تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۸۷
سخنگوی جامعه روحانیت آب پاکی را روی دست هواداران دولت سابق ریخت

نه احمدی‌نژاد، نه مصباح!

(روزنامه همدلي ـ 1395/06/11 ـ شماره 407 ـ صفحه 1)

روز گذشته نشست خبری غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت برگزار شد. از نکاتی که مصباحی مقدم در صحبت های خود به آن پرداخت مساله حمایت اصولگرایان از محمود احمدی نژاد بود. در حالی که کمتر از 9 ماه دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی مانده، جریان اصولگرا به تکاپوی معرفی کاندیدا افتاده است. از سویی مثل دوره های پیشین نام روسای جمهور و کاندیداهای قبلی ریاست جمهوری به عنوان رقیب احتمالی حسن روحانی مطرح می شود. تحلیل گرانی که معتقد به تاثیرگذاری احمدی نژاد در انتخابات آتی هستند به دو دسته تقسیم می شوند. عده ای از آنها معتقدند رئیس دولت های نهم و دهم خود را در معرض رای مردم قرار می دهد و دسته دوم کسانی هستند که معتقد به نمایش رفتار دیگری از احمدی نژادند. این دسته معتقدند احمدی نژاد با حمایت خود از رقیب روحانی نقشی که آیت الله هاشمی و محمد خاتمی در انتخابات 92 ایفا کردند را اجرا می کند. البته پاسخ روز گذشته سخنگوی جامعه روحانیت مبارز آب پاکی را روی دست محبان احمدی نژاد ریخت. او گفت که دوره تاثیرگذاری سیاسی احمدی‌نژاد گذشته و جامعه روحانیت نه به او اقبال نشان می دهد و نه به کاندیدای او. چنین موضعی از سوی یکی از تشکل های اساسی اصولگرا به نوبه خود می تواند پایگاه سیاسی احمدی نژاد را تضعیف کند. البته موضع گیری مصباحی مقدم به اینجا ختم نمی شود. او سخنانی هم درباره رهبر معنوی طیف احمدی نژاد داشت که آن نیز درخور تامل است. او گفت: هیچ‌گونه نشانه‌ای از طرف آیت‌الله مصباح یزدی یا جامعه روحانیت برای انتخابات آتی و همکاری مشترک یا کمک گرفتن نداشته‌ایم و ایشان نیز برای همکاری در انتخابات مجلس دهم نیز به میدان نیامدند. هرچند که آیت الله مصباح در شورای رهبری اصولگرایان در انتخابات هفتم اسفند نقش آفرین بود اما آنچه در کلام سخنگوی جامعه روحانیت برجسته می نماید این است که زمان پایان همکاری آیت الله مصباح با جامعتین فرا رسیده است.

آغاز تحرکات انتخاباتی جامعه روحانیت

غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه جلسات جامعه روحانیت برای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده است، گفت: کمیته سیاسی جامعه روحانیت اخیراً جلسات متعددی درباره انتخابات 96 برگزار کرده و چند جلسه نیز با نمایندگان احزاب و گروه‌های اصولگرا که با تقاضای آنها انجام شده است نیز داشته‌ایم. مصباحی مقدم که پیش تر پیشنهاد حمایت از روحانی در انتخابات 96 را مطرح کرده بود در بخش دیگری از این نشست خبری گفت که پیشنهادش نظر شخصی خود بوده نه موضع جامعه روحانیت.

او همچنین در بخش دیگری گفت: ما در زمان حیات آیت‌الله مهدوی کنی نیز این موضوع را مطرح کردیم که در شرایط برابر حمایت از روحانی برای ما ارجعیت دارد و در مدت اخیر نیز بحث تازه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم و قاعدتا همان نظر جامعه روحانیت بر همان منوال سابق است.

مصباحی مقدم همچنین با تاکید بر این که تصور نمی‌کنم نشانه‌ای جدی از رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات آتی وجود داشته باشد، اظهار کرد:‌ اگر کاندیدایی در انتخابات بخواهد حمایت جامعه‌ی روحانیت را داشته باشد ما این موضوع را در جلسات مطرح می‌کنیم و در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که آیا از وی حمایت کنیم یا نه. همانطور که در دور اول انتخابات 84 نیز از آقای هاشمی حمایت کردیم اما در دور دوم این اتفاق نیفتاد که اتخاذ چنین موضعی به شیوه برخورد کاندیداها با جامعه روحانیت باز می‌گردد.

تردید مصباحی مقدم به جلسات موحدی کرمانی و یزدی این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به پخش اخباری مبنی بر برگزاری جلسات مشترک میان آیات موحدی کرمانی و یزدی اظهار کرد: جلسات مشترک آیت‌الله موحدی کرمانی با آیت‌الله محمد یزدی فعلا در حد پیشنهاد و طرح است که از سوی آیت‌الله موحدی ارائه شده است و هنوز اطلاع دقیقی ندارم که این جلسات صورت گرفته است یا نه.

مصباح و هزار و یک مساله

مصباحی‌مقدم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آیت‌الله مصباح یزدی در جریان فعالیت‌های جامعه روحانیت برای انتخابات آتی قرار دارد یا نه، اظهار کرد: بنای جامعه روحانیت این است که وارد انتخابات 96 شود. در صورتی که با جامعه مدرسین در این زمینه گفت‌وگو داشته باشیم که پیش از این نیز این گفت‌وگوها را در جریان انتخابات 92 تجربه کردیم، با جامعه مدرسین همکاری خواهیم داشت اما پیش از آن اقدامی نخواهیم کرد. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: در دوره جدید که خود را برای انتخابات 96 آماده می‌کنیم هیچ‌گونه نشانه‌ای از طرف آیت‌الله مصباح یزدی یا جامعه روحانیت برای انتخابات آتی و همکاری مشترک یا کمک گرفتن نداشته‌ایم و ایشان نیز برای همکاری در انتخابات مجلس دهم نیز به میدان نیامدند.

جامعه روحانیت احمدی نژاد را کنار گذاشت

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره احتمال حمایت این تشکل سیاسی اصولگرا از محمود احمدی‌نژاد اظهار کرد: دوره تاثیرگذاری سیاسی آقای احمدی‌نژاد گذشته است و لااقل جامعه روحانیت نه اقبالی به ایشان دارد و نه اقبالی به کاندیداهایی که ایشان معرفی کند.

در نشست خبری روز گذشته همچنین از مصباحی مقدم پرسیده شد که چرا جامعه روحانیت در انتخابات های 84 و 88 از احمدی نژاد حمایت کرد. او نیز پاسخ داد که جامعه روحانیت مبارز از ایشان حمایت نکرد. وی افزود: هر چند مرحوم مهدوی کنی شخصا از آقای احمدی نژاد حمایت کرد اما جامعه روحانیت رسما در این زمینه به نتیجه نرسید ضمن این که حمایت آقای مهدوی کنی نیز مشروط بود و در واقع بین بد و بدتر ترجیحی داده شده بود.

مصباحی مقدم در پاسخ به پرسشی در خصوص این که آیا عملکرد محمود احمدی‌نژاد را می‌توان به پای جریان اصولگرا گذاشت یا نه گفت: اگر ما احزاب قدرتمند داشتیم و آن احزاب مسئولیت کاندیداهایی که از آنها حمایت می‌کنند می‌پذیرفتند عملکرد آن کاندیدا در دوران مسئولیتش نیز باید از سوی آن احزاب پذیرفته می‌شد، اما در غیر این صورت وقتی کسی خود را مستقل می‌نامد و می‌گوید اصولگرا نیست یا با حمایت آنها به قدرت نرسیده است پس مسئولیت کارهایش را خودش باید بپذیرد. وی ادامه داد: ‌هر کس و هر جریانی از آقای احمدی‌نژاد دفاع تمام عیاری کرده است باید هزینه‌اش را هم بپردازد اما اگر دفاعی که از سوی برخی اصولگرایان صورت گرفته، یک دفاع منطقی، به جا و نسبی بوده و حتی در زمان‌هایی با انتقاد نیز توام شده است دیگر نمی‌توان نام چنین دفاعی را تمام عیار گذاشت.

گلایه از قوه قضاییه به خاطر محاکمه نشدن احمدی نژاد

مصباحی مقدم همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا شرایط برای محاکمه محمود احمدی نژاد به واسطه تخلفاتش در زمان ریاست جمهوی فراهم نمی‌شود؟ اظهار کرد: من به عنوان نماینده سه دوره مجلس از قوه قضاییه گلایه دارم که چرا در زمان خودش به اتهامات دولتمردان قبلی نپرداخته است چرا که مجلس شورای اسلامی چند بار تخلفات رئیس جمهوری را به رای گذاشت و گزارش رسمی نیز به قوه قضاییه در این باره ارائه کرد که باید به آن در زمان خودش رسیدگی می‌شد. وی افزود:‌ اگر پرونده ایشان در جریان رسیدگی قرار دارد باید گزارشی از عملکرد قوه قضاییه به مردم داده می‌شد.

البته در کنار موضع گیری های مصباحی مقدم علیه احمدی نژاد باید اضافه کرد که او در جای دیگری از سخنان خود به چگونگی ارتباط جامعه روحانیت مبارز با جریان هایی مثل جبهه پایداری در انتخابات 96 اشاره کرد و گفت:‌ ما از تمام جریان‌ها، اهداف و تشکل‌های اصولگرا دعوت می‌کنیم که به حرکت جامعه روحانیت در راستای انتخابات 96 بپیوندند تا در یک کار جمعی بتوانیم به یک جمع بندی مناسب نیز برسیم.

اگر موسوی به نتیجه انتخابات تن می‌داد، دور بعدی پیروز می شد

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز همچنین درباره‌ تاثیر انتخابات 88 و وضعیت امروز سیاسی کشور گفت: ای کاش نتایج انتخابات پذیرفته می‌شد و ماجرا در همان جا خاتمه پیدا می‌کرد. چرا که به نظرم اگر آقای موسوی به نتیجه انتخابات تن می‌داد، در دور بعدی پیروز میدان بود. وی ادامه داد: ‌آقای موسوی و کروبی با اعتراض بی معنای سیاسی خود موجب ایجاد یک هزینه‌ی سیاسی فراوان برای کشور شدند.

جایگاه نظام بعد از 88 افت پیدا کرد

سخنگوی جامعه روحانیت در ادامه با بیان اینکه موقعیت و جایگاه نظام جمهوری اسلامی بعد از حوادث سال 88 افت شدیدی را تجربه کرد گفت: موقعیت و جایگاه جمهوری اسلامی بعد از فتنه 88 افت شدیدی را تجربه کرد تا جایی که قدرت نفوذ و تاثیر نظام در مقطعی متوقف شد و در سالهای بعد بود که مجددا نظام قدرت تاثیر گاری خود را به دست آورد.

روایت از رهبری درباره محاکمه میرحسین و کروبی

غلامرضا مصباحی مقدم همچنین در پاسخ به پرسش دیگر درباره‌ی علت تعلل در محاکمه میر حسین موسوی و مهدی کروبی توسط قوه قضاییه نیز گفت: از نظر من شفاف‌ترین پاسخ را در این زمینه رهبری دادند که گفتند محاکمه آنها نه به نفع خودشان است و نه به نفع نظام. چرا که اگر محاکمه صورت گیرد و آنها از عملکردشان پشیمان نباشند محکومیت سنگینی در انتظارشان خواهد بود که اگر قرار باشد آن حکم به اجرا در بیاید نه به نفع آنهاست و نه به نفع نظام. ضمن این که انعکاس جهانی و بازتاب داخلی‌اش هم به نفع نظام نیست. وی در پایان اظهار کرد:‌ اگر این دو نفر تجدید نظری در مواضع‌شان به عمل بیاورند شاید می‌شد مسائل را به شکلی دیگر حل کرد اما وقتی آنها هنوز بر سر مواضع خود هستند و خود را حق می‌پندارند بهتر است محاکمه کردنشان را فراموش کنیم.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=17807

ش.د9504960

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات