صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۵ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این روز کسی متولد شد که سرنوشت اسلام، به او، به حرکت او، به قیام او، به فداکاری او، به اخلاص او بسته بود. (۲۲/۰۳/۱۳۹۲) * میلاد فرخنده و خجسته سومین اختر تابناک امامت و ولایت و روز پاسدار مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                 

استانداردهای دوگانه!

جنگ و ستیزه‌گری به‌صورت مطلق در فطرت آدمیان از هر رنگ و نژاد و مذهبی، مذموم و ناپسند است اما به‌واسطه عوامل و عوارض ثانویه‌ای همچون زیاده‌خواهی عده‌ای، آتش جنگ‌ها شعله‌ور می‌شود. این روزها جنگ اوکراین به سبب نگاه ویژه غرب به آن و به مدد توانمندی‌های رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی، بیش از سایر جنگ‌هایی که هم‌اکنون و در صدسال معاصر وجود داشته و دارد، در رسانه‌ها و افکار عمومی مجال طرح پیدا کرده است. علت این کار چیست؟ آیا این جنگ واجد برجستگی‌ و شاخصه‌های ویژه‌ای است؟ تفاوت آن با جنگ 73 ساله صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها، جنگ 7 ساله ائتلاف سعودی علیه یمنی‌ها و بیش از 20 ساله تجاوز آمریکایی‌ها علیه افغانستان، عراق و سوریه در چیست؟

نکات تحلیلی: 1- اوکراین به دلیل بازی ناشیانه در زمینی که چشم‌آبی‌های دو سوی آتلانتیک برایش آراستند، خود را در مهلکه و معرکه روسی گرفتار کرد. به‌احتمال‌قوی چند سال دیگر مشخص شود که هم واردکردن دیروز اوکراین به این جنگ سناریویی غرب ساخته است و هم ایفای نقش امروز و فردای آن در قالب یک قربانی، سناریویی آمریکایی است؛ برای محاصره روسیه در حلقه ناتو و مهم‌تر از آن حلقه افکار عمومی دنیا به‌منظور مقدمه‌سازی برای تکرار پروژه شوروی سابق با روسیه فدارتیو. 2- ادراک این موضوع درگرو فهم برخی از استانداردهای دوگانه‌ای است که از عاملی عرضی در فرهنگ و گفتمان قدرت‌های غربی به خاطر بیشینه‌سازی کسب درآمد، از زیادی ارتکاب، به عادتی ثابت و صفت ذاتی غرب و آمریکا تبدیل‌شده است، یعنی اگر غربی‌ها و آمریکایی‌ها تا دیروز گاهی برای کسب پول و قدرت دروغ می‌گفتند و فریب می‌دادند و با متر و معیارهای دوگانه و متناقض با دیگران رفتار می‌کردند، امروز نژادپرستی، فریب و خدعه‌گری و آدم‌کشی را به‌راحتی آب خوردن و کشورگشایی را توجیه آکادمیک و تئوری‌پردازی علمی می‌کنند و دوست دارند این ضد ارزش را هنجار فرهنگ غربی و ارزش آمریکایی جا بزنند! 3- با این نگاه، لنز دوربین‌های آمریکایی و اروپایی از گزارشگری کمترین سوژه‌ها در اوکراین‌که نشان از تعدی و تجاوزگری روسی باشد، فروگذار نیستند و حتی اگر سوژه‌ای نباشد، می‌سازند اما دریغ از ذره‌ای انعکاس هزاران درد و رنج بی‌خانمانی، سوءتغذیه، بی‌سرپناهی، آوارگی و کشته و جراحت و بیماری انسان‌های فلسطینی، یمنی، عراقی و سوری در عالم واقعه‌ای که خود برای آن‌ها ساخته‌اند!

نکته راهبردی: شناخت فرهنگ غیرانسانی غرب در جهان کنونی نیاز به تبیین صحیح دارد. بشریت امروز باید از ابعاد این جاهلیت مدرن که سرمنشأ جنایت گری‌هاست، آگاه باشد و اسیر تبیین دروغ رسانه‌های غربی نشود. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                        

خدمتی که دیده نشد!

حدود یک ماه از سفر رئیس‌جمهور به استان گیلان و دستور ضرب‌الأجلی ایشان برای اجرای قانون سواحل و حریم رودخانه‌ها می‌گذرد؛ دستوری که به‌فوریت اجرا شد و طی روزهای گذشته شاهد سرایت اجرای این قانون به حریم رودخانه‌ها، بخصوص رودخانه کرج و تخریب یکی پس از دیگری ویلاهای کاخ نما در حریم این رودخانه هستیم. بااین‌حال و باوجود بی‌سابقه بودن اجرای چنین قانونی در کشور، انعکاس چندانی از تحسین چنین اقدام جهادی و عدالت‌خواهانه دولت و قوه قضائیه از سوی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای نیستیم. به‌ندرت شاید بتوان در این زمینه گزاره آورد که این اقدام را تمجید و دولت را تشویق به ادامه این حرکت نماید. در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری به این اقدام شایسته دولت اشاره کرد و اظهار داشت: «آزادسازی سواحل نشان داد که می‌شود قانون‌های روی زمین‌مانده را اجرا کرد... خداوند را شاکریم که این روحیه جهادی در حال شکل گرفتن است و خبرهای خوبی به گوش می‌رسد».

گزاره‌های تحلیلی: تصرف نوار ساحلی دریای خزر توسط نهادها و سازمان‌های دولتی و حتی اشخاص حقیقی به اواخر دهه ۴۰ بازمی‌گردد. تشدید آن در دهه‌های گذشته موجب شده بود تا مردم و گردشگران نتوانند از تمام ظرفیت نوار ساحلی بهره ببرند و عملاً بخش مهمی از سواحل، خارج از دسترس عموم بود. دسترسی آزادانه به دریا و خط ساحلی به‌عنوان انفال، یکی از حقوق عامه است که برای تضمین آن قانون اراضی مستحدث ساحلی در سال ۱۳۵۴ به تصویب رسید. در سال ۱۳۸۶ و در جریان برنامه چهارم توسعه بار دیگر عقب‌نشینی از ۶۰ متر حریم دریای خزر مصوب شد. طبق این قانون تمامی دستگاه‌های دولتی و خصوصی و همچنین مالکان شخصی موظف به رعایت حریم ۶۰ متر شدند؛ اما این قانون آن‌گونه که انتظار می‌رفت، اجرایی نشد. در جریان سفر بهمن‌ماه رئیس‌جمهور به گیلان، مسئله تصرف سواحل و لزوم آزادسازی آن مورد تأکید مجمع نمایندگان استان قرار گرفت و رئیس‌جمهور نیز دستور ویژه‌ای را برای آزادسازی سواحل تصرف‌شده خزر صادر کرد. آنچه مهم است این است که دکتر رئیسی توانست وعده‌ای که در سفر به گیلان برای آزادسازی سواحل به نفع مردم داده بود را با پیگیری جدی محقق کند، به‌گونه‌ای که قبل از اتمام مهلت 20 روزه رئیس‌جمهور، اجرای 99 درصدی را به همراه داشت.

نكته پاياني: دولت در این اقدام بی‌سابقه و اجرای این قانون بر زمین مانده نیز همانند واکسیناسیون عمومی، کارنامه خوبی از خود به‌جای گذاشت؛ اقدامی بزرگ که آن‌چنان که باید دیده نشد! از ضروریات جهاد در میدان و عرصه‌های مختلف کارزار تبیین، این است که رسانه‌های انقلابی به‌جای رقابت‌های رسانه‌ای، اتحاد، هم‌افزایی، هماهنگی، تقسیم‌کار و هم‌پوشانی و عمل جبهه‌ای را وجهه همت کار خود قرار دهند. اولین جایی که قواره جهادی کارها خود را نشان می‌دهد؛ اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و روشنگری به‌موقع، پیش‌دستانه با محتوای جذاب، هنرمندانه و تأثیرگذار در افکار عمومی است که فقط از یک حرکت جهادی و انقلابی قابل تحقق است. در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری تأکید کردند: «کار تبلیغاتی کار مهمی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم. حالا بگذریم از آن آدم‌های غافلی که از رسانه‌های داخلی هم به نفع دشمن استفاده می‌کنند -که حالا آن محل بحث ما نیست- لکن [درباره] آن کسانی هم که قصد خیر در این زمینه دارند، ما کم‌کاری داریم. در زمینه کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل بکنیم». (نويسنده: حسين عباسيان)

▼ اخبار

وزیر امور خارجه: از تمایل عربستان به همکاری با ایران استقبال می‌کنیم!

«حسین امیرعبداللهیان» در پاسخ به سؤالی در ارتباط با مناسبات ایران و عربستان و اظهارات اخیر یک مقام عالی‌رتبه عربستان اظهار داشت: «روابط جمهوری اسلامی ایران با عربستان بر اساس تصمیم ریاض به قطع رابطه دیپلماتیک از سوی این کشور، برقرار نیست. ولیکن این روابط در سال‌های پیشتر از روند تقریباً ثابت و همراه با دعوت ایران بر حسن مناسبات همراه بوده است. ما در برخی مسائل منطقه دیدگاه‌ها و رویکردهای متفاوتی داریم ولی مدیریت اختلاف از سوی طرفین می‌تواند در خدمت منافع دو ملت و همچنین کشورهای دوست و برادر قرار گیرد. ما طی سالی که گذشت چهار دور گفت‌وگو با عربستان داشتیم. این گفت‌وگوها هم فضای خوبی را ترسیم کرد و هم نتایجی ولو اندک به همراه داشت و ما از اینکه عربستان مسیر گفت‌وگو را در پیش گرفته است، خرسندیم و ادامه این نگاه می‌تواند به نتایج مثبتی بینجامید، زیرا بهبود مناسبات و همکاری به نفع دو کشور است». وزیر امور خارجه کشورمان اظهارات اخیر مقام عالی‌رتبه عربستان را مبنایی برای نشان دادن تمایل جدید ریاض به پیشبرد مناسبات دوجانبه ارزیابی کرد و اظهار داشت: «از آن استقبال می‌کنیم». وزیر امور خارجه در خصوص بحران یمن نیز گفت: «روشن است که بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد. یمن به همه یمنی‌ها تعلق دارد. راه‌حل یمن سیاسی و مبتنی بر گفت‌وگوهای یمنی- یمنی و به‌دوراز مداخلات خارجی بود و این مهم از طریق پایان محاصره‌ و جنگ محقق خواهد شد».

نگرانی به‌حق ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی!

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با گوشزد کردن بدعهدی‌های آژانس طی دهه‌های اخیر، گفت: «مسائل باید در روال طبیعی حل‌وفصل شود. امیدواریم روند همکاری غیرسیاسی باشد و ملت ایران آثار آن را در زندگی خود مشاهده کند». وزیر امورخارجه نیز در ملاقات با گروسی، ضمن اشاره به‌ضرورت رویکرد مستقل، حرفه‌ای و بی‌طرفانه آژانس، بر اهمیت تقویت روابط و همکاری‌های آژانس با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های فراتر از مباحث نظارتی و بازرسی و ازجمله حمایت از صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تأکید کرد. امیرعبداللهیان با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در ایجاد اختلاف انگیزی و بحران سازی، توجه مدیرکل را نسبت به هرگونه سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از سازوکارهای آژانس جلب کرد. معاون اول رئیس‌جمهور نیز در ملاقات با مدیرکل آژانس، تأکید کرد: «انتظار جامعه جهانی از آژانس این است که با نگاهی تخصصی و کارشناسی برنامه هسته‌ای کشورها را دنبال کند». در سوابق همکاری‌های میان ایران با آژانس، لو رفتن اطلاعات هسته‌ای کشورمان و درنتیجه آن اقدامات مخرب در برخی مراکز هسته‌ای و شهادت تعدادی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط عوامل رژیم صهیونیستی را شاهد بوده‌ایم که تداوم چنین بدعهدی‌هایی از سوی آژانس، نگرانی جدی دولت جمهوری است و می‌بایست برای جلوگیری از چنین خسارات بزرگی، هوشمندانه عمل کرد.

فرمانده ناجا: در اجرای قانون حجاب و عفاف تنهاییم!

سردار حسین اشتری در نشست فصلی فرماندهان انتظامی کشور و در حضور وزیر کشور، با اشاره به ایفای نقش پلیس در تأمین امنیت اجتماعی و اخلاقی در جامعه و برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی به مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات امنیت اخلاقی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: «بر مبنای این مصوبه 26 دستگاه در این حوزه (عفاف و حجاب) باید به ایفای نقش بپردازند، از طرفی مصوبه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی در این حوزه با 349 مصوبه برای 32 دستگاه و سازمان تعیین تکلیف کرده است. متأسفانه شاهدیم که فرماندهی انتظامی کشور در میدان عمل برای تأمین امنیت اخلاقی و برخورد با برخی ناهنجاری‌ها، تنها است و شایسته است که سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی در این امر اهتمام بیشتری داشته باشند».

اخبار کوتاه

اعتراض مقام اروپایی به دوگانه سازی حقوق بشری غرب!/ یک نماینده پارلمان ایرلند در انتقاد از رفتارهای متناقض غرب، تأکید کرد، غربی‌ها طی پنج روز، روسیه را به‌شدت تحریم کردند، ولی به خاطر هفتادسال جنایت رژیم صهیونیستی، هیچ تحریمی علیه این رژیم اعمال نشد. «بارت» خاطرنشان کرد: «بدترین توصیف را از رفتارهای پوتین دارید ولی همان توصیف را از رفتار اسرائیل با مردم فلسطین ندارید». بارت در ادامه خطاب به کشورهای غربی تأکید کرد: «تو حتی نمی‌خواهی از این رفتار (ظلم به مردم فلسطین) با واژه تبعیض نژادی یاد کنی، چه برسد به تحریم».

نگرانی وزیر از رشد بحرانی جمعیت!/ «بهرام‌عین‌اللهی» وزیر بهداشت گفت: «خطر آینده کشور، کاهش رشد جمعیت و کمبود نیروی انسانی است. نیروی انسانی پیشران توسعه و شکوفایی کشور است. سیاست‌های جمعیتی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت است. در وزارت بهداشت حتماً برای رشد جمعیت، تسهیلاتی را ارائه می‌کنیم. قول می‌دهیم که هزینه‌های بهداشتی و درمانی مادران باردار را رایگان کنیم و چنانچه مادر بارداری فاقد پوشش بیمه است، رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد».

سپاه برای محرومین تهرانی خانه می‌سازد!/ فرمانده سپاه تهران با اعلام این‌که برای عید نوروز و ماه مبارک رمضان، رزمایش کمک مؤمنانه توسط سپاه در سطح پایتخت اجرا خواهد شد، افزود: «تاکنون بالغ‌بر ۴۰ هزار پاسدار در راه حراست از انقلاب اسلامی و خدمت به مردم به شهادت رسیده‌اند و گر حمایت بشویم می‌توانیم سالانه هزار خانه برای محرومین در تهران بسازیم».

رکوردشکنی قیمت انرژی در اروپا/ در پی جنگ اوکراین و مبهم بودن آینده انرژی در اروپا، راشاتودی گزارش داد: «در معاملات اخیر بازار انرژی اروپا، قیمت گاز به مرز ۲۴۰۰ دلار به ازای هر ۱۰۰۰ مترمکعب رسید که در تاریخ اروپا بی‌سابقه بوده است». همچنین قیمت بنزین نیز در اروپا رو به تصاعد گذاشته و قیمت هر لیتر بنزین در آلمان به مرز 2 یورو (حدود 60 هزار تومان) رسیده است. همچنین به گزارش بلومبرگ: «کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت ادامه تنش‌ها با روسیه، قیمت نفت به ۱۸۵ دلار خواهد رسید».

ازاین‌پس، سلبریتی‌ها هم مالیات می‌دهند!/ بر اساس مصوبه بودجه‌ای دیروز مجلس، بازیگران، خواننده‌ها و تهیه‌کننده‌هایی که سالانه بالای ۲۶۰ میلیون تومان درآمد دارند، مشمول پرداخت مالیات شدند. در قوانین بودجه‌ای سال‌های اخیر، این حوزه از پرداخت مالیات معاف بوده‌اند.

قطع اینترنت ایران از مسیر اوکراین/ مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات دیروز (14 اسفندماه) اعلام کرد: «از ساعت ۱۸ امروز ۴۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت بین‌المللی کشور قطع شده است. این اینترنت از مسیر اوکراین تأمین می‌شود».

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات