صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۱۶

جنگ رسانه‌ای برای تسخیر افکار عمومی همزمان با بحران اوکراین

به دنبال فعالیت شبکه‌های اجتماعی غربی علیه روسیه، این کشور به گوگل دستور داد فورا دسترسی به اطلاعاتی که به عنوان بخشی از خدمات تبلیغات گوگل ارسال شده بودند، را محدود کند. به گفته روسیه داده‌های مذکور حاوی اطلاعات نادرستی در مورد تلفات نیروهای روسی و غیرنظامیان اوکراینی است.

اقدامات رسانه‌ها و شرکت‌های فناوری آمریکایی در راستای محدود کردن دسترسی روس‌ها به امکانات خود برای پخش اخبار و اطلاعات است و این در حالی است که این شرکت‌ها همیشه مدعی آزادی بیان بوده اند و روس‌ها را به سانسور و جلوگیری از پخش آزادانه اخبار متهم می‌کردند...
 
باید عنوان کرد امروز ما در دنیای شبکه ای و جهان دیجیتالی شده ای زندگی میکنیم که در بستر رسانه، تمام اختلاف نظر کمپانی های رسانه ای در تلاش برای جلب توجه و تمرکز مخاطب و وادار کردن او به تفکر در مختصات و چارچوب تعیینی خود هستند.
 
ساخت معنا در ذهن مخاطب
در این میان استفاده از تکنیک های مختلف رسانه ای جهت ساخت معنا در ذهن مخاطب در دستور کار رسانه ها قراردارد. رسانه ها امروز می‌توانند هست را نیست و نیست را هست جلوه دهند و از این رو بسیاری از رخدادها ممکن است پیش از وقوع در عرصه واقعی، در این بستر ارایه شوند تا افکار عمومی ضمن انحراف شدید و جدی، نسبت به آن مقاومت ذهنی خود را از دست داده و مسخ گونه محتوای ارایه شده را بپذیرند.
 
جنگ در عرصه رسانه ای
 در این میان جنگ ها دیگر مانند گذشته کنترل و هدایت نمی‌شوند. جنگ ها پیش از وقوع در عرصه عمومی و حقیقی، در عرصه رسانه و افکار عمومی رخ میدهد. جنگ یا بهتر است بگوییم حمله عراق به کویت یا همین اتفاق میان روسیه و اوکراین ابتدا در بستر رسانه رخ داد و رجز خوانی و هماورد طلبی و بازخورد گیری ها ابتدا در این فضا رخ میدهد و سپس در محیط حقیقی به وقوع می‌پیوندد. در موضوع جنگ میان روسیه و اوکراین، ما در کنار اخبار و اطلاعات اغراق آمیز، شاهد فوج پرشمار اخبار جعلی و شایعات بودیم که همگی در صدد برانگیختن احساسات مخاطب و قرار دادن آن در برابر هر یک از طرفین این جنگ هستند.
 
روایت هایی مبتنی بر فیک نیوزها
 در این میان برخی جریانات رسانه ای خارجی و داخلی سعی در ساخت روایت هایی کردند که بر مبنای آن که اکثرا هم مبتنی بر فیک نیوزها هستند، اتحاد استراتژیک ایران و روسیه زیر سوال برده شده و ضمن نکوهش این اقدام، در طرف مقابل جریان ایستاده و ... امروز نبرد بیش از زمین در فکر افراد در حال رخ دادن است. در این جنگ روایت شما میتوانید جنگ را ازمعنا تهی کرده و متعاقب آن کسب اعتبار کند.

 

 

راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات