صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۹۶

از حرف‌های تکراری تا پیش‌بینی‌های بی‌اساس

1ـ پیش‌بینی‌های مقامات آمریکا درباره اقتصاد ایران بی‌اساس است
«کنث کزمان» تحلیلگر مسائل ایران در مرکز تحقیقات کنگره آمریکا به روزنامه «واشنگتن‌پست» گفت: «پیش‌بینی‌ها درباره فروپاشی فوری اقتصاد ایران بی‌اساس هستند.» این تحلیلگر برآورد کرده است، ایران هنوز ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد. کزمان گفته است، حتی در شرایطی که تحریم‌ها توان ایران برای فروش نفت در بازارهای بین‌المللی را محدود کرده‌اند، ایران هنوز قادر به فروش محصولات زیادی در کشورهای همجوار خود است. ضمن آنکه شرکت‌های ایران در حال انجام پروژه‌های ساخت‌وساز در افغانستان هستند و اقدام به تولید و صدور خودرو و فروش گاز طبیعی به کشورهای همجوار می‌کنند. «واشنگتن‌پست» نوشته است، ایران در طول سالیان گذشته «بقا با منابع مالی کم» را به یک هنر تبدیل کرده است.


2ـ آمریکا و عربستان در برابر ایران شکست خورده‌اند
پایگاه خبری «النشره» لبنان در یادداشتی با اشاره به حمله پهپادی یمنی‌ها به تأسیسات آرامکو، نوشت: پس از ضربه سنگین یمنی‌ها به عربستان سعودی، رهبران ریاض تلاش کردند این حمله را به فرصتی برای فشار بر ایران با حمایت بی‌سابقه بین‌المللی تبدیل کنند؛ اما کاملاً مشخص شد که در این هدف ناکام مانده‌اند. در این یادداشت آمده است: پس از موج‌سازی‌های سعودی هیچ کشوری حاضر به همراهی با این موج نشد و صرفاً دونالد ترامپ به تشدید تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران اکتفا و اعلام کرد اعزام نظامیان بیشتر به عربستان و امارات نیز در مقابل دریافت پول صورت می‌گیرد. البته شکست در برابر تهران منحصر به عربستان نیست و آمریکا هم در کشاندن ایران پای میز مذاکرات از ترس تحریم‌ها ناموفق بوده است.


3ـ تکرار حرف‌های ترامپ از زبان اصلاح‌طلبان!
«عباس عبدی» در یادداشتی در روزنامه «اعتماد» نوشت: «یکی از نقاط ضعف برجام که خود را نشان داد این بود که فقط مسئله هسته‌ای را محور خود می‌دانست و سایر مسائل را مغفول گذاشته بود. طرفین برجام گمان می‌کردند مراحل بعدی برجام در ترتیبات منطقه‌ای خواهد بود و مسئله هسته‌ای گام اول است؛ ولی مرحله بعدی هیچ‌گاه در دستور کار قرار نگرفت.» عبدی در ادامه نوشت: «بدون توافقات منطقه‌ای بعید است برجام یا قوی‌تر از آن بتواند دوام پیدا کند؛ حتی اگر ایالات متحده به آن بازگردد.» آنچه این تحلیلگر اصلاح‌طلب گفته است، دقیقاً همان موضوعاتی است که ترامپ نیز درباره ایران و مذاکرات هسته‌ای تکرار می‌کند.


4ـ تحریم‌ها ضوابط و مقررات ندارند!
«ماهاتیر محمد» در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواست ضوابط و مقرراتی برای مسئله تحریم‌ها وضع کنند. وی از تلاش‌های خصمانه آمریکا در وادار کردن همه کشورها برای توقف همکاری و مناسبات تجاری‌شان با ایران انتقاد کرد. نخست‌وزیر مالزی اظهار داشت: ما نمی‌دانیم بر اساس کدام قوانین، تحریم‌ها اعمال می‌شود. واقعیت این است که وقتی تحریم‌هایی علیه کشوری اعمال می‌شود، کشورهای دیگر به‌سبب آن در معرض تحریم‌هایی قرار می‌گیرند؛ برای نمونه مالزی و خیلی از کشورهای دیگر بازار مهمی را به‌ سبب اعمال تحریم‌ها علیه ایران از دست داده‌‌اند.


5ـ‌ وجود 10 هزار شعبه مازاد بانکی در کشور!
معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد با بیان اینکه برنامه اصلاح نظام بانکی به ستاد اقتصادی دولت ارائه شده است، گفت: در سال جاری ۶۰ هزار میلیارد تومان بنگاه دولتی زیرمجموعه بانک‌ها واگذار و هزار شعبه مازاد نیز ادغام خواهد شد. «معمارنژاد» با بیان اینکه 10 هزار شعبه بانکی در سطح کشور به صورت مازاد وجود دارد و بر اساس برآوردهای انجام شده 80 هزار میلیارد تومان درآمد با واگذاری 10 هزار شعبه مذکور ایجاد خواهد شد، گفت: در سال جاری برنامه ادغام یا واگذاری هزار شعبه در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات