صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۲۹۲۹۶

انتخابات تمدن‌ساز

پایگاه بصیرت / دکتر یدالله جوانی

آیا انتخابات 1400 می‌تواند یک انتخابات شتاب‌بخش به حرکت انقلاب اسلامی در مسیر تمدن‌سازی اسلامی باشد؟ آرمان انقلاب اسلامی، ساخت تمدن نوین اسلامی و رساندن جامعه به حیات طیبه و فراهم کردن زمینه‌ها و بسترهای لازم و مناسب برای رشد، تعالی و سعادت انسان‌هاست. انتخابات در جمهوری اسلامی، مظهر مردم‌سالاری دینی و دارای نقش کلیدی، اساسی و تعیین‌کننده در اداره کشور و حرکت به سمت آرمان‌های انقلاب اسلامی است. بنابراین انتخابات در ایران اهمیت فوق‌العاده راهبردی دارد. در انتخابات 1400، هر چند برای اولین بار در برخی از حوزه‌ها، تمامی انتخابات تجمیع شده، ولی انتخابات ریاست‌جمهوری در این میان، نقش برجسته‌تر و راهبردی‌تر دارد؛ چرا که رئیس‌جمهور دارای نقش کلیدی در مدیریت اجرایی کشور است. برخلاف برخی نمک‌خوران و نمکدان‌شکنان که این روزها برای فرار از پاسخگویی می‌گویند رئیس‌جمهور تدارکاتچی است و اختیارات ندارد، عمده مدیریت‌های کشور در حوزه‌های گوناگون در اختیار رئیس‌جمهور است. این رئیس‌جمهور را مردم با تک تک رأی‌های خود برمی‌گزینند و در این گزینش، وزن و سهم رأی رهبر حکیم انقلاب اسلامی، با وزن و سهم رأی تک تک شهروندان ایرانی با هر سن و سال و هر سلیقه و گرایشی یکسان است. بنابراین، همگان باید به اهمیت انتخابات و نقش آن در اداره کشور توجه داشته باشند. رابطه مستقیمی بین انتخابات و کارآمدی نظام وجود دارد. انتخابات فصل نوسازی در مدیریت و وارد کردن نیروهای تازه نفس در دستگاه‌های اجرایی کشور، آن هم به دست مردم است. با این مقدمات، باید به پرسش بسیار مهم مورد اشاره در صدر این نوشتار پاسخ داد که انتخابات 1400 با چه ویژگی‌هایی می‌تواند یک انتخابات تمدن‌ساز باشد؟ رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، چله دوم انقلاب را دوران «خودسازی»، «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی» نامگذاری کردند؛ بر این اساس، انتخابات 1400 که اولین انتخابات ریاست‌جمهوری در گام دوم است، به دلیل نقش قوه مجریه در اداره کشور، عاملی بسیار مهم و منحصر به فرد در تحقق این امور ارزیابی می‌شود. به اختصار می‌توان گفت، انتخابات 1400 با دو ویژگی اساسی می‌تواند به حرکت انقلاب اسلامی در مسیر ساخت تمدن نوین اسلامی شتاب بخشد.

انتخابات با مشارکت حداکثری و پرشور و نشاط مردم برگزار شود. حضور حداکثری مردم پای صندوق رأی، نشان‌دهنده اقتدار ملی و انسجام داخلی بوده، نقش مهمی در تأمین منافع ملی، امنیت ملی و آبروی بین‌المللی برای کشور دارد.

پس از اصل حضور مردم در انتخابات که ارزش ذاتی دارد؛ ویژگی‌های رئیس‌جمهور منتخب مردم، بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است. کسی می‌تواند در جایگاه ریاست‌جمهوری، به حرکت تمدنی انقلاب اسلامی شتاب بخشد که با تمام توان به دنبال تأمین سعادت ملت و کشور، براساس حکمت و عقلانیت دینی و انقلابی باشد. چنین فردی باید دارای کفایت مدیریت، ایمان قوی، رویکرد انقلابی، عدالت‌خواهی و فسادستیزی و همچنین معتقد به ظرفیت‌های داخلی و به ویژه جوانان برای پیشبرد امور باشد و آخر کلام اینکه، چنین فردی باید تمامی این فضیلت‌ها را در گذشته خود به نمایش گذاشته باشد؛ چرا که انتخابات 1400 نباید انتخابات آزمون و خطا باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات