تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۳۱

علي‌ مطهري: مثل حسن روحانی نیستم که محاسنم را دقیق و منظم رنگ کنم

مقدمه: علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و فرزند شهید آیت‌الله مطهری، میهمان این هفته برنامه «دستخط» بود. او در این برنامه از مسائل مختلف فرهنگی و سیاسی سخن گفت که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

(روزنامه آفتاب‌يزد - 1396/09/12 - شماره 5054 - صفحه 3)

- الان گاهی کم‌توجهی‌هایی در حوزه فرهنگ وجود دارد. اصلا دولت‌ها از ابتدا تا امروز توجه کافی به مسئله فرهنگ ندارند و فرهنگ را امری حاشیه‌ای و طفیلی می‌دانند.

- به همین مسئله حجاب هم کم‌توجهی می‌شود. دولت اسلامی که در جایی که امر به‌ معروف و نهی ‌از منکر مستلزم اعمال قانون هست، دولت باید وارد شود و این کار مردم نیست. مردم در حد تذکر و امر به ‌معروف و نهی از منکر قلبی و زبانی باید انجام دهند. در جایی که باید اقدام عملی شود، وظیفه دولت است. معمولاً دولت‌ها از این وظیفه شانه خالی می‌کنند و وارد نمی‌شوند. در این دولت هم متاسفانه با این مشکل مواجه هستیم.

- امروز با موارد بد پوششی در کشور مواجه هستیم که این‌ها خوب نیست و نباید بی‌تفاوت باشیم و بگوییم مسئله مهمی نیست. اصل قضیه این است که آیا این مسائل مهم است یا خیر؟ اصلاً مسائل مربوط به عفاف مهم هست یا خیر؟ باید به قرآن مراجعه کنیم. برخلاف غربی‌ها که می‌گویند این مسائل مهم نیست یعنی مسائل مربوط به عفاف و پوشش مهم نیست و هر کسی باید هر طور که دوست دارد لباس بپوشد و آثار این امر را هم دارند، می‌بینند.

- در مسئله دانشگاه‌ها در خیلی از کشورهای دنیا یک یونیفرم مخصوص دارند که با این لباس باید وارد دانشگاه شوند و آنها هم توجه کرده‌اند و جا افتاده است و به آن عمل می‌کنند که دانشگاه محیط علم و تفکر است و نمی‌توان با التذاذ جنسی مخلوط شود. التذاذ جنسی منحصر در کادر خانواده است و این تز اسلام است. نمی‌توان این چیزها را کوچک دانست.

- نمی‌توان اجازه داد در دانشگاه‌ها دختر و پسر هر طوری که می‌خواهند پوشش داشته باشند و این حرف غلطی است. دولت باید نظارت داشته باشد و در جاهایی وارد شود و نمی‌توان به حال خود رها کرد. من همان عقیده سابق را دارم و تغییری نکرده است.

- ما هیچ طرفی نیستیم. اینکه در مجلس هشتم در فهرست اصولگرایان بودم، علتش این بود که ما در ستاد بزرگداشت شهید مطهری، آقای مصلحی که رئیس ستاد بودند، ایشان هم دست‌اندرکار مسئله انتخابات بودند. من تصمیم گرفته بودم وارد مسئله انتخابات شوم. آن زمان انتقادات زیادی به اصلاح‌طلبان داشتم و طبعاً به اصولگرایان نزدیک بودم و به ایشان گفتم، چنین تصمیمی دارم. ایشان هم اقدام کردند و اسم ما را در لیست آوردند.

- بعد از ورود به مجلس، در جاهایی انتقادهایی داشتیم که این آقایان نمی‌پذیرفتند و اختلافاتی شد و نظراتی در مقابل آقای احمدی‌نژاد داشتیم. ایشان در جاهایی صریحاً می‌گفت من به قانون عمل نمی‌کنم. نمی‌توانستیم سکوت کنیم. وارد شدیم. بحث سوال از رئیس‌جمهور مطرح شد.

- (در آن زمان استعفا دادم) چون می‌خواستیم (از رئیس‌جمهور طرح سوال کنیم) ولی هیئت‌رئیسه اجازه این کار را نمی‌داد. تلاش می‌کردند امضاها کاهش یابد. 8-7 ماه این موضوع طول کشید و در نهایت من استعفا دادم. گفتم اگر نتوانیم از حقوق مردم دفاع کنیم نمایندگی فلسفه خودش را از دست می‌دهد، بنابراین من استعفا می‌دهم. استعفا هم روالی در مجلس دارد. نماینده نیم ساعت فرصت دارد دلایل خود را بیان کند و ظاهراً نیم‌ساعت هم وقت هست موافق و مخالف صحبت کنند و در نهایت رای‌گیری می‌شود. من صحبت کردم و دلایل را بیان کردم و خیلی‌ها از ما دفاع کردند.

به یاد دارم آقای مصباحی‌مقدم از من دفاع کردند و اکثراً مخالف استعفای ما بودند. برخی هم موافق بودند و یکی از آقایان هم گفت خوب است به استعفای ایشان رای منفی بدهیم تا در دوره بعد مردم ایشان را رد کنند. این امر برعکس شد، یعنی ما آمدیم و رای آوردیم و آن بنده خدا رای نیاورد. در نهایت مجلس با رای بالا با این استعفا مخالفت کرد. خود این باعث شد که سوال از رئیس‌جمهور مطرح شود. بعد از مجلس هشتم دیگر این دوستان اسم ما را حذف کردند، یعنی گفتند بنده و یکی دو نفر دیگر را از فهرست اصولگرایان حذف کردند که ما تحت عنوان «صدای ملت» نامزد شدیم.

- دولت روی برجام خیلی تبلیغات کرد یعنی نباید اینقدر تبلیغات می‌کردند که ما شاهکار کردیم. البته برجام مهم بود و کار درستی بود و برای کشور مثبت بود و آثار خوبی در پی داشت، ولی اینکه تبلیغات زیادی روی برجام شد که انتظارات و توقعات مردم را بالا برد، کار درستی نبود. باید بیان می‌کردند توافقی شده و باید ببینیم چه خواهد شد. ما اینطور نگاه می‌کردیم که آینده چه می‌شود و ممکن است گشایش‌هایی ایجاد شود و ممکن است گشایش‌هایی نباشد. ما باید اینطور نگاه می‌کردیم.

- (در برجام) ما چیز زیادی از دست ندادیم، اینکه برخی‌ها می‌گویند به کجا رسیده بودیم و همه را دادیم و هیچ چیزی نگرفتیم، واقعا اینچنین نیست. اینطور هم که متخصصان می‌گویند هر لحظه هم اراده کنیم ظرف 5 روز می‌توانیم به غنی‌سازی 20 درصد برسیم. به نظر من، در مجموع صنعت هسته‌ای ما با برجام پیشرفت بیشتری می‌کند، البته حالا باید ببینیم با مسائل جدیدی که ایجاد شده، رفتار آمریکا چگونه است.

- به نظرم آمدن ترامپ به نفع ماست. یک فرد نامتعادل و تندرو در آمریکا به نفع ماست و تا امروز هم به نظرم به نفع ما بوده. درست است که ادبیات خوبی ندارد، ولی رفتارهایی که داشته است، باعث شده دنیا حق را به ایران بدهد. الان آمریکا متهم به پیمان‌شکنی است و اروپا در مقابل آن ایستاده است و بقیه کشورهای دنیا هم حق را به ایران می‌دهند. ما الان در موضع بالا هستیم.

- در مجموع احساس کردیم آقای روحانی به خاطر محذوراتی که داشت، تعامل خوبی با رقیب خود داشت و کابینه‌ای تشکیل داد که مورد رضایت آنها هم باشد و شاید مصلحت کشور هم همین باشد، برای اینکه مخالفت‌ها و حملات به دولت کم شود تا از این شرایط اضطراری عبور کنیم.

- علی لاریجانی لابی قوی دارد. کسی که 10 بار به عنوان رئیس مجلس انتخاب شود، تابه‌حال نداشته‌ایم. طبیعی است که لابی قوی دارد که چنین کاری می‌کند. شخصیت ایشان هم طوری است که نمایندگان علاقه‌مند هستند.

- صحبت درباره اینکه لاریجانی سال 1400 برای ریاست‌جمهوری اقدام می‌کند یا نه زود است.- مادرم اصرار دارند که محاسن، سفید نباشد. دوست ندارند و می‌گویند رنگ کنید. چون پدر ما هم خضاب می‌کردند. مرحوم پدر ما از آقای منتظری 4 سال بزرگ‌تر بودند، از آقای بهشتی 8 سال، ولی چون خضاب می‌کردند شاید سن ایشان کمتر نشان می‌داد. مادر اصرار دارند که رنگ کنیم و از این سفیدی چهره خوششان نمی‌آید. من هم قدری تنبل هستم و اگر یکبار رنگ کنم دوباره فراموش می‌کنم و باز سفید می‌شود و سفید و سیاه خوب نیست. مثل آقای روحانی هم نیستیم که دقیق و منظم رنگ کنیم؛ وقت و حوصله این کار را ندارم. هر وقت پیش مادر می‌رویم اعتراض می‌کنند که چرا اینطوری هستید.

- (در رابطه با حادثه تروریستی مجلس) اگر راه را درست آمده بودند به سرعت وارد صحن می‌شدند و حداقل 50-40 نماینده از بین می‌رفت. سریع به ما اطلاع دادند و آقای پزشکیان مسئول اداره جلسه بود و سریع به ایشان گفتم و ایشان هم گفتند، سریع به حراست بروید و تماس گرفتیم و گفتند داعشی هستند و مشغول هستیم و نگرانی نیست. ما هم فکر کردیم مسئله کوچکی است که بعد گسترده شد. ولی نماینده‌ها آرامش خاصی داشتند و مشکلی به‌وجود نیامد. /انتخاب

http://aftabeyazd.ir/?newsid- 91470

ش.د9603640

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات