تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۹۳۰۶

رد پای صهیونیست‌ها در لیبی

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/05/18 – شماره 10940 – صفحه 6)

مدتی است خبرهایی در خصوص همکاری ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی با رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسد، اما برخی آن را شایعه‌ای بی‌اساس و ساخته و پرداخته رقیبان حفتر یا دشمنان او می‌دانند و از سوی دیگر برخی رسانه‌های مشهور نیز صحت این خبر را تایید کرده‌اند.

حدود دو هفته پیش پایگاه خبری «الجزائریه للاخبار» در گزارشی در خصوص روابط ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی با طرف‌های خارجی به ویژه رژیم صهیونیستی نوشت: الجزایر پیامی تند برای نماینده وی در قاهره فرستاده و به شدت به این اقدام اعتراض کرده است.

بر اساس این گزارش، دستگاه‌های اطلاعاتی چند کشور به تازگی هماهنگی‌های در حال انجام میان ژنرال حفتر و رژیم صهیونیستی را رصد کرده و اعلام کرده بودند که رژیم صهیونیستی از روش‌های مختلف از جمله پرواز هواپیماهای جاسوسی‌اش بر فراز لیبی، اطلاعات بسیار مهم و حساسی در خصوص لیبی - به ویژه در آخرین عملیات نظامی نیروهای حفتر برای آزادسازی بنغازی - به حفتر داده است.

این گزارش‌ها تاکید کرده بود، همکاری‌ها و هماهنگی‌های ژنرال حفتر با رژیم صهیونیستی محدود به همکاری اطلاعاتی نمی‌شود، بلکه نیروهای حفتر دو محموله اسلحه از طریق فرودگاه «اللد» در سرزمین‌های اشغالی دریافت کرده‌اند که شامل موشک‌های ضد تانک، تجهیزات دید در شب و برخی مهمات و سلاح‌های هدایت شونده است.

بر اساس اعلام این پایگاه خبری، الجزایر در خصوص پیامدهای همکاری مستقیم با رژیم صهیونیستی و آوردن کارشناسان نظامی صهیونیست به لیبی به ژنرال حفتر هشدار داده و تاکید کرده در صورت ادامه همکاری وی با صهیونیست‌ها، الجزایر می‌تواند توازن قوا را در لیبی به ضرر او تغییر دهد.

پس از انتشار این گزارش، برخی کارشناسان تصریح کردند چون منبع این خبر یک روزنامه یا شبکه معتبر بین‌المللی نیست، ممکن است این خبر صحت نداشته باشد و مخالفان ژنرال حفتر پشت پرده انتشار چنین گزارشی باشند. جدا از این منابع دیگر به ویژه منابع معتبر بین‌المللی نیز در این خصوص سکوت کرده بودند.

بحث در خصوص صحت یا نادرستی این گزارش میان کارشناسان همچنان ادامه داشت تا اینکه پایگاه خبری انگلیسی «میدل ایست‌ای » جمعه گذشته در گزارشی مفصل تاکید کرد، ژنرال حفتر با صهیونیست‌ها ارتباط دارد و آن‌ها به او کمک نظامی و اطلاعاتی می‌کنند.

میدل ایست‌ای به نقل از منابع آگاه در فلسطین اشغالی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی روابط خود را با ژنرال حفتر تقویت کرده و حملاتی به مخالفان و دشمنان وی در سِرت داشته و در گذشته هم برخی مواضع داعش را در لیبی برای حمایت از نیروهای ژنرال حفتر بمباران کرده بود.

این پایگاه خبری انگلیسی افزود:' ژنرال حفتر روابط بسیار خوبی با مصر و امارات دارد و گفته می‌شود این‌ها هم مواضع نیروهای مخالف ژنرال حفتر را در لیبی بمباران کرده اند، جدا از این 'اسراییل' به ژنرال حفتر کمک نظامی مستقیم می‌کند که حمله نظامی به مواضع مخالفان حفتر در سرت از جمله این کمک‌ها است.'

میدل ایست‌ای همچنین در ادامه به نقل از یک منبع آگاه در ارتش رژیم صهیونیستی نوشت: دوست دوست ما و همچنین دشمن دشمن ما، دوست ما است، حفتر دوست مصر، اردن و امارات است و با داعش نیز می‌جنگد.

این پایگاه خبری انگلیسی همچنین به نقل از منابع آگاه دیگر نوشت: 'هواپیماهای 'اسراییلی' در 25ماه آگوست سال 2015 بنا بر درخواست ژنرال حفتر طی دیدارش از اردن، مواضع داعش را در شهر سرت بمباران کردند.'از سوی دیگر در سال 2014 نیز مخالفان حفتر یک هواپیمای میگ نیروهای او را در بنغازی سرنگون کرده و یک هواپیمای جنگی دیگر را نیز به کنترل خود درآوردند و این باعث شد، نیروی هوایی اسراییل برای جلوگیری از شکست‌های بیشتر وارد میدان شود.

این منابع تاکید کردند، حفتر در امان پایتخت اردن به صورت مخفیانه با شماری از مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی دیدار کرد و در مقابل قول داد از آن‌ها اسلحه بخرد و قراردادهای نفتی امضا کند.

بر اساس این گزارش، ژنرال حفتر به تازگی با شماری از مقام‌های موساد در نشستی با میانجی گری امارات دیدار کرد و اکنون نیز هماهنگی میان حفتر و رژیم صهیونیستی ادامه دارد و طی سال‌های 2015 تا 2016 (94- 95 ش) نیز وی مذاکراتی با مسئولان موساد در اردن داشت.

بر اساس گزارش‌های موجود، امارات عامل این دیدارها بوده است و رژیم صهیوینستی در چارچوب همکاری با نیروهای حفتر،مقادیری تجهیزات دید در شب و همچنان تفنگ برای تک تیراندازها تحویل آن‌ها داده است.

کارشناسان،منابع غنی نفت لیبی را یکی از انگیزه‌های مهم صهیونیست‌ها برای کمک به ژنرال حفترمی دانند و می‌گویند فلسطین اشغالی از این جهت فقیر است و از سوی دیگر لیبی نفت خوبی دارد و از نظر مسافت نیز فاصله زیادی با فلسطین اشغالی ندارد.

میدان‌های نفتی لیبی با ذخیره اثبات‌شده 47 میلیارد بشکه، این کشور را در رتبه دهم کشورهای دارای ذخایر عظیم انرژی در دنیا قرار داده است. این میادین نفتی غالباً در شمال و غرب این کشور قرار دارند. لیبی دارای پنج میدان نفتی در خشکی و سه میدان در دریا است. لیبی علاوه بر ذخایر عظیم نفت خام، که از بهترین انواع آن در جهان به‌شمار می‌رود (نفت سبک با سولفور پائین)، دارای ذخائر بزرگ گاز طبیعی نیز هست. حجم این ذخائر در حال حاضر 55 تریلیون فوت مکعب است.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی از مدت‌ها پیش با برخی کشورهای سنی مذهب که رهبران آن گرایش‌های دینی یا ایدئولوژیک قوی ندارند و از جمله ملک عبدالله در اردن، حسنی مبارک و عبدالفتاح مصر، در چارچوب تلاش برای خارج شدن از انزوای منطقه‌ای و بین المللی، رابطه خوبی برقرار کرده است.

البته در این میان نباید نقش یهودیان لیبیایی تبار را نادیده گرفت.«رافائل لوزون»، رئیس اتحادیه یهودیان لیبی در سرزمین‌های اشغالی حدود یک ماه پیش در کنفرانس بررسی ایجاد روابط دیپلماتیک بین لیبی و رژیم صهیونیستی در جزیره رودس در یونان ادعا کرد: «تمام گروه‌های شبه نظامی فعال در لیبی، با وجود شکاف و خلائی که دولت این کشور با آن مواجه است، خواستار برقراری رابطه با اسرائیل هستند». این در حالی است که همان زمان «عصام الزبیر»، نویسنده و روزنامه‌نگار لیبیایی با اشاره به اینکه نشست یونان فاقد رسمیت است، تاکید کرد رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند، از این نشست بهره‌برداری خبری و تبلیغاتی کرده و نشان دهد، لیبی در تلاش جهت برقراری رابطه با تل‌آویو است.

لیبی از زمان سقوط حکومت معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 (90ش) دستخوش جنگ و ناآرامی است. اکنون دو دولت در این کشور وجود دارد: دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی به ریاست عبدالله الثنی است که مورد تایید ژنرال حفتر فرمانده ارتش این کشور قرار دارد.

پارلمان لیبی از دولت مخالف دولت وفاق ملی که در شرق این کشور مستقر است، حمایت می‌کند.

به عقیده کارشناسان رقابت عوامل خارجی عامل اصلی تداوم بی‌ثباتی در لیبی است. دولت وفاق ملی توسط اروپا، آمریکا، چندین کشور آفریقایی و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

http://jomhourieslami.net/paper/?newsid=143765

ش.د9602244

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات