تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۰۸۲۹۱
در ینگه دنیا چه می‌گذرد؟

وضعیت زنان و کودکان در زندان‌های آمریکا

(روزنامه كيهان ـ 1396/08/25 ـ شماره 21771 ـ صفحه 8)

کشور‌های غربی در قرن بیست و یکم به نام حقوق بشر، علیه کشور‌های مستقل دست به حملات رسانه‌ای می‌زنند. در این میان، آمریکایی‌ها که در استفاده از این روش سابقه دارند، دولت‌های مستقل را متهم به نقض حقوق بشر کرده و علیه آنها قطعنامه و بیانیه صادر می‌کنند.

این رویکرد در حالی هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد که کشور‌هایی مثل کانادا، انگلیس، فرانسه و آمریکا در سایه سکوت سازمان‌های بین‌المللی که خود را نگران حقوق بشر نشان می‌دهند هر روز موارد متعددی از نقض حقوق بشر را مرتکب می‌شوند و از این لحاظ، بدترین وضعیت را دارند.

از طرفی با گذشت 10 ماه از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا پیش بینی‌ها از وخیم‌تر شدن اوضاع حقوق بشر درداخل آمریکا حکایت دارد. پیش از این بسیاری از کارشناسان با توجه به طرح‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی، هشدار داده بودند که در صورت روی کار آمدن ترامپ، وضعیت حقوق بشر در آمریکا دوره خطرناکی را در پیش خواهد داشت.

به عنوان نمونه، «کنت روث» مدیرعامل سازمان دیده بان حقوق بشر، در همان اوائل آغاز به کار ریاست جمهوری ترامپ گفته بود، دوره ترامپ شروع دوره خطرناک و بی ثباتی برای آمریکا به شمار می‌رود.

عملکرد ترامپ طی 10 ماه اخیر و حمایت او از دولت‌های سرکوبگر، بدون توجه به پیشینه آنان در نقض حقوق بشر، نشان از درستی پیش‌بینی‌ها دارد.

در هرحال، تازه‌ترین گزارشات از وخیم‌تر شدن اوضاع حقوق بشری در این کشور حکایت دارد. در اینجا به گوشه‌هایی از آخرین خبرها، گزارش‌ها و مستندات از وضع حقوق بشر در آمریکا اشاره می‌شود.

زنان

نکته حائز اهمیت درباره وضعیت زنان در آمریکا اینکه، این کشور رتبه اول زندانیان زن را نسبت به جمعیتش در جهان دارد. این مطلب را سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش سالیانه خود یعنی سال ۲۰۱۶ در مورد وضعیت حقوق بشر در آمریکا آورده و اعلام کرده است، با وجود اینکه آمریکا حدود ۵ درصد از کل جمعیت زنان جهان را دارد، اما حدود ۳۳ درصد جمعیت کل زنان زندانی در دنیا مربوط به این کشور است.

در ارتباط با شرایط نامساعد زنان زندانی در آمریکا، رسانه‌ها گزارشاتی را منتشر می‌کنند، سی.ان.ان 14 شهریور در گزارشی نسبت به بی توجهی دولت این کشور به وضعیت زنان در زندان‌های آمریکا انتقاد کرد. در گزارش سی. ان. ان آمده است: به‌رغم افزایش فزاینده جمعیت زنان در زندان‌های آمریکا، با توجه به اینکه ساختار زندان‌ها بر اساس ویژگی‌های مردان ایجاد شده، مشکلات گسترده‌ای دامن‌گیر زنان در این خصوص شده است. تعداد زنان زندانی در زندان‌های آمریکا از سال ۱۹۸۰ تاکنون ۷۰۰ درصد رشد داشته که بسیار بیشتر از رشد آمار زندانیان مرد است.

بر اساس این گزارش، یک سوم کل جمعیت زنان زندانی در جهان در آمریکا هستند که اکثر آنان نیز سیاه پوست یا سرخ پوست‌اند. با توجه به اینکه بیش از دو سوم تعداد زنان زندانی در آمریکا، مادر و اکثر آنان فرزند زیر ۱۸ سال دارند، این مسئله اثرات بسیار زیان باری بر اعضای خانواده‌های آنان گذاشته است.

سی. ان. ان در گزارش خود می‌افزاید: از معضل دیگری که زنان در زندان‌های آمریکا با آن مواجه هستند، زندانی کردن آن‌ها صد‌ها کیلومتر دورتر از محل زندگی فرزندان و خانواده‌هایشان است که همین مسئله باعث می‌شود آنان تا مدت‌های طولانی همدیگر را ملاقات نکنند. این معضل برای زنان باردار دوچندان است.

طبق گزارش سی. ان. ان، دولت آمریکا حقوق اولیه زندانیان زن این کشور را نادیده می‌گیرد و حداقل توجه را به آنها دارد. آنها اغلب مجبور هستند تا با اندک پولی که در اختیار دارند، به جای پرداخت هزینه تماس تلفنی، خرید پوشاک و مکمل غذایی مورد نیاز، هزینه‌های لوازم بهداشتی و درمانی ضروری را پرداخت کنند. نکته تأسف بارتر این است که اغلب زنان زندانی آمریکا (۸۶ درصد) قربانی تجاوز جنسی بوده و از مشکلات روحی رنج می‌برند، اما دولت این کشور هیچ سازوکار رسیدگی و درمانی برای آنها درنظر نگرفته است.

تبعیض

از موارد دیگر نقض حقوق بشر و شهروندی در آمریکا تبعیض علیه بومی‌ها و لاتین تبار‌ها در این کشور است. در این خصوص، رادیو ملی آمریکا یک نظرسنجی انجام داد و مشخص کرد که از هر سه لاتین تبار در این کشور یک نفر مورد تبعیض قرار گرفته است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که این تبعیض‌ها در زمینه‌هایی نظیر شغل‌یابی، دریافت حقوق، ارتقای شغلی، اجاره مسکن و دیگر اماکن اعمال می‌شوند. علاوه بر این، به گفته افراد مورد نظرسنجی، از هر پنج نفر یک نفر بی‌عدالتی در دادگاه و برخورد نادرست پلیس را، تنها به خاطر رنگین‌پوست بودن خود تجربه کرده است.

بدبینی، محرومیت‌های نژادی و قومی و الفاظ توهین‌آمیز، از دیگر مواردی هستند که این افراد با آن مواجه‌اند. این افراد از مهاجرین نبوده و دارای مدارک دانشگاهی نیز هستند. این در حالی است که شرایط برای مهاجرین مشکل‌تر است.

این گزارش که به نقل از سایت خبری ان.بی.سی منتشر شده، می‌افزاید: این نظرسنجی که بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر به نام «تو، من، آنها: تجربه تبعیض در آمریکا» است، نشان می‌دهد تبعیض اثرات مخربی، چون بالا بردن خطر ابتلا به بیماری‌ها، و همچنین پایین آوردن سطح امید به زندگی در انسان را به دنبال دارد.

کودکان و نوجوانان

تأمین معاش و نیاز‌های تغذیه‌ای شهروندان از جمله حقوقی است که بر عهده حاکمان و دولتمردان یک کشور است. اما این حق اولیه شهروندان در کشوری همچون آمریکا که به عنوان ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور دنیا محسوب می‌شود، به ویژه در میان کودکان این کشور، وضعیت غم‌انگیزی دارد. به گزارش سایت «گلوبالیست»، از هر 11 کودک آمریکایی، یک نفر (حدود شش میلیون و 500 هزار نفر) در فقر شدید به سر می‌برند.

تأسف بارتر اینکه، این وضعیت برای کودکان سیاه پوست و رنگین‌پوست وخیم‌تر گزارش شده است. به طوری که از هر سه کودک سیاه‌پوست، یک کودک در فقر قرار دارد. این گزارش می‌افزاید: فقر کودکان در همه مناطق این کشور مشاهده می‌شود، حتی در بوستون نرخ فقر کودکان 26/9 درصد است.

کودکان خانواده‌های فقیر به دلیل سوءتغذیه، زندگی در خرابه، عدم تحصیل، عدم وجود زمینه عاطفی پایدار، از پیشرفت محروم هستند. بسیاری از این کودکان که مدرسه خود را به پایان نرسانده‌اند، بدون هدف و بدون شغل در خیابان‌ها پرسه می‌زنند که این امر احتمال روی آوردن آنها به ارتکاب جرم را افزایش می‌دهد.

در همین زمینه خبرگزاری ای. بی.سی. آمریکا در گزارشی ضمن اعلام نرخ رو به افزایش بی‌خانمانی در آمریکا، این بحران را مسئله‌ای مزمن دانسته است. بر اساس گزارش این خبرگزاری، شبانه بیش از ۱۰۵ هزار نفر در برخی از کلان شهر‌های آمریکا، به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن، افزایش نرخ اجاره و ... جایی برای خواب ندارند.

همچنین ۶۳ هزار نفر دیگر شب‌ها را در سرپناه‌هایی بدون حفاظ‌های امنیتی به صبح می‌رسانند. به طور مثال در منطقه «آناهیم» ۴۰۰ نفر در استادیوم «انجل» و در مسیر اختصاصی دوچرخه سواری می‌خوابند.

آنچه بیان شد، تنها گوشه‌ای از موارد آشکار نقض حقوق بشر و شهروندی در کشوری است که مدعی دفاع از حقوق بشر است. این مدعی‌ هر روز کشور‌های آزاد و مستقل را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند. وضع حقوق بشر در آمریکا بغرنج‌تر از آن است که نشان داده می‌شود. چرا که اکثر نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی مدعی دفاع از حقوق بشر، از سوی مقامات آمریکایی جهت عدم انتشار واقعیت این کشور، تهدید یا تطمیع می‌شوند.

منبع: میزان

http://kayhan.ir/fa/news/118903

ش.د9604123

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات