تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۴۲۴۷
نشست کارشناسی «آستانه» با حضور نمایندگان ایران، ترکیه، روسیه و سازمان ملل در تهران آغاز شد

بررسی راهکارهای اجرایی چهارمنطقه امن در سوریه

(روزنامه مردم سالاري – 1396/05/18– شماره 4384 – صفحه 15)

نشست کارشناسی آستانه صبح روز گذشته در مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت خارجه با حضور نمایندگان کشورهای ایران، ترکیه، روسیه و سازمان ملل آغاز شد. این نشست به مدت دو روز در تهران برگزار خواهد شد. قرار بود نشست کارشناسی آستانه هفته قبل در تهران برگزار شود که برای ایجاد هماهنگی‌های بیش‌تر با یک هفته تاخیر سه‌شنبه کار خود را آغاز کرد.

بررسی راهکارهای اجرایی چهار منطقه امن در سوریه برپایه ابتکارهای ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند مذاکرات آستانه، موضوع نشست سه جانبه و دو روزه کارشناسان نظامی‌در تهران است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در باره روند مذاکرات سوری در پایتخت قزاقستان و همچنین این نشست که از دیروز (سه شنبه) در تهران برنامه ریزی شده است، گفت: ابتکارهای تهران، مسکو و آنکارا نتایج مهمی‌دارد و توافق‌ و دستاوردها، تحولات مثبتی در سوریه داشته است. وی توافق و آغاز برنامه کاری ایجاد چهار محدوده امن در سوریه را از دستاوردهای مهم مذاکرات سوری- سوری در آستانه پایتخت قزاقستان اعلام کرده که با پیگیری و مدیریت ایران، روسیه و ترکیه اتخاذ شده است .

با توجه به اجلاس تهران و نتایج مذاکرات کارشناسان نظامی‌در باره مباحث در دستور کار، تصمیم‌های اتخاذ شده برای دور ششم نشست آستانه که برگزاری آن درهفته اول شهریور ماه در پایتخت قزاقستان برنامه ریزی شده، بسیار مهم است. مذاکرات آستانه که راهبرد آن دی ماه سال گذشته در نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو اعلام شد، رویداد همگرایی سه کشور برای کاهش دامنه درگیری‌ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) را در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شده است.

روند مذاکرات چندجانبه سوری آستانه که بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، برای نخستین بار مذاکره مستقیم نمایندگان دولت قانونی سوریه و معارضان مسلح را در پی داشت و همچنین سبب برقراری آتش بس تقریبا فراگیر و پایدار مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل در این کشور شده است. ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاکرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان‌های ادلب، بخش‌هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت‌ها است. توقف همه اقدام‌های جنگی بین طرف‌های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک‌های انسانی، بازسازی زیرساخت‌ها، تامین شرایط ارائه کمک‌های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

ایجاد کمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف‌های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق کاهش تنش، فعالیت ایستگاههای بازرسی و گذرگاهها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است. بنا به این تفاهم نامه، همه تدابیر لازم در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی‌طرف‌های مناقشه بکار گرفته می‌شود و همزمان مبارزه با داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می‌شود و تلاش‌ها برای پیوستن گروههای معارض به آتش بس نیز ادامه می‌یابد. گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی‌آمریکا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حکومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از کشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت‌های اطلاعاتی برخوردار شوند.

این اقدام‌های ضدسوری سبب تشکیل دهها گروه تروریستی شد که افزون بر قتل عام و کشتار صدها هزار نفر در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو کشور، آوارگی میلیون‌ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه کشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می‌دهند. گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی‌آمریکا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حکومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از کشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت‌های اطلاعاتی برخوردار شوند. این اقدام‌های ضدسوری سبب تشکیل دهها گروه تروریستی شد که افزون بر قتل عام و کشتار صدها هزار نفر در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو کشور، آوارگی میلیون‌ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه کشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می‌دهند.

http://www.mardomsalari.net/4384/page/15/19311

ش.د9602095

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات