تاکید کرد: «گاهی هم ممکن است مشکل و فشار خاصی برای ماندن یا رفتن برخی از افراد وجود نداشته باشد و مسائل دیگری درمیان باشد. مثلا با برخی از دوستان و نزدیکان، رودربایستی باشد و لذا با طرح مسائلی مانند موافقت یا مخالفت رهبری با تک تک اعضای دولت، فشار‌ها را از روی خود برداریم که این کار، صحیح نیست.

باید به مشاوران، دوستان و نزدیکان، در حد جایگاه واقعی آنها در جامعه و در ميان افكار عمومي و براساس توانایی، بهره‌وری و کارنامه آنها، بها داده شود. وی گفت: چنانچه آقای روحانی با اطرافیان خود رودربایستی داشته باشد، اصلاح‌طلبان نباید با ایشان رودربایستی داشته باشند. باید صریح و منطقی و البته محترمانه سخن بگویند و هر نکته‌ای را که لازم باشد، در راستای مصالح کشور و خود ایشان بیان ‌کنند. وی همچنین در قالب توصیه‌ای خطاب به آقای روحانی گفت: ایشان هر زمان احساس کرد که برای جلب رضایت جریانی که عمدتا در تقابل با اوست و در مراکز متعدد رسانه‌ها و بخش‌های گوناگون حضور دارد، باید ملاحظاتی را در نظر بگیرد، بلافاصله به این بیندیشد که جامعه و بدنه اجتماعی که پشتیبانان واقعی او در شرایط حساس، به‌ویژه در انتخابات بوده‌اند هم درحال نگاه کردن به او و عملکردش هستند.

هویت مستقل

عبدا... نوری در پاسخ به دغدغه برخی از دانشجویان برای حفظ هویت نقادانه اصلاحات، تصریح کرد: هویت اصلاح‌طلبی مستقل است و به اشخاص گره نخورده است. اصلاح‌طلبان چون ‏تشخیص داده‌اند حضور آقاي روحاني به نفع کشور و منافع ملي است، از ایشان حمایت کرده‌اند، اما معنایش این ‏نیست که با همه اقدامات آقای روحانی موافق هستند و نقدی ندارند. اصلاح‌‏طلبان در دفاع از آرمان‌هایشان و خواست اکثریت که هزینه‌های بسیار زیادی برایش ‏پرداخته و می‌پردازند، باید پایدار باشند. اصلاح‌طلبان همیشه باید از توقعات و انتظارات اصلاح‌‏طلبانه در راستای بهبودخواهی کشور دفاع کنند. قدرت اصلاحات، به بدنه آن که همانا ‏عموم جامعه هستند تعلق دارد و نبايد این بدنه گسترده اجتماعی فكر كنند که اصلاح‌طلبان از آنان به عنوان ابزاری براي ‏رسيدن عده‌اي به قدرت بهره می‌برند. بنابراین نقد عملکرد رئیس جمهور و دولت باید صادقانه، شفاف، صریح و البته خیرخواهانه و بدون حب و بغض انجام شود.

اهداف و برنامه‌های اصلاح‌طلبان ممکن است فراتر از عملکرد دولت باشد، ‏لکن طرح توقعات حداقلی برای این است که بی‌جهت سطح انتظارات جامعه بالا نرود، چرا که دامن زدن ‏به توقعات می‌تواند به ناامیدی منجر شود. ‏عبدا... نوری در ادامه افزود: «به اعتقاد من اگر دولت با اين ديدگاه جلو برود كه ان‌شاءا... چنين خواهد بود، جريان اصلاحات ‏نه‌تنها با دولت جديد زاويه پيدا نمي‌كند كه تا پايان همراه و پشتيبان آن خواهد بود ‏و لكن اگر از گفتمان اصلاحات فاصله گرفت، جريان اصلاحات نبايد به سمت دولتي شدن برود. ‏اصلاحات بايد در خط خود پايدار بماند و چارچوب فكري خود را حفظ كند. البته همچنان كه اشاره ‏شد، مطالبات بايد بر اساس توان دولت و واقعيات بيان شود و خواسته‌ها آرمانی نباشد‏. وی اظهار داشت: حداقل فایده شرکت کردن در انتخابات این است که به جای ‏آن هشت سالی که آسیب فراوان به‌کشور رسید و متولیان آن هم هنوز طلبکارانه حرف می‌‏زنند، دولت آقای روحانی روی کار آمد که نه تنها آن مشکلات را برای کشور ایجاد نکرد که ‏گشایش‌های گوناگونی هم به‌دست آمد.

به عنوان نمونه در دولت پیشین همه ‏شاهد بودند که چگونه با شعارهای توخالی، اجماع جهانی علیه ایران درست شد. با انتخاب دولت روحانی همه شاهد بودیم که به‌رغم تلاش‌های ‏مذبوحانه اسرائیل و تندروهای آمریکایی-عربی، اجماع جهانی علیه ایران از میان رفت.‏ البته آنان برای جبران این ناکامی تمام کوشش خود را برای خنثی کردن برجام به‌کار گرفته‌اند، زیرا وجود برجام را مانع مهمی برای تحقق خواست‌های خود می‌دانند.

منتقدان برجام نیز به جای برجسته کردن کارشکنی‌های آمریکا به این فکر کنند که اگر برجام نبود، با روی کار آمدن دولت کنونی در آمریکا چه وضعیتی پدید می‌آمد؟ و چقدر مواجهه و مقابله با ایران برای آنان آسان‌تر بود؟ عبدا... نوری در خاتمه اظهاراتش گفت: به نظر می‌رسد امروز عموم مردم و اصلاح‌طلبان ‏به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان با حضور در انتخابات تغییراتی اگر چه جزئی به وجود آورد و ‏هرقدر هم سختگیری شود بازهم ‏پیام انتخابات، پیامی شنیدنی است، اگر گوش شنوایی باشد و نتیجه انتخابات هم در سرنوشت کشور بی‌تاثیر نیست. ان‌شاءا... موفق باشید.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/193002

ش.د9602104

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات