صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۳۱۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۷ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسائلتان را با مردم مطرح کنید. یک‌وقت مسئله‌ای، مشکلی وجود دارد یا راه‌حلی وجود دارد، البته سعی کنید حرف زدن شما موجب یأس مردم نشود، هر مشکلی راه‌حلی هم دارد، با مردم در میان بگذارید، با مردم حرف بزنید، از مردم کمک بخواهید، در موارد مختلف هم کمک فکری هم کمک عملی. (۱۲/۰۵/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

سرفصل‌های راهبردی!

رهبر معظم انقلاب صبح دیروز در اولین دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم که به مناسبت هفته دولت انجام شد، چند دستور و توصیه راهبردی و به تعبیر معظم‌له، «سرفصل» عملیاتی داشتند که اگر رویکرد دولت مردمی آقای رئیسی تحقق این توصیه‌ها و عمل به این سرفصل‌ها باشد، مشکلات کشور یکی پس از دیگری حل خواهد شد؛

1- بهر‌ه‌گیری کامل از فرصت؛ « یک توصیه‌ای به همه مسئولین در دوره‌های مختلف داشتم، به دولت سیزدهم نیز عرض می‌کنم؛ زمان شتابان می‌گذرد. این چهار سال زود تمام می‌شود؛ لذا از هر ساعت و فرصتی استفاده کنید. نگذارید این وقتی که متعلق به مردم و اسلام هست، تضییع بشود». 2- بازسازی انقلابی و عقلانی؛ «یعنی حرکت بر روی ریل انقلاب در بخش‌های مختلف مدیریتی‌ای که در کشور هست». 3- مردمی بودن؛ رهبر معظم انقلاب، مردمی بودن را مقوله‌ا‌ی گسترده دانستند که دارای جلوه‌های مختلفی است؛ از میان مردم رفتن و بی‌واسطه حرف آن‌ها را شنیدن تا اتّخاذ سبک زندگی مردمی و عذرخواهی از مردم در قبال خطاها و اشتباهات مدیریتی، بخش‌هایی از جهات مردمی ‌بودن است. 4- عدالت‌‌ورزی؛ رهبر عزیزمان عدالت‌ورزی را اساس جمهوری اسلامی ذکر کردند و فرمودند در این زمینه عقب‌ماندگی‌هایی داریم که می‌توان با نگارش «پیوست عدالت» برای هر مصوبه و بخشنامه صادره، تلاش کرد تا امکانات کشور عادلانه‌تر توزیع شود. 5- فسادستیزی؛ فسادستیزی «مکمّل عدالت‌‌ورزی» است. با تجارب موفق آقای رئیسی در قوه قضائیه، باید با زمینه‌ها و سرچشمه‌های فساد در قوه مجریه مقابله جدی صورت گیرد. وجود فساد، ویژه‌خواری و برخورداری‌های بی‌مورد، مصائب امروز کشور است که سرمایه اجتماعی نظام را می‌سایند.  6- احیای اعتماد و امید در مردم به‌ویژه در جوان‌ها؛ «بزرگ‌ترین سرمایه برای دولت این است که بتواند اعتماد مردم را جلب کند. البتّه این متأسفانه یک مقداری آسیب دیده و بایستی ترمیم کنید. راهکارش این است که حرف و عمل مسئولین یکی باشد». 7- انسجام، اقتدار و اشراف دولتی؛ انسجام دولتی، یعنی از درون مجموعه دولت حرف‌های مختلف به بیرون در نیاید و اقتدار، یعنی دولت می‌تواند آنچه را اراده و تصمیم‌گیری کرده، پیش ببرد. اشراف هم یعنی از گوشه و کنارهای دولت مطلع باشید. 8- توجه به اولویت‌های کشور؛ «این اولویت‌ها را بایستی به اولویت بودنش توجه داشت و دنبال کرد، که شاید مهم‌ترینش مسئله اقتصاد است و بعد مسئله فرهنگ و رسانه و علم است». «یک مسئله فوری داریم که مسئله کرونا است؛ مسئله سلامت، الآن یک جنبه فوریت پیدا کرده که باید به این رسید». و توصیه نهایی، «نیت‌های خالص و نیت خدمت، نیت خدایی ان‌شاءالله به شما کمک خواهد کرد». (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                              عقلانیت انقلابی!

در نخستین دیدار دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب، یکی از مهم‌ترین نکاتی که مقام معظم رهبری برای این دولت مطرح و تأکید فرمودند، ملاحظات و شرایط انقلابی گری و حرکت انقلابی بود، با این توصیف که: «انقلابی بودن حتماً باید با عقلانیت و اندیشه‌ورزی و خردمندی همراه باشد و این شیوه جمهوری اسلامی از آغاز بوده است. حرکت انقلابی یعنی حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت، نه حرکت بی‌هوا و بی‌حساب».

گزاره‌های تحلیلی: در واکاوی این تأکید رهبر معظم انقلاب، مشاهده می‌شود برخی از روی ناآگاهی و بعضی از روی دشمنی، انقلابی‌گری را به معنای فاقد پشتوانه علمی بودن و بی‌انضباطی تعریف می‌کنند. این تعریف نادرست است. انقلابی‌گری را باید خردمندانه، دقیق و دلسوزانه، عادلانه و منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن معنا کرد. آنچه می‌تواند عقلانیت را در انقلابی‌گری به منصه ظهور برساند؛ عبارت است از؛ بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، به‌کارگیری راه‌حل‌های اساسی و نه موقتی و مسکّنی، عدم اکتفا به حداقل‌ها و پرهیز از تخریب داشته‌ها، استفاده از دیدگاه‌های نخبگان خارج از دولت بدون در نظر گرفتن بحث‌های سیاسی و جناحی، پیاده‌سازی تمامی حرکات انقلابی در بستر و چارچوب نظام، ارائه گزارش صادقانه و بدون مبالغه به مردم و عذرخواهی از آن‌ها در مواقع بروز اشتباه. با عقلانیت انقلابی می‌توان به قدرت تحلیل صحیح و بالا، عدم خطای محاسباتی، اتقان در کار، جامع‌نگری، نوآوری و خلاقیت و درنهایت به پیشرفت و دستاوردهای مطلوب و کم‌نظیری دست‌یافت.

نکته پایانی: رهبر معظم انقلاب پیش‌ از این نیز در تعریف انقلابی‌گری و رابطه آن با عقلانیت فرموده‌اند: «می‌شنوم گاهی اوقات بعضی در مقابل شعارهای انقلاب، عنوان و مفهوم عقلانیت را مطرح می‌کنند؛ کانّه عقلانیت نقطه مقابل انقلابی‌گری است؛ نه، این خطا است؛ عقلانیت واقعی هم در انقلابی‌گری است. نگاه انقلابی است که می‌تواند حقایق را به ما نشان بدهد. ببینید! کِی بود آن‌وقتی که امام، آمریکا را به‌عنوان شیطان بزرگ معرفی کرد و به‌عنوان یک موجود یا دولت غیرقابل‌اعتماد معرفی کرد؛ این را سال‌ها پیش امام بزرگوار به ملّت ایران -به ماها- یاد داد؛ امروز بعد از گذشت سال‌ها، رؤسای کشورهای اروپایی میگویند آمریکا غیرقابل‌اعتماد است».(14/۰۳/1396)

(نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه           بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های بین‌المللی

خبرگزاری فرانس ۲۴ با بازنشر بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره سیاست‌های دولت آمریکا نوشت: «در پشت پرده سیاست خارجی آمریکا، گرگی درنده است که گاهی به شکل یک روباه حیله‌گر درمی‌آید». شبکه هندی ان. دی. تی وی نیز به نقل از مقام معظم رهبری و با ذکر منبع پایگاه رسمی اینترنتی ایشان، نوشت: «دولت فعلی آمریکا هیچ فرقی با دولت قبلی آن ندارد؛ چون آنچه از ایران در زمینه مسئله هسته‌ای می‌خواهد، در گفتار متفاوت است اما درواقع همان خواسته‌های ترامپ را دارد.  روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست و بدعهدی آمریکا در قبال برجام را از قول رهبر معظم انقلاب منعکس کرد. شبکه قطری الجزیره نیز نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای از رفتار «بی‌شرمانه» آمریکا درباره توافق هسته‌ای شدیداً انتقاد کرده و گفت، رفتار دولت آمریکا طوری است که انگار ایران توافق را ترک کرده است، درحالی‌که خود آمریکا به‌طور یک‌جانبه در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های سختی را علیه ایران اعمال کرد». خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در گزارشی دراین‌باره نوشت: «رهبر ایران بر اهمیت سیاست خارجی تأکید کرده و ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی را موردتوجه قرار دادند. ایشان تأکید کردند که توسعه تجارت خارجی با کشورهای بسیاری در جهان و به‌طور عمده ۱۵ کشور همسایه ضرورت دارد».

▼ اخبار

سخنرانی وزیر امور خارجه در اولین سفر خارجی

«حسین امیر عبداللهیان» در نشست بغداد گفت: «جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهای منطقه بود که عراق جدید را به رسمیت شناخت و با حمایت از روندهای سیاسی در این کشور، تبادلات سیاسی، اقتصادی و تجاری خود را با آن توسعه بخشید. عراق جدید رهاشده از تروریسم، امروز نیازمند بازسازی و تقویت داخلی و گسترش و توسعه همکاری‌ها در منطقه است. تبادلات تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. وجود ۸ گذرگاه رسمی فعال میان دو کشور و استمرار تبادلات تجاری در این گذرگاه‌ها حتی باوجود شیوع کرونا، نشان از درهم تنیدگی اقتصادی دو کشور دارد. دولت آمریکا در عراق دست به جنایتی بزرگ زد و دو مبارز جبهه ضد تروریسم تکفیری - شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس - را به شهادت رساند. آن‌ها نه‌تنها برای مردمان این منطقه صلح و امنیت به بار نیاوردند، بلکه عامل اصلی ناامنی بوده و این موضوع در بسیاری از کشورهای منطقه به‌وضوح قابل‌مشاهده است. امنیت جز از طریق اعتماد متقابل کشورهای منطقه به یکدیگر و عدم‌مداخله کشورهای بیگانه محقق نخواهد شد. آنچه امروزه بیش‌ازپیش به آن نیازمندیم، «امنیت پایدار منطقه‌ای» با مشارکت کشورهای منطقه است».

بازتاب‌های رسانه‌ای به سخنان وزیر امور خارجه در نشست بغداد

کاربران شبکه‌های اجتماعی و تحلیلگران رسانه‌ای عراقی سخنرانی عربی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست دیروز بغداد را حاوی پیام‌هایی برای طرف‌های حاضر در اجلاس دانستند. به باور این ناظران، سخنرانی عربی امیرعبداللهیان تأثیر مثبتی بر فضای تفاهم بیشتر منطقه‌ای بین ایران و سایر کشورها خواهد گذاشت. شبکه‌های تلویزیونی پوشش دهنده اجلاس بارها در هنگام سخنرانی عبداللهیان، چهره «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب، «ملک عبدالله» شاه اردن، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و تعدادی از مقام‌های عرب‌زبان حاضر را نشان داد که با دقت به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان گوش می‌دادند. اکثر رسانه‌های عراقی بر این بخش از سخنان امیرعبداللهیان تأکید کردند که «امنیتی جز از طریق اعتماد متقابل بین کشورهای منطقه میسر نمی‌شود و تهران از نقش عراق در ترویج زبان گفت‌وگو حمایت می‌کند». برخی رسانه‌ها نیز گزارش دادند که وزیر خارجه ایران «به زبان عربی سخن گفت و آمریکا را بیگانه‌ای خواند که جایی در منطقه ندارد». او اسباب مشکلات منطقه را وجود نیروهای بیگانه دانست و تأکید کرد تا آمریکا و بیگانگان از منطقه بیرون نروند، منطقه روی آرامش نمی‌بیند.

قرارگاه سپاه کشتی اقیانوس‌پیما می‌سازد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اعلام کرد: «دومین کشتی ۱۱۳ هزار تنی افراماکس تا پایان سال در جزیره صدرای بوشهر به بهره‌برداری کامل می‌رسد. سردار سید حسین هوش‌السادات در بازدید از ظرفیت‌ها و توانایی‌های جزیرۀ صدرا در بوشهر بابیان اینکه صدرا پیش‌ازاین افراماکس ۱ را در کلاس استانداردهای جهانی ساخته و تحویل کارفرما داده است، اظهار داشت: «این شناور هم‌اکنون در مسیرهای دریایی عملیاتی شده است و با تکمیل، تجهیز و نصب تجهیزات راهبری دریایی، دومین کشتی افراماکس تا پایان امسال به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید». وی با اشاره به تنوع فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از صنایع دریایی گرفته تا حمل‌ونقل، نفت و گاز، این قرارگاه را مجموعه‌ای از توانمندی‌هایی دانست که می‌تواند اثرگذاری شگفتی در عملیاتی سازی توسعه کشور داشته باشد.

بورس تهران تا پایان ۱۴۰۰

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «بورس به حرکت در مسیر صعودی ادامه می‌دهد و حالا شاخص کل، پردامنه‌ترین رالی صعودی در یک سال اخیر را رقم زده و بیش از ۴۰ درصد از آخرین کف ثبت‌شده در سومین روز خردادماه فاصله گرفته است. هرچند هنوز سهامداران خاطره تلخ سقوط و تخلیه حباب سال ۹۹ را فراموش نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد شاهد بازگشت آرام سرمایه‌های فراری به این بازار هستیم. در این میان برخی از کارشناسان از فتح مجدد قله دومیلیونی پیش از پایان سال ۱۴۰۰ سخن می‌گویند و برخی دیگر موانع و چالش‌هایی بر سر تداوم این مسیر حداقل در کوتاه‌مدت می‌بینند. در این میان بررسی عوامل اثرگذار بر بازار نشان می‌دهد هرچند در حال حاضر قیمت‌ سهم‌ها در بورس تهران از ارزش ذاتی خود منحرف نشده‌اند، اما چالش‌های مهمی بر سر امکان تداوم رشد، پیش روی سهامداران خواهد بود».

‌اخبار کوتاه

حضور خودروسازی ایران در بازار روسیه/ سفیر کشورمان در روسیه با توجه به حضور خودروهای ایرانی در نمایشگاه مسکو، گفت: «سه خودروی عرضه شده، قابلیت عرضه به بازارهای جهانی، خصوصاً بازار روسیه را دارند. این زمینه فراهم هست که شرکت‌های ایرانی هم در زمینه عرضه محصولات، هم قطعه‌سازی و هم تولید مشترک در بازار روسیه حضور داشته باشند». جلالی افزود: «خودروسازی ما می‌تواند با تطابق خود با بازار روسیه و حضور مستمر و ارائه خدمات پس از فروش در تقویت روابط اقتصادی و ارزآوری برای کشورمان مؤثر باشد».

پایان مأموریت با التماس از طالبان!/ «مکس آبرامز» تحلیلگر ارشد آمریکایی که سابقه فعالیت در مرکز امنیت سایبری و داخلی اندیشکده «شورای روابط خارجی» را دارد، در پیامی توییتری درباره موضع دولت جو بایدن در قبال افغانستان اظهارنظر کرد. وی که بارها از سیاست‌های مداخله‌جویانه و جنگ‌طلبانه آمریکا در سوریه، عراق، افغانستان و دیگر مناطق انتقاد کرده است، در پیام جدیدش نوشت: «کارزار (جنگ در) افغانستان ۲۰ سال پیش با درخواست آمریکا از طالبان برای تحویل بن‌لادن آغاز شد. این کارزار در حالی رو به پایان است که آمریکا از طالبان التماس می‌کند تا به ما در خروج از کشورشان کمک کنند و از ما در برابر تروریست‌های بدتر (داعش) دفاع کنند».

تأیید طرح «جهش تولید مسکن» از سوی شورای نگهبان/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: «طرح جهش تولید مسکن كه در مراحل قبل با ابهامات و اشكالاتی از طرف شورای نگهبان مواجه شده بود، پس از انجام اصلاحات در مجلس و بررسی مجدد در شورا، مغاير شرع و قانون اساسی شناخته نشد. امیدوارم اجرای این قانون به ایجاد رونق و جهش در این صنعت پیشران و رفع یکی از دغدغه‌های مردم منجر شود». بر اساس این طرح، سالیانه یک‌میلیون مسکن در کشور ساخته خواهد شد.

پیام توییتری نخستوزیر امارات درباره دیدار با امیرعبداللهیان/ «محمدبن‎راشد آل‎مکتوم» در توئیتی نوشت: «امروز در حاشیه نشست بغداد، با وزیر خارجه جدید ایران دیدار کردم. برای وی در مسئولیت جدیدش در توسعه روابط مثبت با کشورهای هم‌جوار و تقویت روابط بر اساس حکمت و منافع ملت‌ها، آرزوی موفقیت می‌کنم و درود همیشگی بر مردم ایران که همسایه و دوست هستند».

ترکیه، طالبان را به رسمیت می‌شناسد!/ پایگاه انگلیسی میدل‌ایست‌آی گزارش داد: «بر اساس پیش‌نویس توافق ترکیه با طالبان، قرار است ترکیه و قطر به‌صورت مشترک فرودگاه بین‌المللی کابل را مدیریت کنند. همچنین بر اساس این توافق، ترکیه طالبان را به‌عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت می‌شناسد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات