تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۶۲۲

گزارش کامل سفر دبیرکل حزب اعتماد ملی به شیراز


حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی روز شنبه در دانشگاه شیراز حضور یافت و با دانشجویان یک نشست پرسش و پاسخ صمیمانه برگزار کرد. جلسه سخنرانی مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو توسط انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد.

این جلسه مورد استقبال پرشور دانشجویان قرار گرفت به نحوی که تعداد زیادی به علت تکمیل ظرفیت سالن موفق به حضور در داخل سالن نشدند.

نشست در یک فضای پرسش و پاسخ و در عین حال بدون تنش برگزار شد هر چند که در بین جلسه، برخی حاظران، در چند نوبت سعی در بر هم زدن جلسه داشتند که با هوشیاری انتظامات جلسه، جو آرام شد.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در ابتدای این نشست نقش دانشجویان را در تمام حرکت‌های کشورمان نقشی سازنده، ممتاز و تعیین کننده خواند. کروبی با اشاره به 16 آذر و شهادت سه دانشجوی دانشگاه تهران نهضت‌ها و جنبش‌ها را مرهون حرکت‌های قبلی دانست و گفت هیچ حرکتی بدواً به ثمر نمی‌رسد جز با پشتوانه قبلی و انقلاب اسلامی ‌را نتیجه چنین جریاناتی دانست. وی در ادامه به اظهار تاسف پیرامون بازداشت چند تن از دانشجویان دانشگاه‌های کشور پرداخت و ضمن محکوم کردن چنین حرکت‌های تند با دانشجویان خواستار رفتاری با گذشت همراه با سعه‌صدر و مناسب با محیط دانشگاه با دانشجویان شد و ضمن اشاره به شرایط حساس خارجی از رئیس قوه قضاییه و مسوولان دانشگاهی تقاضا کرد به پرونده این عزیزان رسیدگی شود.

انتخابات 24 اسفند آزمایش بزرگی برای دولت است

دبیرکل حزب اعتماد ملی در این جمع گفت: انتخابات 24 اسفند، آزمایش بزرگی برای دولت است. کروبی با بیان اینکه سال‌هاست که شورای نگهبان بوده و هست، یادآور شد: این انتخابات که اولین انتخابات مهم و جدی در دوره دولت نهم است باید هرچه پرشورتر برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه همه گروه‌ها، گرایش‌ها و احزاب تلاش ‌می‌کنند تا انتخاباتی پررونق و داغ پیش رو باشد، گفت: امیدواریم از بین داوطلبان تایید صلاحیت شده، مجلس نیرومندی را در پیش داشته باشیم.

کروبی تصریح کرد: «اگر خواستار برگزاری انتخابات گرم و پرشور هستید، دقیقاً به قانون عمل کنید و به هیچ وجه دنبال سلیقه ای فکر کردن، کج‌فهمی ‌و تنگ نظری نباشید. همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز به تکیه بر قانون و در چارچوب آن عمل کردن تاکید فرموده اند. »

وی افزود: بر خلاف عقیده عده‌‌ای که ‌می‌گویند در انتخابات شرکت نکنید، باید فضای انتخابات را گرم نگه داشت و در آن شرکت کرد؛ چراکه شرکت نکردن در انتخابات، ضرر بزرگی را به کشور وارد ‌می‌کند، پس باید برای سازندگی فردای فرزندان این کشور هرچه بیشتر تلاش کنیم و دشمنان را مایوس. وی همچنین خواستار صیانت از آرای مردم و صندوق‌های انتخاباتی شد و از تمام اقشار جامعه برای شرکت در این انتخابات سرنوشت ساز دعوت کرد و شرکت نکردن مردم را به نفع گروهی دانست که دلشان ‌می‌خواهد مردم نیایند و هر بلایی سر صندوق‌ها بیاورند.

وی با اشاره به جو حاکم بر جامعه در سال 76 و حضور چهره‌های موجهی مانند ناطق نوری که همه چیز به نفعشان بود، حضور مردم را عامل رقم خوردن دوم خرداد دانست.

وی تحریم انتخابات را نیز در هر مقطعی زیان بار دانست. دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به یکی از دانشجویان که گفت این حرف‌ها فقط برای به دست آوردن مشتی رای است، اظهار داشت: مسلم است که ما در حال فعالیت هستیم تا انتخابات آتی گرم برگزار شود، پس این رای‌ها را برای شب اول قبر ‌می‌خواهیم!

از کالای قاچاق و شکر و تراکم شهرداری استفاده نکرده‌ام

وی در پاسخ به این سوال که پول شرکت در انتخابات و پوسترهای آن را از کجا ‌می‌آورید و آیا ‌می‌توانستید به وعده هر نفر 50 هزار تومانی خود عمل کنید؟ گفت: هیچ کجا مرسوم نیست که اعلام کنند خرج انتخابات شان را از کجا ‌می‌آورند و من نیز اگر بگویم که چه کسی در خرج انتخابات کمک ‌می‌کند، فردا یقه آن طرف را ‌می‌گیرند و صد البته این پول از کالای قاچاق، تراکم شهرداری، شکر و راه‌های دیگر به دست نمی‌آید و در مورد آن 50 هزار تومان نیز باید بگویم که آن طرح بر طبق یک کار کارشناسی شده بود و قطعاً نیز عملی ‌می‌شد و کسانی هم که آن موقع موافق نبودند، الان موافق این طرح و نظر هستند.

تغیر و تحولات در مدیریت صدا وسیما خوب بوده

وی درباره اینکه چرا با اختلاف کوچک بین اصلاح‌طلبان بهانه به دست برخی بخش‌های خبری ‌می‌دهید گفت: صداوسیمای جمهوری اسلامی ‌در شرایط کنونی بهتر از دوره اول و دوم عمل ‌می‌کند و برنامه‌های بسیار خوبی دارد که مورد تحسین است هرچند که ممکن است گزینشی هم عمل کند ولی مگر مطبوعات اعم از مترقی و غیر از آن گزینشی عمل نمی‌کنند؟ از نظر بنده تغییر و تحولات در مدیریت دوره اخیر صداوسیما خوب بوده هرچند که دارای ایراداتی هم است.

پاسخ جنتی را ‌می‌دهم

کروبی همچنین سخنان آیت ا... جنتی را مبنی بر اینکه اصل برائت پشتوانه حقوقی ندارد را بی‌پایه و اساس خواند و گفت: درباره انتخابات مسائلی است که بعدا درباره آنها توضیح خواهم داد.

از حقوق زنان حمایت ‌می‌کنم

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی حقوق زنان در دولت نهم گفت: از همه نمایندگان مجلس ششم سوال کنید، از خانم‌ها کولایی، جلودارزاده، دستغیب و از دیگران بپرسید که من تا چه حد در رابطه با این قشر، متعصب هستم و برخلاف برخی از روحانیون متعصب، در این جریان به شدت انسان روشنفکری هستم و حتی گفته‌ام که در خبرگان نیز خانم‌های باسواد و با بینش ‌می‌توانند وارد شوند، من همیشه بر طبق قوانین در این خصوص مثبت برخورد کرده‌ام و درباره حضور زنان در جامعه، پیرو حضرت امام(ره) هستم.

به وجود احزاب نیاز داریم

کروبی در پاسخ به سوالی در مورد سخنان برخی افراد در مورد احزاب گفت: من همین جا اعلام ‌می‌کنم که ما باید دارای تشکل‌های قرص و محکم باشیم، ما به وجود احزاب نیاز داریم و به دنبال نتایج خوب از حزب هستیم، وجود احزاب نشانه دموکراسی در کشور است، ولی از من نخواهید که تشریح کنم احزاب در دولت هشتم و یا نهم به چه صورت بوده است.

وی گفت: برای ایجاد دموکراسی، تضارب افکار و برگزاری انتخاباتی مطلوب راهی جز داشتن احزاب و تشکل‌های قدرتمند وجود ندارد. وی در پاسخ به اینکه همیشه از دانشجویان استفاده ابزاری شده است، گفت: من همیشه ارتباط محکمی ‌با مردم، طیف جوان و به خصوص دانشگاهیان داشته ام که البته این وظیفه‌ام بوده است و همواره فعال‌ترین‌های جامعه در هر کجا شاخه‌های دانشجویی وجود داشته، بوده است. دانشجویان همیشه مورد حمایت من بوده‌اند.

دلیل دفاع از دراویش

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل دفاع از دراویش، هر دفاعی را به منزله قبول اعتقادات و منش طرف مقابل ندانست و آن را دفاع از حقوق شهروندی خواند. وی گفت: دراویش مسلمان و شیعه هستند و هرچند که برخی از عقاید آنها اشکال وارد است و در نامه‌ای که من نوشتم تنها از حقوق شهروندی آنها دفاع کردم.

از حمایت آقای سروش خوشحال شدم

مهدی کروبی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید «چرا وقتی آقای سروش در انتخابات ریاست‌جمهوری از شما حمایت کرد از او برائت نکردید؟» گفت: چرا اعلام برائت کنم حمایت از کسی در انتخابات، دلیل پذیرفت همه سلایق و اندیشه‌های طرف مقابل نیست این اعلام پشتیبانی نه دلیل پذیرش همه تفکرات و سلیقه من از طرف آقای سروش بود و نه بالعکس؛ معلوم است که افرادی که حمایت ‌می‌کنند اختلافاتی هم با هم دارند ولی ایشان به سلیقه خودشان از من حمایت کردند من نه تنها اعلام برائت نمی‌کردم بلکه خیلی هم خوشحال شدم، به خصوص وقتی دیدم، در مقابل کسانی که سال‌ها برایشان کار کرده‌ام و آنها در این صحنه تلاش ‌می‌کردند هر کسی انتخاب بشود غیر از من و به انحای مختلف کارشکنی ‌می‌کردند از حمایت آقای سروش خوشحال شدم و طبیعتا اگر این حمایت‌ها بیشتر ‌می‌شد باعث مسرت بیشتری ‌می‌شد.

وی افزود: به خصوص در شرایطی که دوستان خود ما سعی ‌می‌کردند هر کسی بیاید غیر از من و با تحت فشار گذاشتن افراد مانع حمایت یا ابراز حمایت تعداد بیشتری ‌می‌شدند مطمئنا از این گونه حمایت‌ها خوشحال هم ‌می‌شدم.

البته اگر بیگانگان و کسانی که سر و سری با بیگانگان دارند در پشتیبانی از من اعلام حمایت ‌می‌کردند، اعلام برائت ‌می‌کردم.

حکم حکومتی موارد متعددی بوده است

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره حکم حکومتی گفت: حکم حکومتی در موارد خاصی که قانون امکان حل مشکل پیش آمده را ندارد به طور استثنا مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد و موارد متعددی تاکنون حکم حکومتی داشته‌ایم. به عنوان نمونه درباره بودجه شورای نگهبان پس از آنکه مجلس طرح پیشنهادی را اصلاح کرد و شورای نگهبان آن را رد نمود و با عدم پذیرش مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آن شورا نیز نظر شورای نگهبان تایید شد.

اینجانب امضای آن را نپذیرفتم و نهایتا در جلسه‌ای که در حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد و اعضای مجمع مصلحت و دبیر شورای نگهبان هم حضور داشتند و اینجانب نیز حضور داشتم موضوع مطرح شد و با نظر نهایی مقام معظم رهبری موضوع حل شد.

در مورد آقای حاجی وزیر آموزش و پرورش نیز با توجه به اینکه استیضاح وزیر حق مسلم مجلس بود و مجلس آماده این کار شده بود با دستور مقام معظم رهبری استیضاح آقای حاجی لغو شد و این عمل مورد تقدیر مسئولان اجرایی نیز قرار گرفت.

همچنین در مورد معین و مهرعلیزاده نیز پس از ردصلاحیت آنها توسط شورای نگهبان با حکم حکومتی آنها امکان حضور در صحنه انتخابات ریاست جمهوری نهم را یافتند. البته مطبوعات هم یکی از چند موردی است که شامل حکم حکومتی گردید که متاسفانه عده‌‌ای به صورت گزینشی صرفا مساله به مطبوعات ‌می‌پردازند و موارد دیگر مورد غفلت قرار ‌می‌گیرد.

موضوع بازداشت دانشجویان را پیگیری ‌می‌کنم

کروبی در خصوص دستگیری یونس میرحسینی دانشجوی سال سوم حقوق دانشگاه شیراز که از سوی یکی از حاضران مطرح شد، گفت: من از قضیه اطلاعی ندارم ولی قطعاً پیگیری خواهم کرد، از این دستگیری واقعاً متأسفم و معتقدم که در محیطی همانند دانشگاه نباید برخوردهای تند و بازداشت صورت بگیرد و در صورت وجود اتها‌می ‌باید ابتدا فرد تفهیم اتهام شود و ثانیاً بتواند از حقوق قانونی خود برخوردار شود، وکیل بگیرد و بتواند با قرار وثیقه آزاد شود، در هر صورت آنچه در توان من باشد انجام خواهم داد، تلاش ‌می‌کنم و با وزیر اطلاعات نیز در این خصوص صحبت خواهم کرد و از دستگاه قضایی نیز ‌می‌خواهم همچون گذشته به صورت قانونی و مطلوب عمل کند.

پرونده موسویان دچار کشمکش‌های سیاسی است

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به سؤالی در مورد موسویان، پرونده وی را نوعی کشمکش سیاسی خواند. دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: موسویان سفیر سابق ایران در آلمان، مسئول امور مالی مجلس بوده و در مذاکرات هسته‌ای نیز حضور داشته است، فعلاً این پرونده دچار کشمکش‌های سیاسی است و انتظار من از دستگاه قضایی، بررسی بیشتر است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات