صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۹۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۶ بهمن ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) امام هادی و امامان دیگر علیهم‌السلام، همه در این خط حرکت کرده‌اند که حاکمیت خدا را، حاکمیت قانون الهی را بر جامعه‌ها حکومت بدهند. تلاش‌ها شده است، جهادها شده است، زجرها کشیده شده است. زندان‌ها و تبعیدها و شهادت‌های پرثمر و پربار در این راه تحمل شده است. (01/01/1397) *سالروز شهادت امام هادی‌(ع) تسلیت باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

چرا لکنت گرفته‌اید؟!

۴۳ سال پس از انقلاب اسلامی و دستاوردهای بسیار برجسته‌ای که در سطح داخلی و خارجی دارد، هنوز هم مجبور هستیم آن را با حکومت عقب‌مانده و دست‌نشانده انگلیس و آمریکا مقایسه کنیم! این نوع مقایسه به خاطر شدت تحریف دشمنان و از سوی دیگر غفلت یا جهل و حتی تجاهل داخلی است. این روزها در برخی از کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی نوشته می‌شود، اگر رژیم شاه هم بود همین پیشرفت‌ها را داشتیم ... و یا اینکه می‌نویسند؛ همه کشورها پیشرفت داشته‌اند! در پاسخ به این شبهه‌افکنی‌ها ذکر چند نکته لازم است.

نکات تحلیلی: اولاً، با توجه به بخشش‌های بی‌حدوحصر شاهان قاجار و پهلوی از آرارات تا خوزستان و هرات و بحرین، بعید بود که الآن با توجه به تلاش‌های خصمانه قدرت‌های شرق و غرب، چیزی از ایران مانده باشد. از سال‌های گذشته آمریکا نقشه تجزیه ایران را داشته است و باید الآن برای رفتن به استان‌های مرزی ویزا می‌گرفتیم! ثانیاً، حکومت پادشاهی ایران ازلحاظ سوق‌الجیشی و اهمیت برای آمریکا قابل‌مقایسه با کشور پادشاهی مصر است. فهوی حسین روزنامه‌نگار مصری که گرایش ناسیونالیستی عربی دارد و از پیروان جمال عبدالناصر است، این مقایسه را انجام داده و می‌نویسد: «ایرانی‌ها راه مبارزه و مقاومت در برابر ابرقدرت‌ها، بخصوص آمریکا را انتخاب کردند و ما مسیر سازش را برگزیدیم. ما هرسال مزد خیانتمان به اعراب را از طرف آمریکا در قالب ۴ میلیارد کمک بلاعوض می‌گرفتیم و ایرانی‌ها از همان اول فشار سیاسی، اقتصادی و تحریم و جنگ داخلی و جنگ نابرابر را تجربه کردند. امروز ایران از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت جهانی تبدیل شده که هیچ مشکلی در سطح منطقه وجهان بدون جلب نظر ایران قابل‌حل نیست». ثالثاً، هزینه استقلال و مقاومت همیشه کمتر از تسلیم است. اگر انقلاب اسلامی نبود امروز حتماً هزینه امنیت در کشور فقط با رد خون و ناموس پرداخت می‌شد و سرزمین، پول و حتی وابستگی نمی‌توانست آن گرگ‌های گرسنه را سیر کند.

نکته راهبردی: امروزه برخی از جریان‌های غرب‌زده داخلی انقلاب را متهم به کم‌کاری می‌کنند؛ این در حالی است که بیش از ۳۲ سال از مناصب اجرایی کشور در دست این جریان بوده و اکنون که قدرت را در دست ندارند، با دمیدن بر آتش فتنه آمریکا در حال هدایت آن به مزارع انقلاب هستند تا بتوانند ناامیدی و یأس را گسترش دهند. آن‌ها کم از ستون پنجم دشمن در جنگ هوشمند ندارند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                         

مذاکرات وین در گام آخر

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بامداد جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز مکالمه خوبی با نمایندگان شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر و اردن درباره مذاکرات کنونی برای بازگشت دوجانبه به تعهدات برجام داشتم. ازآنجایی‌که مذاکرات طی هفته‌های پیش رو به یک جمع‌بندی خواهد رسید، ما به مشورت‌های نزدیک با شرکای منطقه‌ای خود ادامه می‌دهیم».

گزاره تحلیلی: مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه ایران در حالی در هشتمین دور گفتگوها قرار دارد که طرفین تقریباً بر سر موضوعات باقی‌مانده، چانه‌زنی خود را انجام داده‌اند و اکنون توافق صرفاً به اراده سیاسی طرف مقابل برای تصمیم‌گیری نیاز دارد. طرف آمریکائی از ۹ بهمن‌ماه بعد از یک وقفه‌ای برای تنفس، در حال ارزیابی شرایط و رایزنی با همکاران اروپایی و منطقه‌ای خود هست. هرچند پیشرفت‌های ملموسی در روند مذاکرات صورت گرفته است و مذاکرات عملاً در گام آخر قرار دارد، اما این به‌منزله پایان کار نیست. در حال حاضر توپ در زمین آمریکاست، اگر نخواهند وارد فاز دیگری شوند تا بر اساس محاسبه ذهنی، شانس خود را برای اخذ امتیاز بیشتری از ایران امتحان کنند و هم‌زمان به کف خواسته‌های ایران در بخش راستی آزمایی و تضمین رضایت دهند، توافق محتمل خواهد بود. بعید نیست که پس از بازگشت به مذاکرات در هفته پیش رو، آمریکائی‌ها وارد حاشیه‌سازی برای اعمال فشار بر بازار و افکار عمومی جهت تحدید مواضع تیم مذاکره‌کننده شوند؛ لذا باید برای خنثی‌سازی این سناریوی احتمالی و عملیات روانی طرف مقابل، آمادگی وجود داشته باشد. نکته حائز اهمیت این است که هیچ موضوعی جز دستور مذاکرات نباید بر روی متن مذاکرات تأثیر داشته باشد. لذا پیشنهادات اغواکننده، مسائل منطقه‌ای و اعلام سقف زمانی برای مذاکرات جملگی برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات وین است.

مشخص است که آمریکائی‌ها سعی خواهند کرد در گام پایانی، مباحث زیادی را به مذاکرات گره‌ بزنند تا اجازه ندهند توافق مطلوب ایران محقق شود. در گام پایانی، ایستادگی و پافشاری بر مواضع اصولی و خطوط قرمز پاسخ خواهد داد؛ چراکه در حال حاضر تمامی مسیرها بر روی طرف مقابل بسته شده و جز بازگشت به تعهدات برجامی خویش، گزینه دیگری برای توافق در اختیار ندارد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼خبر ویژه                         

عملیاتی برای ترمیم اقتدار ازدست‌رفته!

«یحیی رسول» سخنگوی رسانه‌ای فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، شامگاه پنجشنبه، خبر داد که برای کشتن سرکرده سازمان تروریستی داعش، بغداد اطلاعات دقیقی در اختیار آمریکا قرار داده است. سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر در این خصوص گفت: «عملیات کشتن تروریست "امیر محمد سعید" با کنیه "ابی‌عبدالله قرداش" پس از آن اجرا شد که دستگاه اطلاعات ملی عراق اطلاعات دقیقی در اختیار ائتلاف بین‌المللی قرار داد و این اطلاعات [آن‌ها را] به‌سوی محل [اختفای] سرکرده داعش و در نتیجه کشتنش هدایت کرد». نخست‌وزیر عراق نیز روز جمعه اظهار داشت: «قتل سرکرده گروه تروریستی داعش در ادامه تلاش‌های عظیم همه نیروهای امنیتی عراق در قتل ده‌ها تن از سرکردگان و عناصر تروریستی داعش در عملیات‌های ویژه در داخل عراق و دستگیری صدها نفر از آن‌ها و جمع‌آوری و تحلیل اطلاعاتی که درنهایت به نابودی مخفیگاه سرکرده این تشکیلات شده، انجام شده است». بااین‌حال «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به‌منظور به رخ کشیدن برتری نظامی و ترمیم اقتدار ازدست‌رفته آمریکا در منطقه، عصر پنجشنبه طی سخنرانی در کاخ سفید، بدون نام بردن از کمک‌های اطلاعاتی عراق، این عملیات را اقدامی تماماً آمریکایی جلوه داد. البته این تمام ماجرا نبود، کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز مدعی شد که این رژیم با ارائه داده‌های اطلاعاتی به آمریکا در ردیابی مکان ابو ابراهیم القرشی، رهبر داعش کمک کرد.

▼ اخبار

نوش دارو بعد از مرگ سهراب!

سرهنگ دوم «علی‌اکبر رنجبر» چهارشنبه‌شب در درگیری با اراذل‌واوباش به شهادت رسید. فیلم منتشرشده از لحظه شهادت این شهید بزرگوار نشان می‌دهد که او با وجود امکان استفاده از سلاح گرم، علیه شرور مهاجم، اقدام به این امر نکرده است! به گفته کارشناسان، ضعف‌ها و ابهامات قانون فعلی استفاده از سلاح سبب شده تا در برخی موارد پلیس نتواند اقتدار لازم را در برخورد با اراذل‌واوباش داشته باشد و این امر باعث گستاخ‌تر شدن آن‌ها در تعرض به حقوق مردم شده است. رائفی پور، تحلیلگر مسائل اجتماعی در خصوص این حادثه دردناک می‌نویسد: «دیدن این فیلم جان را می‌میراند. پلیس اسلحه در دست دارد اما شلیک نمی‌کند، چرا؟ چون به دادسرای نظامی می‌رود و این همان نکته‌ای است که اوباش فهمیده‌اند! ‏پلیس ما می‌ترسد از اسلحه خودش استفاده کند چون باید به صد جا پاسخ دهد». پلیس و نیروهای نظامی، نماد اقتدار و امنیت کشور هستند و سلب قدرت از آن‌ها، موجب تضعیف این نمادهای اقتدار و درنهایت ضربه بر امنیت کشور می‌شود؛ موضوعی که شهادت شهید علی‌اکبر رنجبر، لزوم اصلاح این رویه را به دستگاه قانون‌گذاری کشور گوشزد کرد. در پی این حادثه، رئیس مجلس خواستار اصلاح سریع «قانون استفاده از سلاح» شد و در توئیتی نوشت: «امنیت جامعه و آسایش مردم جز با فراهم کردن زمینه‌های اعمال اقتدار و قاطعیت پلیس تأمین نخواهد شد. ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در اسرع وقت اصلاحات موردنیاز «قانون استفاده از سلاح» برای مأمورین شجاع و جان‌برکف ناجا را به مجلس ارائه کنند تا خارج از نوبت در دستور رسیدگی و تصویب قرار گیرد». رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون استفاده از سلاح توسط پلیس را به همکاران حقوقی این مرکز ابلاغ کرد. این مقام مسئول، شهادت نیروهای حافظ امنیت کشور به‌واسطه ابهامات موجود در قانون استفاده از سلاح را غیرقابل‌قبول خوانده است.

رئیسی: حقوق‌بگیران را به یک چشم می‌بینیم

رئیس‌جمهور ‌صبح پنجشنبه در دیدار با مجمع نمایندگان ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان گفت: «سازمان برنامه‌وبودجه به‌تبع رویکرد کلی دولت، اجرای عدالت را مبنای اصلی اقدامات خود در قرار داده و بر همین اساس در حوزه برنامه‌ریزی، سند آمایش سرزمینی محور برنامه‌ریزی‌های دولت برای ریل‌گذاری و اجرای عدالت قرار گرفته است». آیت‌الله رئیسی با تأکید بر این‌که موظفیم همه حقوق‌بگیران را به یک چشم ببینیم، افزود: «متأسفانه در ماه‌های پایانی دولت قبل لوایحی در زمینه حقوق و مزایای برخی بخش‌ها به مجلس ارائه شد که کارِ کارشناسی کافی روی آن‌ها انجام نشده بود. دولت بعد از بررسی با برخی از این لوایح موافقت کرد؛ اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که دولت مسئول اجرای عدالت در قبال همه ۸۵ میلیون جمعیت کشور است. نباید اجازه داد چانه‌زنی در نظام پرداخت حقوق جای عدالت را بگیرد؛ چراکه چانه‌زنی حدِ یقف ندارد؛ دولت موظف است همه حقوق‌بگیران را عادلانه و به یک چشم ببیند».

خبر رقص زنان در برج میلاد تکذیب شد

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در واکنش به انتصاب یک کلیپ در فضای مجازی به شهرداری تهران که در آن حرکات موزون توسط تعدادی زن انجام می‌شود، اعلام کرد: «‏بعد از دروغ شاخ‌دار بستن کوه‌ها و پارک‌ها توسط شهرداری، این بار خبر جعلی برنامه رقص گروهی زنان در برج میلاد منتشر شده؛ اما فیلم منتشرشده مربوط به یک مدرسه دخترانه بوده که یکی از سالن‌های ورزشی شهرداری را برای برگزاری برنامه فرهنگی اجاره کرده است. این مراسم متعلق به شهرداری و زیرمجموعه‌هایش نبوده است. فیلم بدون اجازه و اطلاع مدیران مدرسه مذکور منتشر شده است. اجرای چنین برنامه‌های مغایر با هنجارها و ارزش‌های فرهنگی جامعه، به‌هیچ‌وجه مورد تأیید شهرداری تهران نیست».

اخبار کوتاه

وزیر آموزش‌وپرورش: معلمان مسیر خواست دشمن را نروند/ «یوسف نوری» وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «در تلاشیم که خواسته‌های معالمان به شیوه‌ای منطقی محقق شود. از معلمان می‌خواهم در طرح مطالبات خود به مسیرهای مورد اراده دشمنان، سوق داده نشوند. تقریباً در هر جلسه هیئت دولت، موضوع رتبه‌بندی طرح می‌شود. رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و شورای نگهبان با اجرای طرح رتبه‌بندی مخالفتی ندارند و این طرح در حال انجام مراحل اداری است و به‌زودی در ‌این ‌خصوص اخبار خوبی به معلمان خواهد رسید. الآن مذاکرات با دولت ادامه دارد تا بودجه لازم برای رتبه‌بندی در سال آینده به‌طور کامل تأمین شود».

هدف فضایی ایران برای سال آینده/ وزیر ارتباطات در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: «10 کشور در دنیا توانایی ساخت و پرتاب ماهواره دارند که جمهوری اسلامی ایران یکی از آن‌هاست. طبق هدف‌گذاری که برای سال ۱۴۰۱ شد، باید ماهواره حداقل ۱۰۰ کیلوگرمی را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهیم که در نزدیکی هدف هستیم. تلاش‌های شبانه‌روزی ادامه دارد تا به هدف یک‌ساله برسیم و یکی از برنامه‌ها، طراحی یک منظومه ماهواره‌ای بومی است. تمام ظرفیت‌های وزارتخانه را برای تحقق شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت توسعه فضای مجازی کشور در دستور کار قرار دادیم».

رویه ثابت آمریکا بر ضد مردم ایران!/ به دلیل صادر نشدن ویزای 6 نفر از اعضای تیم ملی کشتی کشورمان، ‌سفر آزادکاران ایرانی به آمریکا برای برگزاری دیدار دوستانه در تگزاس لغو شد. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در واکنش به این خبر، توئیت زد: «ممانعت آمریکا از صدور روادید تیم کشتی ایران بار دیگر نمایان کرد، جابجایی دولت‌ها تغییری در رویه ضدمردمی دولت ایالات‌متحده ایجاد نمی‌کند».

معجزه‌ای دیگر از «عصای موسی»!/ با وجود ممنوعیت پرواز هواپیماهای شناسایی نقشه‌برداری بین‌المللی از آسمان رژیم صهیونیستی، گروه عصای موسی تصاویر سه‌بعدی از رژیم صهیونیستی منتشر کردند. این گروه هکری سابقه هک دوربین‌های مداربسته شهری و برخی مؤسسات دولتی این رژیم را نیز در کارنامه دارند و مدعی شده‌اند به تصاویر دوربین‌های محل کار و منازل مسئولین ارشد رژیم اشغالگر نیز دسترسی دارند.

وزیر خارجه: تداوم جنگ به نفع یمن و امارات نیست/ امیرعبداللهیان روز چهارشنبه‌(13 بهمن) در گفتگوی تلفنی با همتای اماراتی، با اشاره به بحران یمن، گفت: «تداوم جنگ و گسترش درگیری‌ها و منازعات به نفع هیچ‌یک از طرف‌ها و منطقه نمی‌باشد». رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را تهدیدی برای کل کشورها و منطقه دانست و  خاطرنشان کرد: «باید تلاش کرد تا عوامل بحران‌آفرین نتوانند در منطقه جای پا پیدا نمایند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات