صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۸۰۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 12 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): باید به آینده و تحقق وعده‌های الهی امیدوار بود، نباید به دشمن اعتماد کرد، از تحرکات دشمن نباید لحظه‌ای غفلت کرد، به پیروزی‌ها غرّه نشویم، و نیروهای مسلح باید آمادگی لازم برای مقابله با فتنه را داشته باشند.(1398/8/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مبارزه ادامه دارد!
فردا سالگشت 13 آبان روز ملی «مبارزه با استکبار جهانی» است؛ یکی دیگر از روزهای خاص متعلق به انقلاب اسلامی و هویت انقلابی مردم مبارز ایران اسلامی که باید آن را بزرگ داشت و از درس‌ها و آموزه‌هایش برای امروز استفاده کرد. 13 آبان تلاقی سه مناسبت بزرگ ملی و انقلابی است؛ سالروز تبعید حضرت امام(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، سالروز کشتار دانش‌آموزان و دانشجویان در اعتراض به رژیم ستمشاهی در 13 آبان 1357 و سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به عنوان مرکز طراحی دشمنی علیه انقلاب نوپای اسلامی ملت ایران که از سوی دانشجویان پیرو خط امام(ره) در 13 آبان 1358 به وقوع پیوست و ترغیب امام راحل تحت عنوان «انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول» را به دنبال داشت.
چرا این روز را باید گرامی داشت؟ و آیا با توجه به شرایطی که امروز داریم این موضوع دشمنی‌ها با ایران و انقلاب را زیاد نمی‌کند؟ بخش اول این پرسش از منظری درباره تمام مناسبات ملی و رویدادهای تاریخی ملل گوناگون عمومیت دارد؛ اما فلسفه مهم و مستحکم نیز دارد؛ بزرگداشت مناسبات ملی هر ملتی از شعائر و بن‌مایه‌های هویتی و گفتمانی آنها بوده و لازم است برای تبیین و ترویج عظمت ارزشی که این رخدادها یادآور آنها هستند، بزرگ داشته شوند و از حیث جامعه‌پذیری و پیوست فرهنگی به نسل فعلی و آینده منتقل و در آنها نهادینه شود. قرآن از این روزها به شعائر و ایام‌الله یاد می‌کند و به پیامبر گرامی(ص) دستور بزرگداشت آنها را می‌دهد؛ اما درباره زیاد شدن دشمنی‌ها، باید گفت اتفاقاً این قبیل مراسم‌ها تنها ناظر به نفس آن رخداد و سبقه صرف تاریخی آن، که البته در جای خود مهم است، نیست؛ بلکه بخشی از زندگی و اولویت امروز ما هم هست. مبارزه با استکبار امروز نیز به قوت خود باقی و ضروری است؛ چرا که دولت‌های مستکبری مانند آمریکا و دنباله منحوس آن رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای اروپایی و مرتجع عربی هنوز هم در زندگی ایرانی‌ها و مسلمانان مظلوم منطقه تهدید، تحریم، ناامنی و ناآرامی ایجاد می‌کنند؛ به تعبیر امام تا ظلم و استکبار هست مبارزه هم هست! پس ان‌شاءالله یادمان باشد که همپای میلیون‌ها ایرانی مبارزه‌جو با ظلم و استکبار که نماد دیروز و امروزش آمریکاست، در بیش از 1000 شهر و شهرستان در این راه‌پیمایی و تظاهرات بزرگ شرکت کرده و از این بستر دو پیام مهم همبستگی و اتحاد جهانی و منطقه‌ای علیه آمریکای جنایتکار و انزجار از روح استکباری و ظلم را به ملل مبارز جهان مخابره کنیم.


▼ گزارش روز

راهبرد بدون ‌برد!
«محسن امین‌زاده» از مقامات وزارت خارجه دولت اصلاحات در شماره اخیر نشریه «مشق فردا» بزرگترین اشتباه دولت و وزارت خارجه را عدم توجه بنیادین به سیاست خارجی منطقه‌ای و عدم خلع ید نظامیان از دخالت همه‌جانبه در دیپلماسی منطقه‌ای دانسته و نوشته است: «شیوه عمل نظامیان کشور در بر هم زدن مناسبات متعارف دیپلماتیک در سفر مقامات عالی روسیه و سوریه و... فعالیت‌های دیپلماتیک مرتبط با روسیه، سوریه، لبنان، یمن و ... تنها تحقیر مسئولان دیپلماسی کشور نیست، بلکه نوعی نمایش نابسامانی در نظام و تحقیر ملی است.» «ابراهیم اصغرزاده» از چهره‌های جریان اصلاحات به خبرگزاری «مهر» گفته است: «روزی که عده‌ای موشک پرتاب کردند و روی آن به عبری نابودی اسرائیل را نوید دادند، یا بشار اسد را بدون اطلاع دولت به ایران آوردند، به نظر من دولت باید تکلیف میزان اختیار و دامنه مسئولیتش را روشن می‌کرد؛ اما این کار را نکرد و معلوم شد مثل سایر حوزه‌ها کاره‌ای نیست.» «علی مطهری» نیز در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» مدعی شده است: «محدود شدن قدرت و اختیارات نهادهای انتخابی منحصر به مجلس نیست. دولت هم همین طور است. مثلاً دولت دوازدهم برای معرفی کابینه در اول کار خودش دستش باز نبود و برایش تعیین تکلیف می‌شد. وقتی دولت هنوز نمی‌تواند وزیر مورد قبولش را بگذارد و از چند جا به او فشار می‌آورند یا موازی‌کاری وجود دارد و اینها خودشان می‌روند جای دولت را می‌گیرند، معلوم است که دست دولت بسته می‌شود. اصلاً ورود اینها به سیاست و اقتصاد اشتباه است.» این عبارات تنها در کمتر از یک هفته گذشته از سوی چهره‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌های آنها برای توجیه ناکارآمدی‌شان مطرح شده است. توجیه‌های ناصوابی که البته به نتیجه نخواهد رسید؛ چرا که آنقدر عمل دولت و فراکسیون امید واضح و روشن است که فردی، مانند غلامحسین کرباسچی به صراحت اعلام می‌کند: «مشکل دولت، بیش از آنکه به عوامل خارجی یا کارشکنی‌های مخالفان داخلی نسبتی داشته باشد، به خود این دولت و عملکردش برمی‌گردد.» و رئیس دولت اصلاحات نیز چاره‌ای جز پذیرش واقعیت نیافته و می‌گوید: «ما مقصریم و باید از مردم عذرخواهی کنیم.»


▼ اخبار ویژه

اقدامات بن‌سلمان جامعه عربستان را ملتهب کرده است
حساب کاربری «العهد الجدید» در توئیتر که درباره خاندان سعودی افشاگری می‌کند، مدعی شد به یک گزارش امنیتی دست یافته که بر اساس آن گزارش بررسی نظرات جامعه درباره اقدامات این نهاد و سخنانی که مردم در مجالس با یکدیگر می‌زنند یا نوشته‌های برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌هایی که در واتس‌آپ برای همدیگر می‌فرستند، نشان از التهاب جامعه عربستان از اقدامات غیر اسلامی «محمدبن‌سلمان» دارد. این گزارش نشان می‌دهد، بیشتر جمعیت عربستان به شدت با تصمیمات «محمدبن‌سلمان» مخالف هستند و ولی‌عهد سعودی را سرسپرده کشورهای بزرگ و امارات می‌دانند و معتقدند او تا زمانی که حکومت سعودی را کاملاً سکولار نکند، این کشورها از او راضی نخواهند شد.


نیازی نیست کسی برای رهبری راه باز کند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: اینکه گفته شود «رهبری یکسری محذوراتی دارند و نمی‌توانند بگویند؛ یا رهبری تحت فشار قرار گرفته‌اند؛ ما باید راه را برای رهبری باز کنیم» این سخنان جفا به رهبری است. بنده افتخارم این است که ۳۰ سال از نزدیک در خدمت رهبری بودم و می‌گویم، رهبری نه می‌ترسند، نه تحت فشار افکار عمومی و نه تحت نفوذ قرار می‌گیرند، بلکه کاملاً حساب شده عمل می‌کنند. «حجت‌الاسلام والمسلمین مروی» افزود: «رهبری خود به خوبی می‌دانند چگونه راه را باز کنند، ما اگر می‌خواهیم عاقبت به خیر شویم، باید پشت سر رهبری بدون فاصله حرکت کنیم.»

 

▼ اخبار
1ـ لیست سی‌ نفره تهران چگونه بسته می‌شود؟
«مهدی چمران» درباره آخرین وضعیت شورای ائتلاف جریان‌های انقلابی گفت: روندی که شورای ائتلاف جریان‌های انقلابی دنبال کرده، بسیار خوب بوده و انتظار می‌رود در آینده از انسجام بیشتری برخوردار باشد. عضو شورای ائتلاف جریان‌های انقلابی با بیان اینکه این شورا درباره حوزه انتخابیه شهرستان‌ها برنامه‌ریزی کرده، گفت: برای لیست سی‌نفره تهران هم قاعدتاً ما باید سه تا پنج برابر لیست که 30 نفر هستند، گزینه داشته باشیم؛ یعنی بین 90 تا 150 گزینه که در نهایت از این تعداد به 30 نفر برسیم. ما برای لیست تهران یا لیست شهرستان‌ها از اصول مشخصی تبعیت کرده و خواهیم کرد؛ ما در نظر داریم گزینه‌هایی به مردم معرفی کنیم که علاوه بر تعهد و کارآمدی از شانس بالایی برای رأی‌آوری برخوردار باشند و بتوانند مورد توجه مردم قرار بگیرند. چمران درباره سرلیستی قالیباف در لیست نهایی شورای ائتلاف گفت: تاکنون هیچ بحثی درباره سرلیستی نشده است و هر اتفاقی ممکن است درباره سرلیست درست یا غلط باشد.


2ـ صادرات پاسخگوی نیازهای ارزی کشور است
«لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه به نظر می‌رسد باید از اینستکس قطع امید کرد، نوشت: اینکه بانک مرکزی به صراحت اعلام می‌کند صادرات، پاسخگوی نیازهای ارزی کشور است، یک تعارف نیست. لاهوتی با بیان اینکه تراز تجارت ایران در این مدت منفی 273 میلیارد دلار به نفع واردات است، گفت: در حال حاضر کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان پنج مقصد نخست صادراتی هستند و با توجه به حذف شدن کشور هند از این فهرست پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا، به نظر می‌رسد این کشور سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را در این شرایط پیش گرفته است. وی با ابراز خرسندی از بازگشت 71 درصد ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور بر اساس گفته رئیس کل بانک مرکزی، ادامه داد: نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز آزاد و همچنین تعامل بسیار خوب بانک مرکزی با صادرکنندگان سبب شده است تا 71 درصد ارز صادراتی به کشور بازگردد.


3ـ ایرانی‌ها به فناوری منحصر به فردی دست یافته‌اند!
نشریه آمریکایی «نشنال‌اینترست» که در زمینه روابط بین‌الملل منتشر می‌شود، نوشت: پس از آنکه ایران از کیتی رونمایی کرد که می‌تواند موشک‌های سطح به سطح غیر هدایت‌شونده را به موشک‌های هدایت‌شونده تبدیل کند، کارشناسان موشکی رژیم صهیونیستی به شدت از پیشرفت اخیر موشکی ایران نگران شده‌اند. «یوزی رابین» کارشناس موشکی رژیم صهیونیستی در این باره گفته است: «ایجاد آیرودینامیک بال‌ها که مهم‌ترین مسئله فناوری جدید ایران است؛ بسیار منحصربه‌فرد بوده و پیش از این تاریخ در ایران یا در هیچ کشور دیگری دیده نشده است. حرکت به سوی طراحی بومی به جای کپی‌برداری از دیگران نشان از اعتماد به نفس است. احتمالاً هدف از آیرودینامیک منحصربه‌فرد و جدید افزایش مانورپذیری راکت‌های تبدیل شده است.»


4ـ مبارزه با فساد تعطیل نمی‌شود
رئیس قوه قضائیه با اشاره به فضاسازی‌های اخیر درباره روند مبارزه با فساد در دستگاه قضا، گفت: مفسدان باید هزینه سنگینی برای فساد بپردازند و قوه قضائیه میدان مبارزه با فساد را با سیاسی‌کاری، ملامت، اتهام‌زنی و دوقطبی‌سازی بعضی‌ها خالی نخواهد کرد. رئیسی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان اجازه داده نمی‌شود در هیچ جای نظام فساد لانه کند، افزود: با هر کسی دچار لغزش شد، باید برخوردی عبرت‌آموز شود تا بدانند فساد و روابط ناسالم و درآمد نامشروع و دست‌اندازی به بیت‌المال هزینه سنگینی دارد. وی با تأکید بر اینکه «مبارزه با فساد و عدالت‌خواهی را خواست مردم و دلسوزان می‌دانیم» ادامه داد: این خواست به هیچ عنوان نه تأخیر خواهد داشت و نه تعطیل می‌شود.

 

▼ اخبار کوتاه
«حمدبن‌جاسم آل‌ثانی» نخست‌وزیر پیشین قطر خطاب به سران کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس تأکید کرد: پیام‌های ایران برای گفت‌وگو با نظارت سازمان ملل باید به طور جدی در شورای همکاری بررسی شود، چرا که این فرصت ممکن است در آینده تکرار نشود.» وی همچنین اضافه می‌کند: اگر در آینده توافقی میان ایران و آمریکا صورت بگیرد، در آن صورت دیگر این مسئله‌ـ گفت‌وگوی ایران و کشورهای عربی‌ـ برای تهران ضروری نخواهد بود و چه بسا دیگر در آن زمان فرصت گفت‌وگو فراهم نشود!
«ابراهیم اصغرزاده» عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه حاضریم ببازیم، ولی به ائتلاف دست نزنیم، گفت: «این جمع‌بندی، جمع‌بندی غالب در شورای عالی اصلاح‌طلبان است؛ یک باخت شرافتمندانه، بهتر از یک بُرد متحجرانه است. در این چند ساله بخش مهمی از فساد مملکت به دلیل پیدایش یک طبقه نوکیسه از نورچشمی‌هاست؛ خانواده‌هایی که فرزندان‌شان، داماد‌ها و عروس‌های‌شان درگیر مسائل اقتصادی شده‌اند.»
سفیر بریتانیا در تهران در صفحه اینستاگرامش با انتشار فیلمی عنوان کرد: «ما به همراه فرانسه، آلمان، چین و روسیه تلاش‌های بسیاری می‌کنیم تا ایران همچنان از مزایای برجام برخوردار باشد. در هفته‌های آینده تصمیمات مهمی درباره آینده برجام پیش روی ایران خواهد بود. ما می‌خواهیم این تفاهم‌نامه باقی بماند.» «راب مک‌ایر» در ادامه مدعی می‌شود اروپا تعهداتش در برجام را انجام داده است!
برخی از رسانه‌ها و نزدیکان محمدباقر قالیباف مدعی شدند: «قالیباف به ‌عنوان سر لیست اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم نامزد می‌شود... محمدباقر قالیباف این تصمیم را پس از جلسات متعددی که طیف‌های مختلف اصولگرا با او داشته‌اند، اتخاذ کرده است. نظرسنجی‌ها وضعیت خوب او را در تهران نشان‌ می‌دهد و این مسئله در اتخاذ این تصمیم مؤثر بوده است.»

 

شماره 920 صبح صادق
به همراه پرونده ویژه «ترانزیت داعش» منتشر شد.
در این شماره می‌خوانید:
بررسی چهار پله‌ای شدن نردبان کاهش تعهدات برجامی/ پیش به سوی گامی مقتدر/ بازنگاهی به کم و کیف محصولات نمایش خانگی؛ منطقه آزاد از نظارت/ رمزارزها به مقابله با سلطه دلار می‌روند/ نگاهی به آسیب‌ها و پیامدهای کوچه بازاری شدن سیاست/ فرمان محرومیت‌زدایی/ فرجام استکبارستیزی/ کجا و چرا تعطیل است؟!/ خلأ قدرت و خلق آنارشیسم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات