صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۲۱۱۴

از فشار امارات و عربستان تا همراهی فرانسه

1ـ اعلام همراهی فرانسه با آمریکا و رژیم صهیونیستی در مقابله با ایران
«هلن لوگال» سفیر فرانسه در فلسطین اشغالی در نشست «مرکز مطالعات امنیت داخلی»، وابسته به دانشگاه تل‌آویو بار دیگر هم‌آوازی فرانسه با آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره برنامه موشکی ایران را یادآوری کرد. وی گفت: «ما درباره نیاز برای حل مسئله موشک‌های بالستیک ایران با ایالات متحده و اسرائیل[رژیم صهیونیستی] موافقیم، اما درباره روش آن اختلاف داریم.» او با وجود این مدعی شد پس از تصمیم آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای برجام همکاری میان کشورهای اروپایی و آمریکایی دشوارتر شده است. دیپلمات فرانسوی در ادامه برای توجیه ضرورت رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران مدعی شد، ایران دروغ می‌گفت و به همین دلیل ما به برجام نیاز داشتیم. ۲۰ سال پیش ما می‌دانستیم آنها برنامه تسلیحات هسته‌ای داشتند. ما برای مقابله با این روند، از طریق قطعنامه‌های شورای امنیت و برجام، زرادخانه‌ای تشکیل دادیم.

2ـ فشار امارات و سعودی بر عمان برای قطع رابطه با ایران
مؤسسه تحقیقاتی استراتفور آمریکا در گزارشی نوشت: امارات و عربستان سعودی بر پادشاهی عمان فشار می‌آورند تا مواضع خود در قبال برخی مسائل منطقه‌ای را تغییر دهد. پس از هدف قرار گرفتن ایران با تحریم‌های اقتصادی آمریکا، عربستان و امارات از این ناحیه بر عمان فشار می‌آورند و این کشور را به قطع روابط با ایران دعوت می‌کنند. استراتفور در این مطلب یادآور شد، عربستان و امارات هرگز نمی‌توانند سناریوی قطر را درباره عمان تکرار کنند. ریاض و ابوظبی تلاش می‌کنند به مسقط فشار وارد کنند تا در برابر مسائل منطقه‌ای نرمش بیشتری نسبت به سیاست‌های آنها نشان داده و تجارت خود با ایران را متوقف کند و باب ارتباط با حوثی‌ها را ببندد و به دولت‌های محاصره‌کننده قطر بپیوندد؛ اما عمان هزینه بی‌طرفی خود را می‌پردازد و نمی‌خواهد جزئی از منظومه سیاسی باشد که موجب خروج آن از راه بی‌طرفی می‌شود.

3ـ چرا شما صدای ملت را نمی‌شنوید؟
یکی از پایگاه‌‌های نزدیک به رئیس مجلس نوشت: «بدون تعارف پس از دیدن این فیلم‌ـ برخورد زشت علی مطهری با یک شهروند‌ـ اولین نکته‌ای که به ذهن رسید ضرورت عذرخواهی علی مطهری و برخورد شدید با روحانی مذکور بود. اینکه جوان مورد نظر با چه نیت و هدفی در این شرایط پر استرس اقتصادی، مطهری را مورد عتاب قرار داده، مهم نیست؛ مهم این است که علی مطهری در کسوت نمایندگی ملت باید خود را در معرض افکار عمومی قرار دهد و با سعه صدر صدای ملت را بشنود و پاسخگو باشد...» این پایگاه افزود: «یکی از نقدهای همیشگی علی مطهری به بخش‌هایی از حاکمیت همواره این بوده که صدای ملت را نمی‌شنوند. پس چرا وی در مواجهه با اعتراض یکی از همین ملت چنین برآشفته می‌شود و به جای عذرخواهی و خاک پاشیدن بر دهان متملقین راه توجیه را برمی‌گزیند؟»

4ـ حریم نفت ایران و افزایش بهای قیمت بنزین در آمریکا
به گزارش شبکه آمریکایی سی‌ان‌بی‌سی، «جان کیلداف» متخصص و تحلیلگر انرژی، تحریم‌های ایران را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت نفت تگزاس می‌داند و می‌گوید این تحریم‌ها می‌تواند تا زمستان 30 درصد قیمت‌ها را افزایش دهد و سبب شود قیمت بنزین به گالنی 4 دلار در پمپ بنزین‌های آمریکا برسد. در حال حاضر، قیمت هر گالن بنزین در آمریکا حدود 2/83 دلار است. شبکه سی‌ان‌بی‌سی در ادامه به نقل از تحلیلگران گزارش داد، بازار جهانی نفت در تنگنا قرار دارد و این تنگنا ممکن است شدیدتر هم شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات