صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۸۱۴۵

چگونه برای زندگی‌ام برنامه‌ریزی کنم؟

پایگاه بصیرت / لیلا وطن‌خواه

پرسش: من اصلاً برنامه‌ای در زندگی‌ام ندارم. لطفاً راهنمایی بفرمایید که چگونه می‌توانم برنامه‌ریزی تحصیلی داشته باشم و در نتیجه به آینده شغلی و تحصیلی خوبی برسم؟ 

پاسخ: از اینکه تصمیم دارید برای اهداف مهمی در زندگی به موفقیت برسید به شما تبریک می‌گویم؛ البته باید گفت مشاوره‌ برای شما براساس اطلاعاتی است که از وضعیت شما کسب می‌کنیم.

آنچه در یک برنامه‌ریزی مهم است، دانستن اصول و روش‌های برنامه‌ریزی نیست، بلکه عملی کردن آنها و انگیزه ادامه آن برنامه است. شما برای کسب انرژی لازم به منظور رسیدن به یک هدف باید انگیزه و اراده قوی داشته باشید؛ بنابراین طی این مسیر نیاز به صرف‌ هزینه هنگفت نیست؛ زیرا انگیزه و علاقه عاملى درونى است که هدف را به دنبال خودش به صورت شفاف‌تر نمایان می‌کند. نکته اساسی در برنامه‌ریزی تحصیلی این است که از تجربیات قبلى خویش استفاده کنید؛ زیرا به هر حال شما خود را از بقیه بهتر می‌شناسید و با توانایی‌ها، ضعف‌ها و قدرت‌های خود بیشتر آشنا هستید. اصولی را خدمت‌تان بیان می‌کنم که به شما در برنامه‌ریزی کمک خواهد کرد:

 ـ اهداف نهایی خود را روشن کنید؛ از جمله اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت؛ برای نمونه:

هدف بلندمدت‌ شما: آماده شدن برای قبولی در آزمون و مصاحبه شغلی باشد و هدف کوتاه‌مدت‌ شما: مطالعه کامل فلان درس در این هفته‌.

ـ برای اهداف خود زمان‌بندی داشته باشید؛ برای نمونه تعیین کنید که مطالعه چه دروسی را در چه مدت زمانی به اتمام خواهید رساند. سعی کنید برنامه‌ها را به موقع انجام دهید؛ چرا که تأخیر در اجرای به موقع برنامه‌ها مساوی است با شکست. 

ـ سعی کنید اولویت‌ها و کمبودها را در برنامه بررسی کرده و به آنها در زمان تصحیح برنامه‌ریزی توجه کنید.

ـ زمان لازم رامشخص کنید؛ برای نمونه اگر قرار باشد یک کتاب در طول یک ماه خوانده شود لازم است حداقل روزی چند صفحه از آن کتاب مطالعه شود و باید بدانید که این نیاز به حداقل چندساعت  زمان دارد؟ 

ـ منظم باشید. برای حصول نظم بیشتر سعی کنید اهداف‌تان را در قالب کوتاه‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی کنید؛ چرا که  اگر همه  اهداف بلندمدت باشند، شما با گذر زمان دچار خستگی و ناامیدی می‌شوید.

ـ برنامه را مناسب توان‌تان طرح‌ریزی و اجرا کنید و از حد تعادل خارج نشوید.

ـ ایده‌آل‌نگر نباشید؛ یعنی نخواهید که تمام خواسته‌های‌تان فوری و به شکل کامل برآورده شود؛ زیرا با در نظر نگرفتن واقعیات برنامه با شکست روبه‌رو می‌شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات