تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۲۷۲

نسل‌کُشی شیعیان افغانستان با چراغ سبز چه کسی انجام شد

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/05/21 – شماره 10942 – صفحه 11)

تروریستهای داعش و طالبان هفته گذشته با حمله به یک روستای شیعه‌نشین در افغانستان ضمن آتش‌زدن مساجد، ده‌ها تن را کشته و دهها نفر را نیز به اسارت گرفتند.

تروریستهای القاعده و طالبان در عملیاتی مشترک منطقه راهبردی "میرزا اولنگ" در ولایت سرپل افغانستان را اشغال کردند و یک تراژدی انسانی را رقم زدند.

به گزارش رسانه‌های محلی افغانستان عناصر تروریستی طالبان و داعش در اقدامی هماهنگ به روستای میرزا اولنگ در شهرستان صیاد ولایت سرپل یورش بردند و در اقدامی وحشیانه شروع به آتش‌زدن مساجد روستا کردند، 50 تن از اهالی روستا از جمله کودکان و زنان را در دم سر بریدند یا تیرباران کردند و بیش از 100 نفر را به گروگان گرفتند.

پایگاه «خبرنامه» افغانستان به نقل از مقامات ولایت سرپل درباره جزئیات این حادثه می‌نویسد: طی سالهای گذشته عناصر تروریستی حمله‌های زیادی برای اشغال منطقه راهبردی میرزا اولنگ انجام داده بودند اما هر بار شکست خورده بودند تا این که هفته گذشته داعش و القاعده با تجمیع نیروها و تجهیزات نظامی گسترده از ولایتهای اطراف، عملیات مشترک خود را برای اشغال این روستا آغاز کردند.

بنا به این گزارش پس از مقاومت 48 ساعت نیروهای محدود دولتی افغانستان سرانجام تروریستها وارد روستا شدند و بی‌رحمانه شروع به کشتار اهالی روستا کردند؛ در طی دو روز درگیری صدها تن از اهالی روستا به سمت شهرهای مجاور فرار کردند و آواره شدند.

تروریستها دختران جوان را به اسارت گرفتند

خبرگزاری «برچی‌نیوز» نیز ضمن گزارش مفصلی از این حادثه دردناک نوشت: افزون بر کشتار و سلاخی بی‌رحمانه کودکان و زنان و سالخوردگان روستای میرزا اولنگ نیروهای طالبان و داعش نزیک به 80 تن از اهالی روستا را در همان ساعتهای اولیه به مکان نامعلومی منتقل کردند که در میان آنها بیش از 30 دختر و زن جوان حضور دارد.

«برچی‌نیوز» به نقل از منابع موثق خود می‌افزاید: تروریستها زنان و مردان را از هم جدا کرده و به سمت منطقه پسته‌‌مزار و از آنجا به «قره‌خوال» منتقل کردند اما هم‌اکنون هیچ کس از محل نهایی آنها اطلاعی ندارد.

پس از اینکه ابعاد وحشتناک جنایت ترویستهای طالبان و داعش در میرزا اولنگ که بیشتر ازسوی اهالی این منطقه که از فاجعه جان سالم به در برند، گزارش شد مقامات محلی ولایت سرپل و کاربران اجتماعی افغانستان دولت اشرف غنی را در وقوع این فاجعه انسانی مقصر دانستند و او را متهم به سکوت و تعلل در خصوص نسل‌کُشی آشکار شیعیان میرزا اولنگ ازسوی داعش و طالبان کردند.

شیعیان قربانی پروژه صلح‌طالبان و اشرف غنی

پایگاه «صدای افغان» با اشاره به واکنش منفعلانه اشرف غنی در برابر این فاجعه نوشت: اشرف غنی با اینکه بر گرفتن انتقام خون شهدای مظلوم میرزا اولنگ تاکید کرده با این حال حاضر نشد ترویستهای طالبان وداعش را به عنوان عامل اصلی معرفی کند تا مبادا لکه این ننگ تاریخی و فراموش‌نشدنی بر جبین تروریستهای طالبان بخورد و روند به اصطلاح صلح قومی اشرف غنی با آنها آسیبی وارد نشود.

کشتار و جنایت کور گروهکهای تروریستی طالبان، القاعده و داعش در مناطق مختلف افغانستان رویداد تازه‌ای نیست، دهه‌هاست که مردم افغانستان روزانه قربانی تروریسم هستند اما آنچه که این فاجعه را درناک‌تر و مظلومیت قربانیان آن را آشکار می‌کند این است که مقامات محلی بارها به دولت اشرف غنی درباره وقوع این فاجعه انسانی هشدار داده بودند و برای مقابله با تهاجم عناصر طالبان و داعش خواستار اعزام نیروهای نظامی بیشتری شده بودند.

خودداری دولت مرکزی از اعزام نیرو به میرزا اولنگ

خشم و اعتراض شدید مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی و مقامات محلی ولایت سرپل به دولت مرکزی افغانستان در خصوص این فاجعه وقتی بیشتر شد که دولت افغانستان پس از گذشت سه روز از فاجعه انسانی میرزا اولنگ هیچ نیروی زمینی و هوایی به این منطقه اعزام نکرد و عملا تروریستها هر جنایتی که خواستند علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع میرزا اولنگ انجام دادند، از سلاخی کودکان و زنان گرفته تا ربودن دختران و زنان جوان و همچنین گروگان‌گرفتن صدها تن از شیعیان میرزا اولنگ.

«ظاهروحدت» والی سرپل و «محمد محقق» معاون ریاست اجرایی دو تن از مقامات دولتی‌اند که به گفته خودشان پس از آغاز حملات تروریست‌ها به میرزا اولنگ، بارها با سران نهادهای امنیتی تماس گرفته و خواهان نجات مردم از این حادثه دردناک شدند.

«ظاهر وحدت» می‌افزاید: از همان ساعتهای اولیه شروع حمله ترویستها هشدارهای لازم در مورد فجایع احتمالی در میرزا اولنگ را من و برخی از همکاران رسانه‌یی‌ام منتشر کردیم. اما متاسفانه مقامات امنیتی و نظامی هیچ‌کدام از این هشدارها را جدی نگرفتند تا اینکه داعشی‌ و طالبان دست به قتل و سلاخی مردم در میرزا اولنگ زدند.

«ظاهر وحدت» پس از گذشت دو روز و تعلل دولت مرکزی در ارسال نیروی زمینی و هوایی برای نجات صدها تن از اهالی میرزا اولنگ که در اسارت تروریستها بودند خطاب به همه فریاد زد:‌ آی سران حکومت مرکزی! ‌آی جامعه ملل!‌ آی مردم دنیا!‌ آی مدعیان مبارزه با تروریزم که درافغانستان حضور دارید و آی حامیان حقوق بشر و انسانیت! داعشیان وطالبان بدنام وسفاک بیش از 150 نفر را در روستای میرزا اولنگ سرپل در اسارت گرفتند. بدون هیچ هراسی به کشتار ادامه می‌دهند. نگذارید میرزاولنگ قتلگاه انسانهای بی‌دفاع، زنان، و کودکان درقرن21 ثبت تاریخ شود و شما نیز با سکوت‌تان در این ننگ تاریخی شریک شوید.

اما گویا مخاطبان هیچ ابایی ندارند که یک‌بار دیگر نامشان در یک جنایت دیگر ثبت شود چرا که بعد از گذشت چند روز از این فریاد برای کمک به مردم مظلوم میرزا اولنگ نه‌تنها هیچ نیروی دولتی به این منطقه اعزام نشد بلکه هیچ نهاد حقوق‌بشری و سازمان بین‌المللی حتی اشاره‌ای به این فاجعه انسانی نکرد، آن هم در عصر انفجار اطلاعات و همه‌گیرشدن رسانه‌های اجتماعی.

کشتار مظلومانه شیعیان میرزا اولنگ توسط طالبان و داعش پرده از حقیقتی دیگر نیز برداشت؛ این حقیقت که تمام گروهکهای تروریستی در ماهیت وحشیانه‌شان هیچ تفاوتی با هم ندارند و همه در نهایت پیش‌برنده سیاستهای دولتهای متخاصم درمنطقه هستند،حتی اگر لوله‌های تفنگ را به ظاهر به روی هم بگیرند در برابر مظلومان متحد می‌شوند.

بسیاری از تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که موج جدید ناآرامی‌ها در افغانستان و جولان‌دادن طالبان و داعش توجیه‌کننده افزایش نیروهای نظامی کشورهای بیگانه و نفوذ هر چه بیشتر آنها در افغانستان به بهانه ناتوانی دولت در برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم است.

«محمد حس شریفی بلخابی» نماینده سرپل درباره عوامل اصلی این رویداد دردناک گفت: با نیروهای اندک نظامی، ضعف حکومت محلی و عدم حمایت به‌موقع دولت مرکزی این فاجعه رخ داد و سخنگوی والی سرپل نیز در گفتگو با رسانه‌های افغانستانی گفته است که با وجود درخواست‌های مکرر برای اعزام نیروهای تازه‌نفس، هنوز هیچ نیرویی به سرپل نرسیده است.

روزهای اخیر زیر سایه سنگین فاجعه انسانی که در میرزا اولنگ اتفاق افتاده، عده زیادی از مردم، چه فارسی زبان، و چه انگلیسی زبان، درحالی که جای دیگری برای بردن این غم نداشتند، در توییتر، با هشتگ #MirzaOlangMassacre به آنچه از نظر بسیاری "نسل‌کشی هزاره‌ها" توصیف شده است، واکنش نشان دادند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=144023

ش.د9602240

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات