صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۹۷۹

آیا معادله ی اوکراین حل می شود؟

طی روزهای اخیر، تحرکاتی جهت حل و فصل منازعات روسیه و ناتو در مرز اوکراین صورت گرفته است اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند اوضاع کماکان " غیر قابل پیش بینی" به نظر می رسد.

طی روزهای اخیر، تحرکاتی جهت حل و فصل منازعات روسیه و ناتو در مرز اوکراین صورت گرفته است اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند اوضاع کماکان " غیر قابل پیش بینی" به نظر می رسد. مقامات کاخ سفید مدعی هستند هدف اصلی آمریکا پشتیبانی از هم‌پیمانان ناتو است و سربازان آمریکایی در صورت وقوع درگیری نظامی در اوکراین در آن شرکت نخواهند کرد.
 هشت هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی مستقر در این منطقه در آماده باش کامل به سر می‌برند و هر گونه اقدامی در هماهنگی تنگاتنگ با آلمان، لهستان و رومانی انجام خواهد شد.با وجود افزایش نگرانی از تجمع نیروهای نظامی روسی در مرزهای اوکراین و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات با مسکو، روسیه تاکید کرده که برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد و مایل به ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک است.
رسانه‌ها و منابع اطلاعاتی از تجمع حدود صد تا ۱۲۰ هزار نظامی روسی در مناطق نزدیک به مرزهای اوکراین خبر می‌دهند. روسیه هدف از تحرکات نظامی خود را بازدارندگی و جلوگیری از گسترش ناتو به کشورهای هم‌مرزش عنوان می‌کند.
روسیه از آمریکا و ناتو خواستار ارائه تضمین‌های روشن امنیتی، از جمله عدم عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی است. در روزهای گذشته بایدن و همتای روسی او ولادیمیر پوتین بر تمایل خود برای یافتن یک راه حل دیپلمات تاکید کرده‌اند و ظاهرا مذاکرات محرمانه‌ای نیز در جریان است.ایالات متحده و ناتو هفته گذشته به صورت کتبی با درخواست‌های روسیه به خصوص در مورد تضمین نپیوستن اوکراین به ناتو و عدم گسترش آن در شرق اروپا پاسخ دادند.
در این نامه با اغلب درخواست‌های مسکو مخالفت و تاکید شده که کشورها حق دارند درباره حق حاکمیت خود و هم‌پیمانشان تصمیم‌گیری کنند.با این حال به نظر می رسد در مذاکرات محرمانه میان روسیه و ناتو، پیشرفتهایی حاصل شده که فعلا  مقامات غربی از بیان آنها اجتناب می کنند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات