تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۰۵۹۳۷

یارانه؛ سنگ در کفش دولت

(روزنامه مردم سالاري – 1396/06/11 – شماره 4404 – صفحه 13)

«قلبا معتقدم یارانه باید برداشته شود و فرهنگ کار در جامعه ایجاد شود.» این بخشی از صحبت آیت‌الله نوری همدانی در دیدارش با رییس دفتر رییس جمهوری بود. مدت‌هاست که یارانه به مشکل و معضلی برای دولت تبدیل شده است. پیش از آن هم آیت‌الله مکارم شیرازی از پرداخت نقدی یارانه انتقاد کرده بودو گفته بود: «دولت در موضوع یارانه شجاعت بیشتری داشته باشد چرا که پرداخت یارانه نقدی همچون باتلاقی بود که وقتی انجام شد همه در مقابل انجام آن سکوت کردند».

اما چنین معضلی چرا و چگونه اتفاق افتاد؟ این مشکل هم مثل بسیاری از مشکلات دیگر به دولت احمدی نژاد بر می‌گردد.

قانون هدفمندکــردن یارانه‌ها در زمســتان ۱۳۸۷ به صورت لایحه از سوی دولت نهم به مجلس ارائه شــد و پس از مدتها کش و قــوس، با اعمــال تغییراتی به تصویب مجلس شــورای اسلامی ‌رســید. این لایحه قســمتی از طرح تحول اقتصادی بود که دولت احمدی‌نــژاد آن را مطرح کــرد. در آذر ۱۳۸۸‌، با بالا گرفتن اختـلاف دیدگاه بین مجلــس و دولت در خصوص نحوه در اختیار گرفتن درآمد ناشــی از آزادســازی قیمتها، این ماده به شــورای نگهبان ارسال شــد و با بررسی آن توسط این شــورا، منابع مالی بوجــود آمده در پی حــذف یارانه‌های اجناس، بایــد در اختیار دولت قرار می‌گرفت. 26 اردیبهشــت 1389 اجرای آزمایشی قانون هدفمندی یارانه‌ها در سه استان ایلام، گیلان و خراسان شمالی آغاز شــد و هفت ماه در ۲۷ آذر ۱۳۸۹، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران با حضور در ً تلویزیون، آغــاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را رســما اعلام کــرد. او گفت که از صبــح روز ۲۸ آذر، حاملهای انرژی، آب و نان در سراســر ایران با بهای جدید ارائه خواهند شد.

روز بعد دولت با انتشــار اطلاعیه‌ای رســمی‌ اعلام کرد که قیمت بنزین آزاد از این پس لیتری ۷۰۰ تومان و قیمت (سی‌ان‌جی ‌گازاتومبیــل) مترمکعبــی ۳۰۰ تومان خواهد بــود. قیمت گازوئیل آزاد هم در این اطلاعیه‌ لیتری ۳۵۰ تومان اعلام شد. اما انتقادات از پرداخت یارانه نقدی خیلی زود شروع شد. احمد توکلی در سال 90 نماینده مجلس بود با انتشار یادداشتی در سایت الف می‌نویسد: « دولت چندين ماده از قانوني را كه خود خواسته بود، نقض كرد:

1- دولت مكلف بود تدريج را در افزايش قيمت بنزين، گازوئيل، گاز، برق... و نان رعايت كند‌، نكرد.

2- دولت مكلف بود 30 درصد درآمد حاصل از افزايش قيمت‌ها را براي جلوگيري از تعطيلي واحدهاي توليدي و بيكاري كارگران، به آن‌ها اختصاص دهد‌، ولي فقط يك هشتم آن را داد.

3- دولت مجاز بود 20 درصد از درآمدهاي به دست آمده را به بودجه عمومي دولت تخصيص دهد‌، نداد.

4- دولت مجاز بود «حداكثر تا 50 درصد» از درآمد حاصل شده را به خانوارها اختصاص دهد‌، تقريباً همه درآمد را به اين كار اختصاص داد.

5- قرار بود پرداخت نقدي با لحاظ ميزان درآمد خانوار باشد‌. همه را مساوي پرداخت.

6- قرار بود سهمي را كه به خانوارها تخصيص مي‌دهد علاوه بر پرداخت نقدي، براي تامين اجتماعي (مانند گسترش بيمه) نيز صرف كند‌، ولي همه را صرف يارانه نقدي كرد.

7- قرار بود، از هيچ محل ديگري از بودجه كل كشور براي اين پرداخت‌ها استفاده نكند‌، ولي با بالا گرفتن مبلغ نقدي پرداختي (ماهانه 44500 تومان براي هر نفر كه 4 هزار تومان آن يارانه نان بود)، پول كم آورد و از منابع ديگر بودجه استفاده كرد».

با تمام این مشکلات پرداخت یارانه ادامه پیدا کرد. شاید مشکل دیگر پرداخت یارانه این بود که عده‌ای تنها به آن اکتفا کردند و حاضر شدند بیکار بمانند و تنها با ماهی 40 هزار تومان زندگی کنند. از طرف دیگر با پرداخت یارانه نقدی حجم نقدینگی بالا رفت و باعث به وجود آمدن تورم شد. احمدی‌نژاد که هدفش از پرداخت یارانه را «عدالت» ذکر کرده بود هیچ وقت توضیح نداد که با پرداخت مساوی یارانه‌ها به فقیر و غنی چطور عدالت اتفاق می‌افتد. انتقادی که یکی از نامزدهای انتخاباتی سال 96 هم به آن اشاره کرد.‌هاشمی‌طبادر برنامه گفتگوی ویژه خبری با انتقاد از سیستم پرداخت یارانه‌ها گفت: «این سیستم عدالت محور نیست و این سئوال مطرح می‌شود که چرا همه باید یکسان یارانه بگیرند».

مشکل دیگر یارانه این بود که عده‌ای برای رای آوردن به وعده یارانه روی آوردند. در انتخابات سال 96 دو تن از نامزدهای انتخابات وعده سه برابر کردن یارانه‌ها را دادند.

وعده‌ای که خیلی زود با پاسخ رییس مجلس رو به رو شد. علی لاریجانی شرایط فعلی اقتصادی کشور را بسیار پیچیده عنوان کرد و گفت: «سالانه یک میلیون و 500 هزار میلیارد ریال یارانه در کشور داده می‌شود که با توجه به درآمدها و هزینه‌های دولت افزایش آن امکان‌پذیر نیست؛ زیرا دولت پولی برای پرداخت آن ندارد». اخیرا نیز آیت‌الله نوری همدانی از پرداخت یارانه نقدی انتقاد کرد. آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر ضرورت صیانت از بیت‌المال، گفت: قلبا معتقدم یارانه باید برداشته شود و فرهنگ کار در جامعه ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور با تصریح بر ضرورت ارتباط دولتمردان و حوزه علمیه قم، عنوان کرد: لازم است ارتباط همیشگی و همواره دولتمردان با حوزه علمیه قم برقرار باشد. این ارتباط هرچه بیشتر باشد در توفیق و پیشرفت کار مفیدتر خواهد بود.وی در ادامه به برخی مسائل از قبیل اصلاح عملکرد مالی بانک‌ها و شیوه عمل صداوسیما اشاره کرد و گفت: نسبت به عملکرد صداوسیما انتقاد داریم. گاهی چیزهای ناراحت‌کننده‌ای را از تلویزیون شاهد هستیم. برای مثال در جشن‌های مناسبتی تلویزیون، شئون رعایت نمی‌شود یا در تبلیغات تلویزیونی مقام زن پایین آورده شده و او را وسیله تبلیغ قرار می‌دهند. لازم است توجه و دقت بیشتری شود.

این مرجع تقلید در ادامه با تاکید بر اهمیت اقتصاد، عنوان کرد: این‌که دولت اقتصاد را اولویت برنامه‌های خود قرار داده، قابل تقدیر است. اما برای این‌که این امر در معیشت مردم نمود داشته باشد، یکی از مسائل مهم، نظارت بر قیمت‌هاست. یادگاری این دولت برای مردم می‌تواند تعیین نرخ معین بر کالا و خدمات و نظارت و اشراف در صحت اجرای آن باشد.

وی با اشاره به ضرورت صیانت از بیت‌المال و صرف آن در محل مناسب خود، عنوان کرد: قلبا معتقدم یارانه باید برداشته شود. لازم است مردم قدرت کافی پیدا کنند و از سوی دیگر فرهنگ کار ایجاد شود تا دیگر پول بدون کار به کسی ندهند.

http://www.mardomsalari.net/4404/page/13/21078

ش.د9602927

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات