صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۲۱۱۶۸

از انتقام سخت تا بحران اقتصادی

1ـ درگذشت یکی از فرماندهان جهاد تبیین و هدایت سیاسی

سردار سرتیپ دوم پاسدار «دکتر یدالله جوانی» به مناسبت درگذشت «فرزاد تذری» از فرماندهان عرصه جنگ نرم و خط مقدم جهاد تبیین پیامی خطاب به خانواده آن مرحوم صادر کرد: «خانواده محترم مرحوم فرزاد تذری، خبر فقدان مجاهد خستگی‌ناپذیر خط مقدم جبهه بصیرت و روشنگری را شنیدیم و اندوهی سترگ بر دل‌مان نشست. در حالی ناباورانه به سوگ همرزم و همکار سابق و دوست صمیمی امروزمان نشسته‌ایم که همچنان حضور معنوی و صلابت دیدگاه‌ها و نظرات روشنگرانه او را در میان خود حس می‌کنیم. به درستی آقای فرزاد تذری یکی از فرماندهان عرصه جنگ نرم و خط مقدم جهاد تبیین و هدایت سیاسی بود.» معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه نوشته است: «بدون شک عَلَم او بر زمین نخواهد ماند و تحت منویات امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به وسیله فرزندان معنوی و شاگردان صدیقش روشنی‌بخش و هدایتگر فردا خواهد بود. امید آن داریم غم و اندوه بزرگ شما را عنایت الهی آرامش و تسلی دهد. از درگاه ایزد منان رحمت و مغفرت برای آن عزیز سفرکرده و صبر جمیل و اجر جزیل برای شما و همه بازماندگان مسئلت می‌نمایم.» شایان ذکر است، مرحوم تذری سردبیر نشریه «رویدادها و تحلیل» بود که در راه‌اندازی هفته‌نامه «صبح صادق» در اولین شماره‌های آن نقش بسزایی داشت.

2ـ تأثیر ویروس بر اقتصاد جهان

شبکه اقتصادی «بلومبرگ» پیش‌بینی کرد جهانگیر شدن کرونا هزینه‌ای 2/7 تریلیون دلاری بر اقتصاد جهان تحمیل می‌کند. طبق پیش‌بینی بلومبرگ، رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۰ صفر شده است و آمریکا همانند حوزه یورو و ژاپن با رشد منفی تولید ناخالص داخلی خود روبه‌رو خواهد شد که این امر ظرفیت تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا را دارد. رشد اقتصادی چین نیز در سال ۲۰۲۰ تنها 3/5 درصد خواهد شد که در ۴۰ سال گذشته و از زمانی که «دنگ شیائوپنگ» اصلاحات را آغاز کرد، بی‌سابقه است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی بین‌المللی (OECD) نیز به تازگی هشدار داده است در صورت گسترش شیوع کرونا، رشد اقتصادی جهان نصف خواهد شد. در همین حال «آل‌اسحاق» رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: در حوزه روابط داخلی، یک‌ سری از تعاملات بر هم خورده است؛ برای مثال قم قرنطینه عمومی شده و اداره‌ها سه ساعت بیشتر کار نمی‌کنند و مدارس را تعطیل کردند. به این ترتیب، مردم اتوماتیک در اجتماعات کمتر می‌روند و خرید و فروش کمتر می‌شود. در شهرهای دیگر هم این‌گونه است. از سوی دیگر، وزیر بهداشت می‌گوید سفر نروید تا نقل‌وانتقال‌ها مسئله ایجاد نکند. وی افزود: همه اینها باعث می‌شود رکود اقتصادی عمیق‌تر شود. از سوی دیگر، اگر شیوع بیماری شدت پیدا کند، امکان دارد کارخانه‌ها و تولید را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

3ـ آمریکای لاتین جایی مناسب برای انتقام ایران

نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارشی درباره انتقام‌گیری ایران از آمریکا نوشت: «پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، تقریباً هیچ ناظر یا تحلیلگری باور نمی‌کند انتقام‌جویی ایران برای از دست دادن این فرمانده عالی‌رتبه نظامی که از نظر سیاسی نیز تأثیرگذار بود، پایان یافته باشد. اسماعیل قاآنی، جانشین سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس، ارتباط با یک شبکه گسترده‌ از نیرو‌های نیابتی و شبه‌نظامی، از قبیل حزب‌الله لبنان را در مکان‌های دور و نزدیک به ارث برده است که این مسئله چشم‌انداز یک حمله تلافی‌جویانه علیه منافع آمریکا یا متحدان آن را تقویت می‌کند. ترور سردار سلیمانی در ادامه ترور هدفمند عباس موسوی، یکی از مؤسسان و دبیرکل پیشین حزب‌الله، در فوریه ۱۹۹۲ بود که از سوی اسرائیل صورت گرفت. ایران آن زمان این اقدام اسرائیل را با هدف گرفتن منافع آن در آمریکای لاتین پاسخ داد. این احتمال وجود دارد که در رابطه با ترور سردار سلیمانی به دست آمریکا هم ایران بخواهد در آمریکای لاتین حتی اگر چنین حمله‌ای در آینده نزدیک صورت نگیرد، ایران همچنان به تقویت توانایی‌های خود برای حمله در حیاط‌خلوت آمریکا ادامه خواهد داد.»

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات