تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۹۱۸۲
دبیر کل حزب مردم‌سالای در اولین همایش منتخبان عضو حزب مردم‌سالاری در پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا؛

نظام پارلمانی بدون ساختار نظام حزبی سخن پوچی است

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1396/07/16 ـ شماره 4432 ـ صفحه 7)

اولین همایش منتخبان حزب مردم‌سالاری در شوراهای اسلامی سراسر کشور ‌با حضور اعضای شورای مرکزی، دفتر سیاسی و دبیر استان‌ها در مجتمع فرهنگی ‌شهدای اوشان برگزار شد. دکتر مصطفی کواکبیان در این همایش با اظهار خوشامدگویی و تبریک به منتخبان عضو شوراهای اسلامی گفت: خدا را شاکریم به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب توانستیم در پنجمین دوره انتخابات شوراها بیش‌از 50 عضو ‌در کلانشهرها و مراکز استان‌ها داشته باشیم هر چند که هنوز راه طولانی برای جا انداختن تحزب و پارلمان‌‌های محلی در پیش داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیات قرآن کریم و احادیث امامان معصوم(ع) و اصول قانون اساسی گفت: اساسا وجود احزاب و کار دسته‌‌جمعی بدون شور و مشورت معنا ندارد کما این که شور و مشورت سیستماتیک و نهادینه شدن تصمیمات جمعی در قالب شوراهای شهر و روستا نیز بدون احزاب قطعا به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

نماینده مردم شریف تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس به خلاءهای قانونی اختیارات و وظایف قانونی شوراها اشاره کرد و گفت: عده‌ای می‌گویند باید انتخاب شهردار مستقیما از سوی مردم همانند کشورهای اروپایی صورت بگیرد این سخن هر چند حرف درستی است اما به شرط آن که دولت اختیارات خودش همچون پلیس و آموزش و پرورش و بهداشت و درمان را به پارلمان‌های محلی واگذار نماید و این نیاز به قانونگذاری دارد که علاوه بر مجلس، شوراها می‌توانند از طریق شورای عالی استان‌ها طرح‌های قانونی را برای تصویب به مجلس ارسال کنند.

کواکبیان مجلس ملی و مجالس محلی را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: از شما اعضای ‌شوراها می‌خواهم یا به صورت مستقیم یا از طریق شورای عالی استان‌ها ایده‌های خود در زمینه وظایف شوراها را برای نمایندگان مجلس ارسال نمائید.

وی به وضعیت نامطلوب شورایاری‌ها اشاره کرد و خواستار ارتقای جایگاه آنها از لحاظ قانونی و افزایش بودجه بسیار ناچیزشان جهت ارتباط هر چه بیشتر شوراها با مردم شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه و استاد علوم سیاسی با تشریح وضعیت نظام‌های پارلمانی و ریاستی در دنیا گفت: هر گونه سخنی از نظام پارلمانی با موضوع «تحزب» ارتباط وثیقی دارد و اساسا نظام پارلمانی بدون ساختار نظام حزبی سخن کاملا پوچ و بیهوده‌ای است که منجر به فروپاشی پایه جمهوریت حکومت شده و آن را می‌لرزاند و هیچ کس در نظام جمهوری اسلامی به دنبال این گونه سیستمی نیست و تعجب می‌کنم چرا عد‌ه‌ای بی‌جهت جار و جنجال در فضای مجازی به راه انداخته‌اند!

وی افزود: البته در صورت تغییر قانون اساسی و استقرار ساختار نظام حزبی می‌توان به پارلمانی همچون کنگره هندوستان رسید که انتخاب رئیس‌جمهور را برعهده دارد و یا در نظام پارلمانی انگلستان رئیس دولت همان رئیس حزب حاکم و دارای اکثریت کرسی‌های پارلمان است.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری یکی از دلایل رای نیاوردن وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس دهم را ساختار غیرحزبی نمایندگان شهرستان‌ها دانست که منافع حوزه انتخابیه را بر مصالح کلی ترجیح می‌دهند کما این که عده‌ای از به اصطلاح مستقل‌ها که با وزش باد به سرعت تغییر جهت سیاسی می‌دهند و همانگونه که قبلا گفتم عکس سلفی آنان با ما بوده و زنبیل یادگاری آنان با دیگران است. همه این مشکلات به خاطر غیرحزبی بودن مجلس است و یکی از دلایل اساسی مخالفت ما با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم این است که وزن اشخاص را بر وزن احزاب ترجیح می‌دهد!

کواکبیان با اشاره به شانزدهمین کنگره حزب که در سوم اسفند ماه جاری برگزار می‌شود گفت ما در کنگره پیش‌رو حتما نحوه ورود خودمان در انتخابات مجلس یازدهم را تبیین خواهیم کرد و در صورتی که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بخواهد به وظیفه ذاتی خود عمل کند و اختیار خودش را به نهاد فرادستی نسپارد حتما هماهنگ با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و به صورت جبهه‌ای عمل خواهیم کرد.

در همین جا بر نوع ارتباط حزب مردم‌سالاری نیز با دولت دوازدهم تاکید می‌کنم در هر جایی که دولت کنونی با مطالبات مردم همراه است ما هم همراهی خواهیم کرد والا ما هیچگونه عقد اخوتی با دولتمردان نداریم.

رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس دهم با تشریح آخرین تحولات مربوط به داعش و درگیری‌های سوریه و اقدامات ترامپ علیه برجام و وضعیت اقلیم کردستان عراق و نابسامانی‌ موسسات مالی اعتباری و واحدهای تولیدی و کارگری و لزوم معرفی وزرای دو وزارتخانه علوم و نیرو و تغییرات شهرداری تهران و جابجایی استانداران به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.

شایان ذکر است در پایان این همایش آقایان دکتر احمد زندآور عضو شورای شهر اصفهان، دکتر مسعودی ریحان عضو شورای شهر تبریز، دکتر ایرج رضایی عضو شورای شهر اراک، مهندس وحید خانی عضو شورای شهر اوشان و خانم دکتر روانبخش عضو شورای شهر همدان به عنوان کار گروه پیگیری امور و جلسات منتخبان حزب مردم‌سالاری در شوراهای اسلامی سراسر کشور انتخاب شدند.

مهندس وحید خانی به نمایندگی از شورای اسلامی شهر اوشان، فشم و میگون به عنوان میزبان مراسم، به مهمانان خیرمقدم گفت و از این که میزبان چنین همایشی هستند، ابراز خوشحالی کرد.

کوروش محمدی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، اولین سخنران مراسم بود که با دعوت مجری به پشت تریبون رفت و از ضرورت توجه به نظام حزبی و توسعه تحزب سخن به میان آورد. وی افزود: متاسفانه در ایران هنوز احزاب به جایگاه واقعی خود دست نیافته‌اند و چون احزاب مولود قدرت و دولت هستند، با صعود و سقوط یک جریان، آن حزب هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

کوروش محمدی در ادامه به طرح بحث نظام پارلمانی پرداخت و گفت: طرح این موضوع زمانی قابل توجه و بررسی است که احزاب مورد توجه قرار بگیرند. در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فعالیت‌های حزب مردم‌سالاری گفت: اگر به عملکرد این حزب توجه کنیم، خطای استراتژیک نداشته و همین کمک می‌کند تا با حاشیه امنیت به فعالیت پرداخت.

وی فعالیت فرهنگی را از جمله موضوعاتی دانست که باید در دستور کار حزب قرار بگیرد و خاطرنشان کرد: با تدوین بسته‌های فرهنگی می‌توان انسجام حزبی ایجاد کرد.

دکتر ایرج رضایی، عضو شورای اسلامی شهر اراک و عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری هم یکی دیگر از سخنرانان مراسم بود.

وی اظهار داشت: برای توسعه نیازمند توسعه تفکر شورایی هستیم. دکتر ایرج رضایی در ادامه به صورت تشریحی به روند تشکیل شورای‌عالی استان‌ها پرداخت.

وی نحوه و برخی قوانین تشکیل شورای عالی استان‌ها را طبق مواد قانونی به شرح زیر اعلام کرد:

ماده 1 - برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، ‌فرهنگی، آموزشی و سایرامور رفاهی از طریق همکاری مردم باتوجه به مقتضیات محلی‌اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورائی به‌نام شورای روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد و به‌منظور جلوگیری از تبعیض و‌جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استانها و نظارت بر اجرای هماهنگ آن،‌ شورای‌عالی استانها مرکب از نمایندگان شوراهای استان تشکیل می‌شود.

ماده 2 - مقصود از شورا در این قانون و سایر قوانین معتبر درخصوص شوراهای‌اسلامی کشوری شوراهای روستا، بخش، شهر، شهرستان، استان و عالی استانها می‌باشد.

ماده 3 - دوره فعالیت شوراهای روستا و شهر از تاریخ تشکیل چهار سال می‌باشد‌که از نهم اردیبهشت ماه، سالروز فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (‌ره) مبنی بر تشکیل‌شوراها شروع و در هشتم اردیبهشت ماه چهار سال بعد خاتمه می‌یابد.

تبصره - انتخابات شوراهای روستا و شهر باید به صورتی برگزار شود که حداقل ‌پانزده روز قبل از نهم اردیبهشت ماه اعضای شوراها مشخص شده باشند.

‌ماده 4 - تعداد اعضای شورای اسلامی روستاهای تا 1500 نفر جمعیت سه نفر و روستاهای بیش از 1500 نفر جمعیت و بخش پنج نفر خواهد بود.

‌ماده 5 - در هر بخش شورای بخش که اعضای آن پنج نفر می‌باشد با اکثریت نسبی از بین نمایندگان منتخب شوراهای روستاهای واقع در محدوده بخش تشکیل می‌شود و در‌صورتی که عضو معرفی شده از شورای روستا به عضویت اصلی و علی‌البدل شورای بخش انتخاب شود از عضویت شورای روستا خارج نخواهد شد.

‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تبصره - ‌از یک روستا بیش از یک نفر نباید در شورای بخش حضور داشته‌باشد و در صورتی که تعداد روستاهای بخش کمتر از پنج روستا باشد اعضای شورای بخش از میان مجموع اعضای شوراهای روستاها انتخاب خواهندشد و در نهایت حداقل باید از هر روستا یک نفر انتخاب گردد .

تبصره - از یک روستا بیش از یک نفر نباید در شورای بخش حضور داشته باشد و درصورتی که تعداد روستاهای بخشی کمتر از پنج روستا باشد‌اعضای شورای بخش از میان مجموع اعضای شوراهای روستاها انتخاب خواهند شد و نهایت حداقل باید از هر روستا یک نفر انتخاب گردد.

‌ماده۷- تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل شورای شهر به شرح زیر است:

الف ـ شهرهای تا 50/000 نفر، پنج نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی‌البدل

‌ب ـ شهرهای با جمعیت بیش از50/000 نفر تا 200/000 نفر، هفت نفر عضو اصلی و پنج نفر عضو علی‌البدل

‌ج ـ شهرهای با جمعیت بیش‌از 200/000 نفر تا 500/000 نفر، نه نفر عضو اصلی و شش نفر عضو علی‌

‌د ـ شهرهای با جمعیت بیش‌از 500/000 نفر تا 1/000/000 نفر، یازده نفر عضو اصلی و هفت نفر عضو علی‌البدل

‌ه‍ ـ شهرهای با جمعیت بیش از 1/000/000 نفر تا 2/000/000 نفر، سیزده نفر عضو اصلی و هشت نفر عضو علی‌البدل

‌و ـ شهرهای با جمعیت بیش از 2/000/000 نفر، پانزده نفر عضو اصلی و ده نفر عضو علی‌البدل

‌‌ز ـ شهر تهران، بیست و یک نفر عضو اصلی و یازده نفر عضو علی‌البدل

ماده 8 - در صورت استعفا، فوت یا سلب عضویت هر یک از اعضای شورای‌روستا و شهر، عضو علی‌البدل به ترتیب آرا‌ جایگزین می‌شود.

‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ ماده 9 - در صورت تبدیل روستا به شهر،‌شورای شهر همان شورای روستا خواهدبود. چنانچه دو یا چند روستا به شهر تبدیل شود، شورای شهر از میان اعضای شوراهای آن روستاها به ترتیب آرا‌ در انتخابات و به نسبت جمعیت روستاها تشکیل می‌شود.

ماده 10 مکرر - شورای شهرستان ازنمایندگان شوراهای شهرها و بخشهای واقع در‌محدوده آن شهرستان که در مرحله اول با رأی اکثریت مطلق و در صورت عدم احراز در‌مرحله دوم با رأی اکثریت نسبی هر یک از شوراهای مزبور انتخاب و معرفی شده‌اند،‌تشکیل می‌گردد.

تبصره 1 - در شورای شهرستان، از شورای هر بخش یک نفر و از شورای هر یک از‌شهرهای تا پانصد هزار نفر جمعیت یک نفر و بیش از پانصد هزار نفر جمعیت دو نفر و شهر‌تهران سه نفر عضویت خواهند داشت.

تبصره 2 - تعداد اعضای شورای شهرستان حداقل پنج نفر می‌باشد. چنانچه تعداد‌شهرها و بخشهای یک شهرستان کمتر از پنج باشد، کسری تعداد اعضای شورای‌شهرستان تا پنج نفر به نسبت جمعیت هر بخش یا شهر، از شورای بخش یا شهر مربوط‌تأمین می‌شود. در هر صورت هر بخش یا شهر نباید بیش از دو نفر نماینده در شورای‌شهرستان داشته باشد. شهرستانهایی که فقط یک بخش و یک شهر داشته باشند از محدودیت‌داشتن دو نفر نماینده در شورا،‌مستثنی می‌باشند.

ماده 12 - شورای روستا، بخش، شهـر، شهرستـان و استـان در واحـدهـائـی از‌تقسیمات کشوری تشکیل می‌شود که طبق قوانین و مقررات مربوط، به نام ده (‌روستا)،‌بخش، شهر، شهرستان و استان شناخته شده باشد.

ماده 13 - در صورت دعوت شورای بخش و شهر از بخشدار، شورای شهر مرکز شهرستان‌یا شورای شهرستان از بخشدار یا فرماندار، شورای استان از استاندار، یا سایر مسؤولین‌اجرایی سطوح فوق‌الذکر، مقامات مذکور در جلسات شورا شرکت خواهند نمود. این‌دعوت باید کتبی و با تعیین وقت و ذکر دستور جلسه باشد.

ماده 14 - شورای عالی استانها، از نمایندگان منتخب شوراهای استانها که در‌مرحله اول با رأی اکثریت مطلق و در صورت عدم احراز، در مرحله دوم با اکثریت نسبی‌انتخاب و معرفی می‌شوند، تشکیل می‌گردد.

دکتر پورمختار عضو شورای اسلامی رضوانشهر از استان گیلان نیز فرصت یافت تا به پشت تریبون بیاید و سخنران بعدی همایش باشد.

پورمختار به نقش شور و مشورت در اداره امور اشاره کرد و گفت: توسعه احزاب سبب می‌شود تا آینده شفاف‌تر و روشن‌تر پیش‌روی کشورمان باشد.

وی به موانع پیش‌روی تحزب در کشور پرداخت و گفت: برای توسعه حزب‌‌گرایی باید قانون احزاب تبیین و به صورت کامل اجرایی شود.

پورمختار نگاه غیرمدرن به احزاب را یک آسیب دانست و گفت: تشکیک در سرنوشت احزاب، بر جذب نیروها تاثیرگذار است و چون احزاب هنوز به جایگاه اصلی خود دست پیدا نکرده‌اند، افراد نخبه کمی محتاط در این امر قدم برمی‌دارند.

عضو شورای اسلامی رضوانشهر در ادامه اظهار داشت: تعیین نقشه راه و تصویب برنامه‌های دراز مدت، می‌تواند احزاب را در رسیدن به اهدافشان یاری کند.

بعد از سخنرانی نماینده‌ استان گیلان، مهندس خسروی از داراب استان فارس به دعوت مجری مراسم پشت تریبون رفت. خسروی هم بر نقش تدوین چشم‌انداز برای فعالیت اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی باید بدانیم هر سال کجا هستیم و چقدر تا رسیدن به اهداف اصلی باید گام برداریم.

نماینده‌‌ای از استان خراسان‌رضوی، دیگر سخنران مراسم بود. حیدری، عضو شورای شهرتایباد ضمن تشکر از دبیر حزب مردم‌سالاری در استان خراسان‌رضوی در ابتدا به ارائه گزارشی از عملکرد حزب در شهر تایباد و موفقیت‌‌های به دست آمده پرداخت و گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری 75 درصد به حسن روحانی رای دادند و بنده هم به عنوان دبیر حزب، منتخب مردم شریف تایباد برای حضور در شورای اسلامی شهر شدم.

وی در ادامه به همراه بودن مجلس با دولت اشاره کرد و گفت: باید از این فرصت استفاده کرد و برای توسعه احزاب گام برداشت.

برهانی‌نژا‌د، عضو شورای اسلامی شهر کرمان و حسن‌زاده عضو شورای اسلامی‌شهر مرند نیز از دیگر سخنرانان مراسم بودند که بر نقش مشورت در اداره امور و مشارکت دادن مردم در سرنوشتشان برای توسعه کشور تاکید کردند.

اول توسعه تحزب، بعد نظام پارلمانی

دکتر گیاه‌شناس دبیر حزب مردم‌سالاری در استان همدان و عضو اول علی‌البدل شورای اسلامی شهر همدان نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. گیاه‌شناس ابتدا به نقد طرح شدن نظام پارلمانی اشاره کرد و گفت: ابتدا باید نظام حزبی تقویت شود و سپس به سمت نظام پارلمانی پیش برویم.

وی به ضرورت انسجام منتخبان حزب در شوراهای سراسر کشور اشاره کرد و گفت: تبادل نظر و دیدگاه سبب می‌شود تا بتوانیم به نظرات کارشناسی صحیحی در راستای توسعه شوراها دست یابیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم مهمان این همایش بود. دکتر علی ساری هم دقایقی به پشت تریبون رفت و از ضرورت توسعه تحزب در کشور سخن گفت.

وی به نحوه و عضویت خود در حزب مردم‌سالاری پس از ورود به مجلس اشاره کرد و گفت: برای توسعه کشور نیازمند کار جمعی هستیم و اگر بتوانیم در این راستا گام برداریم، می‌توانیم در قدرت هم اثرگذار باشیم.

دکتر مسعودی ریحان که پیش‌تر نماینده مجلس بود، اینک به عنوان عضو شورای اسلامی شهر تبریز در حال خدمت است.

دکتر مسعودی ریحان دیگر منتخب حزب مردم‌سالاری در پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر بود که برای سخنرانی دعوت شد و به پشت تریبون رفت.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز به نقش دبیرکل حزب مردم‌سالاری در توسعه حزب اشاره کرد وگفت: خوشبختانه حزب مردم‌سالاری به یکی از منسجم‌ترین احزاب ایران تبدیل شده و امروز در سراسر ایران دفاتر استانی خود را شکل داده است.

مسعودی ریحان به جایگاه شوراها در توسعه همه جانبه کشور اشاره کرد و گفت: امید است با افزایش قدرت قانونی شوراها، در راستای بهبود جایگاه این نهاد گام برداشته شود.

ضرورت ارتقای جایگاه شوراها در کشور

دکتر داریوش قنبری، عضو حزب مردم سالاری و نماینده اسبق مجلس هم دیگر مهمان‌ همایش بود. این استاد دانشگاه به جایگاه شورا در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد وگفت: علی‌رغم تاکیداتی که در خصوص شوراها از ابتدای انقلاب مطرح بود، اما هنوز این نهاد به جایگاه واقعی‌اش دست نیافته است و تصور می شود برای اینکه اصولی از قانون اساسی که به شوراها اشاره دارد معطل نماند، شوراها تشکیل شده است.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی هفت اصل به بحث شوراها اختصاص یافته که نشان می‌دهد در نظام جمهوری اسلامی، تا چه میزان به شوراها اهمیت داده شده است.

وی افزود: اگر به قانون اساسی استناد شود، شوراها می‌توانند اختیارات وسیعی داشته باشند که متاسفانه امروز شاهد این قدرت تصمیم‌گیری در این نهاد نیستیم. چرا که طبق آنچه در قانون اساسی آمده، قرار بوده کشور از طریق شوراها اداره شود.

وی افزود: شوراها باید نقش اجرایی و نظارتی بیشتری در شهرها داشته باشند. اما متاسفانه الان در حد انتخاب شهردار تقلیل یافته‌اند.

داریوش قنبری بر ضرورت افزایش قدرت شوراها اشاره کرد و گفت: باید به اختیاراتی که قانون اساسی به شوراها داده، توجه شود.

این عضو حزب مردم سالاری در ادامه به شعار انقلاب مبنی بر واگذاری امور به مردم اشاره کرد و گفت: شوراها برای این پیش‌بینی شده‌اند که مشارکت مردم در اداره امور به صورت سیستماتیک اعمال شود.

وی افزود: با توسعه جایگاه شوراها می‌توان این دیوان سالاری حاکم بر دستگاه‌های اداری را اصلاح کرد و عملا هزینه جاری کشور را کاهش داد. شوراها بهترین جایگزین برای خروج از بروکراسی ناکارآمد اداری هستند.

داریوش قنبری اظهار داشت: اگر کارها به صورت سیستماتیک به خود مردم سپرده شود تا حدود زیادی می توانیم به اصلاحات اساسی در کشور دست یابیم و به چارچوب‌های مردم‌سالاری نیز نزدیک‌تر شویم.

ضرورت کنشگری در عرصه سیاسی

مهندس میرزابابامطهری‌نژاد، عضو دفتر سیاسی حزب مردم‌سالاری نیز دیگر سخنران مراسم بود. مطهری‌نژاد بر ضرورت انسجام حزبی منتخبان پنجمین دوره شوراها تاکید کرد و گفت: تشکیل شورای عالی استان‌های در سایه، می تواند پیشنهاد خوبی برای منتخبان حزب مردم‌سالاری در پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا باشد تا هر چند وقت یکبار به بحث و تبادل‌نظر بپردازند و عملا خوراک فکری تولید کنند.

وی در ادامه به نقش حزبی اعضا در کشور اشاره کرد و گفت: فعال بودن نیاز به کنشگری دارد و دفاتر حزب در استان‌ها و شهرستان‌ها باید در عمل کنشگری داشته باشند.

مطهری‌نژاد اظهار داشت: دفاتر حزبی می‌توانند در موضوعات مختلف در سطح منطقه‌ای و ملی کنشگری کنند تا اثرگذار باشند.

وی به گزارش عملکرد دبیر کل حزب مردم سالاری که در قالب جزوه‌های «کارنامه» منتشر می‌شود، اشاره کرد و گفت: «کارنامه» دکتر کواکبیان، بهترین الگو برای موضع‌گیری‌های حزبی است. وی افزود: برای موضع‌گیری‌های حزبی، ساعت‌ها دفتر سیاسی و شورای مرکزی بحث و گفت وگو می‌کنند تا در نهایت مواضع قابل دفاعی منتشر شود.

برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده

دکتر شمسی‌پور، مسوول کمیته استان‌های حزب نیز در ادامه به بیان گزارشی از فرآیند انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا پرداخت و گفت: ماه‌ها قبل از انتخابات، ابلاغی به کمیته استان‌ها شد تا به اطلاع دبیران استان‌ها رسانده شود که در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد که در اردوی تابستانی زنجان، این موضوع به صورت جدی‌تر به دبیران استانی ابلاغ شد.

وی به تلاش‌های صورت گرفته توسط دکتر کواکبیان در بحث دفاع از منتخبان حزب برای حضور انتخابات در اشاره کرد و در ادامه گفت: پس از تایید صلاحیت‌ها، دوستان ما در سراسر کشور به صورت جدی وارد شدند و نتایج قابل قبولی رقم خورد که جا دارد باز هم از دبیرکل و دبیران استانی تشکر کنم.

وی به انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: دبیران استانی و شورای اجرایی استان‌ها با تجربه‌ای که در این انتخابات به دست آوردند، انشاءالله برای انتخابات پیش رو باید با قدرت و دقت بیشتری گام بردارند تا نتایج بهتری رقم بخورد، که در آینده بیشتر به این موضوع پرداخته خواهد شد.

دکتر رحیم خستو عضو شورای اسلامی شهر کرج هم در سخنانی به ضرورت تشکیل احزاب قدرتمند برای توسعه کشور اشاره کرد و گفت: تحزب باید توسعه یابد تا کنش‌های سیاسی معنادار شود.

http://www.mardomsalari.net/4432/page/7/23562

ش.د9602680

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات