صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۷۲

حرف روز/ شکست سیاست اجماع‌سازی

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، با حضور در محل نگهداری قطعاتی که گفته می‌شود لاشه موشک‌هایی است که انصارالله یمن به عربستان شلیک کرده است،‌ با این ادعا که «رفتار ایران در خاورمیانه روز به روز بدتر می‌شود و بر درگیری‌های منطقه دامن می‌زند»، گفت: «تمرکز ما فقط روی برنامه هسته‌ای ایران نیست[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، با حضور در محل نگهداری قطعاتی که گفته می‌شود لاشه موشک‌هایی است که انصارالله یمن به عربستان شلیک کرده است،‌ با این ادعا که «رفتار ایران در خاورمیانه روز به روز بدتر می‌شود و بر درگیری‌های منطقه دامن می‌زند»، گفت: «تمرکز ما فقط روی برنامه هسته‌ای ایران نیست، بلکه برنامه‌های موشکی ایران نیز در دستور کار ما قرار دارد.» ضرورت مقابله با تهدیدهای ایران محور دیگر سخنان ضدایرانی هیلی بود.
آنچه هیلی در این اظهارات خود بیان کرده، به خوبی نشان‌دهنده راهبرد آمریکا در قبال جمهوری اسلامی است. به این معنا که آمریکایی‌ها در تلاشند با بهانه‌تراشی‌های جدید، اجماع جهانیِ ضد ایرانی ایجاد کنند تا هم برجامی را که اکنون به صورت نیمه‌جان باقی مانده، بی‌اثر کنند و هم همچنان ایران را در شرایط غیر عادی نگه‌ دارند. به بیان دیگر، آمریکایی‌ها که نیک می‌دانند ایران هیچ‌گونه معامله‌ای در بحث موشکی یا نفوذ منطقه‌ای خود را نمی‌پذیرد، با طرح این اتهامات درصدد هستند کشورمان را به شرایط پیش از برجام برگردانند. هرچند برجام هم تفاوت چندانی در وضعیت ایران ایجاد نکرده است. درواقع، تصور آنها این است که با طرح این اتهامات ایران یا باید قبول کند که به شرایط پیش از برجام برگردد یا اینکه خواسته‌های واهی آنان را بپذیرد. در این میان، با توجه به ترسی که برخی مقامات ایرانی از بازگشت به شرایط پیش از برجام دارند و برجام را بیش از اندازه مهم و حیاتی جلوه داده‌اند، آمریکایی‌ها امیدوارند که تداوم اتهامات و فشارهای آنها به روی آوردن ایران به مذاکره در موضوعات موشکی و نفوذ منطقه‌ای منجر شود؛ اما در این زمینه توجه به دو نکته بسیار ضروری است:
‌1ـ برخلاف تصور آمریکایی‌ها، طرح این اتهامات اتفاقاً با حمایت جهانی مواجه نشد و جز سعودی‌ها و صهیونیست‌ها هیچ‌کسی از این ادعاهای ضد ایرانی حمایت نکرد. بنابراین، با شکست راهبرد آمریکا در اجماع‌سازی جهانی علیه ایران، بخش عمده‌ نگرانی‌ها مرتفع شده و باید با موضع‌گیری‌های منطقی و انقلابی، به طرف مقابل گوشزد کرد که این خواسته‌های غیرقانونی‌اش راه به جایی نمی‌برد.
2ـ تجربه برجام به اندازه‌ کافی گویای تاکتیک آمریکا در مذاکره است و از این‌رو، تکرار مذاکره در دیگر موضوعات به هیچ‌وجه به صلاح نیست.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات