تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۹۸۱۱
دفاع مرتضی حاجی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

اگر دنبال سوپرمن نباشیم با توجه به محدودیت‌ها‌ بطحایی خوب است

مقدمه: «مرتضی حاجی» وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات، در گفتگویی با انصاف نیوز، گزینه دکتر روحانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را فردی مناسب و علاقمند به تحول و تقویت جایگاه معلمان دانست و درباره برخی تخریب‌ها علیه او از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان توضیحاتی ارائه کرد که بخش‌ها‌یی از این گفتگو در ادامه می‌آید.

(روزنامه آفتاب‌يزد - 1396/05/22 - شماره 4965 - صفحه 14)

* گفته می‌شود در دوره بطحایی، وی در گزارش‌های سالانه‌ متوجه یک سری ناهمخوانی در تراز مالی می‌شود و در جلسه‌ی هیئت امنا مطرح و بر اساس گزارش وی، آقای فانی هیئتی را برای بررسی این ناهمخوانی مالی در تراز تعیین می‌کند، که از جمله خود شما، آقای بطحایی و آقای مظفر هم بوده‌اید. این هیئت بررسی راه به جایی برد؟

** گزارش‌های عملکرد را بازرسین قانونی که منتخب مجمع عمومی – یا در اینجا، هیئت امنا – است بر عهده دارد. بازرس و حسابرس در حکم چشم و گوش هیئت امنا یا مجمع عمومی هستند. گزارش آنها مبنای تصمیم گیری هیئت امنا قرار می‌گیرد. در گزارش بازرس قانونی، یک مواردی بود که نیاز به بررسی بیشتر داشت، چون در بعضی از ارقام و بعضی از عملکردهای زیرمجموعه احساس می‌شد که اشکالی وجود دارد ولی کم و کیف اشکال هم مشخص نبود.هیئت امنا یک گروهی را تعیین کرد که مسئول آن گروه هم من بودم و آقای بطحایی که معاون توسعه مدیریت و عضو هیئت امنا هم بود، آقای مظفر و بعضی افراد دیگر بودند؛ تا بررسی کنند که این ناهمخوانی‌ها به چه دلیل اتفاق افتاده است.

در آنجا تصمیماتی برای رفع نواقص گرفته شد، از جمله گزارشی برای رئیس هیئت امنا تهیه شد که «نیاز است در مدیریت صندوق تجدیدنظری انجام شود». آنجا مرجع قضایی نبود که به جزئیات ورود کند، اما تشخیص این بود که حداقل یک مقدار بی احتیاطی آنجا اتفاق افتاده است. این گزارش به وزیر وقت که رئیس هیئت امنا بود داده شد، درخواست شد که جلسه هیئت امنا برای تصمیم گیری تشکیل شود، این جلسه البته کمی با تاخیر تشکیل شد.

* همزمان با معرفی بطحایی از سوی رئیس جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش، یکسری بداخلاقی‌ها برای تخریب او شکل گرفته است. به عنوان مثال شایعاتی مرتب منتشر می‌شود مبنی بر اینکه هیئت امنا سود صندوق را بین خودشان تقسیم کرده‌اند و یا به اعضای هیئت امنا خودروهای لوکس و یا سکه از طرف هیئت مدیره تعلق گرفته. نظرتان درباره این شایعات چیست؟

** کسی که برای وزارت مطرح می‌شود طبیعی است که مخالف و موافق داشته باشد، نباید دلخور شد، باید با حوصله به منتقدان جواب داد. این که هیئت امنا چیزی از سود صندوق دریافت کرده باشد، چنین چیزی نیست، آقای مظفر هم آنجاست از او هم به عنوان شاهد می‌توان پرسید، چیزی به عنوان این که از سود صندوق به هیئت امنا برسد مطرح نیست، اما این که طبیعتا طبق تعرفه‌هایی که وجود دارد، برای جلساتی که تشکیل می‌شود حق حضور پرداخت می‌شود، خب این که در حد متعارف است و برای بعضی از جلسات هیئت امنا حق‌الزحمه‌ای پرداخت شده است. البته در مقایسه با موارد مشابه و بنگاه‌های اقتصادی دیگر، بیشتر نیست و قطعا کمتر هم هست. همان زمان شایعاتی مطرح شد که یک‌سری خودرو خارجی می‌خواهند بین فرهنگیان توزیع کنند که دولت با مشکلات جدی مواجه شد و به جای آن خودروهای داخلی داده شد.

تا جایی هم که من می‌دانم به هیچ‌کدام از اعضای هیئت امنا و مدیران آموزش و پرورش چیزی تعلق نگرفت، ضمن این که اگرهم گرفته باشد، خودرو مجانی که نبوده، ماشین را فروخته‌اند، به قیمتی که به همه می‌فروخته‌اند. ولی تا جایی که من مطمئنم، به هیئت امنا داده نشده، همان وقت هم در مورد آقای بطحایی تکذیب شد ولی ما عادت نداریم که تکذیب‌ها را جدی بگیریم. اگر یک دروغی را کسی مطرح کرد، بیشتر جدی می‌گیریم! ولی در مورد بطحایی همان زمان تکذیب شد. لذا مطمئنم که این خبر از اساس درست نیست.

* با توجه به کاستی‌های آموزش و پرورش و ضرورت ورود اندیشه‌های تحول‌گرا و جدید، ارزیابی شما در مورد گزینه‌ پیشنهادی دکتر روحانی چیست؟

** اگر دنبال سوپرمن نباشیم که نمی‌توانیم هم باشیم و به محدودیت‌ها‌یی که برای انتخاب مدیران وجود دارد توجه کنیم، آقای بطحایی از مدیرانی است که از بدنه‌ آموزش و پرورش رشد کرده و مراحل مدیریت و کارشناسی را خوب گذرانده است. زمانی که من در آموزش و پرورش بودم ایشان معاون دبیر شورای عالی آموزش و پرورش بود، نقطه نظرات خوبی داشت، به لحاظ نواندیشی و تهیه پیشنهادهایی که با نگاه‌های سنتی در آموزش و پرورش متفاوت باشد، مطالب قابل استفاده‌ای را مطرح می‌کرد. من در آن زمان از مواضع ایشان راضی بودم.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=81094

ش.د9601845

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات