تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۳۶

مجتبی ذوالنور: نعوذبالله انگار احمدی‌نژاد روان‌گردان مصرف کرده است

(روزنامه شرق - 1396/09/12 - شماره 3025 - صفحه 7)

«احمدی‌نژاد خودش یکی از پایه‌های فتنه بود». این سخن علی مطهری نیست، گفته مجتبی ذوالنور، از نمایندگان اصولگرای مجلس، است؛ فرمانده سابق سپاه قم که حالا همان عباراتی را به کار می‌برد که علی مطهری بارها در رخدادهای سال ٨٨ بر آن تأکید کرده است. مطهری گفته بود: «فتنه دو سر داشته، یک‌سر آن موسوی و کروبی بودند که در ادامه‌دارکردن اعتراضاتشان اشتباه کردند و سر دیگر فتنه ٨٨، رئیس‌جمهور سابق بود که باید با هر دو طرف برخورد شود». علی مطهری از ابتدای مباحث مربوط به انتخابات ٨٨، احمدی‌نژاد را یک طرف ماجرا می‌دانست. حالا بعد از گذشت سال‌ها که احمدی‌نژاد در حال رقم‌زدن دوقطبی دیگری است، دیگر اصولگرایان مانند مجتبی ذوالنور هم اظهاراتی مشابه او را مطرح می‌کنند.

گویی تغییر و تحولاتی در بخشی از جریان اصولگرا در حال وقوع است که بر مبنای آن در ماجرای ٨٨ تنها یک طرف قضیه را مقصر ندانسته و محمود احمدی‌نژاد را طرف دیگر ماجرا می‌دانند؛ موضوعی که با وجود همه انتقاداتی که اصولگرایان به احمدی‌نژاد مطرح می‌کنند، تا به حال به آن نپرداخته‌اند و این روزها که پرده برافتاده، بعد از علی مطهری، حالا مجتبی ذوالنور هم نظرات مشابهی را ارائه می‌دهد. این تغییر و تحولات در بیان مواضع و دیدگاه‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که به‌تازگی تغییراتی هم در روند ملاقات‌های محصوران رخ داده است. ذوالنور از قضا خودش یکی از افرادی است که با تأیید شورای‌عالی امنیت ملی به‌تازگی به دیدار شیخ مهدی کروبی رفت؛ دیداری که هیچ جزئیاتی از آن را فاش نکرد.

حسین کروبی پیش‌تر به «شرق» از رابطه دوستی ذوالنور و پدرش خبر داده و حتی از کمک ذوالنور به کروبی در همان اثنای حوادث سال ٨٨ سخن گفته بود: «بعد از وقایع ٨٨ و قبل از شروع حصر، پدر به هر محفلی که می‌رفتند، عده‌ای به ایشان متعرض می‌شدند؛ یکی از همین سفرها، سفر ایشان به قم بود. پدر در آن سفر ابتدا به منزل آیت‌الله صانعی رفت که همین عناصر خانه را به محاصره خود درآوردند. این محاصره تا چند ساعت به طول انجامید و پدر مجبور شد بعد از چندین‌ ساعت که در منزل آیت‌الله صانعی بودند، در نهایت از طریق نردبان وارد پشت‌بام منزل آیت‌الله منتظری شود و در خانه مرحوم منتظری منتظر ماند تا بتواند آن محل را ترک کند. این وضعیت تا شب ادامه پیدا کرد تا اینکه آقای ذوالنور که فرمانده وقت سپاه قم بود، حوالی ساعت ١٢ یا یک شب، توانست با هماهنگی و ترفندی، پدر را سوار خودرویی کرده و از حلقه محاصره بیرون ببرد».

ذوالنور چه گفته است

حجت‌الاسلام ذوالنور اما در تشریح رفتار احمدی‌نژاد به خبرآنلاین گفته است: «... در دوران احمدی‌نژاد کارهای عمرانی خوبی صورت گرفت. ما از آن حمایت کردیم. اگر ما در مقابل فتنه ایستادیم، برخی آن را به حمایت از احمدی‌نژاد تعبیر کردند؛ اصلا بحث فتنه و احمدی‌نژاد نبود، بلکه فتنه در مقابل نظام بود نه احمدی‌نژاد؛ احمدی‌نژاد خودش یکی از پایه‌های فتنه بود. لذا نمی‌گوییم اگر ما در مقابل فتنه ایستادیم یعنی از احمدی‌نژاد حمایت کردیم. در مورد فتنه تمام جریان سلطه پشت آن بود که همه آنها را با کد می‌توانم بیان کنم. لذا برخی این موضوعات را به هم پیوند می‌دهند و تصور می‌کنند مقابل فتنه ایستادن یعنی تأیید احمدی‌نژاد، درحالی‌که اینها دو مقوله جدا از هم بود؛ بله برخی کارهای احمدی‌نژاد خوب بود و ما از آن حمایت می‌کردیم، اما برخی رفتار‌های دیگر مانند هاله نور و اعتقادات امام‌زمانی الکی و توهم‌های این‌چنینی را ما همان زمان هم به‌شدت نقد می‌کردیم و امروز هم نقد می‌کنیم. این مسائل اقتضائی است و بستگی به نوع و رفتار فرد دارد. من عادت ندارم شخص را تأیید و رد کنم، بلکه در مورد عملکردها نظر می‌دهم».

مواضع علی مطهری درباره ٨٨

ذوالنور در حالی احمدی‌نژاد را یک پای فتنه خطاب کرده که علی مطهری پیش‌تر یک‌بار در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس به تاریخ آبان سال ٩٢ در پاسخ به این س‍ؤال که «شما هر دو طرف را به یک اندازه در فتنه ٨٨ مقصر می‌دانید»، گفته بود: «این‌طور نیست. من می‌گویم یک طرف را رها نکنید. هر سه مجرم و لااقل متهم بودند و باید محاکمه می‌شدند و نظام نباید از یک طرف دعوا جانبداری می‌کرد، بلکه باید به دو طرف اجازه اظهارنظر می‌دادند و موضوع را به نظر شورای نگهبان موکول می‌کردند و سخت‌گیری، بعد از اعلام نظر شورای نگهبان شروع می‌شد، ولی دیدیم که سخت‌گیری‌ها از چند روز قبل از انتخابات شروع شد. به‌هرحال شروع فتنه با احمدی‌‌نژاد بود و او هیزم فتنه را فراهم کرد و موسوی آن را شعله‌ور کرد».

او در همان مصاحبه، احمدی‌نژاد را موجودی ناشناخته عنوان کرده و گفته بود: «در دوره آقای احمدی‌نژاد هم فکر می‌کردیم ایشان مورد خوبی است، ولی بعد از یک سال متوجه شدم ایشان نگاه فرهنگی خاصی دارد. اولین انتقاد من در سال ٨٥ به ایشان بود و بعد در سال ٨٧ که وارد مجلس شدم احساس کردم انتقادهای زیادی به ایشان وارد است. اینکه با جسارت می‌گوید من فلان قانون را اجرا نمی‌کنم یا راجع به مسائل فرهنگی بسیار لیبرال فکر می‌کند، احساس کردم خطر در اینجاست و اگر درست عمل می‌شد ایشان باید همان‌جا که گفت من قانون را عمل نمی‌کنم، بلافاصله از سوي مجلس برکنار می‌شد. متأسفانه مجلس کوتاهی کرد».

علی مطهری در این سال‌ها از نقش‌داشتن محمود احمدی‌نژاد در حوادث مربوط به انتخابات سال ٨٨ سخن گفته است. او یک‌بار هم در نطق خود در مجلس به تاریخ مرداد ٩٢ گفته بود: اکنون که با انتخابات اخیر آشتی ملی تحقق یافته است، باید آثار بحران سال ۸۸ محو شود. زندانیان سیاسی که اکثر آنها جرمی جز انتقاد ندارند، آزاد شوند و تکلیف آقایان موسوی و کروبی نیز مشخص شود. اگر این دو نفر باید عذرخواهی کنند، آیا نیازی به عذرخواهی آقای احمدی‌نژاد که هیزم فتنه را با مناظره و رفتارهای بعدی خود مطرح کرد، نیست؟ حداقل این است که به آنها اجازه دفاع از خود داده شود». علی مطهری در سال ٩٤ هم در نامه‌ای سرگشاده به رئیس دستگاه قضا از او خواسته بود که سهم شخصی و نهادی در ماجرای ٨٨ مشخص شود.

نظر سیدرضا اکرمی

سیدرضا اکرمی هم سال ٩٣ در مصاحبه‌ای با سایت نامه‌نیوز گفته بود: «آقای ناطق از آن ماجرا (مناظره احمدی‌نژاد در سال ٨٨) دلخور است. من آغاز‌گر فتنه ٨٨ را احمدی‌نژاد و کلید آن را نیز مناظره معروف بین ایشان و میرحسین موسوی می‌دانم. ایشان بدون هیچ دلیلی و سندی، نام آیت‌الله هاشمی و خانواده ایشان را برد. نام آقای ناطق و پسرش را برد. صداوسیما نیز اجازه نداد تا این آقایان به این سخنان پاسخ بدهند و جامعه روحانیت نیز حاضر نشد از این دو بزرگوار که عضو مؤسس جامعه بودند، دفاع کند. البته باید بگویم که مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی شخصا به احمدی‌نژاد تذکر داد و از رفتار او انتقاد کرد و به ایشان گفت چرا اسم افراد را بدون سند و مدرک بردید اما جامعه حاضر نشد در بیانیه‌ای جداگانه این حرکت را محکوم کند. آقای ناطق نیز توقع داشت این سخنان محکوم شود. او می‌گفت من عضو مؤسس هستم و شما هم می‌دانید این سخنان خلاف است؛ چرا نیامدید آن را محکوم کنید و به مردم بگویید که آقای احمدی‌نژاد به نیروهای انقلاب تهمت زده است. به همین دلیل ایشان گفت وقتی شما حاضر نیستید از عضو مؤسس خود حمایت کنید، حضور من در جلسات چه فایده‌ای دارد».

گفتم احمدی‌نژاد خلاف شرع بین کرده است

ذوالنور در همین مصاحبه با خبرآنلاین درباره همین مناظره‌هایی که اکرمی به آن اشاره کرده، گفته بود: «در همان سال که آن بگم‌بگم‌ها را به راه انداخت من چندین سخنرانی داشتم و اعلام کردم آقای احمدی‌نژاد با این رفتار مرتکب خلاف شرع بین شدند؛ فایل‌های صوتی آن سخنرانی‌ها موجود است؛ دلیل من برای این حرف‌ها این است که ١- احمدی‌نژاد یا راست می‌گوید و چنین لیستی دارد یا دروغ می‌گوید؛ اگر دروغ می‌گوید خلاف شرع است ٢-‌اگر راست می‌گوید؛ یا در وظایف ایشان افشای چنین لیستی وجود دارد یا نیست که اگر افشای این لیست در زمره وظایفش نیست، باز این رفتارش خلاف شرع است و اگر در حیطه وظایفش قرار دارد، چرا آن را منتشر نمی‌کند؟ آیا می‌خواهد امتیاز بگیرد؟! پس باز عملکردش خلاف شرع است.در آن مقطع من این موارد را اعلام کردم و گفتم خلاف شرع است». او ادامه داده است: «... می‌گویند کسی که مسئول است، افراد خیلی اسناد رو نمی‌کنند و شاید به این دلیل باشد که نمی‌خواهند احساس ناامنی شغلی به آنها دست بدهد. وقتی مسئولی کنار می‌رود آن زمان است که جزئیات در مورد عملکردش بیان می‌شود. بنابراین من فکر می‌کنم تا امروز هم اقدام قوه قضائیه دیرهنگام بوده است».

تحلیل رفتار احمدی‌نژاد

ذوالنور همچنین در تحلیل خود از رفتار جدید احمدی‌نژاد گفته است: «کاری که احمدی‌نژاد انجام می‌دهد، نه اخلاقی است و نه شرعی؛ چراکه سرتا پا دروغ است. نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد ایشان خود را در حالتی قرار داده که گویا روان‌گردان مصرف کرده است. نعوذبالله نمی‌خواهم بگویم ایشان چنین کاری کرده است اما منظورم این است که حالتشان مانند حالت افرادی که روان‌گردان مصرف کرده‌اند، در یک فضای توهمی است؛ یعنی فکر می‌کند ٨٠‌میلیون نفر به‌دنبال او هستند. امروز فضای جامعه این نیست. احمدی‌نژاد جایگاه ریاست‌جمهوری و شخصیت دوم نظام‌بودن را وهن می‌کند و به‌عنوان فردی که زمانی بعد از مقام معظم رهبری قرار داشت، امروز دنبال مشایی و بقایی افتاده است. افراد نابابی که وزن همه‌چیز را با هوچی‌گری و زنبیل‌بازی و... پایین آوردند. واقعا وقتی مردم به این فکر می‌کنند که رئیس‌جمهورشان کسی بوده است که تا چنین درجه‌ای جایگاه ریاست‌جمهوری را تنزل داده است، دچار مشکل می‌شوند». امروز آنهایی که حامی احمدی‌نژاد بودند، با دیدن این افتضاح خطاب به قوه قضائیه می‌گویند چرا رسیدگی نمی‌کنی؛ درحالی‌که اگر در همان مقطع برخوردی با احمدی‌نژاد صورت می‌گرفت، می‌گفتند نمی‌گذارند کاری انجام دهند؛ بنابراین آنچه آقای اژه‌ای گفته است، مبنی بر اینکه در این تأخیر یک نتیجه و برکاتی هست، همین است که آن طرفداران آقای احمدی‌نژاد این حقایق را می‌بینند، خودشان برخورد را مطالبه می‌کنند و دیگر قوه قضائیه به سیاسی‌کاری متهم نمی‌شود».

http://www.sharghdaily.ir/News/147379

ش.د9603638

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات