تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۰۲

تحریم ۱۸ شخص و شرکت به بهانه همکاری با سپاه

(روزنامه شرق – 1396/04/31 – شماره 2916 – صفحه 7)

درحالی‌که هفته گذشته وزیر خارجه آمریکا، پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را به کنگره اعلام کرد؛ اما وعده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران داد. یک روز بعد از این اعلام، وزارت خزانه‌داری آمریکا ١٨ شخص و شرکت ایرانی را به بهانه نزدیکی با سپاه پاسداران، در فهرست تحریم‌ها قرار داد. بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، هفت سازمان، پنج فرد حقیقی، یک سازمان چندملیتی مستقر در ایران و سه فرد مرتبط، به دلیل حمایت از نیروهای نظامی یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم شده‌اند. با این اقدام، تمام دارایی‌ها و سهام‌ متعلق به این ۱۸ فرد و نهاد، در حیطه قلمرو حاکمیتی آمریکا مسدود شده و افراد آمریکایی از انجام مبادلات مالی با آنها منع می‌شوند.

بنا بر اعلام خزانه‌داری آمریکا، سه شبکه که به‌تازگی تحریم شده‌اند، با ساخت پهپادها و تجهیزات نظامی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تولید و نگهداری قایق‌های تندرو برای نیروی دریایی سپاه یا تأمین قطعات الکتریکی برای نهادهای حامی نیروهای نظامی ایران، اقدام به پشتیبانی از نیروهای نظامی ایران کرده‌اند. به گزارش «مهر» فهرست افراد و سازمان‌های تحریم‌شده به شرح زیر است. ١- محمدسعید آجیلی (از شرکت نرم‌افزاری آجیلی) ٢- سیدرضا قاسمی (از شرکت رایان رشد افزار) ٣- فرشاد حاکم‌زاده (از شرکت رایان رشد افزار) ٤- امیلی لیو (تبعه چین، وابسته به شیراز الکترونیک) ٥- محسن پارساجم (از شرکت رایان رشد افزار) ٦- محمدرضا رضاخواه (از شرکت نرم‌افزاری آجیلی) ٧- رسیت تاوان (تبعه ترکیه، وابسته به کشتی‌سازی مد کندالو قشم) ٨- شرکت آباساینس‌تک (مستقر در چین) ٩- شرکت نرم‌افزاری آجیلی ١٠- شرکت اندیشه وصال خاورمیانه ١١- سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه ١٢- سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه ١٣- تعاونی کشتی‌سازی مد کندالو قشم ١٤- گروه رامور (مستقر در ترکیه) ١٥- شرکت رایان رشد افزار ١٦- شرکت ریبیم اوپترونیکس (مستقر در چین) ١٧- شرکت ریبیم کورپوریشنز (مستقر در چین) ١٨- شرکت سانوی تک (مستقر در چین).

به دنبال این اقدام آمریکا، وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای این اقدام آمریکا را سخیف و بی‌ارزش خواند و اعلام کرد: رئیس‌جمهور آمریکا در اجرای تعهدات کشور خود براساس برجام، اقدام به تمدید توقف تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران کرد. براساس برجام، رئیس‌جمهور آمریکا متعهد است با استفاده از اختیارات خود، اجرای تحریم‌های هسته‌ای کنگره آمریکا علیه ایران را متوقف کرده و مرتبا به این توقف استمرار بخشد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم‌کردن اقدام سخیف و بی‌ارزش آمریکا در اضافه‌کردن اسامی افراد جدید به فهرست تحریم‌های غیرقانونی خود، متقابلا اقدام به تحریم تعدادی دیگر از اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی که در ضدیت با مردم ایران و سایر ملل مسلمان منطقه گام برداشته‌اند، خواهد کرد. اسامی این اشخاص به‌زودی اعلام خواهد شد.

انتقاد خرازي از رفتار ترامپ

شرق: روز گذشته، سيدكمال خرازي، رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي، در نشستي كه با حضور نمايندگان رسانه‌هاي فرانسوي برگزار شد، به سؤالات آنها درباره ايران، توافق برجام و موضع ايران در قبال كشورهاي منطقه پاسخ داد. اين گزارش بخشي از پاسخ خرازي به سؤالات روزنامه فيگارو، لوموند، شبکه ٢ تلويزيون فرانسه، فرانس‌پرس، راديو فرانسه و شبکه خبر فرانسه است. خرازي با اشاره به توافق برجام به‌عنوان يك سند بين‌المللي، گفت: «آمريکا در دوره ترامپ رفتار دوگانه‌اي در قبال برجام دارد؛ از طرفي با آن مخالفت نمي‌کند، اما درعين‌حال با اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران و اعمال فشار بر بانک‌هاي بين‌المللي نه‌تنها روح برجام، بلکه متن برجام را نقض مي‌کند». به گزارش «ايسنا»، او سپس با اشاره به شرايط منطقه‌اي گفت: «متأسفانه بازيگران منطقه‌اي و غيرمنطقه‌اي تلاش کردند که از خلأ ناشي از انقلاب‌هاي عربي به‌نفع خود استفاده کرده و آنچه را که امروز شاهد آن هستيم نتيجه اين تلاش‌هاست.

در سوريه اعتراضات آرام مردمي را با تقويت گروه‌هاي تکفيري به تندروي کشانده و از شرايط پيش‌آمده به دنبال سرنگوني دولت بشار اسد حرکت کردند. با وجود اين تلاش‌ها امروز دولت سوريه در شرايط متفاوت و بهتري از گذشته قرار گرفته است». خرازي درباره سرنگوني دولت‌ها در خاورميانه هم گفت: «تغيير رژيم‌ها از طريق زور و دخالت خارجي سياست نادرستي است و اصلاحات سياسي بايد بدون دخالت خارجي و به صورت مسالمت‌آميز به انجام برسد». او با اشاره به تلاش‌هايي که براي ايجاد آرامش در عراق و سوريه انجام مي‌گيرد، گفت: «لازمه برقراري آرامش در عراق و سوريه، حفظ تماميت ارضي اين دو کشور و سپردن سرنوشت آنها به خود مردم اين کشورهاست. جمهوري اسلامي ايران مخالف تجزيه اين کشورهاست». رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي با توجه به نقش مهم ايران در منطقه تصريح کرد: «ايجاد ثبات در منطقه از اولويت‌هاي اصلي جمهوري اسلامي ايران است».

http://www.sharghdaily.ir/News/136500

ش.د9602966

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات