صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۲۳
 صبح صادق بررسي مي‌كند

خطاي محاسباتي سنتكام؛ پاسخ راهبردي سپاه

پایگاه بصیرت / ابوالحسن سلطاني‌زاده

خبر كوتاه بود؛ اما برد آن به وسعت و مقياس رسانه‌هاي جهان؛ «پهپاد جاسوسي گلوبال هاوك معروف به RQ-4 آمريكا توسط پدافند هوافضاي سپاه در سواحل هرمزگان سرنگون شد.» همين مقدار كافي بود تا با عنايت به ارزش‌هاي گوناگون خبري، اين رخداد در صدر اخبار تمامي رسانه‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي قرار بگيرد. در ادامه به بخش‌هايي از اين حركت اقتدارآفرين نظام اسلامي مي‌پردازيم.

كم و كيف چگونگي ماجرا از زبان فرمانده نيروي هوافضاي سپاه

سردار اميرعلي حاجي‌زاده در شرح ماجرا مي‌گويد: «بامداد روز پنج‌شنبه 98/3/30 يك فروند هواپيماي جاسوسي رژيم تروريستي آمريكا در ساعت 14 دقيقه بامداد از پايگاه آمريكايي ظفره در نزديكي ابوظبي امارات به پرواز درآمد كه بعد از طي يك مسير طولاني و قريب ساعت 4 بامداد وارد حريم آب‌هاي سرزميني ما شد كه از سوي پدافند نيروي هوافضاي سپاه مورد اصابت قرار گرفت و سرنگون شد.»

وي با اشاره به اخطارهايي كه قبل از سرنگوني داده شده بود، گفت: «به اين هواپيما در مجموع چهار مرتبه، دو بار در ساعت 5/2 دقيقه و دو بار در ساعت 3/55 اخطار داديم كه عين چهار بار توجهي نشد. اين هواپيما سيستم‌هايي دارد كه وقتي با آن تماس گرفته مي‌شود، مي‌تواند اين اطلاعات را به ايستگاه مركزي خود مخابره كند كه متأسفانه پاسخ ندادند و در آخرين بار هم كه توسط قرارگاه پدافند ارتش جمهوري اسلامي ايران در ساعت 3/55 دقيقه اخطار داديم، از نزديك شدن به آب‌هاي ما صرف نظر نكردند و دور نشدند و ما در ساعت 4/5 دقيقه آن را سرنگون كرديم.»

مشخاصت فني پهپاد

پهپاد گلوبال هاوك RQ-4 محصول طراحي شركت آمريكايي نورثروپ گرومن در دهه 90 ميلادي، با نام اختصاري تريتون RQ–4 است. اين هواپيماي بدون سرنشين به منظور اجراي عمليات‌ جاسوسي و شناسايي از سوي نيروي دريايي و هوايي آمريكا به‌كار گرفته مي‌شود و مأموريت اصلي آن نقشه‌برداري و تصويربرداري از مناطق وسيع به صورت زنده با استفاده از سنسورهاي الكترواپتيك و حرارتي است. 

طول 14/5 متر، ارتفاع 4/7 متر، وزن 14/628 كيلوگرم، توان حمل محموله تا 900 كيلوگرم، سرعت 575 كيلومتر بر ساعت، برد پروازي 14 هزار كيلومتر و مداومت پروازي بين 28 تا 42 ساعت از مختصات اين هواپيماست.

قيمت 220 ميليون دلاري آن، اين هواپيما را به يكي از گران‌قيمت‌ترين، غول‌پيكرترين و دوربردترين پهپاد در جهان تبديل كرده است. در قسمت جلوي آن يك ديش دريافت اطلاعات وجود دارد كه مي‌تواند با سرعت 50 مگابايت در ثانيه به دريافت و ارسال اطلاعات اقدام كند. 4 خلبان از روي زمين مأموريت هدايت آن را بر عهده دارند و در منطقه غرب آسيا و بيشتر در مرزهاي جنوبي ايراني يعني در خليج‌فارس و درياي عمان فعاليت مي‌كند كه با بررسي خط پروازي آن در بين مناطقي بين ايران و امارات كه از حساس‌ترين مناطق دنيا در بحث حمل‌ونقل دريايي و خطوط حركت نفت‌كش‌هاست، مي‌توان به اهميت ژئوپليتيكي اين منطقه براي آمريكا و به‌كار گماردن مهم‌ترين پهپاد خود در اين منطقه پي برد.

اين هواپيما توان تصويربرداري در شب را به طور شفاف و واضح دارد و از اطلاعات آن براي افزايش دقت سلاح‌هاي گوناگوني مثل موشك‌ها و حفاظت از نيروهاي خودي و هدايت آنها استفاده مي‌شود.

با شكار اين پهپاد، كلكسيون پهپادهاي غنيمتي و شكار شده آمريكا از سوي سپاه شاملRQ170 ، NQ1C، MQ9، Scan Eagle، Hermes 450، RQ7، RQ11، کامل شد. 

نقطه دقيق تجاوز RQ–4 و اصابت موشك 

بر اساس اطلاعات و محاسبات دقيق سازمان نقشه‌برداري كشور، اين پهپاد در 8 مايلي خط ساحلي جمهوري اسلامي ايران در سواحل استان هرمزگان، حد فاصل شهرستان كوه مبارك از سوي سامانه پدافندي سوم خرداد منهدم شده است. اين نقطه بخش بياباني شهرستان جاسك و در دهانه ورودي درياي عمان به تنگه هرمز قرار دارد و موقعيت آن به‌گونه‌اي است كه هر شناوري كه بخواهد وارد تنگه هرمز و خليج‌فارس شود، بايد از مقابل اين منطقه عبور كند كه اين امر بيانگر اهميت راهبردي كوه مبارك است. كوه مبارك دقيقاً در 155 كيلومتري بندر ميناب و 65 كيلومتري بندر جاسك قرار گرفته است و از آب كشيده شدن بخشي از بقاياي لاشه سرنگون شده اين پهپاد در آب‌هاي ساحلي اين منطقه و به تصوير كشيدن آن براي افكار عمومي از طريق رسانه ملي حاكي از سقوط آن پس از اصابت در حريم سرزميني جمهوري اسلامي ايران بوده است. 

ويژگي‌هاي سامانه موشكي سوم خرداد

اين سامانه از خانواده موشك‌هاي زمين به هوا بوده كه قابليت رهگيري چهار هدف را به طور هم‌زمان دارد و همچنين همزمان مي‌تواند هشت شليك موشكي داشته باشد. سطح ارتفاع درگيري آن 27 كيلومتر و برد درگيري آن تا 75 كيلومتر است. سيستم هدايتگر موشكي آن اين قابليت را ايجاد مي‌كند كه به طور مستقل فرايند شناسايي، رهگيري، تعقيب و درگيري را با اهداف بالا و تا لحظه انهدام انجام دهد.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات