تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۴۳۵۳

رئيس قوه قضائيه: در بحث حقوق بشر پيشرو هستيم نه متهم

(روزنامه جوان ـ 1396/05/17 ـ شماره 5157 ـ صفحه 2)

رئيس قوه قضائيه با تأكيد بر لزوم تعامل گسترده با جهان، ايجاد رابطه با دنيا را امري لازم براي انزواي استكبار دانست و گفت: تعامل با دنيا در چارچوب حكمت، عزت و مصلحت هيچ منافاتي با ايستادگي در برابر سلطه‌طلبي‌ها ندارد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضائيه، آيت‌الله آملي‌لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به برگزاري مراسم تنفيذ و تحليف رياست جمهوري در روزهاي اخير و آرزوي توفيق براي رئيس‌جمهور و همكارانش در ايفاي مسئوليت‌هاي عظيم و خطيري كه به موجب قانون اساسي و ساير قوانين برعهده دارند، تصريح كرد: برخلاف تصور برخي افراد، تنفيذ و تحليف مراسمي صوري و تشريفاتي نيست. تنفيذ كه در واقع امضاي حكم رياست جمهوري اسلامي است در اصل 110 قانون اساسي از وظايف رهبري نظام برشمرده شده است و ادعاي اينكه اين امضا صورت تشريفاتي دارد برخلاف ظاهر قانون اساسي است.

رئيس دستگاه قضا با بيان اينكه امضاي مقام معظم رهبري نسبت به حكم رئيس‌جمهور، دخيل در حصول نتيجه است، اين امضا را امري وضعي (در مقابل تكليفي) توصيف كرد و افزود: مشروعيت نظام به امضا و تأييد ولي فقيه است. امضاي حكومت توسط فقيه تنها مقصور به نظام ولايت فقيه نيست بلكه حتي فقهايي كه ولايت فقيه را به اين شكل نپذيرفته‌اند تصريح مي‌كنند كه حكومت به معناي حكومت بر امور مسلمانان در زمان غيبت نيازمند استجازه از مجتهد جامع‌الشرايط است و اينكه شخصي تولّي امور مسلمين را بدون اذن فقيه برعهده بگيرد، خلاف اصل است. رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه اگر چنين امضايي نباشد نظام ولايت فقيه و نظام قانون اساسي محقق نشده است، به موضوع تحليف اشاره كرد و گفت: تحليف در واقع سوگند نزد حق تعالي براي تأكيد بر انجام اموري است كه از مهمات امور و مسئوليت‌هاي عظيمي است كه بر عهده رئيس‌جمهور قرار دارد. هركدام از مواردي كه رئيس‌جمهور در مورد آن سوگند ياد مي‌كند، مسئوليتي بسيار عظيم است، به عنوان مثال رئيس‌جمهور قسم مي‌خورد كه مروج دين و اخلاق باشد. اين غير از التزام شخصي به دين و اخلاق است و چنين سوگندي مسئوليت بزرگي را در زمينه ترويج فرهنگ ديني و اخلاقي در جامعه بر عهده رئيس‌جمهور قرار مي‌دهد.

نبايد اسير حاشيه‌ها شد

آيت‌الله آملي‌لاريجاني با بيان اينكه براي توفيق رئيس‌جمهور محترم دعا مي‌كنيم و اميدواريم كه با معرفي به موقع دولت جديد بتوانند مطالبات و دل‌مشغولي‌هاي مردم و مقام معظم رهبري را اجابت كنند، اظهار كرد: رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفيذ، مطالبي را بيان كردند كه در واقع اين مطالب نقشه راه رئيس‌جمهور و همكارانشان و بلكه همه قوا و دستگاه‌ها به شمار مي‌آيد. يكي از اين مطالب، مسئله توجه به اقتصاد و معيشت مردم و نكته ديگر تعامل گسترده با دنيا است. رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه نبايد اجازه دهيم مسائل حاشيه‌اي، ما را از عمل به اين فرمايش‌ها دور كند، تصريح كرد: رهبر معظم انقلاب همواره در جلسات خصوصي و عمومي بر لزوم تعامل گسترده با كشورهاي جهان تأكيد كرده و تذكر داده‌اند كه دنيا فقط امريكا نيست. براين اساس، ايجاد رابطه با دنيا براي انزواي استكبار و شيطان بزرگ لازم است.

دست ايران مقابل تحريم‌ها بسته نيست

آيت‌الله آملي‌لاريجاني تأكيد كرد: امريكايي‌ها بايد بدانند كه اگر تحريم‌ها را گسترده كنند، جمهوري اسلامي دست بسته نيست و دنيا هم فقط در اختيار امريكا قرار ندارد. اين مقدمه‌اي براي مقابله با استكبار است و ما بر اين مبنا در مقابل سلطه‌طلبي‌ها ايستادگي مي‌كنيم. در اين راستا معتقديم كه تعامل معقول و منطقي توأم با كرامت و همچنين رابطه در چارچوب حكمت، عزت و مصلحت با جهان هيچ منافاتي با ايستادگي در برابر سلطه‌طلبي‌ها ندارد. رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب در اين مراسم بر لزوم اجراي احكام اسلام ناب، تقويت وحدت و عزت ملي، تلاش براي استقرار عدالت، جانبداري از محرومان و مستضعفان نيز تأكيد كردند، افزود: نكات مورد تأكيد مقام معظم رهبري‌ گرچه خطاب به رئيس‌جمهور و دولت بود ولكن تسري و مناط آنها همه قوا و دستگاه‌ها را شامل مي‌شود و ما اميدواريم كه همگي بتوانيم با وحدت، همكاري و تفاهم، مطالبات رهبر معظم انقلاب را كه انعكاس مطالبات مردم است، اجابت كنيم.

آمريكا و غرب به همان حقوق بشر خود هم پايبند نيستند

آيت‌الله آملي‌لاريجاني در ادامه سخنان خود با اشاره به 14مرداد روز حقوق بشر اسلامي و كرامت انساني تصريح كرد: امروز مسئله حقوق بشر به عنوان يك اهرم فشار عليه كشورهاي مستقل خصوصاً كشورهاي اسلامي و به‌ويژه جمهوري اسلامي ايران به كار برده مي‌شود. رئيس قوه قضائيه افزود: ما در موضوع حقوق بشر با غرب دو سخن اصلي داريم؛ يكي بحث مبنايي است كه به شناخت از انسان بازمي‌گردد. دولت‌هاي غربي حق ندارند فهم خود از انسان را كه مبتني بر نگاه ليبرال‌دموكراسي است به همه ملت‌ها، اقوام و اديان با تنوع فرهنگي گوناگون تعميم دهند و آن را تحميل كنند. اين تلقي كه نگاه فلاسفه ليبرال‌دموكرات بايد مورد قبول همه دنيا باشد، زورگويي آشكار در عالم فكر است.

آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينكه ملل شرق خصوصاً مسلمانان داراي فرهنگ غني هستند و دليلي ندارد كه تابع تلقي غرب از انسان باشند، خاطرنشان كرد: فهمي كه در اديان بودايي، هندي و اسلام وجود دارد، هيچ ربطي به فرهنگ ماترياليستي برخي انديشمندان غربي ندارد، گرچه همه غربي‌ها هم تفكر ماترياليستي ندارند اما به هرحال تصوير آنها از انسان با برداشت اديان شرقي از انسان متفاوت است. رئيس دستگاه قضا نكته دوم مورد اختلاف با غرب در زمينه حقوق بشر را مباحث عملي دانست و افزود: آنها از سويي دانشگاه‌ها و محافل آكادميك را به مباحث نظري حقوق بشر مشغول مي‌كنند اما در عمل به همان حقوق بشر و كرامت انساني مورد ادعاي خود هم پايبند نيستند، چنانكه امروز رفتار امريكا در قبال جنايات عربستان سعودي در يمن را مي‌بينيم كه با هيچ سند حقوق بشري و عهدنامه‌اي سازگار نيست. آيا گرفتن پول نفت يك ملت و فروختن اسلحه و بمب براي سركوب انسان‌هاي بي دفاع و بي‌پناه و رقص شمشير ترامپ در كنار حكام سعودي، تجلي حقوق بشر است؟ آيا حقوق بشر همان جناياتي است كه رژيم صهيونيستي در فلسطين اشغالي مرتكب مي‌شود و امروز اقداماتش در مسجدالاقصي فرياد سازمان‌هاي بين‌المللي تحت نفوذ خودشان را هم درآورده است؟ آيت‌الله آملي‌لاريجاني با بيان اينكه دنيا با مشاهده زندان‌هايي نظير گوانتانامو و شكنجه ندانستن اقداماتي مثل غرق مصنوعي به دروغگويي امريكا پي برده است، اين موارد را نمونه‌هايي از موازين حقوق بشر غرب دانست و گفت: روش زندگي و حكومت آنها مبتني بر دروغ، فريب و استكبار است.

در بحث حقوق بشر پيشرو هستيم نه متهم

رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه ملت ما همواره در مقابل اين سلطه‌طلبي‌ها ايستاده است، تصريح كرد: متأسفانه برخي افراد و روزنامه‌نگاران كه سر در آخور كشورهاي سلطه دارند، ادعا مي‌كنند كه مسئولان قضايي جمهوري اسلامي با حقوق بشر غربي مخالفند اما احكام عرب جاهلي را مي‌پذيرند. اين ادعاهاي مضحك و عجيب در واقع حمله به احكام اسلام است.

كدام فقيه اگر حكمي در زمان جاهليت وجود داشته و توسط اسلام امضا نشده است را پذيرفته كه ما بخواهيم به عنوان مسئولان قضايي جمهوري اسلامي بپذيريم؟ دفاع ما از احكام امضايي و تأسيسي اسلام است و دليل تبعيت‌مان از اين احكام نيز اتصالي است كه به حق تعالي دارد و فهم آن با مجتهدان و فقهاست. آيت‌الله آملي‌لاريجاني اظهار كرد: مواضع ما در بحث حقوق بشر و در التزام به احكام اسلامي كاملاً روشن و قابل‌دفاع است و حاضريم كه در مجامع بين‌المللي با صداي رسا و استدلال متين مواضع خود را بيان كنيم تا روشن شود كه جمهوري اسلامي در بحث حقوق بشر پيشرو است نه متهم.

رئيس قوه قضائيه در بخش پاياني سخنان خود با گراميداشت 17 مرداد روز خبرنگار، اين روز را به خبرنگاران و اصحاب رسانه تبريك گفت و تصريح كرد: خبرنگاري شغل نيست بلكه وظيفه‌اي است كه يك خبرنگار براي انتقال حقايق، پوشش رويدادها و شفاف‌سازي امور بر دوش خود احساس مي‌كند و بر اين اساس تلاش خبرنگاران براي تفهيم و استيفاي حقوق مردم، شفاف‌سازي، كمك به آزادي و فهم وضعيت سياسي قابل‌تقدير است.

آيت‌الله آملي‌لاريجاني با تأكيد بر نقش و تأثير مطبوعات و رسانه‌ها در جامعه، تصريح كرد: به همان ميزان كه خبرنگاري يك ضرورت براي جوامع امروز است، كاري سخت نيز به شمار مي‌آيد و از حيث رعايت حدود اخلاقي، قانوني، شرعي، آزادي بيان و شفاف‌سازي به‌ويژه در كشور ما كار بسيار دشواري است.

http://www.Javann.ir/865991

ش.د9601925

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات