تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۹۱۹
نامه‌ای که در هیاهوی اخبار گم شد

«تدبیر» در محک فریاد 8500 استاد دانشگاه

پایگاه بصیرت / زينب شريعتي

(روزنامه جوان ـ 1395/08/17 ـ شماره 4952 ـ صفحه 2)

واكنش دولت تدبير و اميد به خيزش قلمي 8500 تن از اساتيد دانشگاه چه خواهد بود؟ آيا نامه‌اي كه اين جمع باسواد و با شناسنامه براي روساي قوا نگاشته‌اند تا به توقف دانش هسته‌اي ايران در اجراي برجام و عهدشكني‌هاي طرف غربي مذاكره و اجرايي نشدن سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي و نچرخيدن چرخ اقتصاد مردم همزمان با نچرخيدن سانتريفيوژها و استفاده‌نكردن مجلس از اهرم نظارتي خود براي واداشتن دولت به پاسخگويي در برابر آنچه در برجام و پسابرجام بايد محقق مي‌شد و نشد، اعتراض كنند، پاسخي درخور خواهد گرفت يا در شلوغي جدال‌هاي سياسي و انتخاباتي گم خواهد شد يا آنكه دولت آن را ناديده خواهد گرفت تا پاسخگو نباشد؟

دولت نقد‌پذيري پيشه خواهد كرد؟

حتي اگر رئيس‌جمهور بارها و بارها نگفته بود كه خودش و دولتش از نقد استقبال مي‌كنند، باز هم انتظار آن بود كه دولت از كنار نامه هزاران تن از اساتيد دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي با تغافل عبور نكند. چه آنكه رئيس‌جمهور، خود دانشگاهيان را به نقد دولت، به نقد قدرت و به نقد برجام فراخوانده بود. او خود در سخناني از اساتيد دانشگاه‌ها خواسته بود به ميدان بيايند و در مورد توافقنامه ژنو و برجام و مذاكرات فرياد بزنند و فقط نامه خصوصي ننويسند. روحاني خود خواسته بود كه دانشگاهيان نگذارند فقط عده‌اي (به زعم روحاني) كم سواد و بي‌شناسنامه به نقد برجام بپردازند و لازم دانسته بود اساتيد دانشگاه و اهل علم به ميدان بيايند: «چرا يك عده بي‌سواد كه از بخش‌هايي خاص پول مي‌گيرند بايد حرف بزنند اما بزرگان، دانشگاهيان و اساتيد ما سكوت مي‌كنند؟ چرا وقتي يك اتفاق بين‌المللي رخ مي‌دهد، اساتيد نامه خصوصي به رئيس‌جمهور مي‌نويسند؟ چرا فرياد نمي‌زنيد؟ چرا وارد ميدان نمي‌شويد؟ ما روحيه سقراط‌‌وار مي‌خواهيم. كساني كه در مذاكرات ژنو، مذاكره كردند نيز از دانشگاه‌ها هستند و از اساتيد دانشگاه‌هاي ما به حساب مي‌آيند.»

حال هزاران نفر از اهل علم، هزاران نفر از اساتيد و مدرسان دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي به روحاني و دو رئيس قوه ديگر نامه نوشته‌اند و از رئيس‌جمهور خواسته‌اند حداقل «براي يك بارهم كه شده به مردم ايران توضيح دهد كه در مذاكرات هسته‌اي چه امتيازاتي به دشمن داده شده و شفاف توضيح فرمايد كه آيا علت عدم تحقق حداقلي انتظارات در مباحث مربوط به اقتصاد و معيشت مردم، ضعف در ساختار برجام است يا عهد شكني طرف مقابل؟»

نقد پذيري فقط اين نيست كه نقاد را به طعن و كنايه و ناسزا ننوازيم يا در مقابل او سكوت كنيم و سري تكان دهيم؛ نقد پذيري يعني بررسي آنچه گفته شده؛ يعني تعيين درست و غلطي گزاره‌هاي گفته شده در نقد و تصحيح مسير اشتباه طي شده، در صورتي كه خطي از خطوط گفته شده را حق بدانيم. آيا دولت آنچنان كه رئيس‌جمهور وعده داده، نقدپذير خواهد بود؟ و از نامه 8500 استاد دانشگاه براي تصحيح اشتباهات احتمالي بهره خواهد برد؟ همين دو روز پيش بود كه حسن روحاني در مراسم آغاز به كار نمايشگاه مطبوعات گفت كه «دولت نيازمند هدايت و انتقاد است چرا كه قوه مجريه اعتقادي به عصمت ندارد و معتقديم كه ما نيز اشتباه مي‌كنيم و نياز به هدايت داريم.»

دولت البته در سه سال گذشته از اين شعارها زياد داده و بداخلاقي با منتقدان هم زياد داشته؛ آيا مي‌توان اميدوار بود اين رفتارها تغيير كند؟

دانشگاهيان براي دولت چه نوشته‌اند؟

نامه سرگشاده 8500 نفر از اساتيد و مدرسان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي به رؤساي قوا نكات جالب توجهي را در خود جاي داده است. آنها نوشته‌اند كه «بي ترديد تحقق اقتصاد مقاومتي و جلوگيري از نفوذ دشمن، از مهم‌ترين الزامات تبديل ايران به يك قدرت بين‌المللي است.» اساتيد دانشگاه سپس به مذاكرات مي‌پردازند و معتقدند « خصم كينه‌توز راه نفوذ به كشور را از طريق مذاكره شروع كرد كه برجام ابتداي آن قرار بود ديگر منافذ نفوذ با برجام 2 و 3 پيگيري شود كه با اقدام به‌هنگام و شجاعانه امام‌المسلمين اجازه مذاكره در اين زمينه - يعني قدرت دفاعي و موشكي كشور و حمايت از بازوان پرتوان مقاومت اسلامي و نفوذ عميق ايران اسلامي در منطقه - به كسي داده نشد.»

در نكته اول مدنظر اساتيد دانشگاه آمده است: «با توجه به اينكه قوي ترين اهرم بازدارندگي كشور، در طول مذاكرات از دور خارج شد و صنعت هسته‌اي كشور با اكسيد شدن اورانيوم 20درصد، خروج اورانيوم 3/5درصد، تقليل شديد تعداد سانتريفيوژهاي نطنز و تقريباً تعطيلي فردو و سيمان ريختن در قلب رآكتور اراك و تعهدات سنگين بسياري ديگر زمينگير شد تا به تعبير رئيس‌جمهور، چرخ اقتصاد نيز بچرخد، اينك كه به اذعان بسياري از تحليلگران و حتي بعضي اعضاي دولت، تحول ملموسي در اقتصاد ديده نمي‌شود، از رئيس‌جمهور اين انتظار است كه پاسخ دهد شما كه به طور رسمي و علني اعلام كرديد بدون لغو همه تحريم‌ها هيچ سندي در باب هسته‌اي را امضا نمي‌كنيد، چرا صنعت هسته‌اي از حيز انتفاع خارج شد و خبري از لغو تحريم‌ها كه مهم‌ترين آن محدوديت در مراودات بانكي است نيست؟»

در ادامه اين نامه آمده است: «همچنين اين انتظار از رئيس‌جمهور وجود دارد كه براي يك بار هم كه شده به مردم ايران توضيح دهد كه در مذاكرات هسته‌اي چه امتيازاتي به دشمن داده شده و شفاف توضيح فرمايد كه آيا علت عدم تحقق حداقلي انتظارات در مباحث مربوط به اقتصاد و معيشت مردم، ضعف در ساختار برجام است يا عهد شكني طرف مقابل؟»

اساتيد دانشگاه‌ها از توقف شتاب علمي كشور نيز گله دارند و مي‌نويسند: «متأسفانه در چند سال اخير و به رغم هشدارهاي مكرر امام المسلمين، خيز شتاب علمي كشور دچار توقف و عقبگرد شده است، در حالي كه طبق پيش بيني‌هاي مراكز معتبر نظرسنجي علمي جهاني در سال 1391، اگر خيز علمي ايران در سال‌هاي گذشته به رشد خود ادامه مي‌داد، جمهوري اسلامي در سال 1396 به رتبه علمي چهارم يا پنجم دنيا نائل مي‌شد... از شورايعالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي اين انتظار است كه براي برون رفت از اين وضعيت چاره انديشي كنند.»

در نكته بعدي مدنظر اساتيد دانشگاه آمده است: «علاوه بر تأكيدات امام المسلمين، بسياري از نخبگان علمي و دانشگاهي كشور اذعان دارند كه تنها راه برون رفت از ركود تاريخي كه گريبان كشور به خصوص فعالان حوزه توليد و اقتصاد را گرفته است، عملياتي كردن سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي است... از دستگاه‌هاي نظارتي به خصوص مجلس محترم شوراي اسلامي درخواست مي‌شود كه به صورت شفاف گزارش اقدامات دولت در عمل به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و اقدامات مذكور را به استحضار ملت شريف ايران برسانند.»

در اين نامه با اشاره به بحث حقوق‌هاي نجومي عنوان شده است: «از مهم‌ترين الزامات عملياتي شدن اقتصاد مقاومتي مبارزه با فساد است...»

اساتيد دانشگاه اعلام كردند: همگان مي‌دانند كه تقويت بنيه دفاعي و نظامي كشور از اصول اسلامي و از تأكيدات مهم امام راحل عظيم‌الشأن است... سؤال اين است كه اگر مسئولي به دشمن اعلام كند كه در دوره دوم دولت تدبير و اميد اقدام به انحلال نيروهاي نظامي كشور خواهد شد آن هم پس از مطرح شدن مباحث مربوط به تحريم نهادهاي نظامي، دفاعي و امنيتي از سوي دولت طبق معاهده FATF كه بدتر از كاپيتولاسيون استقلال كشور را در خطر قرار مي‌دهد، آيا نبايد اين مسئول از سوي دادستان كل كشور به عنوان مدعي‌العموم مورد سؤال و احياناً پيگيري شود كه چنين خطي از سوي كدام يك از نهادهاي جاسوسي دشمن به اين آقاي محترم القا شده است؟»

http://www.Javann.ir/821265

ش.د9504502

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات