اقتصادی >>  اقتصادی >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۹۰۹۴

خودکفایی در چادر مشکی؛ شاید سال یا سالیانی دیگر!؟

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت از احتمال خودکفایی کشور در تولید چادر مشکی از سال آینده خبر داد و گفت؛ یک واحد تولیدی در قزوین، سال آینده ۳۰ میلیون متر چادر مشکی در سال آینده تولید خواهد کرد.
افسانه محرابی در توجیه تعرفه وارداتی چادر مشکی نیز عنوان کرد؛ در ردیف تعرفه چادر مشکی پارچه‌های دیگری نیز وجود دارد و میزان دقیق واردات سالانه آن مشخص نیست. محرابی همچنین با اشاره به ماهیت قاچاقپذیری پوشاک و پارچه، تصریح کرد: از طرف دیگر خلافاظهاری‌ها در گمرک‌ها و واردات کالا‌های همراه مسافر از مناطق آزاد از جمله عواملی است که واردات چادر مشکی را توجیهپذیر میکند، اما رقابت را از تولیدکنندگان داخلی میگیرد و سرمایهگذار جرات سرمایهگذاری در اینگونه بخش‌ها را پیدا نمیکند.
به گفته وی، برخی از واردکنندگان برای پرداخت حقوق ورودی کمتر، ردیف تعرفه کالای خود را تغییر میدهند یا از طریق کالا‌های همراه مسافر در مناطق آزاد کالای خود را وارد میکنند و به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی قادر به رقابت با آن‌ها نیستند.
به گفته این مقام مسئول، نیاز سالانه کشور به پارچه چادر مشکی بیش از ۴۰ میلیون متر نیست.
سخنان مدیرکل صنایع نساجی در خصوص احتمال خودکفایی کشور در کالای پرمصرفی همچون چادر مشکی در سال آینده برداشتی جز بی اطلاعی مسئولین امر و یا بی تفاوتی آن‌ها نسبت به توان داخلی در این حوزه ندارد. شرکت‌های نساجی کشور تاکنون بار‌ها خبر از توان تأمین نیاز داخلی چادر مشکی را فریاد زده اند و تنها راهکار رسیدن به خودکفایی و حتی صادرات این محصول به بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه را برداشته شدن موانع تولید و رانت‌های وارداتی عنوان کرده اند ول مسئولین به جای اصلاح موانع تولید، همچنان به دنبال موضوعات حاشیه‌ای مثل چمدان مسافران و شفافیت‌های گمرکی هستند. ناگفته پیداست که با این نوع سیاستگذاری، ایران نه تنها در سال آینده بلکه همچون دهه‌های اخیر، در دهه‌های آتی نیز همچنان به عنوان یک واردکننده بزرگ در پادر مشکی و محصولات متنوع حجاب باقی خواهد ماند.
گفتنی است دبیر انجمن صنایع نساجی ایران به تازگی گفته بود که منافع عده معدودی در گرو واردات چادر مشکی است. حسن نیلفروشزاده تصریح کرد: تأیید میکنم که مافیا در بخش واردات چادر مشکی حضور دارد.
وی افزود: سیاستگذاری دولت در تولید چادر مشکی باید ثابت باشد، اما چیزی که تاکنون شاهد آن بودیم این است که در هر مقطعی مذاکراتی در ظاهر انجام میشود و مجدداً همه چیز فراموش میشود.
پیش از این نیز اسدا... سلیمانی، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب نیز گفته بود: واردات چادر مشکی انحصاری است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات