صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۱۱۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 20 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمن درصدد آن است که ما از نقاط قوّت خودمان صرف‌نظر کنیم، از عناصر اقتدار ملّی خودمان دست برداریم تا راحت‌تر بتواند بر کشور ما، بر ملّت ما، بر سرنوشت ما و آینده‌ ما مسلّط بشود؛ یک ‌چنین فکری را آنها کرده‌اند و ملّت در مقابل این حرکت ایستاده است(1397/3/14) www.basirat.ir

▼ حرف روز  
تکاپوی دشمن برای هراس اجتماعی
یکی از ویژگی‌های فضای مجازی انتشار بی‌حد و اندازه «شایعه» است. شایعه پیچیدگی‌هایی دارد که امکان تشخیص آن را مشکل می‌کند و دارای اقسام گوناگونی است؛ شایعات خزنده که سبب ایجاد بدگمانی و نفرت در جامعه می‌شود، شایعات دلفینی که پس از اوج گرفتن فروکش می‌کند و دوباره بالا می‌آید و همواره جامعه را پیرامون یک موضوع در حالت استرس نگه می‌دارد، شایعات توهم‌انگیز که بر اساس خوف و ترس مردم شکل می‌گیرد، شایعات هیجانی مانند پیش‌بینی زلزله‌ها و... .
قبلاً گفته می‌شد که شایعه به علت نبود آزادی اطلاعات به وجود می‌آید؛ اما اکنون که شاهد افزایش و سر ریز شدن اطلاعات هستیم، بازار شایعه از همیشه داغ‌تر است و در حال تولید نقش‌های متعددی در جامعه است؛ به گونه‌ای که اکنون این بیماری رسانه‌ای با قدرت از رسانه‌های جمعی نیز جلو افتاده و حتی در بسیاری از موارد افزون بر مردم کوچه و بازار، مسئولان و رسانه‌های جمعی نیز اسیر آن می‌شوند؛ همین عامل سبب شده است بیماری «اضطراب اجتماعی» در جامعه گسترش یابد.
در قرآن کریم در آیه 60 سوره احزاب از واژه‌ای به نام «مرجفون» استفاده شده است که نشان‌دهنده اهمیت این مسئله در زمان تشکیل حکومت نبوی است. مُرْجِفُون از ماده ارجاف، به معنى اشاعه اباطیل، به منظور غمگین کردن دیگران است و اصل ارجاف به معنای اضطراب و تزلزل است و از آنجا که شایعات باطل، اضطراب عمومى ایجاد مى‌کند، این واژه به آن اطلاق شده است. گروهى از منافقین در مدینه بودند که انواع شایعات را درباره پیامبر(ص) هنگامى که به بعضى از غزوات مى‌رفت، در میان مردم منتشر می‌کردند. گاه مى‌گفتند که پیامبر کشته شده و گاهی مى‌گفتند اسیر شده است، مسلمانانى که توانایى جنگ را نداشتند و در مدینه مانده بودند، سخت ناراحت مى‌شدند، از این رو نزد پیامبر(ص) شکایت آوردند که به این ترتیب این آیه نازل شد و این شایعه‌پراکنان را سخت تهدید کرد.
امروز که در حال مبارزه با دشمن هستیم، شاهد اشاعه ارجاف از سوی مرجفونی هستیم که به دنبال ایجاد هراس اجتماعی هستند تا قدرت تهدیدات و تحریم دشمن را افزایش ‌دهند و به بازوی رسانه‌ای دشمن تبدیل شده‌اند که البته باید برای آن نسخه‌ای همه‌جانبه از نظر امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای تدارک دید.  

▼گزارش روز
اظهارات معنادار!
«آویگدور لیبرمن» در مصاحبه با یک رسانه روسی با تکرار ادعاهای ضد ایرانی آرزو کرد «رژیم ایران هرچه سریع‌تر دود و ناپدید شود»، اما آنچه در مصاحبه وزیر جنگ رژیم نامشروع صهیونیستی قابل توجه است، نه سخنان تکراری و خنده‌دار او درباره ایران و بر زبان آوردن رؤیاهای بی‌تعبیر، بلکه در بخش دیگری از اظهارات اوست؛ آنجا که می‌گوید: «بهار عربی نشان داد مناقشات فلسطین‌ـ اسرائیل هیچ ربطی به مشکلات غرب ‌آسیا ندارد. چه اتفاقی در حال رخ دادن در لیبی، عراق، یمن و سودان است؟ صدها هزار نفر کشته می‌شوند. (تلفات) درگیری اسرائیل و فلسطین حتی یک درصد خونریزی‌ها در خاورمیانه نیست. مشکل اسرائیل نیست، مشکل جامعه عرب است. دو کشور اسلامی بدون رابطه اسرائیل را که با هم درگیر نباشند، به من نشان دهید. عربستان با ایران، قطر با امارات و سودان جنوبی با سودان درگیر است، سوریه و لیبی هم درگیری‌های داخلی دارند.» اظهاراتی که دو نکته مهم را درباره آن می‌توان برشمرد؛
اول آنکه، یک بار دیگر سیاست اصلی و هدف اصلی رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان فرامنطقه‌ای آن برای ایجاد تنش‌ها و درگیری‌های ساختگی و در مقابل هم قرار دادن کشورهای منطقه با هدف به حاشیه رفتن مسئله فلسطین را به اثبات می‌رساند. دوم اینکه، این انذار و هشدار را برای برخی از کشورهای خاص منطقه به همراه دارد که با وجود تمایل آنها برای نزدیک شدن صهیونیست‌ها و دوستی با رژیم غاصب صهیونیستی، صهیونیست‌ها نگاهی کاملاً ابزاری و منفعت‌طلبانه به آنها داشته و در تلاش هستند با افزایش تنش و تحمیل خسارت به آنها برای خود حاشیه امن ایجاد کنند. به عبارت دیگر، این پیغام را به این کشورها منتقل می‌کند که همراهی آنها با رژیم کودک‌کش صهیونیستی و قرار گرفتن در جورچین آنها به جای آنکه اهداف منطقه‌ای آنها و از بین بردن نگرانی‌های قلابی را که صهیونیست‌ها برای آنها ترسیم کرده‌اند، محقق کند، موجب از دست رفتن سرمایه و امنیت‌شان خواهد شد.

▼ خبر ویژه                       
اظهاراتی برای تشویش اذهان!
غلامعلی رجایی که گرایش خاص سیاسی دارد و عموماً با بیان نظرات سیاسی دوپهلو حاشیه‌ساز می‌شود، به تازگی تلاش کرده است علت مرگ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را به نوعی غیر طبیعی نشان بدهد. رجایی در اظهاراتی عجیب مدعی شده است: «من اشرافی بر چیزی بیشتر از آنچه که بچه‌ها گفته‌اند ندارم؛ حتی اطلاعات آنها را هم ندارم، ولی می‌دانم اتفاقی افتاده است و آن اتفاق مرگ طبیعی و سکته نیست، نه من آدم امنیتی هستم که بتوانم جزئیات واقعه را تجزیه و تحلیل کنم و نه اطلاعات لازم را دارم، تنها می‌دانم که اتفاقی افتاده است. بر حسب قاعده آقای هاشمی شاید خود را در معرض ترور می‌دیده است. فاطمه خانم هم یک بار چیزی گفت: «یک کسی با موتور نزدیک شده و گفته است که به پدرتان بگویید که می‌خواهند بزنندش و بعد هم رفته است.» حالا آن شخص چه کسی بوده و از کجا گفته این حرف‌ها را من نمی‌دانم.» چنین اظهار نظری از سوی کسی که به گفته خود هیچ اطلاعات دقیقی هم ندارد، تنها با هدف تشویش اذهان و شایعه‌پراکنی صورت می‌گیرد، این در حالی است که بر اساس پرونده پزشکی، علت فوت وی از سوی نهادهای دولت اطلاع‌رسانی شده و برخی از اعضای خانواده هاشمی‌رفسنجانی نیز آن را تأیید کرده‌اند.
 
▼ اخبار
1ـ سعودی‌ها طرف صهیونیست‌ها می‌ایستند!
اندیشکده آمریکایی «ممری» در تحلیلی درباره تغییر رویکرد رسانه‌های رژیم آل‌سعود و ضدیت با ایران و حمایت از رژیم صهیونیستی نوشت: «برخی برخوردها در سوریه و افزایش تنش بین تل‌آویو با ایران، موجب برانگیخته شدن مباحثی بین روشنفکران و رسانه‌های سعودی مبنی بر این شد که در تقابل احتمالی بین ایران و اسرائیل، عربستان باید از کدام یک از این دو حمایت کند.» این اندیشکده در ادامه نوشت: «بسیاری از روشنفکران سعودی اظهار داشتند که در صورت مواجهه نظامی تهران با تل‌آویو، آنها به یقین از اسرائیل حمایت می‌کنند.» بر اساس این گزارش، روشنفکران، روزنامه‌نگاران و نویسندگان سعودی به شدت حمایت آشکار خود را از رژیم صهیونیستی بیان داشته و حتی خواستار عادی‌سازی روابط و صلح با این رژیم شده‌اند. گفتنی است، روشنفکران و روزنامه‌نگاران سعودی حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی را در موارد مربوط به درگیری‌های اخیر در غزه (تظاهرات بازگشت) نشان داده‌اند. برخی نیز حماس و ایران را مقصر این حوادث قلمداد می‌کنند.

2ـ ارگان سیا و نگرانی از عدم آموزش‌های جنسی کودکان ایرانی!
در حالی که آموزش‌های جنسی در ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی از سنین کودکی آغاز می‌شود؛ اما آمارهای جرم و جنایت و تجاوز نشان می‌دهد با وجود چنین آموزش‌هایی از هر شش زن آمریکایی، یک نفر حداقل یک بار مورد سوء قصد جنسی یا تجاوز کامل قرار گرفته است. با این آمارهای عجیب و غریب در آمریکا، اکنون «رادیو فردا» ارگان سازمان سیا با ترتیب دادن میزگردها و مصاحبه‌های نمایشی، ‌به ویژه پس از ماجرای مدرسه‌ای در غرب تهران نتیجه گرفته است که علت این اقدامات نبود آموزش‌های جنسی در بین کودکان ایرانی است! این ارگان بدون اشاره به منبع معتبری به نقل از یکی از به اصطلاح کارشناسان خود چنین نتیجه گرفته است که با توجه به اصرار و استمرار انکار و سرکوب کردنِ مسائل مرتبط با رابطه جنسی در ایران و وضعیتی که الآن در ایران می‌بینیم، آمار بسیار بالایی از سوءاستفاده جنسی در کودکان و حتی بزرگسالان وجود دارد!

3ـ ترامپ همه گفته‌های رهبر ایران را اثبات کرد
«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه سوئیسی «نویه زوریخه سایتونگ» انتقاد شدیدی به سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران وارد کرد و گفت: «خروج ترامپ از توافق هسته‌ای مطمئناً بزرگ‌ترین خطای استراتژیک از زمان جنگ عراق و یکی از مهم‌ترین اشتباهات در تمام تاریخچه آمریکا است. بنابراین با این تصمیم ما به توافقی خاتمه دادیم که در آن ایران موظف به محدودیت برنامه‌های اتمی خود شد. ما با این اقدام، آمریکا را منزوی می‌کنیم. البته آنهایی که در ایران حامی این توافق بودند و برای آن کار کردند هم منزوی شده‌اند. این یکی از غم‌انگیزترین قسمت‌های ماجرا است که همه آنچه رهبر ایران درباره آمریکا از آن ابراز نگرانی می‌کرد، ترامپ با رفتارهایش تأیید کرد.»

4ـ ضرر ۲۰ میلیارد دلاری بوئینگ از فسخ قرارداد
روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشت: «موریس مولیِنبرگ مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ در نشست باشگاه اقتصادی واشنگتن اعلام کرد این شرکت به دلیل لزوم تبعیت از دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای فسخ قرارداد با ایران، ۲۰ میلیارد دلار ضرر می‌کند.» وی با این حال تأکید کرد: «ما (بوئینگ) در هر حال از دستور دولت آمریکا تبعیت خواهیم کرد.» مدیرعامل بوئینگ افزود: «به هیچ یک از تولیدات هواپیما برای ایران متعهد نیستیم و حتی یک فروند از هواپیماهایی را که برای ایران طراحی کرده‌ایم، به این کشور تحویل نمی‌دهیم.»

▼ اخبار کوتاه
مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی در سال 1400 گفت: لاریجانی به‌ دنبال این است که هم محبوب‌القلوب اصلاح‌طلبان باشد و هم محبوب‌القلوب اصولگرایان. با وجود این، فایده انتخابات هیئت‌رئیسه اخیر این بود که به ‌نظر می‌رسد کارت ایشان در بین اصلاح‌طلبان سوخت و اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که نباید در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به فکر گزینه‌ای به ‌جز گزینه تشکیلاتی خود باشند.
جدیدترین بررسی‌های صورت گرفته مؤسسه آمریکایی «دموکراسی فاند» نشان می‌دهد، بسیاری از اهالی این کشور از اعمال ممنوعیت علیه مسلمانان یا نظارت گسترده‌تر از آ‌نها حمایت می‌کنند. به نوشته روزنامه «دیلی میل» این بررسی نشان داد، آمریکایی‌ها بر این باورند که بسیاری از مسلمانان این کشور «به اندازه کافی آمریکایی» نیستند. به نظر می‌رسد، این نوع نگرش نتیجه تبلیغات رسانه‌ای سال‌های اخیر علیه مسلمانان در این کشور است.
صادرات ایران به کشور قطر در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از پنج برابر شده است. بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی دو ماهه نخست سال جاری، در این مدت ۲۱۶ هزار و ۵۸۵ تن کالا به ارزش ۴۷ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از ایران به قطر صادر شده است که رشد چشمگیری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. با این وضعیت قطر در میان کشورهای دریافت‌کننده کالا از ایران در رتبه ۱۹ قرار می‌گیرد.
رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس 24 اظهار داشت: متأسفانه مدیران گروه خودروسازی پژو سیتروئن با تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌ها علیه ایران مواجه هستند و این موضوع برای این گروه خودروسازی دردناک است و زیان مالی زیادی به همراه خواهد داشت. گفتنی است، ایران از نظر حجم معاملات بالاتر از چین، انگلیس، ایتالیا و آلمان نخستین بازار خارجی برای شرکت پژو سیتروئن محسوب می‌شود.
آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۶ کشور نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۳ هزار و ۶۲ تن دستگاه خودپرداز بانکی (ATM) از کشور‌های گوناگون وارد ایران شده است. براساس واردات این دستگاه خودپرداز بانکی به کشور، ۳۵ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۷۰ دلار ارز از کشور خارج شده است.
«ماکسیم اورشکین» وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: انتظار می‌رود گردشگران خارجی طی برگزاری بازی‌های جام جهانی روسیه بیش از ۱۰۰ میلیارد روبل معادل حدود 1/6 میلیارد دلار خرج کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات