صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۲۴۲۶۶

تجلی عقلانیت اسلام و شیعه

از ظهر عاشورا تا به امروز ۱۴ قرن می‌گذرد؛ دورانی پرفراز و نشیب که حوادث تلخ و شیرین گوناگونی را به خود دیده است. اما در طی این قرون طولانی، عاشورا به عنوان نماد عقلانیت، آزادی‌خواهی و حق‌طلبی همچنان زنده مانده است.

موانع بی‌شمار طبیعی و غیرطبیعی، نتوانسته‌اند دست مریدان دلسوخته و پیروان عاشق را از امام شهیدشان اباعبدالله الحسین (ع) کوتاه کند. امسال شیوع کرونا با وجود اینکه تا حدود زیادی محرمی متفاوت از سال‌های قبل را در پیش روی سوگواران و عزاداران امام شهید قرار داده است؛ اما همچنان رنگ و بوی محرم و استشمام عطر مطهر شهیدان کربلا و این حماسه جاوید و پیام‌ها و الهامات آن، زنده و پابرجاست.

محرم امسال در ایران اسلامی، بیش از هر زمان دیگری به مانور عقلانیت شیعه و پیروان امام حسین علیه‌السلام مبدل گشته است.

توصیه شدید مراکز بهداشتی و درمانی و مراجع دینی و رهبر معظم انقلاب اسلانی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی که حق‌الناس است و ضامن سلامت جامعه اسلامی، در کنار توصیه به برپایی مجالس سوگواری سیدالشهدا و یاران باوفایش، اجتماع پرشکوهی از شور و شعور را در این روزهای آغازین به وجود آورده است.

اگر تا پارسال هیئت‌های عزاداری بیشتر در فضای بسته و مساجد و حسینیه‌ها عزاداری می‌کردند، اما تهدید کرونا این فرصت را در اختیار قرار داده است که هیئت‌های حسینی از مساجد و اماکن سربسته به فضای باز نقل مکان نمایند که این نوع عزاداری مطمئناً از جذابیت، زیبایی، اثرگذاری و تجلی بیشتری برخوردار است. اینکه اسلام دین انعطاف و اعتدال همراه با فقه و علم و معرفت است، در محرم به خوبی تبلور یافته است. این نعمت بزرگی است که باید آن را بزرگ شمرد و قدر دانست. خوش آیند

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات