تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۰۷۹۰۹
سیزدهمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در استانبول با صدور یک بیانیه ضدایرانی به پایان رسید

بیمار سعودی زهرش را ریخت

(روزنامه وطن امروز ـ 1395/01/28 ـ شماره 1860 ـ صفحه 2)

عدم شرکت روحانی در نشست پایانی به نشانه اعتراض

شاه سعودی با حضور در سیزدهمین اجلاسیه سران کشورهای اسلامی در استانبول، توطئه‌های ضدایرانی کشورش را ادامه داد تا بیانیه پایانی این اجلاس در اقدامی عجیب، 4 بند ضدایرانی داشته باشد! حالا پس از بیانیه ضدایرانی اتحادیه عرب، بیانیه پایانی سران کشورهای اسلامی نیز علیه ایران تنظیم و صادر شد تا آل‌سعود در روند فشار دیپلماتیک خود علیه ایران، یک گام به جلو داشته باشد. پیشروی آل‌سعود در جبهه دیپلماتیک درحالی است که همزمان با آغاز اجلاس سران، خبر ارسال 5 محموله سلاح از طریق هواپیماهای C130 برای تروریست‌های مخالف ایران در بلوچستان پاکستان، توسط آل‌سعود منتشر شد. این خبر را یک سایت کویتی به نقل از شاهزاده مقرن، ولیعهد سابق شاه سعودی منتشر کرده است.

به گزارش «وطن امروز»، درحالی که برخی تصور می‌کردند اجلاس سران در استانبول فرصت مناسبی برای نزدیک شدن مواضع کشورهای اسلامی و بویژه بهبود مناسبان ایران و عربستان خواهد بود اما حضور شاه سعودی در استانبول منجر به ضدایرانی‌ترین بیانیه اجلاس سران طی سالیان اخیر شد. بر این اساس، از بعدازظهر سه‌شنبه که اجلاس در سطح وزرای خارجه شروع به کار کرده بود؛ دیپلمات‌های سعودی اقدام به رایزنی‌های ضدایرانی کردند. رایزنی‌های دیپلماتیک سعودی حکایت از تلاش آنها برای صدور مفاد ضدایرانی در بیانیه پایانی اجلاس داشت. با حضور شاه سعودی در این اجلاس، رایزنی‌های سعودی‌ها شدت گرفت تا بیانیه پایانی تبدیل به یک مانیفست ضدایرانی شود. سعودی‌ها توانستند 4 بند ضدایرانی را علیه ایران در این بیانیه بگنجانند. سعودی‌ها همچنین توانستند در این بیانیه علیه حزب‌الله لبنان یک بند را بگنجانند. سعودی‌ها با رایزنی‌های دیپلماتیک خود، به بهانه حمایت ایران از سوریه و عراق در مقابل داعش، این مفاد را در بیانیه پایانی گنجاندند. به‌رغم مخالفت‌های ایران و رایزنی‌های دیپلماتیک از سوی دیپلمات‌های ایرانی، اما در نهایت این بیانیه صادر شد. حسن روحانی و تیم ایرانی حاضر در اجلاس نیز در اعتراض به این بیانیه ضدایرانی، نشست پایانی اجلاس سران را به نشانه اعتراض ترک کردند البته به دلیل اینکه برخی مفاد این بیانیه مورد اعتراض سایر اعضا نیز بود، در نهایت تصمیم گرفته شد در اجلاسیه پایانی این بیانیه قرائت نشود. البته غیبت هیات ایرانی پس از آن صورت گرفت که تلاش‌های ایران برای اصلاح این بیانیه به نتیجه نرسید. به اعتقاد کارشناسان، علت ناکامی هیات ایرانی در جلب توجه سایر سران کشورهای اسلامی برای حذف بندهای زیاد، رایزنی‌های زیاد سعودی‌ها و دیپلماسی متوالی ضدایرانی‌ها آنها طی ماه‌های اخیر بوده است که نتیجه آن هم در بیانیه ضدایرانی اتحادیه عرب و هم در بیانیه ضدایرانی اجلاس سران مشاهده شد. عباس عراقچی هم همین موضوع را تایید کرده و گفته است بیانیه ضدایرانی اجلاس سران کشورهای اسلامی، نتیجه 2 ماه رایزنی دیپلماتیک سعودی‌ها با کشورهای اسلامی بوده است! رایزنی‌های دیپلماتیک سعودی‌ها علیه ایران البته در حالی است که دستگاه دیپلماسی ایران طی چند سال اخیر همواره تلاش کرده است زبان مفاهمه و دوستی با آل‌سعود باز کند. به‌رغم اقدامات ضدایرانی آل‌سعود، جواد ظریف اما بارها مدیران حکومت سعودی را برادر و دوست نامید اما این ادبیات و مواضع نرم دیپلماتیک ایران، نه‌تنها سعودی‌ها را به اتخاذ رویکرد عاقلانه تشویق نکرد؛ بلکه باعث ترغیب آنان به تداوم و تشدید اقدامات ضدایرانی خود کرد. عباس عراقچی البته درباره این بیانیه ضدایرانی در اجلاس سران کشورهای اسلامی گفت سران کشورهای اسلامی از این بیانیه ضدایرانی پشیمان خواهند شد.

عراقچی در گفت‌وگوی زنده با بخش خبری 21 شبکه اول سیما درباره این بیانیه ضدایرانی توضیح داد: «در این اجلاس قرار است یک بیانیه پایانی که بیش از ۲۰۰ بند دارد و یک بیانیه خاص درباره فلسطین منتشر شود. این بیانیه ۲۰۰ بندی اینگونه نیست که در یکی، دو روز اخیر تهیه شده باشد. حدود ۲ ماه پیش در جده اجلاس کارشناسی برگزار شد و متن اولیه این سند را آماده کردند که متاسفانه برای آن اجلاس دولت عربستان به هیات جمهوری اسلامی ایران ویزا نداد و ما موفق به شرکت در آنجا نشدیم».

وی افزود اسنادی را آنجا در غیاب گروه ایرانی تهیه کردند و آن را به جلسه کارشناسی استانبول آوردند. این بیانیه ۲۰۰بندی عمدتا به مسائل عمومی جهان اسلام می‌پردازد و البته موضوع فلسطین در آن است. چندین بند درباره فلسطین است و بر تشکیل کشور فلسطین و ضرورت بازگشت آوارگان فلسطینی تاکید دارد. همچنین این سند به مسائل جهان اسلام، مسائل کشورهایی نظیر لبنان، سوریه،‌ یمن و حتی درگیری اخیر بین آذربایجان و ارمنستان می‌پردازد و آذربایجان به دلیل اینکه کشور اسلامی است طبعا حمایت ویژه‌‌تری از آن صورت گرفته، بحث اقلیت‌های مسلمان در سراسر نقاط دنیا در آن مورد توجه قرار گرفته و بعد بحث‌های اقتصادی و فرهنگی در آن آمده است. عراقچی اضافه کرد: با تلاشی که دولت عربستان صورت داد چهار بند ضدایرانی نیز در بیانیه وارد شده که این چهار بند در حقیقت در همان اجلاس جده تهیه شد و در غیاب ما وارد بیانیه شد. عراقچی با بیان اینکه سعودی‌ها برای جلب موافقت اعضا با این بیانیه ضدایرانی، آنها را تطمیع و تهدید کردند، گفت: «در جلسه حاضر دیگر وارد محتوا نشدند به لحاظ رویه‌ای بحث کردند و تصمیماتی که در آن جلسه گرفته شد، دیگر لزومی ندارد بحث شود و همان‌ها را در جلسه جده در غیاب ما تصویب کرده بودند و در این جلسه مجددا ارائه دادند». وی ادامه داد: به هر شکل ممکن اجازه اینکه این بحث دوباره در این جلسه باز شود را ندادند؛ پاراگراف دیگری را علیه حزب‌‌الله تنظیم کردند. ما و تعدادی از کشورهای اسلامی هم مخالف پاراگراف بند مربوط به حزب‌الله بودیم و هم مخالف بندهای علیه ایران و خیلی هم جدی در این‌باره صحبت کردیم، ولی به‌رغم اینکه تصمیمات سازمان همیشه با اجماع همراه بوده و اینجا به طور روشن اجماع وجود نداشت،‌ ولی به طور روشن ریاست جلسه و کشورهایی که به دنبال این قضیه بودند این را به هر نحو مصوب تلقی کردند».

عراقچی خاطرنشان کرد: «سازمان همکاری اسلامی همیشه از این ضعف درونی رنج برده و تحت تاثیر چند کشور خاص که با ابزارهای مادی‌شان اجلاس را به سمت اهداف خودشان هدایت می‌کردند، مواجه بوده و این واقعیتی است که وجود دارد. به هرحال اجماع درباره بندهای مربوط به ایران و حزب‌الله وجود نداشت».

دیدید ظریف چه گفت؟!

عباس عراقچی در ادامه اظهارات خود و در دفاع از عملکرد هیات ایرانی در اجلاس استانبول، به اعتراض جواد ظریف در نشست روز سه‌شنبه اشاره کرد. جواد ظریف روز سه‌شنبه و در اعتراض به مفاد ضدایرانی بیانیه اجلاس، انتقاداتی را مطرح کرده بود. ظریف بویژه بند مربوط به حزب‌الله لبنان را اقدامی «به سود اسرائیل» دانسته بود. عباس عراقچی در دفاع از عملکرد تیم ایرانی به همان انتقادات جواد ظریف نسبت به این بیانیه اشاره کرد. عراقچی آن اظهارات ظریف را «برخورد شدید»(!) ایران با این اقدام ضدایرانی سعودی‌ها دانست. معاون جواد ظریف گفت: ایران برخورد شدیدی انجام داد. حتما صحبت‌های آقای ظریف را شنیده‌اید. مسلما سازمان از این مواضعی که علیه ایران و حزب‌الله گرفته در آینده پشیمان خواهد شد. حسن روحانی البته روز پنجشنبه و در آغاز به کار اجلاس سران، طی سخنانی از مواضع ایران در منطقه دفاع کرد.

روحانی در این نشست گفت: برای همه روشن است که نه عربستان مشکل ایران است و نه ایران مشکل عربستان. مشکل اصلی، جهل و تعصب و خشونت‌ورزی است. معضل همه ما، اختلافات در جهان اسلام است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان کشورهای اسلامی و مسلمانان در برابر تجاوز و تهدید و اشغال و تروریسم بوده و هست.

رئیس‌جمهور در ادامه به سوابق اقدامات ایران در بحران‌های منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: آن روز که صدام به کویت تجاوز کرد؛ این ایران بود که قبل از همه این تجاوز را محکوم کرد و به آوارگان کویتی و عراقی پناه داد؛ آنگاه‌ که تروریست‌های تکفیری به دروازه‌های بغداد و اربیل نزدیک شدند، این ایران بود که در برابر تهاجم وحشیانه آنها به کمک ملت و دولت عراق شتافت؛ آنگاه‌که دمشق در معرض اشغال و نابودی تروریست‌ها قرار گرفت این ایران بود که در کنار سوریه ایستاد؛ زمانی که غزه مورد تجاوز صهیونیست‌ها قرار گرفت، حزب‌الله رشید و ‌ایران در کنار ملت فلسطین ایستادند و روزی هم که لبنان مورد تجاوز آنها قرار گرفت بازهم حزب‌الله بود که در پیشاپیش مردم لبنان در صحنه نبرد قرار گرفت. روحانی همچنین خاطرنشان کرد: اگر روزی تروریست‌ها و متجاوزان بخواهند هر کشور اسلامی یا اماکن مقدس اسلامی را تهدید کنند و از ما کمک خواسته شود، بی‌درنگ آماده کمک به مسلمانان مظلوم خواهیم بود.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1860/2/156134/0

ش.د9505076

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات