تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۳۲۰
تظاهرات جمعه خشم مصری‌ها علیه فروش جزایر این کشور به عربستان توسط دولت سیسی

پل ارتباطی سعودی - اسرائیلی

(روزنامه وطن‌امروز - 1395/01/26 - شماره 1859 - صفحه 15)

گروه بین‌الملل: جامعه مصر همچنان در شوک اعلام خبر واگذاری 2 جزیره مهم این کشور به سعودی‌ها به‌سر می‌برد و اعتراض‌های گسترده‌ در این زمینه ادامه دارد. 2 جزیره غیرمسکونی تیران و صنافیر که جمعه در جریان سفر سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی به قاهره، به عربستان واگذار شد، در ورودی خلیج تیران قرار دارند و گذرگاه دریانوردی اصلی برای رسیدن به بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی در خلیج عقبه به‌شمار می‌آیند. این دو جزیره پس از امضای توافقنامه کمپ‌دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی در سال 1978 مانند بخش‌هایی از شبه‌جزیره سینا جزو به اصطلاح «مناطق ج» قرار گرفتند که براساس آن ارتش مصر حق حضور در آنها را ندارد و فقط نیروهای پلیس و چندملیتی حق استقرار در آنها را دارند. عربستان براساس توافقنامه جدید میان ریاض و قاهره پذیرفت به تما‌م تعهدات بین‌المللی مصر درباره این 2 جزیره احترام بگذارد. رسانه‌های گروهی بویژه برنامه‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی مصر ظرف چند روز گذشته بشدت این موضوع را مورد کنکاش قرار داده و این سوال را مطرح کردند که آیا مصر در مقابل دریافت چند میلیارد دلار این دو جزیره را به عربستان واگذار کرده است؟

حازم حسنی، استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره نیز در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: «مصر به سادگی تسلیم خواسته عربستان درباره این 2 جزیره شد. این موضوع نشان می‌دهد نقش منطقه‌ای مصر تا چه اندازه در سراشیبی سقوط و انحطاط قرار گرفته است که برای مصر و مصری‌ها مایه شرمساری است». ائتلاف جریان دموکراتیک مصر مخالفت قاطعانه خود را با الحاق 2 جزیره تیران و صنافیر به خاک عربستان و امتیاز دادن به ریاض درباره این دو جزیره اعلام و تأکید کردند مردم مصر برای این خاک و جزایر تیران و صنافیر طی دهه‌ها در جنگ با دشمن صهیونیستی، شهدای زیادی داده‌اند. در این میان واکنش نیروها و احزاب وفادار به قدرت حاکم بر مصر درباره بحران 2 جزیره تیران و صنافیر با ملاحظه‌کاری شدید ادامه دارد.

علاء عبدالمنعم،‌ سخنگوی رسمی ائتلاف حمایت از مصر که در مجلس این کشور اکثریت دارد، گفت: مجلس نمایندگان همه اسناد تاریخی درباره 2 جزیره را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود این جزایر به کدام کشور یعنی مصر یا عربستان تعلق دارد. عبدالمنعم در صفحه شخصی‌اش در فیسبوک نوشت: اگر مجلس مصر مطمئن شود این دو جزیره برای مصر است از آن چشم‌پوشی نخواهد کرد و اگر مالکیت آن برای عربستان سعودی اثبات شود که تحت حاکمیت مصر قرار دارد، آنگاه براساس اصل 151 قانون اساسی این توافقنامه به همه‌پرسی گذاشته می‌شود تا مردم مصر درباره آن نظر دهند. این در حالی است که قرار است مردم خشمگین مصر، فردا جمعه تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به فروش خاک کشورشان به سعودی‌ها، برگزار کنند.

واکنش سیسی به انتقادها

در واکنش به انتقادهای گسترده مصری‌ها از عبدالفتاح سیسی به سبب توافق جنجالی اخیر با شاه سعودی، وی اعلام کرد: من رئیس‌جمهوری شرافتمند هستم و چیزی را خرید و فروش نمی‌کنم. سیسی گفت کمیته ترسیم مرزهای متشکل از وزارتخانه‌های خارجه و دفاع مصر بر حق سعودی درباره جزایر صنافیر و تیران تاکید می‌کند.

همکاری نظامی سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در تیران

برخی منابع اقدام مشترک قاهره و ریاض نسبت به تعیین و ترسیم مرزهای آبی بین مصر و کشور پادشاهی عربستان سعودی را به مثابه اعلام جنگ علیه تل‌آویو ادعا می‌کردند. این در حالی است که سه‌شنبه رسانه‌های چاپ اسرائیل به نقل از وزیر جنگ این رژیم فاش کردند اقدام مصر در واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان، با موافقت این رژیم و پس از تفاهم طرف‌های سعودی، مصری، آمریکایی و اسرائیلی صورت گرفته است. براساس این گزارش، واگذاری این جزایر به عربستان به شرط پایبندی سعودی‌ها به تعهدات مصر در زمینه بندهای نظامی توافقنامه کمپ دیوید صورت گرفته است. عربستان همچنین تضمین کرده است تحت کنترل گرفتن جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ، تأثیری بر رفت و آمد کشتی‌های رژیم صهیونیستی نداشته باشد. «مجتهد» افشاگر معروف عربستانی هم «ارتباط با اسرائیل» را علت توافق میان ملک سلمان و سیسی درباره جزایر تیران و صنافیر دانست.

در همین راستا، یک منبع نظامی رژیم صهیونیستی نزدیک به حزب چپگرای میرتس فاش کرد عربستان و اسرائیل برای همکاری نظامی در دریای سرخ با مرکزیت جزیره تیران توافقنامه امضا کرده‌‌اند. این توافقنامه شامل نظارت و کنترل تنگه باب‌المندب، خلیج عدن، کانال سوئز و کشورهای ساحلی دریای سرخ است. براساس اسناد منتشر شده از این منبع نظامی، از جزیره تیران که قاهره و ریاض اخیرا درباره واگذاری آن با سعودی‌ها توافق کرده‌اند، به عنوان مقر عملیات مشترک تل‌آویو و ریاض در دریای سرخ استفاده خواهد شد. همچنین دریابان احمد بن ‌صالح‌الزهرانی از جانب عربستان و سرهنگ دیوید سلومی از جانب رژیم صهیونیستی به عنوان فرماندهان عملیات مشترک دریایی برگزیده شده‌اند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1859/15/156044/0

ش.د9504678

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات