سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۸۱۴

بیانیه مجلس در محکومیت اقدام تجزیه‌طلبانه اقلیم کردستان

۲۱۰ نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای اقدام تجزیه‌طلبانه اقلیم کردستان را محکوم و از دولت مرکزی عراق حمایت کردند.

به گزارش بصیرت به نقل از تسنیم، محمدحسین فرهنگی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در  جلسه علنی امروز (چهارشنبه 5 مهر) بیانیه‌ای با امضای 210 نماینده مجلس شورای اسلامی در محکومیت برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی استقلال کردستان عراق قرائت کرد.

متن این بیانیه به‌شرح زیر است:

طی سالهای گذشته کشور عراق آماج توطئه‌های مختلف آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفت اما ایستادگی و همبستگی و مقاومت ملت عراق اعم از عرب و کرد، سنی و شیعه، همه نقشه‌های استکبار را نقش بر آب کرد و ملت عراق با اتحاد قانون اساسی را تصویب کردند و حکومت مرکزی را با روش دموکراتیک تشکیل دادند و آرامش را به عراق بازگرداندند. همچنین همبستگی ملی با کمک نیروهای مردمی موجب پاکسازی عراق از لوث وجود داعش گردید. اما توطئه‌ها علیه عراق خاتمه نیافت و اینک همه‌پرسی اقلیم کردستان به‌صورت غیرقانونی می‌تواند همبستگی ملی و تمامیت ارضی عراق را مخدوش کند و عراق را در گرداب درگیری‌های جدید قرار دهد.

با توجه به مواضع دولت و مجلس عراق که با صراحت همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی اعلام کردند و همچنین با توجه به نظر سازمان ملل متحد، ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی اولاً ایجاد بحران در عراق را به‌ضرر مسیر دموکراتیک عراق دانسته و ثانیاً هر گونه اقدام تجزیه‌طلبانه را مضر به حال ملت عراق و کل منطقه می‌دانیم و این اقدام کردستان عراق را محکوم و از اقدامات دولت و مجلس عراق حمایت می‌کنیم و از دولت می‌خواهیم مطابق درخواست دولت مرکزی عراق تمهیدات لازم در همکاری با دولت عراق را به عمل آورده و به هیچ وجه اجازه ماجراجویی به صهیونیست‌ها در عراق ندهند.

همچنین فرهنگی بیانیه یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس و دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان را مبنی بر اینکه همه آشوریان، کلدانی‌ها و سوریانی‌ها که در عراق هستند با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق مخالف هستند قرائت کرد.

براساس این گزارش، در ادامه این بیانیه جمعی دیگر از نمایندگان، مخالفت ترکمن‌ها و ایزدی‌های حاضر در عراق را با این همه‌پرسی اعلام کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات