صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۶۰۸
تفسیر تمدنی قرآن کریم - ش 3

نظام انسانی توحیدی

در جامعه اسلامی همه چیزهایی که برای انسان‌ها خوب است‌ـ اعم از فکر و قلب و روح  و جسم‌شان‌ـ در دسترس و در اختیار همه قرار دارد و هرچه که برای انسان بد است، در اختیار یا در دسترس هیچ‌کس نیست.

روش انبیا در دستیابی به اهداف دین ساختن جامعه و سیستم‌های گوناگون مورد نیاز زندگی جمعی است؛ یعنی انسان‌ها در محیط، جامعه و نظامی عادلانه زندگی کنند؛ پس پیامبران آمده‌اند تا جامعه و نظام عادلانه به وجود بیاورند و در نظام عادلانه است که انسان‌ها فرصت می‌یابند به تکامل و تعالی برسند.

از جمله مستندات قرآنی این دیدگاه، آیاتی از سوره اعراف درباره حضرت موسی علی نبینا وآله و علیه‌السلام است که در آیه 157 می‌فرماید:

«همان‌ها كه از فرستاده (خدا)، پیامبر «امى» پیروى مى‏كنند؛ پیامبرى كه صفاتش را در تورات و انجیلى كه نزدشان است، مى‏یابند آنها را به معروف دستور مى‏دهد و از منكر باز می‌دارد، اشیای پاكیزه را براى آنها حلال مى‏شمرد و ناپاكی‌ها را تحریم مى‌كند و بارهاى سنگین و زنجیرهایى را كه بر آنها بود (از دوش و گردن‌شان) برمى‏دارد؛ پس كسانى كه به او ایمان آوردند و حمایت و یاری‌اش كردند و از نورى كه با او نازل شده پیروى نمودند، آنان رستگارانند.»
(اعراف/ 157)

شاهد بحث این بخش است که می‌فرماید: یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ، این پیامبر امی(ص) آنان را به نیکی‌ها و فضیلت‌های شناخته شده عقل و فطرت انسان امر کرده و از منکرات‌ـ چیزهای ناشناخته از نظر عقل و فطرت انسانی‌ـ نهی می‌کند؛ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ؛ و برای آنان طیبات و چیزهای خوب را حلال می‌کند و روا می‌سازد؛ یعنی هرچه خوب است، در دین وجود دارد. وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائثَ؛ و چیزهای پلید را بر آنان حرام می‌کند؛ یعنی آنها را محروم و دست‌شان را از چیزهای بد کوتاه می‌کند. اینها ویژگی‌های جامعه اسلامی و محیطی است که پیامبر برای تحقق هدف دین برپا می‌کند.

در جامعه اسلامی همه چیزهایی که برای انسان‌ها خوب است‌ـ اعم از فکر و قلب و روح  و جسم‌شان‌ـ در دسترس و در اختیار همه قرار دارد و هرچه که برای انسان بد است، در اختیار یا در دسترس هیچ‌کس نیست؛ مثلاً با قانون‌های الزامی از دسترس‌شان خارج شده است.

وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ؛ و نیز پیامبر از دوش مردم بار گرانشان را برمی‌دارد. بار گران جهالت‌ها، بار گران سنت‌های غلط، بار گران نظام‌های پلید غیرانسانی، بار گران دیکتاتوری‌ها و استبدادها و زورگویی‌ها و استثمارها و هر بار گرانی را از دوش‌شان برمی‌دارد. وَ الْأَغْلَالَ الَّتىِ كاَنَتْ عَلَیْهِم؛ و غل و زنجیرهایی که بر پا و گردن اینهاست باز می‌کند؛ غل و زنجیر اسارت‌ها، غل و زنجیر زورشنوی‌ها، غل و زنجیر سنت‌ها و مقررات و تحکمات بشری.

فَالَّذِینَ ءَامَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ؛ پس همه آن کسانی که به این پیامبر ایمان آورند و بگروند و او را بزرگ و ارجمند بدارند و یاری‌اش کنند؛ وَ اتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِى أُنزِلَ مَعَهُ؛ و از نور و فروغ روشنگری که با او نازل شده‌، یعنی قرآن‌ پیروی کنند؛ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُون؛ آنان پیروزمندان و برخورداران از فلاح و به مقصد رسیدگانند. برآیند همه اینها چیزی نیست جز تشکیل نظام انسانی توحیدی.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات