تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۴۹۱۴

مقاومت در برابر افراطی‌گری

پایگاه بصیرت / حسین شیخ الاسلام/ مشاور وزیر امور خارجه

(ويژنامه جام سياست روزنامه جام‌جم – 1396/05/03 – شماره 53 – صفحه 3)

سیاست خارجی از موضوعات بسیار مهم در هر دولتی محسوب می‌شود، بنابراین دولت دوازدهم نیز باید دراین‌باره اولویت‌هایی را مدنظر داشته باشد؛ از جمله موضوعاتی که باید در دولت بعدی به آن توجه شود موضوع همسایگان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه است، تمام کشورهای منطقه برای ما مهم هستند به دلیل این‌که در یک منطقه نا‌امن هیچ کشوری در امنیت نیست بنابراین مهم‌ترین جایی که باید امنیت برقرار شود منطقه است، پس مهم‌ترین مرکز توجه ما باید کشورهای همسایه باشد، برای هر کشوری همسایگانش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. پس از موضوع همسایگان بحث ائتلاف‌ها با همپیمانانی که اهداف مشترک داشته و از یک آرمان برخوردار هستند مطرح است.

در ارتباط با لزوم توجه به کشورهای همسایه و منطقه باید بر این نکته تاکید کنم که تاکنون جمهوری اسلامی ایران با قدرت در مقابل توطئه‌های تجزیه‌طلبانه آمریکا و اسرائیل در منطقه ایستادگی کرده و اجازه نداده اهداف شوم آنها در سوریه، عراق و یمن تحقق پیدا کند. در این میان کشور عراق برای ما از اهمیت برخوردار است و باید از عراق یکپارچه و واحد حمایت کنیم و بدون شک یک عراق قوی و یکپارچه به نفع همه اقوام عراقی است.

همچنین باید به این موضوع توجه کنیم که سیاست مبتنی بر حذف نقش کشورها در منطقه سیاست شکست خورده‌ای است و جهتگیری کلی ما در منطقه این است که تمام دولت‌ها باید در امنیت منطقه شریک باشند، بنابراین همین رویه باید در دولت بعدی نیز مورد توجه باشد. خواستار منطقه‌ای قدرتمند بوده و به دنبال سلطه بر منطقه نیستیم، بلکه می‌خواهیم همه کشورهای اسلامی قدرتمند باشند. کشورهای منطقه باید همه با هم نسبت به زیاده‌خواهی‌های استکبار، تروریسم، خشونت‌گرایی و افراط‌گرایی حاکم بر منطقه چاره‌اندیشی کنند و امنیت برای همه باید وجود داشته باشد. اگر خودمان مسائل و مشکلات منطقه را حل کنیم، مجالی برای دخالت خارجی‌ها در مسائل منطقه به وجود نمی‌آید. باید توجه داشته باشیم بحران‌های منطقه راه‌حل نظامی ندارد و سرنوشت کشورهایی مانند یمن و سوریه را باید به دست مردم این کشورها بسپاریم.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در 39سال گذشته مطابق با حکومت مردمسالاری یعنی تکیه بر خدا و مبارزه با استکبار این سیاست را تشکیل داده و همین روند نیز در دولت بعدی باید ادامه داشته باشد. سیاست خارجی ما پس از انقلاب اسلامی سلطه‌گر و ستمگر نبوده و ستم‌پذیر هم نیست. از دیگر رویکردهایی که باید مورد توجه دولت دوازدهم باشد مقابله با خشونت و افراطیگری در منطقه و جهان همچنین تلاش برای مهار گروه تروریستی داعش است. معتقدیم سرنوشت کشورهای منطقه باید به دست خود این کشورها و مردم آنان رقم بخورد، چرا که نفوذ و حضور مستقیم نظامیان غربی جز تعمیق بحران‌ها نتیجه‌ای به همراه ندارد.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2928672434303326585

ش.د9602038

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات