تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۴۹۴۶

ايران به دنبال تكرار برجام در منطقه باشد

پایگاه بصیرت / الهه كولايي
(روزنامه اعتماد - 1395/01/28 - شماره 3504 - صفحه 1)

برگزاري اجلاس سران همكاري كشورهاي اسلامي در استانبول، جداي از حواشي‌هايي كه با خود به همراه داشت، بيانگر يك واقعيت مهم بود. اين گردهمايي نشان داد كه متاسفانه سران اين كشورها، نتوانستند خود را با دستاوردهاي سازنده و مثبت جامعه جهاني تطبيق داده و همچنان سعي بر تعميق شكاف‌هاي ميان خود داشتند. در ميان شكاف‌هايي كه در بين رهبران اين كشورها از سال‌ها قبل وجود داشت، بلوك‌بندي تحت سيطره عربستان سعودي هم به نمايش گذاشته شد. همين امر نشان مي‌دهد كه رهبران كشورهاي اسلامي برخلاف كشورهاي پيشرفته جهان كه به خوبي آموخته‌اند، بايد بر محورهاي منافع مشترك حركت كرده و برخوردهاي مختلف به ويژه در مسائل اقتصادي و سياسي را در فضاي جهاني‌شده كنوني كنار بگذارند، از چنين توانايي‌هايي برخوردار نيستند. پس تا زماني كه چنين تواني در ميان اين كشورها هنوز شكل نگرفته است، بايد گفت كه از مزايا و بركات برگزاري چنين اجلاسي نيز مردم كشورهاي اسلامي نمي‌توانند استفاده كنند.

شرايط بسيار حساس كشورهاي غرب آسيا كه برخي از كشورهاي مهم جهان اسلام را نيز دربرمي‌گيرد بيش از هر زمان ديگري رهبران كشورهاي اسلامي را به بهره‌گيري از فنون و ابزارهاي مذاكره، تعامل و تمركز بر منافع مشترك فرامي‌خواند. در اين ميان جمهوري اسلامي ايران كه تجربه موفق برجام و اعتماد‌سازي با جامعه جهاني را در سال نود و چهار تجربه كرده، مي‌تواند در تقويت صلح و ثبات، در اين منطقه پرآشوب جهان به ويژه در كشورهاي اسلامي نقشي تاثيرگذار را ايفا كند. به راستي كه الگوي مورد استفاده دولت يازدهم در برجام، ظرفيت و توانمندي جمهوري اسلامي ايران را به نمايش گذاشت. پس جا دارد كه دولتمردان ما بار ديگر دنبال تكرار اين تجربه باشند اما اين‌بار نه با غرب، بلكه با خواهران و برادران مسلمان و رهبران كشورهاي اسلامي در سازمان و مجمعي كه اساس تشكيل آن تقويت همكاري ميان كشورهاي اسلامي است.

متاسفانه شكاف‌هاي گوناگوني كه امروزه جهان اسلام را با شرايط بسيار خطرناكي روبه‌رو كرده، نمايي از اتلاف عظيم منابع گوناگون قدرت در مجموعه اين كشورها را به نمايش مي‌گذارد. بر همين اساس اهميت ايفاي نقش جمهوري اسلامي ايران در بهره‌گيري از ابزار ديپلماسي براي كاهش و پايان دادن به اين شرايط خسارت‌بار براي همه كشورهاي اسلامي مطرح مي‌شود. انتظار مي‌رود كه دستگاه ديپلماسي ايران و مسوولان بلندپايه اين حوزه بار ديگر با استفاده از فنون مذاكره و روش‌هاي ديپلماتيك اين شرايط خطير را مورد ارزيابي مناسب قرار داده و ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي را در تعميق فرآيند همكاري در منطقه غرب آسيا و در ميان كشورهاي اسلامي به شكل شايسته و بايسته‌اي مورد بهره‌برداري قرار دهند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=41152

ش.د9504732

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات