تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۸۳۴۱
سخنگوي شوراي نگهبان:

عدم تایید صلاحیت آيت‌الله هاشمی را به روحانی و لاریجانی گفتم

مقدمه: سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید سال 88 سخت‌ترین سال عضویتش در این شورا بوده است و به خاطر خسارت‌هایی که آن سال به کشور وارد شد محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی دیگر هرگز تایید صلاحیت نخواهند شد. عباسعلی کدخدایی با خبرآنلاین گفت‌وگویی داشته که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

(روزنامه آرمان - 1396/06/02 - شماره 3401 - صفحه 6)

* زماني كه صلاحیت آيت‌الله هاشمی رفسنجاني تایید نشد، گفته می‌شد تلفني به ايشان خبر داده‌اند. در انتخابات امسال چگونه به آقایان احمدی‌نژاد و بقایی خبر دادید؟

** البته در زمان آيت‌الله هاشمی بنده به آقاي روحاني و به آقاي لاريجاني گفتم كه به ايشان بگويند. آقاي روحاني را به شوراي نگهبان دعوت كردم و گفتم شما احراز صلاحيت شده‌ايد و آقاي هاشمي تأييد صلاحيت نشده‌اند. از شما خواهش مي‌كنم به اطلاع ايشان برسانيد كه اگر مي‌خواهند انصراف دهند يا اگر نظري دارند بگويند. بعد هم به آقاي لاريجاني رئيس محترم مجلس گفتيم و مساله منتقل شد.

* در اين انتخابات هم با واسطه به آقايان احمدي‌نژاد و بقايي اطلاع داديد؟

** اين بار تلفني اطلاع داديم.

* چه كسي تماس گرفت؟

** من به دكتر الهام گفتم چند ساعت ديگر قرار است نتيجه را اعلام كنيم، اگر شما زحمت بكشيد و به ايشان اطلاع دهيد كه آقايان احراز صلاحيت نكرده‌اند و اگر مايل به انصراف هستند، اعلام كنند.

* در آن لحظه واكنش منفي بود؟

** من با آقاي الهام صحبت كردم نه خودشان. آن زمان هم به آقاي روحاني گفتم. اما هر دو واسطه اولين سوالشان اين بود كه امكان تجديد نظر هست؟ عرض كردم خير، اين نظر قطعي شوراي نگهبان است. در هر دو مورد اينطور بود.

* در چند وقت اخير با توجه به مسائل تحليف، آقاي الهام گفته‌اند رسميت جلسه تحليف مخدوش است و آقاي ابراهیمیان و سوادكوهي گفته‌اند چون اكثريت اعضا حضور داشتند، جلسه رسميت دارد. آيا صحبت آقاي الهام وارد است؟

** بررسي كه كرديم، متوجه شدیم که نمي‌توانيم اين گفته را به اين شكل بپذيريم. در سال 80 اختلاف نظري بود كه مجلس ششم به اعضاي حقوقدانان راي نمي‌داد و دو نفر باقي مانده بودند. یعنی شورای نگهبان نقصی در اعضا داشت. ضمن اينكه تحليف رئیس دولت اصلاحات در انتظار انجام بود. حضرت آقا به مجمع و مجلس نامه نوشتند و تأكيد كردند براي رفع اين شبهه خوب است مجلس قبلا به اعضاي شوراي نگهبان راي بدهد و بعد تحليف صورت بگيرد و اين كار انجام شد. در اصل 121 قانون اساسي گفته شده با حضور اعضاي شوراي نگهبان، در جاهاي ديگر هم در مجلس گفته حضور اعضاي شوراي نگهبان، اينكه چه تعداد باشند، حتي در فوريت‌ها به دو نفر هم اكتفا مي‌كنيم. يعني دو نفر از اعضا به مجلس مي‌روند.

اگر بخواهيم حد نصاب تعيين كنيم به نظرم موجبي ندارد و دليلي نمي‌توانيم داشته باشيم، اما اينكه مي‌گوييم اعضاي شوراي نگهبان حضور دارند، تعدادي كه هستند كفايت مي‌كند. چون اينجا مراحل نهايي است. در مراحل اوليه كه مثلا بايد اعتبارنامه امضا شود، انتخابات تأييد شده، صلاحيت افراد تأييد شده، شوراي نگهبان در تمام مراحل كارش را انجام داده و اينجا را مي‌توانيم بگوييم عرفا تعدادي از اعضا اگر شركت كنند، كفايت مي‌كند و به نظر مي‌رسد با اين مساله موضوع حل شود. هشت نفر هم در جلسه حضور داشتند.

* در آخرين مصاحبه‌اي كه با شما داشتيم در مورد علاقه آقاي جنتي به شما سوال كرديم و شما گفتيد لطف خداوند است. آیا به دلیل همین لطف بود که دوباره به جايگاه سخنگويي برگشتيد؟

** اشتباه خودم بود (با خنده)، اعضاي محترم اصرار داشتند و بنده ديدم اگر لطف آقايان را نپذيرم شايد مرتكب خطايي شده باشم. بيشتر از اين جهت بوده و به‌خاطر اینکه فرار از انجام وظيفه و مسئوليت نباشد، وگرنه ترجيحم اين است كه سخنگو نباشم. اولين نتيجه‌اش اين است كه شما اين سوالات را از كسي ديگر مي‌پرسيد!

* با توجه به ارتباط و علاقه‌‌اي كه بين شما و آيت‌ا... جنتي وجود دارد، پيش آمده لطيفه‌هايي كه در مورد ايشان هست را منتقل كنيد؟

** از جهت ظاهري كه ايشان لبخند مي‌زنند و اشكالي ندارد. از جهت واقعي، گاهي خودشان مي‌گويند بقیه انتقاد می‌کنند که چرا ایشان به این لطیفه‌ها واکنش نشان نمی‌دهند و ایشان جواب می‌دهد که اين اجر انسان را اضافه مي‌كند؛ چرا ناراحت هستيد؟ اجازه دهيد چند نفر هم نسبت به شما تهمت بزنند و دروغ بگويند. به نظرم اين نگاه هم در ايشان هست كه حالا كسي صحبتي كرده يا تهمت و دروغي بوده اما موجب ارتقاي جايگاه معنوي ايشان مي‌شود. واقعا نگاه ايشان همين است.

* تا به حال شده در طول دوران عضويت در شوراي نگهبان، برگزاري يكي از انتخابات‌ها برايتان به شخصه خيلي سخت بوده باشد؟ نظر شخصی‌تان در مورد انتخابات 88 در آن زمان چه بود؟ معتقدید هزینه‌هایی که وارد شد، تقصیر کدام طرف بود؟

** به هر حال وقتي ابهام يا اختلافي ايجاد مي‌شود، دو طرف نقش دارند و نمي‌توانيم خلاف اين را بگوييم. اما مهم است وقتي حكميت به شما حكم مي‌كند اين مسير به همين طريق درست است، بايد تبعيت كنيم. بيشترين آسيب را زماني به كشور وارد كرديم كه دستگاهي كه مسئول بود اعلام كرد و همه فرصت‌ها را براي تبيين و روشن شدن مساله فراهم كرد و طرف مقابل نپذيرفت. همان زمان به آقايان كروبي و موسوي به صورت مكتوب اعلام كرديم هر حرفي داريد بگوييد و اگر واقعا تخلفي صورت گرفته به قوه قضائيه ابلاغ كنيم كه برخورد شود اما دريغ از اينكه يك بار به شوراي نگهبان اعلام كنند. حتي در روزهاي آخر كه خودشان پيشنهاد كردند با اين شرايط حاضريم نتيجه انتخابات را بپذيريم، ‌شرايط بسيار سختي را در بازشماري و بررسي گذاشته بودند كه ما همه شرايط را به خاطر كشور پذيرفتيم با اين شرط كه آنها هم اعلام كنند نتيجه را قبول مي‌كنند.

بعد از يكي دو روز پيشنهاد خودشان را هم اجرايي نكردند. مي‌توانستند بهتر برخورد كنند. اگر كسي تخلفي كرده بود مي‌شد برخورد كرد، اگر در نتيجه ترديد بود مي‌شد دوباره بررسي كرد، اما نيامدند موضوع را بررسي كنند. وقتي شما معتقد هستيد حقتان تضييع شده و همكاري و همراهي مي‌كنيد كه مساله اختلاف روشن شود و به حقتان برسيد، ممكن است دلايل ضعيف بوده و به حقتان هم نرسيد، ولي وقتي به يك حكم و مرجع قانوني مراجعه مي‌كنيد نتيجه را مي‌پذيريد. مراجعه مي‌كردند اما نتيجه را قبول نمي‌كردند. به يك شرط حاضر بودند فتنه را پايان دهند كه برنده انتخابات معرفي شوند كه نشدني بود.

* در آخرين مصاحبه با شما كه سخنگو نبوديد، از شما پرسيديم اگر توافق مشورتي در شوراي نگهبان مبنا قرار بگيرد آيا كساني مثل آقاي احمدي‌نژاد، كروبي و موسوي تأييد مي‌شوند يا نه. گفته بوديد عضو شورا نيستيد و پاسخ نمي‌دهيد. حالا دوباره می‌پرسم که اگر روزي هر سه اين افراد بخواهند در انتخابات نامزد شوند امكان تأييد صلاحيتشان وجود دارد؟

** به نظر من ديگر نه. هزينه‌هايي كه از طرف اين سه نفر به كشور تحميل شده كافي است. كسي كه به چهره مردم و نظام‌جمهوري اسلامي خدشه وارد كند دیگر جایگاهی برای تصدی مدیریت در کشور ندارد.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/195528

ش.د9602475

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات