تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۲۰

اخبار ویژه ۲۷ آبان

روزنامه کیهان**

اعتماد: بسیاری از ادعا‌های فامیل بازی در دولت دروغ است

یک روزنامه زنجیره‌ای اصلاح‌طلب پس از مدت‌ها جنجال محافل همسو نوشت: در بررسی‌های انجام شده معلوم می‌شود بسیاری از ادعا‌ها درباره انتصابات فامیلی مدیران واقعیت ندارد.
اعتماد می‌نویسد: دولت جدید با شعار مبارزه با رانت و فساد و فامیل‌بازی رای آورد و امیدواریم بتواند در عمل به این شعار پایبند باشد. البته در همین سه ماه از فعالیت دولت، مواردی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی عزل و نصب‌ها براساس نسبت فامیلی جریان دارد و برخی گزینش‌ها با توصیه این و آن صورت می‌گیرد. برخی معتقدند و خبر می‌دهند که یک کمیته نصب در نهادی خاص مستقر شده و فهرستی از افراد مورد قبول خود را در اختیار دارد و برای همه آن‌ها در بدنه مدیریتی کشور جا باز می‌کند. براساس این اقوال، جریانی که حکومت را یکدست کرده و بر این باور است که باید مدیران جوان و انقلابی را جایگزین مدیران کنونی کند، کاری به صلاحیت و تخصص و توانایی افراد جایگزین ندارد و برایش مهم است که در دولت جدید، یک خانه تکانی جدی اتفاق بیفتد و نیرو‌های مورد قبول آنان در مصدر امور قرار بگیرند. طبعا اگر بمانند و مدیریت آنان تداوم پیدا کند کار هم یاد می‌گیرند! در فضای مجازی، اما سیل دامادبازی راه افتاده و ده‌ها پیام و مطلب منتشر شده است که مدعای نسبت فامیلی میان برخی مدیران را دارد. در بررسی‌های انجام شده معلوم می‌شود که بسیاری از این ادعا‌ها صحت ندارد، اما در افکار عمومی جامعه، باورپذیری این پیام‌ها بسیار بالاست. این فضای ساخته شده در درجه اول حکایت از این دارد که مردم به حکومت و حاکمان بی‌اعتمادند و کشور را در چنبره برخی خانواده‌ها و هزارفامیل تصور می‌کنند و نمونه و شاهد هم کم ندارند. کم نیستند پیام‌هایی که سعی دارند نسبت فامیلی علمای بزرگ با یکدیگر را استخراج کنند و نشان دهند که... بسیاری از مدیران و مسئولان چند دهه گذشته به دلیل نسبت فامیلی با این علما و بزرگان انقلاب، به قدرت رسیده‌اند بدون آنکه صلاحیت لازم را داشته باشند. اگر اعتماد به مسئولان برجا بود و عملکرد گذشته حاکمان موید این برداشت نبود، الان هر مطلب راست و دروغی در این زمینه مورد استقبال قرار نمی‌گرفت و بازنشر‌ نمی‌شد.
نویسنده می‌افزاید: به خاطر دارم اوایل انقلاب وقتی اتهامی را علیه مسئولان و رهبران انقلاب می‌شنیدیم تحقیق نکرده انکار می‌کردیم. بعد‌ها به تدریج با درست از آب درآمدن برخی از این اتهامات، دست به عصا شدیم و بنا را بر تحقیق گذاشتیم و نه انکار و سعی می‌کردیم بدون موضع‌گیری ابتدا تحقیق کنیم. اکنون، اما وضعیت به شکلی است که هر اتهامی علیه هر مسئولی بدون تحقیق پذیرفته می‌شود و برای انکارش باید کلی تلاش و مدرک و سند ارایه کرد. این تغییر ذهنیت مردم حکایت از تغییر رویه حکومتی دارد و بدون دلیل نیست ولو آنکه بسیاری از این ادعاها، غلط باشند. این نکته را هم بیفزایم که برخی ادعا‌های دامادبازی در فضای مجازی صحت ندارد و باید تکذیب کرد. مثلا رئیس کل بانک مرکزی و معاون ایشان هیچ نسبتی با جناب مصباحی مقدم ندارند یا وزیر صمت دست به انتخاب برادرزن خود در مسئولیتی مهم نزده است. همچنین برخی داماد‌ها هم در این شرایط مظلوم واقع می‌شوند و علی‌رغم داشتن صلاحیت، از انجام برخی امور یا تصدی برخی پست‌ها محروم می‌شوند تا ضربه‌ای به حیثیت خانوادگی آنان وارد نشود. واقعا این افراد چه گناهی کرده‌اند که با فلان خانواده فعلا مشهور ازدواج کرده‌اند؟ آیا اگر صلاحیت و شرایط احراز و تصدی یک مسئولیتی را دارند باز هم باید خود را کنار بکشند؟
نویسنده اعتماد توضیح نمی‌دهد آیا هزینه فامیل‌بازی و خویشاوندسالاری گسترده در دولت‌های موسوم به سازندگی و اصلاحات و اعتدال را باید دولت جدید بدهد؟ و آیا نامزد‌های اشرافی آن مدیریت‌ها حق دارند ولنگاری مدیریتی، ولی نعمتان خود را به دولت فعلی نسبت دهند؟ روشن است که کدام احزاب سیاسی (اصلاح‌طلب بعدی) براساس فامیل‌سالاری و خویشاوندبازی تشکیل شدند و قوم و خویش‌بازی چگونه در دستور کار آن‌ها قرار گرفت. از حزب کارگزاران و برخی اعضای آن در مناصب دولتی و نفتی بگیرید تا فامیل‌سالاری در احزابی مانند مشارکت! به‌راستی محمدرضا خاتمی فاقد سابقه سیاسی چگونه توانست دبیرکل حزب مشارکت و نایب رئیس مجلس شود؟ (او همان کسی است که در سال ۹۶ لاف زد ما اصلاح‌طلبان، تضمین وعده‌های روحانی هستیم»، اما حالا هیچ اصلاح‌طلبی، مسئولیت بی‌کفایتی‌ها و رانت‌خواری‌ها و سوءمدیریت‌ها در دولت مدعی تدبیر و امید را نمی‌پذیرد!). حکایت خویشاوندسالاری در دولت سابق که اظهرمن‌الشمس است؛ از دستیار ارشد رئیس دولت (محکوم شده به زندان و بازپرداخت اموال به خاطر فساد اقتصادی) تا مناصب و امتیازات غیرقانونی داماد و دختر‌های وزیران صمت، و رفاه و کار، و عضویت در هیئت علمی دانشگاه و.... اما درباره ادعای این که «مردم شایعات را می‌پذیرند»، باید گفت مردم می‌فهمند که بدون تحقیق نباید شایعه‌ای را بپذیرند؛ اما شبکه رسانه‌ای زنجیره‌ای عادت کرده دروغ را بگویند و بشنوند و بازنشر کنند و وقتی هیاهوی رسانه‌ای انبوهی فراهم آمد، با شامورتی‌بازی القا کنند که باور مردم هم همان دروغی است که آن‌ها ساخته و پرداخته‌اند.

نرخ تورم تولید کننده در تابستان ۳۰ درصد کاهش یافت

آمار‌های شاخص بهای تولیدکننده بخش صنعت در تابستان نشان می‌دهد تب تورم پیش‌نگر، کاهش یافته است.
به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از گزارش مرکز آمار، اطلاعات مربوط به شاخص بهای تولیدکننده بخش صنعت حاکی از کاهش تورم پیش نگر در فصل تابستان و در مقایسه با فصل بهار هستند.
بنابر آمار‌های منتشر شده تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در فصل تابستان به ۳/ ۶۲ درصد رسید که در مقایسه با فصل بهار بیش از ۳۰ واحد‌درصد کاهش یافته است؛ این شاخص در بهار ۷/ ۹۴‌درصد به ثبت رسیده بود. شاخص قیمت تولید کننده با اندازه گیری قیمت‌هایی که تولیدکننده با آن روبه رو است، مشخص می‌شود. بنا به تعریف، شاخص قیمت تولیدکننده، اندازه‌ای است از تغییر قیمت کالا‌ها و خدماتی که توسط تولیدکننده خریداری شده و پس از تولید محصول نهایی به فروش می‌رسد. از آنجا که این تغییر قیمت درب کارخانه با اندکی تاخیر در بازار ظهور و بروز پیدا می‌کند از آن با نام پیش نگر تولید یاد می‌کنند. کاهش قابل‌توجه تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در تابستان را می‌توان نشانه فروکش کردن تورم از نقطه اوج خود تلقی کرد؛ لازم به ذکر است تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در بهار امسال در اوج ۱۰ساله قرار داشت. مهم‌ترین نکته موجود در گزارش مرکز آمار اطلاعات مربوط به تورم نقطه به نقطه است؛ آمار‌ها حاکی از آن است که در تابستان ۱۴۰۰ تغییرات شاخص بهای تولیدکننده نسبت به تابستان سال گذشته ۶۲/۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه فصل بهار سال‌جاری با شکستن رکورد و ثبت بالاترین عدد در یک دهه گذشته، در سطحی نزدیک به ۹۵‌درصد ایستاد. به بیان دیگر، سطح قیمت کالا‌های تولیدشده در بخش صنعت در بهار سال‌جاری نسبت به سال قبل دوبرابر شده که این افزایش قیمت‌های کارخانه‌ای با یک وقفه به قیمت‌های مصرفی در بازار منتقل شد؛ این اوج گیری در تورم را در افزایش شاخص بهای مصرف‌کننده ماه‌های فصل دوم سال به وضوح می‌توان مشاهده کرد. با مقایسه تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در بهار و تابستان می‌توان دریافت که این شاخص در تابستان نسبت به فصل گذشته بیش از ۳۰ واحد‌درصد کاهش را تجربه کرده است که می‌تواند به عنوان نکته‌ای مثبت تلقی شده و از کاهش تب تورم پیش‌نگر خبر بدهد.

اقدامات نسنجیده روحانی به حوادث آبان ۹۸ دامن زد

یک فعال اصلاح‌طلب می‌گوید: حوادث آبان ۹۸ محصول اقدامات نسجیده دولت روحانی بود و او مسئول اصلی آن اغتشاشات است.
نعمت احمدی در گفتگو با «مشرق»، اظهار داشت: آبان ۹۸ تجربه‌ای سخت برای جامعه ایران است، آبان ۹۸ محصول اقدامات نسنجیده برخی مسئولین وقت است. به‌نظرم در کنار دولت روحانی؛ مجلس دهم (همان لیست امیدی‌ها که اکثریت داشتند) نیز نقش جدی در بروز آن داشته است. این مجلس در ابتدا با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرد؛ البته تغییر قیمت سوخت غیرقابل‌اجتناب بود، اما مسئولان وقت در اجرای آن بد عمل کردند. این باعث نگرانی و ناراحتی بخش‌های زیادی از جامعه شد. مردم ما صبور هستند؛ مشکلات کشور و تحریم‌ها را درک می‌کنند. اما وقتی فردی در قامت رئیس‌جمهور مردم را ناآگاه فرض کرده و می‌گوید من هم مانند شما در صبح جمعه متوجه شدم که قیمت بنزین عوض‌شده است، این طرز سخن گفتن باعث عصبانیت می‌شود. روحانی به مردم ایران توهین کرد و با سخنان نسنجیده بر خرمن نگرانی‌های دهک‌های پایین جامعه آتش نهاد؛ به تعبیری او عامل اصلی این اغتشاشات است. وقتی آتش ایجاد شود؛ خشک و‌تر باهم می‌سوزند.
وی می‌افزاید: ما در سلسله مراتب بالای نظام مشکلی نداریم؛ دستور رفع مشکلات صادر شد؛ اما در پایین برخی درست عمل نکردند. مثلاً چرا اجازه برگزاری مراسم ختم به برخی داده نشد؟
احمدی درباره موج‌سواری دشمن گفت: من می‌پذیرم که برخی ابزار دست دشمن می‌شوند؛ اما جامعه نیاز به صبوری بیشتر دارد. من بیشتر عمر خودم را با این مدل پرونده‌ها سپری کرده‌ام، می‌دانم این دست خانواده‌ها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. این را بپذیرید که باید در مورد پرونده‌های مختلف به‌صورت موردی اقدامات متفاوتی انجام داد. این خانواده‌ها آسیب‌پذیر هستند و خیلی سریع مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال اخیراً دادگاهی درباره ماجرای آبان در لندن برگزار شده است، این نشان می‌دهد در خارج از کشور روی مسائل داخلی ما برنامه دارند؛ ما باید هوشیارانه‌تر عمل کنیم. این دادگاه انگلیسی مضحک است. این دادگاه؛ های‌وهوی و طبل توخالی بود. شما ببینید چه کسی این دادگاه را برگزار کرد؟ شنیدم خانم مصی علی‌نژاد پشت این دادگاه است. من سر کلاس‌هایم نظر دانشجویانم را درباره پروژه‌های این خانم پرسیده‌ام. این پروژه‌ها آمریکایی است. من شاهدم که مردم مصی علی‌نژاد را به‌خاطر ترویج بی‌حجابی لعنت می‌کنند. به هر حال او محصول جامعه ایران نیست؛ من با این خانم در یکی از تلویزیون‌های خارجی بحث کرده‌ام، او به من گفت شما از مردم بریده‌اید. من به او گفتم؛ جمع کنید خودتان را! ۱۲ هزار کیلومتر آن‌سوتر نشسته‌اید، برای مردم نسخه می‌پیچید! آن‌سوی دنیا مردم را تحریک می‌کنید. امثال علی‌نژاد کوتوله‌هایی بیش نیستند.
نعمت احمدی درباره برخی ادعا‌های دروغ شکنجه و آزار گفت: یادم هست خانمی در سنندج ادعا کرد در زندان مورد تجاوز قرار گرفته است (نام این فرد نزد مشرق محفوظ است) پرونده او را نزد من آوردند؛ من متوجه شدم تمام این پرونده دروغ است. جالب است بدانید که من همین خانم را آمریکا دیدم و باز ماجرا را پرسیدم او گفت همه این داستان دروغ بود و وکلای حقوق بشری به من گفت پرونده تو سنگین است؛ این دروغ‌ها را بگو تا فشار برداشته شود! من به او گفتم اگر جای تو بودم حتماً اعلام می‌کردم که دروغ گفته‌ام. سخنان این شاهد دادگاه در لندن هم (درباره شکنجه و تجاوز) از همین دست ادعا‌ها برای گرفتن کیس پناهندگی است. بیشتر این دست پرونده‌های حقوق بشری برای گرفتن پناهندگی ساخته می‌شود. همه وکلا به خوبی می‌دانند که چنین دست ادعا‌هایی غیرممکن و دروغین است.
این حقوقدان درباره ادعا‌های مشابه در سال ۸۸ گفت: من همان اول ماجرا در سال ۸۸ نزد آقای کروبی رفتم و به او گفتم که حاج‌آقا شما سادگی کردید. امکان ندارد چنین اتفاقی در بازداشتگاه روی دهد. کروبی گفت فردی که این ماجرا را تعریف کرد صمیمانه حرف زد! به او گفتم مگر می‌شود موضوع به این مهمی صمیمانه گفته شود و شما باور کنید!
وی درباره پشت پرده این پرونده‌سازی‌ها تأکید کرد: برخی فکر می‌کنند خانم علی‌نژاد است؛ این را بی‌خودی بزرگ کرده‌اند. برخی در مجامع حقوق بشری اهمیت پیداکرده‌اند که در این حد و معیار‌ها نیستند. مثلاً نسرین ستوده برای چه باید در رسانه بزرگ شود؟ تنها کار بزرگ او آن بود که روسری‌اش را برداشت، ولی او را در رسانه‌ها در سطح یک مبارز سیاسی بزرگ کردند. در مورد شیرین عبادی نیز همین‌گونه است؛ این خانم بسیار شیاد است؛ او به من زنگ می‌زد و می‌گفت تو روابط عمومی خوبی داری، پرونده‌های اخلاقی را برایم بفرست تا بزرگش کنم. من به او گفتم مگر جامعه ایران کثیف است که این دست پرونده‌ها مثل نقل‌ونبات ریخته باشد!
نعمت احمدی همچنین درباره عملکرد رئیس قوه قضائیه گفت: آقای اژه‌ای کارستان کرده است، ایشان مستقیم به بند‌های امنیتی رفته و با مجرمینی که قطعاً جرم انجام داده‌اند به‌صورت مستقیم گفتگو می‌کند؛ من شنیده‌ام که پس از این دیدار‌ها تغییراتی روی‌داده و این نشان می‌دهد این دیدار‌ها تشریفاتی نیست. من باید تا کمر در برابر اژه‌ای خم‌شده و از او تشکر کنم. من بشدت از او حمایت می‌کنم؛ البته بدون تعارف بگویم؛ روز اول انتخاب ایشان من نوشتم إِنَّا لِلهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ. گمان نمی‌کردم ایشان چنین شخصیتی داشته باشند؛ واقعاًً کار‌های بزرگی انجام‌شده است. به ایشان گفته‌ام و حتی نوشته‌ام از ایشان عذرخواهم! ایشان قلبی رئوف و پاک دارد.

احیای روابط دولت‌ها با سوریه یعنی پیروزی محور مقاومت

سفر وزیر امور خارجه امارات در دمشق، به معنای پیروزی محور ایران- حزب‌الله است.
روزنامه قطری العربی الجدید با اشاره به سفر اخیر عبد اله بن‌زاید وزیر خارجه امارات به سوریه نوشت: این سفر نخستین اقدام از سوی ابوظبی برای اصلاح روابط با حکومت سوریه نبود. بیش از یک سال پیش نیز سفارت امارات در پایتخت سوریه بازگشایی شد. مسئله قابل توجه در این میان، عناوین و اهداف این اقدام است. بهانه‌ها و توجیه‌های امارات درخصوص نزدیک شدن به نظام سوریه حول ایده دور کردن این نظام از ایران می‌گردد؛ اما در مقابل، دیگران این گشایش و اقدام را پیروزی حکومت بشار اسد و ایران می‌دانند.
غیرممکن است توجیه‌های امارات درخصوص تجدید روابط با نظام سوریه را باور کرد و احتمالا این رویکرد در نشست آتی سران اتحادیه عرب در الجزایر با تلاش برای بازگرداندن کرسی سوریه ابعاد بزرگ‌تری پیدا کند. امارات اهداف دیگری دارد که کاملاً از تلاش برای جدا کردن دمشق از آغوش ایران به دور است. به‌ویژه که مدت‌هاست برای انجام این کار زمان از دست رفته است. نفوذ ایران در سوریه، غیرقابل کنترل است، زیرا این نفوذ از مرز‌های نظامی گذشته و وارد چارچوب‌های اجتماعی، اقتصادی و دینی شده است.
تمام کشور‌های عربی چنین دیدگاهی دارند، اما با درجات کمتر و گام‌هایی کمتر جسورانه در مقایسه با امارات. در این راستا عربستان علی‌رغم اعلام نکردن نیت خود برای گشایش روابط با حکومت اسد، اما با دیدار خالد الحمیدان، رئیس سازمان اطلاعات خود با حسام لوقا، رئیس سازمان اطلاعات سوریه در حاشیه نشست سران اطلاعاتی و امنیتی کشور‌های عربی در قاهره مخالفتی نکرد. این مسئله درباره قاهره نیز صدق می‌کند.
در مقابل، سرپا نگه داشتن حکومت اسد برای اوضاع کشور‌های عربی و مشخصا کشور‌های دشمن ایران، پیامد‌هایی خواهد داشت. قرائت دبیرکل حزب‌الله لبنان و دیگر مقامات محور مقاومت به رهبری ایران از این گشایش روابط، به‌عنوان «پیروزی محور مقاومت»، بسیار درست است و احتمالا این محور را به‌ویژه در سایه مذاکرات ایران و کشور‌های غربی به مداخله بیشتر در موضوعات عربی تشویق می‌کند.

**************

روزنامه وطن امروز**

دستگاه‌های مختلف گزارش عملکرد ۳ ماهه خود را به مردم ارائه دهند

رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت با اشاره به گذشت ۳ ماه از آغاز به کار دولت، از دستگاه‌های مختلف خواست گزارش عملکرد ۳ ماهه خود را به مردم ارائه دهند. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت با تقدیر از معاون اول رئیس‌جمهور، استاندار هرمزگان و سایر مسؤولان و دستگاه‌ها برای رسیدگی سریع به زلزله‌زدگان هرمزگان، گفت: بازسازی منازل بخش روستایی و شهری آسیب‌دیده از زلزله با سرعت دنبال شود. وی در ادامه با اشاره به گذشت ۳ ماه از آغاز به کار دولت، از دستگاه‌های مختلف خواست گزارش عملکرد ۳ ماهه خود را به مردم ارائه دهند. رئیس‌جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بررسی صلاحیت وزیر آموزش‌و‌پرورش در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت وظیفه دارد وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند و مجلس نیز اختیار و وظیفه بررسی صلاحیت او را دارد. تصمیم مجلس هر چه باشد برای دولت محترم است. مهم حفظ وحدت و انسجام قواست؛ چرا که برای ما، اصل تقویت همدلی بین مسؤولان و خدمتگزاری به مردم است. رئیسی تاکید کرد: نباید به حواشی‌ای که ایجاد می‌شود توجه کرد. بنای دولت همکاری، همدلی و هماهنگی با قوای دیگر و همه نهاد‌های نظام جمهوری اسلامی با هدف حل سریع‌تر مشکلات است و اجازه نخواهیم داد جای متن و حاشیه عوض شود. وی با بیان اینکه ماموریت مهم دولت، اداره کشور، ناامید کردن دشمن و رونق بخشیدن به سفره‌های مردم است، تصریح کرد: راهبرد دولت سیزدهم، خدمت به مردم و اجرای مأموریتی بزرگ‌تر به نام اجرای عدالت است. اگر عدالت مخدوش شود همه باید حساس شویم. رئیس‌جمهور همچنین از وزرای نفت و نیرو خواست هر چه سریع‌تر آیین‌نامه مربوط به محاسبه هزینه انرژی مشترکان پرمصرف را نهایی و ارائه کنند.

***

کارگروه‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعال‌تر شوند

رئیس قوه قضائیه در نشستی با مسؤولان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، امر به خوبی‌ها و راه درست را کاری الهی دانست. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در سال ۹۴، تصریح کرد: بسیاری از مسؤولان اجرایی و نمایندگان مجلس و حتی مسؤولان قضایی بویژه مسؤولانی که عضو ستاد هستند در طول سال‌های اخیر تغییر کرده‌اند و ممکن است مسؤولان جدید بخوبی از قوانین اطلاع نداشته باشند. وی با اشاره به محدودیت مقدورات و امکانات دستگاه‌ها، به مسؤولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر توصیه کرد با بررسی دقیق مجموعه مسائل جاری در کشور، موضوعات را برای برنامه‌ریزی جهت تحقق آن‌ها اولویت‌بندی کنند. رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم فعال‌تر شدن دبیرخانه و کارگروه‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و خواستار برگزاری منظم‌تر جلسات ستاد امر به معروف و نهی از منکر شد.

***

رویترز مدعی شد
یک مقام بلندپایه اماراتی به ایران سفر می‌کند

پس از تماس تلفنی اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای اماراتی، خبرگزاری رویترز گزارش داد یک مقام عالی رتبه اماراتی بزودی به ایران سفر خواهد کرد. در این گزارش به مقام و نام این مسؤول اماراتی و زمان دقیق ورود او به ایران هیچ اشاره‌ای نشده است. این گزارش در حالی منتشر شده است که «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات اخیرا اظهار داشت ابوظبی گام‌هایی برای کاهش تنش‌ها با ایران برداشته است. منابع رسمی امارات بتازگی از گفت‌و‌گوی تلفنی «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان» همتای اماراتی او خبر دادند. خبرگزاری رسمی امارات (وام) در این باره گزارش داده بود در این گفت‌و‌گوی تلفنی، ۲ طرف روابط دوجانبه، زمینه‌های همکاری مشترک و راه‌های توسعه آن را در راستای منافع مشترک مورد بحث و بررسی قرار دادند.

***

آغاز به کار کمیته‌های همکاری‌های ایران و افغانستان در کابل

حسن کاظمی‌قمی، نماینده رئیس‌جمهور کشورمان در امور افغانستان دیروز در مراسم آغاز به کار کمیته‌های همکاری‌های ایران و افغانستان در کابل گفت: امروز به دلیل مخالفت بیگانگان مشکلات زیادی برای مردم افغانستان پیش آمده و افغانستان دارای منابع زیادی است که دیگران اجازه نداده‌اند از این نعمت‌ها استفاده شود. ایران برای شکوفا کردن توانمندی‌های افغانستان در کنار مردم افغانستان خواهد ایستاد. وی افزود: اشغالگر از افغانستان فرار کرده است، اما شرارت او وجود دارد و کاری نکنیم که مردم افغانستان به دلیل مشکلات از کشور فرار کنند. برادرانه به هم اعتماد کنیم، کاغذبازی‌ها را کنار بگذاریم و زمینه‌های همکاری را پیدا کنیم. نماینده رئیس‌جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: در کمیته‌ها ابتدا ضرورت‌ها مطرح شود و سپس نقشه راه همکاری‌های مشترک را برای ۲ کشور پیدا کنیم و در چشم‌انداز ۵ تا ۱۰ ساله کار کنیم. وی افزود: ما اینجا هستیم تا کمک کنیم اقتصاد افغانستان شکوفا و زمینه صادرات کالا‌های افغانستان فراهم شود. ما به دنبال تجارت صرف نیستیم، بلکه می‌خواهیم در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز همکاری کنیم تا زمینه شکوفایی افغانستان فراهم شود.

**************

روزنامه خراسان**

ترمز قیمت برنج کشیده شد

تسنیم - بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت انواع برنج به ویژه برنج خارجی با آزاد شدن واردات این محصول کمی ارزان شده به طوری که برنج‌های خارجی از ۱۲۵۰۰ تومان تا ۲۷۸۰۰ تومان و برنج‌های ایرانی از ۲۹۸۰۰ تا ۵۸۴۰۰ قیمت گذاری شده است.

اطلس جایگزین تیبا و ساینا می‌شود

تسنیم – مدیر عامل سایپا با بیان این که گروه خودروسازی سایپا در سه سال آینده ۹ محصول جدید تولید خواهد کرد، اظهار کرد: به زودی خودرو‌های جدید آریا و شاهین اتوماتیک به تولید انبوه خواهد رسید و همچنین اطلس به عنوان جایگزین تیبا و ساینا، وارد بازار می‌شود.

تولید هپکو به ۱۵ تا ۲۰ درصد ظرفیت رسید

فارس - رعیتی فر، معاون روابط کار وزیر کار با اشاره به این که ۵۳ درصد مالکیت هپکو متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است و هم اکنون خط تولید شرکت هپکو با ۱۵ تا ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، اظهار کرد: تلاش بر این است که ظرفیت تولید به ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد.

پیش بینی منفی از آینده بازار نفت

ایسنا – دبیر کل اوپک پیش بینی کرد بازار نفت از ماه دسامبر دچار مازاد عرضه می‌شود و سال آینده در وضعیت اشباع عرضه می‌ماند. محمد بارکیندو گفت: مازاد عرضه در ماه دسامبر شروع می‌شود. نشانه‌هایی وجود دارد که باید بسیار مراقب باشیم.

واردات ۴ میلیون از ۹ میلیون تن گندم خارجی خریداری شده

تسنیم - معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: از محل واردات بیش از ۹ میلیون و ۱۶۰ هزار تن گندم خریداری شد. تاکنون ۳ میلیون و ۹۱۸ هزار تن گندم از طریق بنادر وارد کشور و به مراکز ذخیره سازی ارسال شده است.

**************

روزنامه ایران**

واکنش سفارت روسیه به اخبار کذب رسانه‌های غربی

خبر اول اینکه، سفارت روسیه در تهران با انتشار بیانیه‌ای به اخبار کذبی که رسانه‌های غربی با هدف ضربه زدن به روابط ایران و روسیه منتشر می‌کنند واکنش نشان داد. به‌گزارش ایرنا، این بیانیه خبر منتشر شده برخی رسانه‌های غربی مبنی بر دسترسی جمهوری فدراتیو روسیه به میدان گازی دریای خزر را تکذیب کرد و به نقل از «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران نوشت: چنین اخبار غیرمنطبق بر واقعیتی توسط نمایندگان سازمان ویژه امریکا جهت وارد کردن ضربه به روابط دوستانه روسیه و ایران شکل می‌گیرد و این گونه تلاش‌ها به ثمر نخواهد رسید.

دلجویی عنابستانی از سربازی که از او سیلی خورد

خبر دیگر اینکه، سردار مهدی حاجیان، سخنگوی نیروی انتظامی درباره پرونده شکایت سرباز وظیفه ناجا از علی اصغر عنابستانی نماینده مجلس گفت: این پرونده با صلحی که میان دوطرف به‌وجود آمد مختومه اعلام شد. به گزارش فرارو، سردار حاجیان ادامه داد: آقای عنابستانی قبل از صدور حکم از شاکی پرونده دلجویی و رضایت او را جلب کرد. او گفت: قاضی پرونده، قرار را نیز صادر و به آن رسیدگی کرد، اما در مرحله صدور حکم، رضایت شاکی توسط آقای عنابستانی جلب و پرونده مختومه شد.

هشدار قالیباف به نمایندگان خسته

دست آخر اینکه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی دیروز و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با انتقاد از نمایندگانی که در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند، گفت: اسامی دوستانی را که در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند و خسته هستند، اعلام می‌کنیم. عده‌ای از نمایندگان هم واکنش مثبتی به این مسأله داشتند.

**************

روزنامه شرق**

نامه وزیر خارجه طالبان به کنگره آمریکا

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، در نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا، بلوکه‌کردن «ثروت و پول افغانستان» را دور از منطق خوانده و گفته است که مسدودکردن پول‌های افغانستان نه مشکل را حل می‌کند و نه خواست مردم آمریکا است. او در این نامه همچنین به صدمین سال برقراری روابط میان کابل و واشنگتن هم اشاره کرده است.
به گزارش ایسنا به نقل از افق‌نیوز، وزیر خارجه طالبان نوشته است که امسال صدمین سالگرد روابط آمریکا و افغانستان است و در این مدت روابط دو طرف، مانند هر کشور دیگر، با فراز‌و‌نشیب‌هایی مواجه شده است.
متقی گفته است که جنگ ۲۰‌ساله‌ای که پس از هفتم اکتبر سال ۲۰۰۱ بر روابط دو کشور سایه افکنده بود، با توافق دوحه حل شد که به گفته او این توافق، روابط مثبت دو کشور را در آینده پیش‌بینی می‌کند.
وزیر خارجه طالبان نوشته است: «ما معتقدیم که اجرای کامل و تعهد به توافق دوحه می‌تواند فصل جدیدی از روابط مثبت بین دو دولت و ملت را بگشاید که این امر به نفع هر دو کشور است».
او در ادامه افزوده است که طالبان پس از فرار «غیرمسئولانه» اشرف غنی به درخواست مردم و به‌ویژه شهروندان کابل و برای جلوگیری از خلأ قدرت و هرج‌ومرج وارد پایتخت شدند و به‌عنوان یک دولت مستقل، امور افغانستان را در دست گرفتند.
سرپرست وزارت خارجه طالبان ادعا کرده که «امنیت سرتاسری در کشور تأمین شده است و در‌حال‌حاضر از خاک افغانستان هیچ‌گونه تهدیدی برای منطقه و جهان وجود ندارد و زمینه همکاری مثبت فراهم شده است». او نوشته است که «اکنون همه فرصت‌ها برای بازسازی و توسعه افغانستان فراهم است و در آینده، ایالات متحده می‌تواند در صنعت، زراعت و معادن افغانستان نیز سرمایه‌گذاری کند». پس از روی‌کارآمدن طالبان، آمریکا حدود ۱۰ میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور را بلوکه کرد که گفته می‌شود این امر بحران نقدینگی در کشور را در پی داشته و سبب تشدید فقر و خطر وقوع فاجعه انسانی در آینده نزدیک شده است. در همین حال فقر و بی‌کاری با شروع فصل سرما در حال گسترش است. نهاد‌های بین‌المللی هشدار می‌دهند که بحران انسانی در افغانستان منجر به بدترین فاجعه بشری خواهد شد.

*************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات